Gå til innhold

Levering av barn på idrett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Til foreldre som levere barn på idrett eller andre aktiviteter. 
min samboer har barn på 8 år, har går på idrett 3-4 dager i uken. 
min samboer kjører han og er der til trening er ferdig, så kommer de hjem. 
jeg mener han burde prøve å levere ham, for også plukke ham opp etter trening. Både for at han skal bli vant til å gjøre noe alene, og for litt ekstra tid sammen, de vi kunne gått en tur sammen eller noe. 
Er de stor nok til å gå alene på trening? Eller for liten? Jeg aner ikke 

Anonymkode: 6e39c...638

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet er stort nok til å være alene på trening ja. Men dersom det er et stykke å kjøre skjønner jeg veldig godt at han heller venter der enn å kjøre hjem, også ut igjen for å hente kort tid etterpå.

Hva med at du blir med i bilen så kan dere gå en tur sammen i nærheten av der treningen er?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mulig å gi noe universalsvar. Det avhenger av lokaler, mengden trenere, antall barn på aktiviteten, type aktivitet og treneres personlige preferanse og ikke minst barnets oppførsel på aktiviteten. Spør trenerne om de ønsker dere der eller ikke.  

Anonymkode: feeb6...ded

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på. Noen steder er ikke foreldre med på treninger, andre steder er det mer vanlig at man er med. Jeg kjører og henter som regel min 8 åring på fotballtrening, men hender jeg er med å ser på/veileder litt fra sidelinja. Noen trenere setter også pris på at foreldre er med å holde litt orden om det er mange barn, i den alderen. Det gjør de ihvertfall her. Men kanskje ikke nødvendig å være der hver gang som sagt, men mest sannsynlig ønsker jo samboeren din dette selv. 

Anonymkode: 9a4f3...708

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gåavstand til trening (bor i Oslo, kjører ikke bil), så jeg har bare levert på trening fra de var 5-6 år gamle. Det henger også sammen med at under Covid var det ikke lov for voksne å bli med inn i hallen. Jeg går enten hjem, på butikken eller en tur i nærområdet mens treningen varer. Andre foreldre synes det er koselig å være med på hver eneste trening, mens andre er der fordi de har utrygge barn. Her er det ikke fasitsvar.

Anonymkode: 10e7e...eb0

• Liker 2
Skrevet

Noen 8 åringer synes det er helt greit å bare bli levert, andre 8 åringer synes det er tryggest at forelderen er der. Så det kommer an på barnet, begge deler er normalt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører våre barn på 12 og 16 på ettermiddagsaktivitet, og så blir vi på stedet til de er ferdige og skal hjem. Mest fordi det blir mye kjøring om vi skulle kjørt frem og tilbake mellom. 
Noen ganger venter vi utenfor, andre ganger sitter den som følger i bilen, og noen ganger gjør man andre ærend mens de er på aktivitet. 

Når de var mindre var det behov for foreldre som var med på treninger. Da bidro vi ofte på det. Når vi ikke bidro, gikk vi gjerne en tur i nærområdet mens vi ventet. 

Om det er like greit å bare gå hjem imens, så gjør vi gjerne det. 

Anonymkode: 0743d...a1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Set varierer helt fea idrett til idrett. Og om det er greit å kjøre hjem i mellomtiden kommer helt an på avstanden.

Anonymkode: d242a...414

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke bli med noen dager og noen dager gå tur med deg? Er jo greit at barnet lærer seg å være på trening alene også 

Anonymkode: cc60b...de0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alene på trening, ja. Det har de vært fra 5 år. Leveres og hentes må de til de er litt større.

Anonymkode: c4c8a...720

AnonymBruker
Skrevet

Hva om det for eksempel tar tretti / førti minutter (eller enda lenger) å kjøre en plass, og så kjører han rett hjem til trås-starter her, før man må kjøre i minst tretti / førti minutter for å hente åtte-åringen igjen senere. Da  tar det vel fort en times tid (eller enda lenger) bare for å kjøre hjem igjen etter leveringen, pluss når han må kjøre dit for å plukke opp igjen etterpå. 

Hvor lenge varer egentlig noen sånne treningsøkter med ungen da? Det blir vel ganske idiotisk dersom en forelder må kjøre hjem til deg etter å ha levert ungen deres, bare for å snu i døren for å kjøre tilbake for å hente ungen igjen. 

Anonymkode: 75d1e...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Er trener selv for barn mellom 7-10 år . Jeg opplever at foreldre er med til barna er trygge . Noen i 9 og 10 års alderen vil ha foreldre i nærheten og  er trygg på at de kan ta kontakt med mor eller far dersom de vil, så det er individuelt når barna er trygge på å være alene på trening. Noen av barna vil at foreldre skal komme å se på innimellom og det knuser mitt hjerte når det er foreldrene som aldri møter opp når det er trening, samlinger, eller dugnad, noen av barna åpner seg og forteller meg at de er lei seg for at foreldrene ikke er der og jeg ser også det er et leit draget i ansikt på barn som ikke har foreldre som møter og  de andre barna har sine foreldre der. Ja jeg tar kontakt med disse foreldrene men oftes er det alltid en forklaring at noe kom i veien . Vi trenere prøver å støtte disse barna men foreldre bør møte opp , barna er så stolte og vil vise fram hva de får til. Så min anbefaling til foreldre er at de skal ta seg tid til å være med på trening og av og til er det fint å involvere foreldre også. 

Anonymkode: 92bbf...b75

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at den som kjører og leverer må vurdere og gjøre akkurat slik han/hun ønsker og selv syns er best. Hvorfor skal noen andre ha noen meninger om det? Barn er veldig forskjellige, og voksne er veldig forskjellige. Mannen din gjør det sikkert ikke fordi han hater det og ikke ønsker å være der, og barnet ikke trenger ham og ingen syns det er noe ok og det ville vært mye bedre hvis han bare hentet og leverte, men siden barnet er akkurat 8 år, så har han hørt av noen at han burde være der, men hvis du sier at  8 år er en fin alder å være der alene  så kjører han heller dobbelt, for det er mye bedre. 

Hva sier han selv er grunnen til at han gjør det sånn han gjør det, at barnet er 8 år? 

Anonymkode: a7784...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Du høres utrolig klengete ut. Han må levere barnet slik at dere skal få egentid, virkelig? 😅

Anonymkode: 08427...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke helt når jeg sluttet med det, men var med og så på treningene de første åra, til ca 8-9 års alder. Nå er det sjeldnere, men liker å se på treningene innimellom. Mest fordi jeg liker å se hva de trener på osv, ikke minst er det også sosialt med andre foreldre. 

Anonymkode: 4c9f6...484

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er trener selv for barn mellom 7-10 år . Jeg opplever at foreldre er med til barna er trygge . Noen i 9 og 10 års alderen vil ha foreldre i nærheten og  er trygg på at de kan ta kontakt med mor eller far dersom de vil, så det er individuelt når barna er trygge på å være alene på trening. Noen av barna vil at foreldre skal komme å se på innimellom og det knuser mitt hjerte når det er foreldrene som aldri møter opp når det er trening, samlinger, eller dugnad, noen av barna åpner seg og forteller meg at de er lei seg for at foreldrene ikke er der og jeg ser også det er et leit draget i ansikt på barn som ikke har foreldre som møter og  de andre barna har sine foreldre der. Ja jeg tar kontakt med disse foreldrene men oftes er det alltid en forklaring at noe kom i veien . Vi trenere prøver å støtte disse barna men foreldre bør møte opp , barna er så stolte og vil vise fram hva de får til. Så min anbefaling til foreldre er at de skal ta seg tid til å være med på trening og av og til er det fint å involvere foreldre også. 

Anonymkode: 92bbf...b75

Dette er akkurat slik jeg opplevde det som håndballtrener.

Unger er forskjellige, men de trenger alle å føle seg trygge. Det er ingen aldersgrense og det kommer an på flere ting. Har barnet andre nære venner på treningen? Er barnet sjenert? Kjenner barnet trenerne godt? Hva om barnet går seg en smell eller en ball i ansiktet? Vil trenerne kunne trøste dette barnet? 

Kudos til treneren over her, trenere kan være gode voksenpersoner i barnas liv. De ungene pratet om mye rart og en del tror jeg ikke de ville fortalt egne foreldre. Noen ganger er det sårt tiltrengt også.

Anonymkode: dd311...04f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...