Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gutten min på 2.5 år er helt bevisst på hva et skytevåpen er, hva det brukes til og hvordan det brukes. Vi er 100% i mot å vise noe som helst som har med Vold hjemme, og har aldrialdri vist han et våpen. Hverken leke eller på tv. 

Det er to anledninger hvor han har sett det, og da var han fullstendig klar over hva det var:
Den ene gangen hos besteforeldre. Det var en lekepistol. Da holdt han den riktig, pekte på oss og sa bam bam. Andre gangen hadde bestefar et skytespill på ps4 med til typen min og da barnet tilfeldigvis så coveret sa han: bestefar skyte meg: bambam. 

Er det så intuitivt for barn hva skytevåpen brukes til og hva slags lyd det sier? Er dette vanlig?? 
Vi har som sagt aldri vist han noe, og tviler på at barnehagen viser tegnefilm med det😳 

Endret av Hun_der86
Skrev feil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg men atte hæ? Besteforeldre lar ungen holde på med våpen??

Anonymkode: b2321...3c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Unnskyld meg men atte hæ? Besteforeldre lar ungen holde på med våpen??

Anonymkode: b2321...3c9

Det var en lekepistol🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro han kan ha lært det av andre/eldre barn i barnehagen? Barna blir raskt opptatt av det eldre barn leker, mange har også eldre søsken. Og det kan ha kommet fra noe mer uskyldig, som vannpistol. Eller fra et storesøsken som spiller skytespill.

Mine to på 2 og 4 leker at de gjør meg og alle andre til is hele tiden, og sier at de skyter is. Det har de fra å ha lekt Frost i barnehagen, de har ikke sett filmen hverken der eller her. 

Anonymkode: 1347e...187

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så han er interessert i noe som er en del av lek. Vi vokste opp med cowboy og indianer. Spikket og lagde egne "våpen" fra vi var 6 ca. 

Barna mine veit ha ekte våpen er, men jeg nekter de ikke å leke politi og røver osv... Her bruker de fingrene som pistol osv.

Lær nå barnet ditt hva som er lek og ikke lek.

Skulle tru du var livredd for å oppdra en massemorder med den holdningen som du har 🤦‍♀️

Anonymkode: 0674d...769

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan ha motsatt effekt ved å konstant og bevisst skjerme barnet fra slikt. Særlig når det faktisk er kun en del av en lek blant barn. For det er det barn ser på det som, lek og moro. De færreste barn går rundt og tenker at de vil drepe andre eller at våpenet er et våpen. 

Når barn leker politi og tyv, cowboy og røver eller what ever, så får de utløp for tanker og energi. Når det ene barnet får løpt fra seg, kan det stille barnet tenke at oj, dette var ganske moro, drive å gjemme meg sånn, si pang pang og gjemme meg igjen. Det er ikke alltid de tenker særlig over våpenet i sin helhet. 

Synes du burde slappe av litt, la dem ha det moro, ufarliggjør det litt, så skal du se interessen enten dabber av, eller kan utvikle seg på en sunn måte. Tenk om dere kan ta med barnet på bueskyting når han blir eldre og han blir proff? 

Anonymkode: d61b4...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Cowboy og indianer", "politi og røver" i barnehagen regner jeg med er synderen her. "Bambam, piopio" er jo helt vanlig sjargong ute i barnehagen.

Anonymkode: fe6a1...8bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min lærte hva skytevåpen var i barnehagen. Jeg har også valgt veldig bevisst å styre unna slike leker ol. Dersom barnet ditt ser på tv eller ipad kan det jo også komme derfra🙂

Anonymkode: eff5e...2b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...