AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Har en diskusjon med en venninne om følgende situasjon: Barn 11 år våkner med vondt i hodet og magen. Står opp men opplever fortsatt å ikke være i form. Blir hjemme fra skolen. I løpet av dagen blir formen bedre, får gjort alle lekser samt litt ekstra skolearbeid. Siden formen er fin, ønsker barnet på kvelden å dra på håndballtrening. Hva ville dere gjort? Anonymkode: bb869...83c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en diskusjon med en venninne om følgende situasjon: Barn 11 år våkner med vondt i hodet og magen. Står opp men opplever fortsatt å ikke være i form. Blir hjemme fra skolen. I løpet av dagen blir formen bedre, får gjort alle lekser samt litt ekstra skolearbeid. Siden formen er fin, ønsker barnet på kvelden å dra på håndballtrening. Hva ville dere gjort? Anonymkode: bb869...83c Latt barnet gå på trening. Anonymkode: 4bd89...6b6 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en diskusjon med en venninne om følgende situasjon: Barn 11 år våkner med vondt i hodet og magen. Står opp men opplever fortsatt å ikke være i form. Blir hjemme fra skolen. I løpet av dagen blir formen bedre, får gjort alle lekser samt litt ekstra skolearbeid. Siden formen er fin, ønsker barnet på kvelden å dra på håndballtrening. Hva ville dere gjort? Anonymkode: bb869...83c Her utgår trening hvis man har vært hjemme fra skolen pga sykdom. Anonymkode: 8b48e...da9 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Hvis barnet er for syk til å gå på skolen, så er det for sykt til å være med på aktiviteter osv. Anonymkode: 24df2...63b 10
-venter- Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Jeg sender på trening om man er frisk av eksempelvis migrene, men for sykdom gjelder for syk for skole - for syk for trening. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Her utgår trening dersom man har vært hjemme fra skolen. Det handler litt om å vise at terskel for å være hjemme er litt høy, og har man nådd denne bør man holde seg i ro denne dagen uansett om formen er bedre. Det samme gjelder bursdager og alt annet gøy. Ingen skole=ingen aktiviteter. Dersom formen og energien er så bra kunne man kanskje prøvd skolen i utgangspunktet. Anonymkode: dbd60...f0e 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Jeg hadde sendt barnet på trening Anonymkode: ea429...db5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Ingen skole pga sykdom ingen trening. Anonymkode: 7aa13...303 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Sender ikke på trening da. Anonymkode: 1bb1e...737 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Om barnet får reise på trening (noe som er gøy) når h*n har fått lov til å være hjemme fra skolen, så lærer man jo barnet at det går helt fint å skulke det som er kjedelig. Anonymkode: ebe3c...b1a 3
Summeer Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Nei, syk fra skolen er syk fra aktiviteter på ettermiddagen. Det handler også om arbeidsmoralen jeg vil at de skal lære og at man ikke kan «velge» å være syk for så å få med seg moroa etter skoletid. Når de er tenåringer drar jeg hjemmefra før de står opp om morningen og da skal de ha lært seg å kjenne etter om de er syke selv…. 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 Hvis barnet har vært sykt tidligere på dagen, så henger fortsatt sykdommen i, selv om allmenntilstanden er bra. Sykdommen kan dermed bli verre igjen, slik at barnet ikke er frisk nok til skolen neste dag. Anonymkode: 98a5d...e78 4
Hedda-78 Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 Nei, ingen aktiviteter når man har vært borte fra skolen. Det samme gjelder både barn og voksne. 2
Nelja Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 Sånn som situasjonen er beskrevet synes jeg det høres ut som barnet fint kan gå på håndball. Hodepinen er over, og barnet har gjort lekser og annet skolearbeid. Skoledagen er over, barnet får ikke gjort noe med at det gikk glipp av dagen på skolen. Jeg skjønner ikke hvorfor man ønsker at barnet skal gå glipp av mer læring, kun fordi det gikk glipp av noe tidligere. Dersom det var en utfordring med skulking og man tror barnet faket hodepine ville jeg stilt meg annerledes, men jeg forstår ikke hvorfor man skulle anta dette i denne sammenhengen. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 Min er aldri hjemme fra skolen uten grunn, så hvis han er bra senere på dagen, så får han dra på trening Anonymkode: 0329c...b51 2
Arkana Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 Hvis de er friske igjen til trening/fritidsaktivitet, og vi også ser at de kommer til å dra på skolen igjen dagen etter, får de selvsagt delta på det. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #18 Skrevet 27. april 2023 Vår gutt har vært en del hjemme pga sykdom (kronisk sykdom) og fikk alltid dra på trening hvis han følte seg i form til det på ettermiddagen, men jeg så tendenser til han utnyttet det så da ble det slutt på trening når han var hjemme fra skola. Kommer litt ann på hvor ofte og hva som holdte dem hjemme. Kan jo være både sykdom, plaging eller forelskelse som gjør at de er for "dårlige" å dra på skolen akkurat den dagen, da er det jo trist å ta bort det som er positivt for dem som feks trening. Anonymkode: ea04b...c32 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #19 Skrevet 27. april 2023 Jeg tenker i utgangspunktet at er barnet så sykt at det ikke kan gå på skolen, kan det heller ikke gå på trening senere på dagen. Delvis fordi har det først vært så dårlig, kan det bli verre igjen ved aktivitet og delvis for å gjøre terskelen for å være hjemme fra skolen høyere. Men samtidig syns jeg det finnes en god del unntak. Som migrene som noen nevner. Eller i noen tilfeller med et barn som ikke har det bra sosialt på skolen, men blomstrer på fritidsaktiviteten sin. Anonymkode: 5cc6e...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #20 Skrevet 27. april 2023 Arkana skrev (14 timer siden): Hvis de er friske igjen til trening/fritidsaktivitet, og vi også ser at de kommer til å dra på skolen igjen dagen etter, får de selvsagt delta på det. Samme her Anonymkode: 10c36...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå