AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Jeg synes det er helt tullete. Først skulle man spise små og få måltider, så var det populært med lavkarbo der det ble utsolgt for meierismør. Nå er det fasting. Hvordan orker folk å hoppe på alt dette? Anonymkode: 42123...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Fasting? Tenker du på muslimer som faster, det er jo på grunn av religionen de faster. Anonymkode: be89f...1a3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fasting? Tenker du på muslimer som faster, det er jo på grunn av religionen de faster. Anonymkode: be89f...1a3 Fasting er den nye trenden, ikke på grunn av ramadan. Anonymkode: d6c87...27a 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fasting? Tenker du på muslimer som faster, det er jo på grunn av religionen de faster. Anonymkode: be89f...1a3 Vedkommende tenker nok på faste med vann/kaffe, som enkelte sverger til Anonymkode: e154b...668 1
Rights Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Folk som hopper på helsetrender, er de som aldri vil lykkes. Det gjelder i grunn alle som hopper på trender. De gaper over for mye, som vil fungere i noen mnd. maks, i stedet for å gjøre små endringer som på sikt, vil føre til endring --> at de lykkes. Slankekurer er mao. bare tull. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vedkommende tenker nok på faste med vann/kaffe, som enkelte sverger til Anonymkode: e154b...668 Mange måter å faste på. Selv har jeg fastet på juice over lengre tid, og ble frisk fra alvorlig sykdom. Anonymkode: 87e6b...ed4
Carrot Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 jeg har aldri hatt lyst på mat om morgenen eller vært særlig sulten på kvelden så for meg har spisevinduet vært helt naturlig siden jeg ble voksen nok til å bestemme selv - og det fungerer for meg, og har gjort det de siste 35 årene. Jeg spiser mellom klokken ni om morgenen og ikke etter klokken seks på kvelden. At noen har funnet ut at dette er en "trend" er ikke mitt problem 😝 men det skal sies at det er mer "forståelse" for dette for min del nå som "alle" er på denne "trenden" enn det var for 20-30 år siden når alle mente jeg var sær... 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): jeg har aldri hatt lyst på mat om morgenen eller vært særlig sulten på kvelden så for meg har spisevinduet vært helt naturlig siden jeg ble voksen nok til å bestemme selv - og det fungerer for meg, og har gjort det de siste 35 årene. Jeg spiser mellom klokken ni om morgenen og ikke etter klokken seks på kvelden. At noen har funnet ut at dette er en "trend" er ikke mitt problem 😝 men det skal sies at det er mer "forståelse" for dette for min del nå som "alle" er på denne "trenden" enn det var for 20-30 år siden når alle mente jeg var sær... Jeg vil jo ikke akkurat kalle spisevindu mellom kl 9 og 18 for "faste" Anonymkode: 87e6b...ed4 2 1
Brunhilde Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg vil jo ikke akkurat kalle spisevindu mellom kl 9 og 18 for "faste" Anonymkode: 87e6b...ed4 Det er helt innenfor det som kalles "periodisk faste". Jeg har spisevindu mellom 11.30 og 19.30, det betyr ikke at jeg alltid spiser kl 11.30, men jeg spiser aldri, ihvertfall veldig sjelden, etter kl 19.30 6 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Brunhilde skrev (3 minutter siden): Det er helt innenfor det som kalles "periodisk faste". Jeg har spisevindu mellom 11.30 og 19.30, det betyr ikke at jeg alltid spiser kl 11.30, men jeg spiser aldri, ihvertfall veldig sjelden, etter kl 19.30 Man har vel forskjellige definisjoner av hva som menes med faste Dere som driver med periodisk faste og har et såpass stort spisevindu, hva spiser/drikker dere? Anonymkode: 87e6b...ed4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Jeg er en av de som har prøvd en del forskjellig for å prøve å bedre helseplager. Jeg begynte med tilnærmet lavkarbo for ca 20 år siden, og det har fungert godt hele veien. Jeg fikk bedre hormonbalanse (fikk tilbake mens og en jevn syklus, bedre blodukkerkontroll, merkbart mindre migrene og mindre søtsug. Har enda lengre spist tilnærmet periodisk faste, det var bare det jeg trivdes med, men det har vært interessant å lære mer om hvorfor det er en god ide for mange. Nå glir jeg mer over til å spise kun animalsk. Når mange sliter helsemessig enten det er metabolsk syndrom, PCOS, diabetes 2, forskjellige betennelser eller annet de ikke får mye hjelp for - er det ikke rart at man ønsker å prøve forskjellige løsninger for å se om noe hjelper. Det er da bedre enn å ikke prøve. Selv har jeg også spist vegetarisk for lenge siden. Da ble jeg bedre i ca et halvt år før jeg ble dårligere. Jeg ønsker å ta ansvar for egen helse om jeg kan. Blir helsen dårligere igjen, så vil jeg prøve å finne nedre løsninger. At andre synes jeg er sær eller lettlurt lever jeg godt med. Anonymkode: a1a95...95a 4 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Jeg kunne godt fastet på grunn av helsa om det skulle hjulpet, men det hjelper ikke meg ned i vekt. Klarer fint å presse inn enorme mengder kalorier selv om jeg "bare" kan spise i løpet av noen timer per dag. Anonymkode: d6c87...27a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er en av de som har prøvd en del forskjellig for å prøve å bedre helseplager. Jeg begynte med tilnærmet lavkarbo for ca 20 år siden, og det har fungert godt hele veien. Jeg fikk bedre hormonbalanse (fikk tilbake mens og en jevn syklus, bedre blodukkerkontroll, merkbart mindre migrene og mindre søtsug. Har enda lengre spist tilnærmet periodisk faste, det var bare det jeg trivdes med, men det har vært interessant å lære mer om hvorfor det er en god ide for mange. Nå glir jeg mer over til å spise kun animalsk. Når mange sliter helsemessig enten det er metabolsk syndrom, PCOS, diabetes 2, forskjellige betennelser eller annet de ikke får mye hjelp for - er det ikke rart at man ønsker å prøve forskjellige løsninger for å se om noe hjelper. Det er da bedre enn å ikke prøve. Selv har jeg også spist vegetarisk for lenge siden. Da ble jeg bedre i ca et halvt år før jeg ble dårligere. Jeg ønsker å ta ansvar for egen helse om jeg kan. Blir helsen dårligere igjen, så vil jeg prøve å finne nedre løsninger. At andre synes jeg er sær eller lettlurt lever jeg godt med. Anonymkode: a1a95...95a Veldig enig i dette. Det er kun fordi jeg har tenkt selv og ikke begrenset meg til legers "dom" at jeg sitter her og er så frisk i dag. Kosthold og faste har vært èn av flere viktige grep. Gikk faktisk over til vegan elv (siden du nevner det), og ble veldig mye bedre i noen år, helt til helsa kollapset. Så da måtte jeg gjøre endringer igjen. Og sånn er det, det er prøving, feiling, og gevinst på veien. Og mye læring. Jeg vet ihvertfall at jeg aldri har fått noe hjelp av helsevesenet for min helsesituasjon, og derfor er jeg ekstremt glad for at jeg aldri ga opp og forstod hvor viktig kosthold og faste er. Men å finne ut hva som passer for seg innenfor faste og kosthold, kan ta tid og være frustrerende. Jeg lever også godt med å være sær og lettlurt Anonymkode: 87e6b...ed4 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kunne godt fastet på grunn av helsa om det skulle hjulpet, men det hjelper ikke meg ned i vekt. Klarer fint å presse inn enorme mengder kalorier selv om jeg "bare" kan spise i løpet av noen timer per dag. Anonymkode: d6c87...27a Faste er jo meningsløst hvis man likevel spiser dårlig i løpet av spisevinduet. Anonymkode: 87e6b...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 95% humbug og bro-science. Verste er det som kommer fra vestlige yoga-kulter, etter det somaliske miljøet i USA er de de verste på antivaksinasjon ol. Anonymkode: a67cd...d5a
Carrot Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Man har vel forskjellige definisjoner av hva som menes med faste Dere som driver med periodisk faste og har et såpass stort spisevindu, hva spiser/drikker dere? Anonymkode: 87e6b...ed4 Jeg spiser som regel et hjemmelaget knekkebrød, ett egg, en håndfull druer og etpartre valnøtter og mandler til frokost, drikker en kaffe med collagen og d-ribose og et glass med vann som har magnesiumtablett som er oppløselig i seg pluss enhåndfull vitaminer som sink, b12,D, C... hadd een stund jernmangel men endret litt på kosten og fikset det, prøver viser lavt B12 og D så derfor tilskuddene.. Til lunsj spiser jeg en youghurt med hjemmelaget musli og noe frukt, drikker vann gjennom dagen og vann til alle måltider, middag er litt av hvert som fisk, kylling, grønnsaker, svært lite rødt kjøtt egentlig, ikke noe særlig superprossesert mat i grunnen og det er i grunnen det.. Etter middag spiser jeg som regel ikke men jeg drikker en kopp til med kaffe med collagen og d-ribose som regel før middag, noen ganger rett etter.. Er jeg tørst ellers utover kvelden er det vann. Jeg har det bedre med minst mulig melprodukter og laktose i kosten, men ut over det gjør jeg ingen egentlige tilpasninger. Endret 26. april 2023 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Faste er jo meningsløst hvis man likevel spiser dårlig i løpet av spisevinduet. Anonymkode: 87e6b...ed4 Ja, nettopp. Det er ikke noen automatisk slankekur som det i visse tilfeller fremstilles som. Man må uansett passe på kalorimengden, så da skjønner jeg ikke poenget. Anonymkode: d6c87...27a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Faste er jo meningsløst hvis man likevel spiser dårlig i løpet av spisevinduet. Anonymkode: 87e6b...ed4 Det er ikke bare kalorier og kvaliteten på de som teller. Kroppen får større mulighet til å rette opp ubalanser om man ikke spiser "hele dagen". Autofagi har vist seg å være en viktig del av periodisk faste. Anonymkode: a1a95...95a 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, nettopp. Det er ikke noen automatisk slankekur som det i visse tilfeller fremstilles som. Man må uansett passe på kalorimengden, så da skjønner jeg ikke poenget. Anonymkode: d6c87...27a Å faste dreier seg ikke bare om kaloriinntak, det dreier seg også om å la kroppen få hvile. Men hvis du likevel ikke har tenkt å gjøre kostholdsendringer, og krampespiser 3000 kalorier på 6 timer fremfor å fordele 3000 kalorier utover hele dagen, så sier det selv selv hva som er best. Å gå ned i vekt handler uansett ikke bare om kalorier. Det handler også om karbodhydrater, kvaliteten på maten vi spiser, matkombinasjoner, og aktivitet. Anonymkode: 87e6b...ed4 6
Danseskjørt Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange måter å faste på. Selv har jeg fastet på juice over lengre tid, og ble frisk fra alvorlig sykdom. Anonymkode: 87e6b...ed4 Kan jeg spørre hvilken sykdom? Vet du med 100% sikkerhet at juicefasten er årsaken til at du ble frisk? Kan det være en mulighet for at det er tilfeldig og at du ble frisk uavhengig av fasten? Det kan være skadelig å hevde at kosthold og faste kurerer sykdommer. Enkelte folk er lettlurte nok til å tro på det. Som f.eks Belinda som hevdet at sunt kosthold kan kurere livmorhalskreft (eller husker jeg feil?). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå