AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Del Skrevet 26. april 2023 Sliter veldig med søtsug etter middag, hver dag! Prøver på en sunnere livsstil uten sjokolade, men fy søren så tøft det er!! Har dere noen tips? Trenger ikke råd om riktig kost. Har spist både korn og egg til frokost/lunsj. Frukt og grønnsaker. Fisk og poteter til middag med rømme. Men selv om jeg nå er "god og mett" etter middagsmaten, så har jeg EKSTREMT lyst på sjokolade. Blir nesten helt tussete. Problemet mitt er også at vi faktisk har sjokolade i hus. Kjøper når det er 5 for 100kr, siden alt har blitt så dyrt. Kommer aldri til å slutte HELT med sjokolade, så" trenger de" platene til lørdager. Drikker mye vann. Anonymkode: a8303...ff4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Del Skrevet 26. april 2023 Du må nesten bare slutte å kjøpe sjokolade. selv om det er «billig» Anonymkode: cfbdd...f58 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg har det også sånn, ekstremt sug på dessert/noe søtt etter salt middag. Jeg pleier å ha en proteinbar til dessert hver dag. 200kcal som er satt av til en sånn hver dag, det redder meg. Middag pluss den baren er siste måltid til meg, spiser ikke mer etter kl 18. Anonymkode: f31d3...7b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 26. april 2023 #4 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må nesten bare slutte å kjøpe sjokolade. selv om det er «billig» Anonymkode: cfbdd...f58 Hvorfor ikke bare gi etter, tenker nå jeg?! Spis litt sjokolade etter middag hver dag da. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 26. april 2023 #5 Del Skrevet 26. april 2023 Kutter du tvert? I såfall må du gjennom en sånn periode. hvis jeg skal døyve sånt sug går jeg først en tur eller gjør husarbeid, eller noe som holder meg opptatt. Så spiser jeg en brødskive. Og så må jeg vurdere om jeg faktisk skal gi etter, og da tar jeg tre ruter. Nok til at jeg faktisk kan kose meg, og ikke løper i skuffen etter mer med en gang biten er i munnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Del Skrevet 26. april 2023 Hjelper å bare kutte det ut, da blir det mye bedre på sikt og suget gir seg Ellers så kan man jo knekke av to ruter 80% mørk sjokolade med en kaffekopp til, ta en liten pinup-is, eller spise en frukt Anonymkode: 8785c...bb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sliter veldig med søtsug etter middag, hver dag! Prøver på en sunnere livsstil uten sjokolade, men fy søren så tøft det er!! Har dere noen tips? Trenger ikke råd om riktig kost. Har spist både korn og egg til frokost/lunsj. Frukt og grønnsaker. Fisk og poteter til middag med rømme. Men selv om jeg nå er "god og mett" etter middagsmaten, så har jeg EKSTREMT lyst på sjokolade. Blir nesten helt tussete. Problemet mitt er også at vi faktisk har sjokolade i hus. Kjøper når det er 5 for 100kr, siden alt har blitt så dyrt. Kommer aldri til å slutte HELT med sjokolade, så" trenger de" platene til lørdager. Drikker mye vann. Anonymkode: a8303...ff4 Hva er årsaken til at du ønsker å ikke spise noe søtt etter middag? Å spise dessert - en bit frukt eller sjokolade eller en kjeks hver eneste dag er ikke usunt. Tvert imot er et sunt kosthold kjennetegnet av at man spiser det man har lyst på. Når man har lyst på det. Begrensningen ligger i mengdene man spiser. Altså en bit sjokolade, ikke en plate eller pose sjokolade. Eller pizza og øl på fredagen, ikke pizza og øl hver fredag eller hver dag. Tanken om at et sunt kosthold er et begrenset kosthold er avleggs. Ja, har du matallergi må kostholdet inneholde begrensninger. Har du det ikke? Da er begrensninger ikke bra. Å spise en bit sjokolade hver dag er også betydelig sunnere enn å spise intet og så binge 100-150 g på en dag(!) hver helg. For den «sunt mandag-fredag, ta helt av i helga» er ikke et sunt kosthold. Det er et kosthold som inneholder så mange begrensninger at det sprekker ukentlig. Anonymkode: 89118...6d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Del Skrevet 26. april 2023 Nå får jeg aldri lyst på noe søtt like etter jeg har spist - da er jeg jo mett - men generelt når jeg får søtsug eller lyst på noe så er det kun det å distrahere meg med en aktivitet som hjelper. Trenger ikke være noe fysisk, kan være alt fra å gå en tur til å spille et spill eller lese en interessant artikkel. Anonymkode: e1e06...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svigermor Skrevet 26. april 2023 #9 Del Skrevet 26. april 2023 Et råd som faktisk funker veldig bra når man er fysen er å gå og pusse tennene! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg personlig, ville bare spist litt sjokolade, men begrenset meg. 30-60 g f.eks. Det er mer enn nok. Ellers vil jeg anbefale litt yoghurt/vanilejekesam/cottage cheese m varme bær. Eventuelt en tyggis eller to. Anonymkode: 7a7dc...4ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Del Skrevet 26. april 2023 De første ukene er grusomme... Men så går det seg faktisk til. Jeg begynte i midten av mars, og starten var helt pyton. Nå går det faktisk helt greit i 9 av 10 tilfeller. Spiser snop i helgene, men det er nesten så jeg vurderer å la det være også, for det føles som om det faktisk for meg er enklere å droppe det totalt. Er ikke helt der enda, men vi får se.... Moralen er altså: hold ut! Gjør noe annet! Evt har noen effekt av kromtabletter mot søtsug. Verdt et forsøk hvis du ikke har prøvd. Anonymkode: bccb4...01f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. april 2023 #12 Del Skrevet 26. april 2023 Du må finne en erstatning. Det suget - og ikke minst den vanen å putte inn noe godt etter middag - er kjempevanskelig å bli kvitt. Skjønner akkurat hva du mener med å bli helt tussete! Jeg har lett lenge etter noe som hjalp meg, og til slutt fant jeg denne oppskriften på sjokoladekuler. Må si at jeg forenklet den veldig. Hadde kun dadler, valnøtter og råkakao i. Men de ble skikkelig gode! Og det overrasket meg, ettersom jeg ikke liker dadler 😅 Men disse hjalp ekstremt etter middag. Mektig og stilnet søtsuget. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Del Skrevet 26. april 2023 Sjokoladepudding uten sukker er god, bare 68 kcal per 100 gram 😊 Anonymkode: 7e4a6...7d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Del Skrevet 26. april 2023 Søtsug vil avta hvis du øker andelen fett i kostholdet ditt. Anonymkode: 188a9...a4d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. april 2023 #15 Del Skrevet 26. april 2023 Drikk kaldt vann etter middag. Det « søtsuget» sliter jeg også med, men det skyldes ofte at man har drukket for lite og spist mye salt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 26. april 2023 #16 Del Skrevet 26. april 2023 Her måtte det totalforbud til. Kuttet ut sjokolade, godteri, bakst, kjeks, is osv. Måtte innse at dette var matvarer jeg er avhengig av og har null kontroll over. Bivirkningene ble mindre hunger på kvelden og mindre søtsug (heldigvis). Og 8 kg ned på 2 måneder da. Hvis du klarer å begrense deg så spis gjerne litt hver dag. Er du som meg så kutt ut alt (for en periode). Jeg skal innføre litt kos igjen etterhvert når jeg er klar. Målet er å ha et normalt forhold til søtsaker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #17 Del Skrevet 27. april 2023 For meg funker det å inkludere mer søte varer/salt i måltidene. F.eks mais, søtpotet, bær, frukt. Jeg får også veldig søtsug om jeg spiser brød og melmat, så dropper det helst og spiser havregrøt med rå kakaonibs/sukkerfri, hakket mørk sjokolade til frokost. Føler at det metter en del av sjokoladebehovet. Anonymkode: 99eda...058 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 27. april 2023 #18 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg var på rehabilitering for sykelig overvekt i februar. Der fikk vi sjokolade eller annen dessert hver eneste dag. Det å kose seg med noe søtt kan bidra til mye positivt i livet. Det er mengden det kommer an på. Før kunne jeg ikke ha noe i hus fordi da spiste jeg alt, men de siste tre månedene har det endret seg. Nå spiser jeg en bit med sjokolade hver dag og litt mer i helgene. Har gått ned 13 kilo på den filosofien. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #19 Del Skrevet 27. april 2023 For å bli kvitt sjokoladesuget bør du nok helt slutte å spise sjokolade. Spiser du det innimellom vil du nok bare opprettholde suget. Jeg har ikke forsøkt å slutte med sjokolade, men jeg har sluttet å spise ost. I begynnelsen spiste jeg det innimellom, men det var kjempevanskelig og jeg sprakk hele tiden. Det var først da jeg kuttet det helt ut at suget forsvant, men det tok flere uker. Nå har jeg ikke spist ost på mange år, og savner det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 7f0b7...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #20 Del Skrevet 27. april 2023 For meg er det to ting som fungerer. Det ene er å spise meg ordentlig mett. Det andre er å ta en liten sjokoladebit og ikke mer. Anonymkode: 0f252...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå