Gå til innhold

Forsikringen er ikke gyldig enda og veldig syk katt:(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg trenger noen råd.

vi har en ganske liten katt, og fikk henne for omtrent en måned siden. Nå har hun dessverre fått tarmbetennelse og måtte legges inn på dyresykehus for behandling og dette kommer til å koste rundt 20 000 totalt sett for blodprøver, ultralyd, overvåkning og væskebehandling  :(

Vi har forsikring, men er så uheldige at det er knappe tre (!) dager til karenstiden går ut og derfor dekkes mest sannsynlig ikke behandlingen til katten vår likevel 🥺 

dette er ekstremt mye penger å punge ut med på kort varsel i tillegg til at det er veldig leit når vi faktisk har forsikring (egentlig) og er bare tre dager unna full dekning 😔 

Ville dere opprettet en spleis eller lignende for dette? Hvis utgiftene øker så kan vi jo ikke betale ☹️ Og det verste jeg kan se for med er om vi må avlive fordi vi ikke har råd til behandlingen.

Ville dere forklart situasjonen for veterinær og forsøkt å få rabatt?

Er det vits å snakke med forsikringsselskapet? (Pleier ikke det å være kjempestrengt og kynisk?)

ville dere tatt opp lån? Klarna konto?

huff… ganske rådvill her

Anonymkode: 29f1d...9b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville avlivet katten allerede ved innleggelse. 

Den kommer til å plages etter en tarmbetennelse, medisinene er heller ikke bra for katten. 

Jeg tenker at om den ikke ville overlevd i naturen bør den få slippe. 

Anonymkode: 02788...aef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tigg etter rabatt, i alle fall.

Du kan høre med forsikringsselskapet, men sannsynligheten er svært lav. 
Det beste er hvis du kan låne penger av noen.

Anonymkode: a0505...b7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den kommer til å plages etter en tarmbetennelse, medisinene er heller ikke bra for katten. 

Da ville man avlivet unødvendig mye. En katt med diabetes for eksempel klarer seg stort sett veldig bra 

Anonymkode: 81fe3...d62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til og med folk (som jeg) som har gårdsdyr avliver ikke alle dyr som ikke ville overlevd med tilstanden i naturen. Det er en litt spesiell holdning å ha til dyr spør du meg. For meg er de alle individer og har en egenverdi. Man må gi dem en sjanse. 

Anonymkode: e3984...a1b

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet jo ikke hva prognosen er, så litt spesielt å være så bastant? Særlig til noen i en kjip situasjon. 

Jeg ønsker å gi katten en sjanse, og funker det ikke så funker det ikke. Da har vi i allefall forsøkt. Har du tenkt på at det er som å bestemme at man skal ta livet av et familiemedlem? Forferdelig avgjørelse egentlig og veldig vanskelig 🥺 

Noen som har eller kjenner noen som har vært i en lignende situasjon?

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da ville man avlivet unødvendig mye. En katt med diabetes for eksempel klarer seg stort sett veldig bra 

En katt med diabetes kan få medisiner ja, det krever ikke operasjoner og plager og forvirring utover hva som er høyst nødvendig.  

Å operere så små dyr for slike alvorlige ting kan ikke sammenlignes med å feks trekke en betent tann på katten. 

Bare oppvåkningssprøyten alene er svært uheldig, og mange dyr dør av den alene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vet jo ikke hva prognosen er, så litt spesielt å være så bastant? Særlig til noen i en kjip situasjon. 

Jeg ønsker å gi katten en sjanse, og funker det ikke så funker det ikke. Da har vi i allefall forsøkt. Har du tenkt på at det er som å bestemme at man skal ta livet av et familiemedlem? Forferdelig avgjørelse egentlig og veldig vanskelig 🥺 

Noen som har eller kjenner noen som har vært i en lignende situasjon?

Jeg tar gjerne livet til mine familiemedlemmer når tiden er inne fir det. 

Jobber i helse og det er mer smertefult og se eldre miste lemmer og proppes full av medisin og veske for at de skal unngå å dø, når de egentlig Bøe få slippe. 

Det samme tenker jeg gjelder dyr. Det er en tid for alt. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En katt med diabetes kan få medisiner ja, det krever ikke operasjoner og plager og forvirring utover hva som er høyst nødvendig.  

Å operere så små dyr for slike alvorlige ting kan ikke sammenlignes med å feks trekke en betent tann på katten. 

Bare oppvåkningssprøyten alene er svært uheldig, og mange dyr dør av den alene. 

Så da mener du at en diabetisk katt ikke trenger å avlives? Den ville ikke klart seg i naturen

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg trenger noen råd.

vi har en ganske liten katt, og fikk henne for omtrent en måned siden. Nå har hun dessverre fått tarmbetennelse og måtte legges inn på dyresykehus for behandling og dette kommer til å koste rundt 20 000 totalt sett for blodprøver, ultralyd, overvåkning og væskebehandling  :(

Vi har forsikring, men er så uheldige at det er knappe tre (!) dager til karenstiden går ut og derfor dekkes mest sannsynlig ikke behandlingen til katten vår likevel 🥺 

dette er ekstremt mye penger å punge ut med på kort varsel i tillegg til at det er veldig leit når vi faktisk har forsikring (egentlig) og er bare tre dager unna full dekning 😔 

Ville dere opprettet en spleis eller lignende for dette? Hvis utgiftene øker så kan vi jo ikke betale ☹️ Og det verste jeg kan se for med er om vi må avlive fordi vi ikke har råd til behandlingen.

Ville dere forklart situasjonen for veterinær og forsøkt å få rabatt?

Er det vits å snakke med forsikringsselskapet? (Pleier ikke det å være kjempestrengt og kynisk?)

ville dere tatt opp lån? Klarna konto?

huff… ganske rådvill her

Det er viktig at du kommuniserer godt om dette til klinikken. De kan ha løsninger som gjør at du kan dele opp regningen, samt iallefall forsøke å holde kostnadene nede der det er mulig. 

Anonymkode: d9f11...84e

Skrevet

Jeg ville tatt opp lån, katten er ung og har hele livet foran seg, evt opprettet en spleis eller bedt noen om hjelp. Et dyr er et familiemedlem, og dere vil jo ha forsikring fremover...

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da mener du at en diabetisk katt ikke trenger å avlives? Den ville ikke klart seg i naturen

Nå kan ikke diabetes sammenlignes med alvorlige akutte greier. 

Så nei, den ville ikke overlevd, men det ville ikke dn katt med sår på poten heller. 

Jeg snakket om saker av helt annen alvolighetsgrad og sa ikke at prisinppet gjaldt alle saker, selv om jeg ser at det kunne misforstås. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg mest kjent med hunder. Der pleier oppdretter ha en forsikring på tispa, som følger valpen de første mnd. Tegner man ny forsikring før denne går ut, er det ingen karenstid. 

Verdt å sjekke om det samme gjelder katt? 

Anonymkode: 54ec7...0ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville avlivet.

Anonymkode: 7fd69...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville avlivet, mtp at den sannsynligvis vil få dette igjen og igjen. Og medisinene er uheldige. Liv i smerter. Dette skjedde med en katt i familien, han ble bare 1 år.

Anonymkode: f895f...18d

Skrevet

Dessverre må man ta vanskelige valg. Jeg ville avlivet katten. Du skal ikke sette deg i gjeld pga et dyr, men også, la katten slippe. Dessverre kan man ikke redde alle liv. Noen ganger er det bedre å la dem gå. Bedre for dem. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville faktisk betalt ut av egen lomme, eventuelt tatt opp et lite lån. Jeg hadde ikke avlivet katten hvis dyrlegen ikke hadde ment at det var nødvendig pga dette. Vi hadde en katt som fikk nyresteiner og måtte opereres. Summen for blodprøver, undersøkelser, operasjon m.m. kom på over 20 000 kr. I tillegg så måtte katten gå på spesialfor resten av livet. Før det igjen så fikk samme katt livmorbetennelse. Det ble ikke oppdaget før katten skulle steriliseres (hun gikk ikke lenge med betennelsen altså). Vi hadde desverre ikke forsikring på katten og betalte alt ut av egen lomme. Søsteren hennes, som vi fremdeles har, fikk også nyresteiner, men vi kan ikke tegne forsikring på henne pga at hun har en tannkjøttsykdom som minst 50% av katter får. Så vi har brukt en del penger på kattene. Men avliving har aldri blitt nevnt av dyrlegen i forbindelse med noe av dette. 

Det koster penger å ha kjæledyr. Det er enkelte ting man bare må ta seg råd til, men jeg forstår jo at det blir vanskelig når økonomien ikke strekker til på det aktuelle tidspunktet. Men siden katten er ung og har hele livet foran seg, så ville jeg gjort alt jeg kan for å få til operasjon. Katten kan leve et langt og fint liv med medisiner (hvis det blir nødvendig). Det er ingen, verken du, jeg eller noen av de andre her inne som kan si om katten vil få et fint liv eller et dårlig liv. Den eneste som kan si noe om det, er dyrlegen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ville hatt et kredittkort tilgjengelig, så kan dere betale det tilbake litt etter litt om dere må.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 17.43):

Enig. Ikke pga. sykdommen, men fordi TS åpenbart ikke har råd til å ha dyr hvis 20.000,- velter økonomien. Det er jo småpenger i veterinærsammenheng.

Anonymkode: 57176...8d2

Skrevet

Hør med klinikken om du kan få en nedbetalingsplan. Eller bruk kredittkort, forbrukslån eller lån penger av noen. Og så vet man til senere at en bufferkonto er greit å ha når man har dyr. Eller uansett egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...