AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Er det ingen som kan betale for egne dyr lenger? Hver dag ser jeg nye spleiser fra folk som ber om penger til veterinærutgifter, alt fra små summer på 1700 kr og oppover. Jeg forstår at man ber om hjelp i ekstraordinære tilfeller, men folk eier jo ingen skam. En hund koster penger, det er nettopp derfor et kjøp skal være godt gjennomtenkt. Det koster å kjøpe, å holde og å avlive. Hund er dritdyrt. Jeg blir helt matt av alle som forventer at samfunnet skal hjelpe til å betale for dem på denne måten! Anonymkode: 8b8be...e4a 9 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Det er det vi kaller tigging, be om penger som det offentlige ikke dekker. Frivillig å delta. Kommer i mange former, noe mer sympatisk enn andre. https://www.gofundme.com/f/75c8gg-help-the-victims-of-the-tinder-swindler Anonymkode: 94699...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Det er veldig dyrt å ha hund. Det er egentlig noe man bør få god informasjon om hos en oppdretter - særlig i og med at de har et utvidet ansvar på å sende hunder til gode, ansvarsfulle hjem. Kostnaden ved å ha hund er enda større om man ikke følger opp på rutinemessige veterinærbesøk, og det tror jeg nok mange med dårlig råd dropper. Da baller det fort på seg om hunden må trekke flere tenner på en gang, eller liknende. Anonymkode: aea10...431 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Det er nå så, men det er lett å unngå å se dette. La være å gå inn på spleis. Det er vel en side jeg er inne på en gang i skuddåret. Anonymkode: fda86...38e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig dyrt å ha hund. Det er egentlig noe man bør få god informasjon om hos en oppdretter - særlig i og med at de har et utvidet ansvar på å sende hunder til gode, ansvarsfulle hjem. Kostnaden ved å ha hund er enda større om man ikke følger opp på rutinemessige veterinærbesøk, og det tror jeg nok mange med dårlig råd dropper. Da baller det fort på seg om hunden må trekke flere tenner på en gang, eller liknende. Anonymkode: aea10...431 Man kan jo starte med å forsikre hunden. I tillegg bør man ha en sparekonto for utgifter som overstiger dette eller ikke dekkes av forsikringen. Så bør man som du skriver følge opp hunden. Evner man ikke dette bør man ikke ha hund. Jeg forstår ikke hvorfor disse spleisene blir godkjent. TS Anonymkode: 8b8be...e4a 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er nå så, men det er lett å unngå å se dette. La være å gå inn på spleis. Det er vel en side jeg er inne på en gang i skuddåret. Anonymkode: fda86...38e Jeg er heller aldri inne på selve spleis siden, men jeg har det i facebook feeden min daglig. Anonymkode: 8b8be...e4a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er nå så, men det er lett å unngå å se dette. La være å gå inn på spleis. Det er vel en side jeg er inne på en gang i skuddåret. Anonymkode: fda86...38e Jeg er medlem av flere hundegrupper på facebook relatert til den rask jeg har, og det tigges daglig. Utrolig irriterende, for gruppene er veldig nyttige ellers. Anonymkode: caf9e...888 4
Helene Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 Hund eller katt. Det koster. Jeg er imot spleis der. Om du ikke har råd til å eie et dyr, da bør du la være. Jeg har forsikret kattene mine, og jeg har måttet brukt den. Sist da gutten ble angrepet av grevling. Kattene mine er ikke slåsskjemper, men grevlinger har vi aldri garanti imot. Ting skjer. Har man dyr er man ansvarlig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 Brunello skrev (13 timer siden): Man burde avlivet både hund og eier. Flåsete, men ja. Antageligvis er det mange hunder som burde vært avlivet i stedet for å bruke mange mange tusen på å redde dem. Husker en sak med en hund så trengte en hjerteoperasjon som de måtte til Frankrike eller noe sånt for å få utført, i Norge kunne man ikke tilby noen behandling. Helt latterlig dyrt, og for en hund som var over middagshøyden i alder. Spleis, selvfølgelig. Anonymkode: b0448...941
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 Enig, ser også valper/unghunder, da har neppe situasjonen endret seg betraktelig for eier på den korte tiden, dvs useriøst kjøp om man ikke har råd til å ta seg av dyret sitt. Veterinærkostnader er veldig dyrt, og har man ikke råd til dette skal man heller ikke eie dyr, da får man vente til man evt er i en bedre økonomisk situasjon og passe hunder i mellomtiden. Selv vært ufrivillig uten hund i flere år fordi jeg var i en periode av livet med ustabil økonomi. Anonymkode: f5fbb...fed 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 Helene skrev (13 timer siden): Hund eller katt. Det koster. Jeg er imot spleis der. Om du ikke har råd til å eie et dyr, da bør du la være. Jeg har forsikret kattene mine, og jeg har måttet brukt den. Sist da gutten ble angrepet av grevling. Kattene mine er ikke slåsskjemper, men grevlinger har vi aldri garanti imot. Ting skjer. Har man dyr er man ansvarlig. Jeg er enig med deg, men det kan se uforutsette ting i livet; som at forsikringen ikke dekker en operasjon, taket på huset MÅ skiftes, bilen man er helt avhengig av må fikses og far har blitt uforutsett arbeidsledig…. Det er ikke alltid man råder over økonomien, men er i utgangspunktet enig, hvertfall de som har dårlig råd som skaffer seg dyr i hytt og gevær. Anonymkode: 034a1...693 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 Hvis man ikke en gang har råd til å hoste opp noen få tusenlapper til en sånn uforutsett utgift, så burde man egentlig ikke ha skaffet seg hund eller katt i det hele tatt. Anonymkode: 0d308...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Kan forstå at utgifter til hund/katt plutselig blir for høye, også med forsikring😬 men spleis synest jeg blir i grenseland….. først og fremst må en forsikre dyret sitt!! Gjør en ikke det så kan det plutselig være behov for en behandling eller operasjon til 40-50 000kr, og da ryker sparekontoen - eller så må en avlive…..🙈 Tro om alle desse spleisene er reelle? Hva går pengene til?🧐 Anonymkode: 3f411...26a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 Det er nesten som om det burde vært obligatorisk med kredittsjekk før en fikk kjøpe hund, slik at man vet at hunden ikke får nødvendig helsehjelp pga at eieren ikke har råd til å gå til dyrelege. Kanskje forsikring burde vært obligatorisk også, slik som på kjøretøy? Anonymkode: a0ff8...c9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå