Gå til innhold

Utredning av borderline

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man går til psykolog for utredning av borderline, skal ikke h*n bruke mer en 1 time på å finne det ut? H*n jeg gikk til skrev ned noen notater og brukte kun 1 time og sa at jeg ikke hadde det og dette var første gangen jeg var der.  

Deretter fikk jeg en melding fra h*n på HelseNorge et par dager etterpå og der sto det at h*n hadde snakket med en annen psykolog og de var begge enige om at jeg ikke hadde borderline. Denne andre psykologen hadde aldri møtt meg engang. 

Jeg syns det hørtes rart ut å bruke så kort tid på en utredning. Trodde det var vanlig å møte opp en del ganger før man konstaterer om man har en diagnose eller ikke, samme hva slags diagnose det er. Ei venninne av meg gikk til psykolog for utredning av ADHD og hun måtte møte opp flere ganger, så jeg føler at denne psykologen jeg gikk til ikke har tatt meg på alvor i det hele tatt. 

Jeg orker ikke skrive om hvorfor jeg tror jeg har borderline for da blir innlegget altfor langt, dette er et innlegg for å høre hvordan utredningen var for andre som har vært gjennom dette. 

Dere som ble utredet for borderline, hvordan var det og hvor lang tid brukte psykologen? 

Skal jeg bare slå meg til ro med dette eller burde jeg klage/få en second opinion? 

Anonymkode: 98f8d...96e

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1675457-utredning-av-borderline/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var hos psykologen 6-8 ganger tror jeg og svarte på en bunke spørreskjemaer omtrent tykkere enn Norges lover tror jeg. Summen av både samtalene og skjemaene satt diagnosen(e). Nå fikk jeg ikke diagnosen borderline, men noe annet. Jeg føler at utredningen ble gjort grundig.

Anonymkode: 7e827...cdf

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var hos psykologen 6-8 ganger tror jeg og svarte på en bunke spørreskjemaer omtrent tykkere enn Norges lover tror jeg. Summen av både samtalene og skjemaene satt diagnosen(e). Nå fikk jeg ikke diagnosen borderline, men noe annet. Jeg føler at utredningen ble gjort grundig.

Anonymkode: 7e827...cdf

Okei, da burde jeg jo klage eller få en second opinion? Syns det var uprofesjonelt av psykologen i hvert fall. Vurderer å gå til privat, vet det er dyrt men kanskje jeg blir tatt mer på alvor der. 

Ts

Anonymkode: 98f8d...96e

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde vel 5 klokketimer for å gå gjennom den enorme bunken med papirer med splrsmål og diagnoser, deriblant borderline og alle personlighetsforstyrrelsene. Jeg tviler på man kan utelukke borderline på en time da diagnosen ofte henger sammen med andre, og man først og fremst må utelukke blant annet bipolar, med mindre du er helt frisk (noe du sikkert ikke er siden du selv tror du er bipolar). 

Anonymkode: 4a2a9...e86

AnonymBruker

Om det kan utelukkes på en klokketime kommer vell an på hvor tydelige symptomer du har. Hvis det er helt åpenbart for psykologen at du ikke har borderline, så har du nok ikke det.

Å kjempe for å få en borderline diagnose blir litt som å kjempe for å bli diagnostisert med utviklingshemming.

Det følger ingenting godt med den diagnosen. De fleste blir behandlet dårlig, stigmatisert og stemplet som behandlingsresistent. Unntak finnes.

Anonymkode: 20ec1...bfb

• Liker 1
AnonymBruker

Dersom det er åpenbart at du ikke har framtredende symptomer er det nok helt naturlig at det ikke tar tid. Lengre utredninger er forbehold pasienter hvor det er klar mistanke om diagnose. 

Du kan alltids få en annen psykologs mening, men vil du virkelig kjempe for å få en slik diagnose? Ville tro du ble lettet av å ikke ha det. 

Anonymkode: ca629...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...