AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Jeg har et minne fra jeg var ca.2 år, tror jeg. Jeg står på kjøkkenet og mamma står i den ene kjøkkendøra og virker sint. Jeg står midt på kjøkkengulvet og gråter sårt. Jeg hikstgråter så det gjør vondt i halsen. Vet ikke hva hun ser så sint ut for eller hva som har skjedd, for det kan jeg ikke huske, men det som skjedde har påvirket meg så mye at jeg ble et stumt barn. Jeg var et veldig stille barn, og alle reagerte på det. Dette traumet har satt seg i halsen min, det vet jeg, og det har gjort meg veldig stille og inneslutta. Jeg skulle ønske jeg kunne få vite hva som skjedde så jeg kunne bearbeide det og få hjelp med det, for jeg klarer ikke fungere så bra i hverdagen. Bor fortsatt med mamma og sliter med angst og depresjon, og jeg har ikke grunnmuren for å begynne på voksenlivet. Mamma pleier å bli sur om jeg sier jeg vil flytte, så det virker ikke som om hun vil at jeg skal leve mitt eget liv. Jeg går til en psykiater, men har ikke turt å fortelle om dette minnet. Føler det er en blokkering i halsen som hindrer meg i å uttrykke meg normalt? Anonymkode: 18bb5...992 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Det er veldig vanlig med selektiv mutisme hos de med Asperger. https://www.selektivmutisme.no/laer-mer-om-selektiv-mutisme Anonymkode: 3d0b1...015 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er veldig vanlig med selektiv mutisme hos de med Asperger. https://www.selektivmutisme.no/laer-mer-om-selektiv-mutisme Anonymkode: 3d0b1...015 Så man kan utvikle selektiv mutisme ved traume? Anonymkode: 18bb5...992
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Du må fortelle psykiateren din dette. Jeg vokste opp med omsorgssvikt, og jo tidligere du får hjelp jo bedre. Jeg bodde også lenge hjemme, for jeg ble manipulert til det. Skulle bare flyttet ut, råder deg til å gjøre det hvis du blir syk(ere) av å bo hjemme. Har moren din alltid vært sint og sjeldent gitt deg omsorg og kjærlighet? Anonymkode: f6ddc...d7b 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er veldig vanlig med selektiv mutisme hos de med Asperger. https://www.selektivmutisme.no/laer-mer-om-selektiv-mutisme Anonymkode: 3d0b1...015 Har ts skrevet noe om Asperger? Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte her skal putte den diagnosen på alt og alle. Ts, jeg vil råde deg til å fortelle psykologen dette. Kan hende at dere da kan klare å jobbe med traumet ditt sånn at du kanskje vil huske mer av hendelsen. Jeg gikk i traumebehandling, og underveis så kom flere minner fra traumene fram. Anonymkode: b6696...d46 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så man kan utvikle selektiv mutisme ved traume? Anonymkode: 18bb5...992 Selektiv mutisme er jo ikke en sykdom slik sett - derav «selektiv». Les mer hos foreningen for selektiv mutisme og se om det passer for deg Anonymkode: 74188...67c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må fortelle psykiateren din dette. Jeg vokste opp med omsorgssvikt, og jo tidligere du får hjelp jo bedre. Jeg bodde også lenge hjemme, for jeg ble manipulert til det. Skulle bare flyttet ut, råder deg til å gjøre det hvis du blir syk(ere) av å bo hjemme. Har moren din alltid vært sint og sjeldent gitt deg omsorg og kjærlighet? Anonymkode: f6ddc...d7b Mamma har sjelden vært sint, men hun kan bli litt sur og irritert. Hun sliter med sine egne traumer og har aldri pratet om følelser. Jeg hadde alltid det jeg trengte av klær og mat og ting, og jeg var fri til å leke på rommet mitt eller ute. Mamma tror mamma viste omsorg, men hun hadde ikke kontakt med seg selv, så hun pratet aldri med meg om følelser. Hun var aldri hjertelig og ga meg aldri klem, og hun spurte aldri hvordan jeg hadde det. Om jeg spurte henne hvorfor hun aldri brydde seg om hvordan jeg hadde det emosjonelt ble hun sint og sa at jeg ikke brydde meg om henne heller. At jeg aldri spurte henne hvordan hun hadde det. Anonymkode: 18bb5...992
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ts skrevet noe om Asperger? Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte her skal putte den diagnosen på alt og alle. Ts, jeg vil råde deg til å fortelle psykologen dette. Kan hende at dere da kan klare å jobbe med traumet ditt sånn at du kanskje vil huske mer av hendelsen. Jeg gikk i traumebehandling, og underveis så kom flere minner fra traumene fram. Anonymkode: b6696...d46 Jeg blir utredet for autisme, da, men tror det hadde vært fint med traumebehandling. Hvordan fungerer traumebehandling? Mamma har sviktet meg ved å ikke være tilstede emosjonelt. Jeg oppdro meg selv til å være selvutslettende... Jeg fortjener ingenting... Anonymkode: 18bb5...992
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg blir utredet for autisme, da, men tror det hadde vært fint med traumebehandling. Hvordan fungerer traumebehandling? Mamma har sviktet meg ved å ikke være tilstede emosjonelt. Jeg oppdro meg selv til å være selvutslettende... Jeg fortjener ingenting... Anonymkode: 18bb5...992 EMDR behandling heter det jeg hadde. Det er veldig slitsomt når det står på, å resten av dagen så sov jeg. Men det ga meg en forståelse på enkelte ting som hvorfor jeg hele livet har tatt forbehold i visse situasjoner f.eks. Snakk med psykologen din om det, kanskje hen kan utføre denne behandlingen, eller noen andre. https://pirenpsykologsenter.no/hva-er-emdr/ Anonymkode: b6696...d46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå