Gå til innhold

Søtsug etter middag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke logikken med å kjøpe 5 sjokoladeplater fordi det er billig når det fører til at du spiser mer av det. Da er det vel billigere å kjøpe en liten sjokolade hver lørdag eller? 

Anonymkode: 9f73f...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 17.36):

Sliter veldig med søtsug etter middag, hver dag! Prøver på en sunnere livsstil uten sjokolade, men fy søren så tøft det er!! Har dere noen tips? 

Trenger ikke råd om riktig kost. Har spist både korn og egg til frokost/lunsj. Frukt og grønnsaker. Fisk og poteter til middag med rømme. Men selv om jeg nå er "god og mett" etter middagsmaten, så har jeg EKSTREMT lyst på sjokolade. Blir nesten helt tussete. 

Problemet mitt er også at vi faktisk har sjokolade i hus. Kjøper når det er 5 for 100kr, siden alt har blitt så dyrt. Kommer aldri til å slutte HELT med sjokolade, så" trenger de" platene til lørdager. 

Drikker mye vann. 

Anonymkode: a8303...ff4

Gjør litt research på hvordan du kan unngå de store blodsukkersvingningene. Gå tur etter middag, eplecidereddik før måltid, sammensetningen av protein, grønt, og karbohydrater på tallerkenen osv. Det er helt sykt hvor stor forskjell små grep kan gjøre.

Anonymkode: 2be9b...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 17.36):

Sliter veldig med søtsug etter middag, hver dag! Prøver på en sunnere livsstil uten sjokolade, men fy søren så tøft det er!! Har dere noen tips? 

Trenger ikke råd om riktig kost. Har spist både korn og egg til frokost/lunsj. Frukt og grønnsaker. Fisk og poteter til middag med rømme. Men selv om jeg nå er "god og mett" etter middagsmaten, så har jeg EKSTREMT lyst på sjokolade. Blir nesten helt tussete. 

Problemet mitt er også at vi faktisk har sjokolade i hus. Kjøper når det er 5 for 100kr, siden alt har blitt så dyrt. Kommer aldri til å slutte HELT med sjokolade, så" trenger de" platene til lørdager. 

Drikker mye vann. 

Anonymkode: a8303...ff4

De fleste erfarer at jo mindre søtt du spiser, jo mindre blir suget. Og regel nummer 1 er å ikke ha sjokolade i huset. Selv om ting er dyre nå.

Jeg tenker at prisen er det minste problemet med sjokolade. 

Har som fast regel at pris aldri skal styre hvilken sjokolade jeg kjøper - verken det at den er billig eller det at den er dyr.

Faktisk er det en fordel at den er dyr, for da har jeg ikke råd til så mye, så det begrenser seg naturlig.

Uansett - hvis du kjøper 5 for 100, for å spare penger, så har du jo BÅDE tapt innsparingen OG ødelagt slankekuren hvis det fører til at du spiser en plate du ellers ikke ville spist.

Jeg tenker at det er bedre å bruke 100 kroner på en bitteliten eksklusiv sjokoladebit, og spise den med andakt og en mindful eating-tilnærming, enn å bruker 100 kroner på 5 plater du ikke trenger. Fem store plater er en kilo sjokolade. Ingen trenger en kilo sjokolade!!

Endret av Marcie
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd å vente en halvtimes tid og se om det gir seg? Jeg blir ofte fysen umidddlbart når jeg er ferdig å spise, men så går det over når magen/kroppen får litt tid til å bearbeide maten

Anonymkode: efab4...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsøk å spar litt av karbohydratene i måltidet til slutt, slik at du avslutter måltidet med noen biter poteter/pasta/ris etc. Dette hjelper veldig på metthetsfølelsen og blodsukkeret!

Anonymkode: 424da...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo suget du skal styre, så er bare å kutte det ut. Enkelt.

Anonymkode: 1bbff...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøp sukkerfri sjokolade fra f.eks Tights.no. eller kjøp 70% sjokolade, f.eks Premium i vanlig matbutikk, og ta en rute. De finnes i mange gode smaker. Sukkerfritt godteri blir man som regel ko ko i magen av, så det begrenser seg selv 😃

Anonymkode: 76cdd...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte søtsug, dette hjelper meg:

- Middag med mye hvitløk. Vet ikke hvorfor, men får ikke så sterkt søtsug da.

- Drikke en kopp te, kaffe, melk eller sitronvann.

- Spise sukkerfri gelé.

- En frukt. Gjerne en skive vannmelon eller en mandarin.

- Gresk yoghurt med litt honning. 

Jeg har egentlig lyst å spise sjokolade hver dag, så disse alternativene er bedre. Er det helt krise tar jeg en kopp med sukkerfri kakao.

Anonymkode: 3811c...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en gulrot og 2 ruter 70% mørk kokesjokolade etter hvert måltid. Funker bra 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi drikker alltid en liten smoothie etter middag. For eksempel skogsbærblanding eller blåbær, eller mango eller jordbær blandet med havremelk.

Vi spiser også en bit eller to med 86% mørk sjokolade og valnøtter.

Det fjerner søtsuget for oss😊

Anonymkode: f4880...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...