AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Er ganske sikker på jeg har fått fremfall. Underlivet kjennes ubehagelig og ekkelt ut, som om noe trykker eller at jeg har en ball i åpningen som trykker ut. Kan man se fremfall og hvordan ser det ut? Kan noen eventuelt legge ved link til bilde om det finnes på nett? Er kun 9 uker siden fødsel, kan det gå tilbake til normalt? Blir verre når jeg løfter Anonymkode: 2da5b...7b9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Min søster hadde fremfall, sa at det tytet ut når hun presset. Gikk seg til av seg selv. Anonymkode: 4b049...f36
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min søster hadde fremfall, sa at det tytet ut når hun presset. Gikk seg til av seg selv. Anonymkode: 4b049...f36 Var det kun når hun presset? Jeg holder papir foran når jeg går på do og presser for det føles ubehagelig Anonymkode: 2da5b...7b9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Etter så kort tid etter fødsel kan det fint rette seg opp igjen. Gjør knipeøvelser. Jeg fikk varig skade, men det ble ikke gjort noe med før det hadde gått flere år. Først ville de vente å se, så skulle det henvises gyn. Måneder å vente på at de skulle bekrefte og henvise annet sykehus, og deretter nesten ett år ventetid for å få operasjon. Anonymkode: b3d0b...ce5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Jeg fikk fremfall etter første fødsel. Gikk ikke tilbake av seg selv. Ble omsider operert etter at jeg var ferdig med barn. Som noen over her sier, så kan det gå tilbake av seg selv, så du må kanskje bare smøre deg med tålmodighet. Men når du er ferdig med barn, så ta tak hvis du er plaget. Operasjonen min var vellykket på alle måter:-) Anonymkode: 3818b...d5f
Frkego Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 (endret) Kan gå tilbake til normalt etter en stund og de aller fleste opplever en grad av fremfall etter fødsel (mener en fysioterapeut på fødebagen på instagram sa at alle har en form for fremfall etter fødsel) 😊 Anbefaler å inn på Fødebagen og lese om det der. Tren bekkenbunnen godt, evt. be om sjekk hos lege eller fysio og få tilpasset treningsopplegg og oppfølging. Man kan ha ganske kraftig fremfall og likevel bli bra igjen ved hjelp av bekkenbunnstrening og litt tid, men noen trenger enten fysio eller operasjon. Endret 26. april 2023 av Frkego
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Tusen takk for svar!Hvordan har samleie vært hos dere som har fremfall? Tørr ikke prøve for føles så ekkelt:-( Anonymkode: 2da5b...7b9
Heln Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tusen takk for svar!Hvordan har samleie vært hos dere som har fremfall? Tørr ikke prøve for føles så ekkelt:-( Anonymkode: 2da5b...7b9 Merker ingenting ved samleie Som de over nevner kan det gå over. Jeg har blitt betraktelig bedre etter ammeslutt, men helt vekk er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #9 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 17.18): Er ganske sikker på jeg har fått fremfall. Underlivet kjennes ubehagelig og ekkelt ut, som om noe trykker eller at jeg har en ball i åpningen som trykker ut. Kan man se fremfall og hvordan ser det ut? Kan noen eventuelt legge ved link til bilde om det finnes på nett? Er kun 9 uker siden fødsel, kan det gå tilbake til normalt? Blir verre når jeg løfter Anonymkode: 2da5b...7b9 Mja, det kan gå tilbake. Det kan også gå noe tilbake men ikke helt og det kan bli verre. Så. Ikke løft tungt. Pass på pusten, pust ut når du skal ta i. Pass på å hvile bekkenbunnen i løpet av dagen, f.eks liggende med en pute under rumpa. Begynn å gjøre knipeøvelser, det kan hjelpe. Husk å slappe godt av i musklene mellom knipene, en anspent bekkenbunn fungerer dårligere. Absolutt ikke press på do! Kjøp deg en krakk til å ha beina på når du skal ha avføring. Unngå å få hard mage. Knip mens du hoster/nyser/løfter noe. Vær forberedt på at det kan ta lang tid før du merker bedring. Noen blir bedre når de slutter å amme. Ikke nøl med å oppsøke gynekolog hvis det ikke blir noe bedre, men vær forberedt på at de ofte bare sier "meh, det ser normalt ut, det blir sikkert bedre i løpet av et år til". Eller du kan oppsøke fysioterapeut som kan bekkenbunn, de er gode til å vurdere og kan veilede deg i treningen. Anonymkode: 7a097...640
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 17.24): Etter så kort tid etter fødsel kan det fint rette seg opp igjen. Gjør knipeøvelser. Jeg fikk varig skade, men det ble ikke gjort noe med før det hadde gått flere år. Først ville de vente å se, så skulle det henvises gyn. Måneder å vente på at de skulle bekrefte og henvise annet sykehus, og deretter nesten ett år ventetid for å få operasjon. Anonymkode: b3d0b...ce5 Samme her.. har gått 11 år siden med yngstemann, og nå har jeg fått livmor prolaps. Venter på time til samtale på sykehuset i august, før jeg skal ha operasjon. Men gynekologen jeg var hos ville at jeg bare skulle operere livmortappen, mens jeg vil operere bort hele livmora, så får se hva dem sier på sykehuset.. Anonymkode: ad627...cee
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #11 Skrevet 27. april 2023 Fremfall? Er det kjede prolaps? Anonymkode: 6f815...162
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #12 Skrevet 27. april 2023 Jeg ville uansett bestilt time hos lege slik at det blir journalført, at du får råd og evt blir henvist til gynekolog. Særlig når du har slik ubehag. Anonymkode: 38bf5...bb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå