Gå til innhold

Barnet vårt skal opereres og ventetiden er enorm, har dere noen tips til hva vi kan gjøre? Vi er HELT desperate!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 3 åring skal ha dren i begge ører, operere vekk polypper i nesen. Han henger langt etter med språket pga av dette og har pustevansker, er MYE syk også. Det er så ille at vi ikke tørr å la han sove alene pga av pustevansker om natta. Barnehagen er svært bekymret for språket hans også, fordi han ligger langt etter jevnaldrende. Vi har forsøkt å få time hos spesialist siden november i fjor. Nå har vi endelig fått time, men sykehuset forteller at de harking ventetid på operasjoner. I beste fall så de for seg en operasjon i slutten av oktober. Så lenge kan vi ikke vente! Barnet vårt blir verre og verre både sosialt og helsemessig. Jeg har helt desperat forsøkt å ringe rundt til alle private klinikker jeg kommer over, men INGEN opererer barn som er yngre enn 10 år, fordi det er risiko forbundet med dette. 

Jeg har ringt til andre sykehus, 3-4 timer med bil unna. Men de forteller at ventetiden er like lang hos dem! Hva gjør jeg? Jeg tok dette opp med legen på sykehuset i dag, men hun sa at jeg kunne stå på en liste der man kan få møte opp på kort varsel, hvis noen avbestiller en operasjon. Men det er i realiteten ingen som gjør det. Og selv hvis det var noen som avlyste så ringer de som er før meg på den lista også. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt en privatklinikk, der er det som oftest ikke lang ventetid, som f.eks Volvat!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anciol skrev (1 minutt siden):

Kontakt en privatklinikk, der er det som oftest ikke lang ventetid, som f.eks Volvat!

Leser du ikke hi? De har jo kontaktet alle privatklinikker de kan komme på 

Anonymkode: 6e38e...70d

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Har dere kontaktet Aleris i Oslo ?

Anonymkode: 03569...c77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt stor suksess med å stå på sånn avbestillingsliste! Plutselig er det et barn som er syk og da kan det jo ikke opereres!

Anonymkode: a0a4f...ed3

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Som en annen sier kan du sjekke ventetidene andre steder i landet og be om at henvisningen overføres dit. Vær obs på at ikke alle utgifter ifm reise/overnatting ved fritt sykehusvalg refunderes, så det må dere ta med i betraktningen. Skjønner at du er desperat, men når folk med livstruende tilstander må vente, så kan man faktisk ikke prioritere opp barn som "bare" skal ha dren og fjerne polypp. Et halvt år er faktisk ikke lang ventetid, selv om jeg skjønner at du føler det annerledes. Et annet alternativ er å ringe sykehuset henvisningen er sendt til og si at dere kan kommer på kort varsel om noe blir ledig, men da må dere faktisk kunne dt. Dvs kunne få fri fra jobb, droppe evt ferie, konformasjon e.l. dersom sykehuset ringer og ber dere komme dagen etterpå. 

Anonymkode: b085b...08e

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med helsevesenet? 

Da jeg ble fikk lagt inn dren og fjernet mandlene som 5-åring i 1986 var det aldri lang ventetid. 

Da jeg gikk til Dps i mange år før 2020 var det alltids tid og kort ventetid. 

Nå må helseministeren gjøre noe! 

Anonymkode: 64b5f...9ae

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Da vi gjorde dette for om lag 6 mnd siden, så hadde sykehuset i Molde 3 mnd ventetid, men vi kom inn etter seks uker. Vi tok fly fra Oslo. Fritt sykehusvalg er avviklet nå, men jeg ville sjekket det ut for sikkerhetsskyld.

sett deg på liste. Det er korrekt at ingen avbestiller timen, men mange timer blir avlyst pga sykdom. Har barnet feber, kan ikke barnet opereres. Problemet er dette med faste i forkant av operasjonen.

Anonymkode: be99b...cc0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt privat sykehus å hør om det er mulig å få kortere ventetid der. Jeg har god erfaring med Aleris :) 

Anonymkode: b5e10...4e1

AnonymBruker
Skrevet

Det er privatklinikker som gjør dette i Oslo. Vi fikk satt inn dren på toåring. Var en grense på 24 mnd + vekt

Anonymkode: 51cd3...e18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er privatklinikker som gjør dette i Oslo. Vi fikk satt inn dren på toåring. Var en grense på 24 mnd + vekt

Men mulig det var ventetid som vi ikke fanget opp, for vi startet prosessen når barnet var ett. Så for oss var det aldersgrensen som gjorde at vi måtte vente. 

Skrevet

Sett deg på ringeliste! Jeg vet om flere som har hatt stor suksess med dette! Ja, de ringer de på listen før de ringer deg, men plutselig tar ikke de telefonen eller så kan de ikke på kort varsel. Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (3 timer siden):

Vår 3 åring skal ha dren i begge ører, operere vekk polypper i nesen. Han henger langt etter med språket pga av dette og har pustevansker, er MYE syk også. Det er så ille at vi ikke tørr å la han sove alene pga av pustevansker om natta. Barnehagen er svært bekymret for språket hans også, fordi han ligger langt etter jevnaldrende. Vi har forsøkt å få time hos spesialist siden november i fjor. Nå har vi endelig fått time, men sykehuset forteller at de harking ventetid på operasjoner. I beste fall så de for seg en operasjon i slutten av oktober. Så lenge kan vi ikke vente! Barnet vårt blir verre og verre både sosialt og helsemessig. Jeg har helt desperat forsøkt å ringe rundt til alle private klinikker jeg kommer over, men INGEN opererer barn som er yngre enn 10 år, fordi det er risiko forbundet med dette. 

Jeg har ringt til andre sykehus, 3-4 timer med bil unna. Men de forteller at ventetiden er like lang hos dem! Hva gjør jeg? Jeg tok dette opp med legen på sykehuset i dag, men hun sa at jeg kunne stå på en liste der man kan få møte opp på kort varsel, hvis noen avbestiller en operasjon. Men det er i realiteten ingen som gjør det. Og selv hvis det var noen som avlyste så ringer de som er før meg på den lista også. 

Det er bare å sette seg på kort varsel lista. Jeg jobber på en dagkirurgisk enhet på sykehuset og det er relativt ofte barn blir sendt hjem fordi de snørrer eller hoster. Da blir de på lista ringt til 

Anonymkode: 99d69...e77

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (3 timer siden):

Du kan ta kontakt å si dere kan komme på kort varsel.  Har gjort det hver gang og kommet inn før tiden 

Anonymkode: 066e1...b92

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (8 minutter siden):

Nei, det er ikke det. Ordningen ble avviklet 1.1.23

https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/fritt-behandlingsvalg-avvikling/

Jo, en kan fremdeles velge fritt behandlingssted i det offentlige. Det er kun retten til å velge behandling hos private aktører som er avsluttet:

(Det var slik at for noen typer operasjoner/behandlinger med veldig lang ventetid kunne en velge privat behandling, mens regningen gikk til din helseregion - den ordningen er avsluttet)

«– At vi avvikler ordningen som gir private aktører fri etableringsrett, betyr ikke at vi fjerner pasientenes rett til å velge behandlingsted. Jeg vil derfor understreke at alle pasienter i spesialisthelsetjenesten fremdeles skal kunne velge mellom offentlige tilbud, og private tilbud som de regionale helseforetakene har anskaffet gjennom anbud og egne avtaler.»

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-avvikler-fritt-behandlingsvalg/id2937731/

Anonymkode: d52d0...171

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva skjer med helsevesenet? 

Da jeg ble fikk lagt inn dren og fjernet mandlene som 5-åring i 1986 var det aldri lang ventetid. 

Da jeg gikk til Dps i mange år før 2020 var det alltids tid og kort ventetid. 

Nå må helseministeren gjøre noe! 

Anonymkode: 64b5f...9ae

Vitenskapelige og medisinske fremskritt, er det som har skjedd. Norge har mer helsepersonell per innbygger enn på 80-tallet, men grensene for hva medisinen kan gjøre er langt mindre. Det betyr at det er mer å gjøre, flere behandlinger å gi, og dermed behov for å prioritere. 

Anonymkode: 6a4f1...6ef

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør fastlegen om å få henvisning til Christiania ørenesehals i Oslo. Opererer ganske kjapt tror jeg, kanskje du kan få en hastehenvisning? Vi har vært fornøyd der, vi har operert fra 3 år. Hen leste lepper tilslutt og var kronisk syk, tok igjen språket fint og ikke syk siden, det er 6 år siden. 

Anonymkode: 7740b...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da vi gjorde dette for om lag 6 mnd siden, så hadde sykehuset i Molde 3 mnd ventetid, men vi kom inn etter seks uker. Vi tok fly fra Oslo. Fritt sykehusvalg er avviklet nå, men jeg ville sjekket det ut for sikkerhetsskyld.

sett deg på liste. Det er korrekt at ingen avbestiller timen, men mange timer blir avlyst pga sykdom. Har barnet feber, kan ikke barnet opereres. Problemet er dette med faste i forkant av operasjonen.

Anonymkode: be99b...cc0

Dette er feil, og farlig feilinformasjon. Det er fritt BEHANDLINGSVALG som er avviklet, IKKE fritt SYKEHUSVALG. 

Hareena skrev (14 minutter siden):

Nei, det er ikke det. Ordningen ble avviklet 1.1.23

https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/fritt-behandlingsvalg-avvikling/

Fritt behandlingsvalg er ikke relevant her, ts vet hvilken behandling hun skal ha, og trenger bare å velge ett annet behandlingsSTED.

Anonymkode: b085b...08e

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...