Gå til innhold

Utblåsning: Helsetilbudet ute i distriktene er en katastrofe. Rett og slett katastrofe.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Total mangel på fastleger, de siste 2 åra har jeg vært innom 10 forskjellige vikarer. Mange av disse har ikke snøring på hvem du skal henvises til, og det går mye tid og energi på slikt. Hadde ei som sa det rett ut: "Jeg er faktisk ikke sikker på om dette er riktig person eller sted, men jeg prøver å henvise deg dit", som førte til at jeg kasta bort 3 mnd. med ekstra venting.

Du må belage deg på å reise langt for hver eneste ting. Min rekord var å fly fra Øst-Finnmark til Tromsø, for 5 min. samtale med en spesialist. Reisen min startet 0800 på morgenkvisten, og jeg var hjemme 2230. Absolutt alt virker å være én (hel) dags affære 

Reisekostnadene blir som regel ikke dekket helt. Må du parkere på flyplassen? Synd, trist, leit. Må du overnatte på hotell, fordi rutene ikke gjør det mulig å komme hjem samme dag? Synd, trist, leit. Her får du 50% av det hotellrommet koster. 

Ventetiden kan også være beinhard. 6-12 mnd kan være standard for det meste (men kan jo være at dette også er tilfellet alle andre steder).

Er det noe jeg virkelig angrer på i livet, så er det at jeg ikke fikk sjekke ut alle helseplagene mens jeg fortsatt bodde i en storby. Greit nok at det er venting, men det at du kan komme deg fra/til behandlingsstedet på maks 30 min. er noe som mange tar for gitt.

Anonymkode: 2e04a...fbc

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mangelen på fastleger i distriktene er katastrofal, ingen tvil om det. Det blir også stor gjennomtrekk, ofte av uerfarne leger eller elger som kun tar på seg korte og svært overbetalte vikariat.

Har slekt i Finnmark, så har hørt noen historier om både fastlegene og hvordan det er å komme seg til spesialister.

Det er sikkert ikke en trøst, men jeg valgte å bli i storbyen i flere år nettopp pga. det du sier, trodde jeg ville få raskere hjelp. Det var det dummeste jeg har gjort, for i utredning fikk jeg gjerne bare en time i året, kanskje to, og halvparten av gangene fikk jeg beskjed om at det ikke hadde noen hensikt at jeg kom, for de hadde rotet til prøvene mine så de hadde ingen resultater. Jeg måtte selv lese meg opp til å finne ut hva de gjorde feil, for ingen tok ansvar. Kostet meg flere år av mitt liv og jeg endte opp mye sykere og med uføretrygd pga. et elendig system hvor ingen tok ansvar, lovbrudd, klager som jeg ikke fikk svar på (lovpålagt å svare) osv. osv.

Anonymkode: 40639...24e

Skrevet (endret)

Jeg har absolutt ikke noe problem med å tro at det er sånn i Finnmark, men å dra hele distrikts-Norge over en kam pga. hvordan det er i Finnmark er å overdrive hvordan det er i resten av Norge. Jeg tror kanskje man må akseptere at Finnmark er veldig spesielt unntak med ekstremt store avstander og problemer med å rekruttere folk som ikke vil bli pga. klima og mørketid.

Jeg bor på bygda på Vestlandet, og jeg har en ganske positiv opplevelse med det lille legekontoret som er her. Har hatt fastlege her en stund, og nå er det en langtidsvikar for fastlegen som har vært her lenge, så det er ikke vikar på vikar her. Her er det til og med såpass romslig at jeg har opplevd å få time hos fastlegen 2 dager etter jeg ringte for noe som absolutt ikke hastet. Jeg må aldri vente lenge å få komme til fastlegen. Jeg husker det var ganske utfordrende da jeg bodde i byen å i det hele tatt finne en ledig fastlege, og dette var før fastlegekrisa. Nå begynner det å bli fulle lister her også, så nå gjeldet det bare å beholde legen man er fornøyd med.

Her er det ca. 30-40 minutter kjøring til nærmeste sykehus. Ventetid er det over hele fjøla, men har sjeldent måtte vente lenger enn 1-2 måneder å komme til spesialist for ting som ikke haster, og når jeg hadde kneskade fikk jeg MR innen en uke. 

Det er klart, visst jeg ønsker å dra til privatsykehus for å sjekke meg fortere for noe, så er det langt å dra for meg, men har ikke vært en problemstilling for meg enda.

Endret av missmcbeal
Skrevet

Sånn er det å bo i et land med lite folk og store avstander. Bosetter man seg utenfor de største byene/distriktene, vil man ikke få et fullgodt tilbud.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...