Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

i helgen opplevde jeg en hendelse hvor samboeren min virket snodig i oppførselen på byen. Jeg visste fra før vi møttes, at han var glad i å ta seg en fest og har testet flere typer «partydop» 

han nektet alikevel for å ha tatt noe denne kvelden, og virket fornærmet og sint resten av kvelden. Magefølelsen min ble bare sterkere og sterkere, men han fortsatte å nekte. Jeg hadde også med meg to venner; én kompis og en venninne. Begge mente at samboeren min ikke hadde tatt noe, og at jeg skulle ta det med ro. På slutten av kvelden konfronterte jeg han atter en gang, og han svarte til slutt at; ja, jeg har tatt. Jeg ble så klart lei meg og skuffet, og dro hjem. 
selv er jeg oppvokst i et hjem hvor begge foreldrene mine ruste seg hele barndommen, så jeg har ikke veldig gode assosiasjoner til dette. Samboeren min er en solid type, smart og flink i jobben sin, og vet godt hva jeg synes om narkotika, selvom det bare skulle være for morro skyld. Dagen etter ba jeg han legge alle kortene på bordet, ettersom jeg ikke er interessert i å være i et forhold hvor vi ikke kan være ærlige med hverandre. Til slutt så innrømmet han at han hadde tatt

noe den kvelden, og at det var sopp. Ikke nok med det, men soppen hadde han fått av mine beste kompis, hjemme i vår leilighet - , som hele kvelden sa til meg at samboeren min ikke hadde tatt noe som helst.. når jeg spurte om det har vært andre hendelser, fortalte han meg at ved 3 andre tilfeller har han fått tildelt kokain når vi har vært på fest; av min beste vennine… dette er en vennine som jeg har kjent hele barndommen, og som har vært vitne til mye stygge episoder med mine foreldre. Hun er den siste i min krets som jeg trodde ville gå bak ryggen min på den måten. Oppi det hele er det ikke det at han tok disse tingene som plager meg; det er det faktum at alle disse 3 har løyet meg, rett opp i ansiktet. Jeg og samboeren min har pratet ut om det, og lovet at vi skal være ærlige med hverandre i tiden som kommer, men jeg kjenner at jeg har veldig vanskeligheter med å legge fra meg helgens hendelser ettersom han har lyvd om det tidligere..  hilsen én som ønsker råd om veien videre.. takk! 

Anonymkode: 79090...470

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

og lovet at vi skal være ærlige med hverandre i tiden som kommer

Dette ville ikke jeg stolt på! Jeg tenker han bare kommer til å bli flinkere til å skjule det. Jeg ville dumpet både han og de to "vennene" dine. Du ønsker gjerne barn én gang. Da nytter det ikke å ha en omgangskrets som driver med rus. Og til og med barnets far.

Anonymkode: 6eab5...c7f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere høres ikke helt kompatible ut, du med din bakgrunn og han med sine "vaner". Enten skjønner han ikke hva du føler rundt rus, eller så bare bryr han seg ikke. Jeg har ikke din bakgrunn, og selv uten det hadde dette vært en dealbreaker for meg. Både rusen i seg selv, men også hvem han omgås. Og at de sammen lyver rundt deg.

Anonymkode: b218f...071

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå fra han, og «vennene» 

Hu er ikke bestevenninnen din, for å si det sånn. 

Anonymkode: 4c55d...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboer og venner har nok valgt å ikke være ærlige med deg, mtp hvordan ditt syn på rus er. Uavhengig av hvilke type rusmidler (bortsett fra alkohol virker det som??) så er vel du imot det.

Derav valgte de å lyve. For dem er det en liten hvit løgn, for deg er det ett svik.

Rus er mangt, og jeg tror mange velger å være uærlige om hvilke type rus man liker best, mtp hvordan samfunnet er lagt opp, og at i Norge er kun piller fra lege og alkohol lov.

Det beste du kan gjøre videre som jeg ser det, er å ta ett oppgjør med venner og samboer på hvorfor de ønsker å bruke slike rustyper, og hvordan du skal takle at mennesker rundt deg, velger å bruke rus som du ikke er enig i.

Derav kan du finne ut av om samboer er rett for deg, og dine venner er rett for deg. 

Anonymkode: 60711...3b4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

i helgen opplevde jeg en hendelse hvor samboeren min virket snodig i oppførselen på byen. Jeg visste fra før vi møttes, at han var glad i å ta seg en fest og har testet flere typer «partydop» 

han nektet alikevel for å ha tatt noe denne kvelden, og virket fornærmet og sint resten av kvelden. Magefølelsen min ble bare sterkere og sterkere, men han fortsatte å nekte. Jeg hadde også med meg to venner; én kompis og en venninne. Begge mente at samboeren min ikke hadde tatt noe, og at jeg skulle ta det med ro. På slutten av kvelden konfronterte jeg han atter en gang, og han svarte til slutt at; ja, jeg har tatt. Jeg ble så klart lei meg og skuffet, og dro hjem. 
selv er jeg oppvokst i et hjem hvor begge foreldrene mine ruste seg hele barndommen, så jeg har ikke veldig gode assosiasjoner til dette. Samboeren min er en solid type, smart og flink i jobben sin, og vet godt hva jeg synes om narkotika, selvom det bare skulle være for morro skyld. Dagen etter ba jeg han legge alle kortene på bordet, ettersom jeg ikke er interessert i å være i et forhold hvor vi ikke kan være ærlige med hverandre. Til slutt så innrømmet han at han hadde tatt

noe den kvelden, og at det var sopp. Ikke nok med det, men soppen hadde han fått av mine beste kompis, hjemme i vår leilighet - , som hele kvelden sa til meg at samboeren min ikke hadde tatt noe som helst.. når jeg spurte om det har vært andre hendelser, fortalte han meg at ved 3 andre tilfeller har han fått tildelt kokain når vi har vært på fest; av min beste vennine… dette er en vennine som jeg har kjent hele barndommen, og som har vært vitne til mye stygge episoder med mine foreldre. Hun er den siste i min krets som jeg trodde ville gå bak ryggen min på den måten. Oppi det hele er det ikke det at han tok disse tingene som plager meg; det er det faktum at alle disse 3 har løyet meg, rett opp i ansiktet. Jeg og samboeren min har pratet ut om det, og lovet at vi skal være ærlige med hverandre i tiden som kommer, men jeg kjenner at jeg har veldig vanskeligheter med å legge fra meg helgens hendelser ettersom han har lyvd om det tidligere..  hilsen én som ønsker råd om veien videre.. takk! 

Anonymkode: 79090...470

Jeg skjønner at du har opplevd vonde ting rundt dette med rus, og det er dumt at samboeren din ikke bare innrømte alt med én gang - inkludert dette med kokainet tidligere.

Når dét er sagt, er det belegg for å hevde at du har en traumerespons på dette her. Det du beskriver er ikke alvorlig rusfokusert atferd. Kokain er definitivt verre enn sopp også - du burde lese deg opp på psilocybin, virkestoffet i sopp. Det vil kanskje berolige deg! Det er ikke en slik rus man blir avhengig av eller er slem mot andre på, men enkelte med psykiske lidelser kan oppleve psykoselignende ting... men om han ikke opplevde noe sånt, da tenker jeg at sopp ikke er noe å få panikk av!

Kokain er litt verre, fordi det er såpass vanedannende og den som er avhengig bruker gjerne store summer, oppfører seg som en drittsekk, og så videre. Men... De færreste blir avhengige, selv om de prøver noen ganger. Og unge mennesker er ofte søkende, både ift. rus og andre ting som virker spennende. Ikke la deg selv rive med av panikk her heller. Jeg vil ikke si at det er vanlig eller akseptabelt å ta kokain et par-tre ganger, men det er heller ikke grunn til å få helt panikk. Men om det blir en vane, altså at han gjør det oftere enn et par ganger i året toppen, da ville jeg slått alarm. Mange tar det hver helg og jeg ville kalt dette avhengighet. Jeg ville ikke vært bekymret om han tok det f.eks. på nyttårsaften eller på bursdagen sin, om du skjønner forskjellen. 

Jeg har selv tatt alle stoffer som finnes på byen, i skævven, og i de tusen hjem. Alt man får tak i her til lands, minus heroin - og jeg har aldri hatt et rusproblem, jeg har kun prøvd ting sporadisk eller tatt ved festlige og sjeldne anledninger . I dag er det årevis siden jeg tok noe som helst, jeg drikker ikke engang. Ikke fordi jeg har bestemt meg for det eller noe, det bare ble sånn. Det er mulig å ha et okei forhold til disse tingene, men man hører bare om krisene i aviser, på nett, på sosial media osv. Ikke få panikk!

Det som burde opprøre deg er uærligheten til folk. At denne venninna gjorde dette bak din rygg, og at kjæresten ikke sa ifra med én gang. Ikke få panikk - bli forbanna! Kjeft på dem. Det fortjener de. 

Anonymkode: 966f9...d85

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt råd er å kjenne etter, hva vil du evt oppnå ved å ta praten med dem kontra å ikke si noe og bare ha i bakhodet at du skal stole på deg selv neste gang du er i tvil? 
Personlig ville jeg valgt det siste og sett hva som skjer mtp avtalen med samboeren din men jeg ville også hatt veldig lavt nivå av tillit til han og dem. Ja det er vondt men i det lange løp vil du ha det bedre ved bruke litt tid på å bearbeide og finne ut hva som er riktig for deg i det lange løp. Og det vil bli vanskeligere for dem å lure deg igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har både venner og kjæreste som behandler deg som om du var dum, og er tydeligvis i et miljø som er veldig skadelig for deg. Dump alle tre! 

Anonymkode: 0aa90...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått fra mannen og funnet andre venner.

Du har en samboer og venner som har normalisert bruk av flere ulike typer narkotika.

De kommer ikke til å slutte for din del. Da må du heller ta vare på deg selv.

Om dere har barn så plikter du å beskytte barn fra dette også. Har dere ikke barn sammen, vær glad for at du slipper å alltid måtte vurdere om samvær er trygt for barnet. Har dere ikke barn - ikke bli gravid med ham.

Du vet hva det vil si å leve i et hjem hvor rus misbrukes. Ikke gjenta tabben dine foreldre gjorde!

Anonymkode: 60620...636

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 16.30):

Jeg skjønner at du har opplevd vonde ting rundt dette med rus, og det er dumt at samboeren din ikke bare innrømte alt med én gang - inkludert dette med kokainet tidligere.

Når dét er sagt, er det belegg for å hevde at du har en traumerespons på dette her. Det du beskriver er ikke alvorlig rusfokusert atferd. Kokain er definitivt verre enn sopp også - du burde lese deg opp på psilocybin, virkestoffet i sopp. Det vil kanskje berolige deg! Det er ikke en slik rus man blir avhengig av eller er slem mot andre på, men enkelte med psykiske lidelser kan oppleve psykoselignende ting... men om han ikke opplevde noe sånt, da tenker jeg at sopp ikke er noe å få panikk av!

Kokain er litt verre, fordi det er såpass vanedannende og den som er avhengig bruker gjerne store summer, oppfører seg som en drittsekk, og så videre. Men... De færreste blir avhengige, selv om de prøver noen ganger. Og unge mennesker er ofte søkende, både ift. rus og andre ting som virker spennende. Ikke la deg selv rive med av panikk her heller. Jeg vil ikke si at det er vanlig eller akseptabelt å ta kokain et par-tre ganger, men det er heller ikke grunn til å få helt panikk. Men om det blir en vane, altså at han gjør det oftere enn et par ganger i året toppen, da ville jeg slått alarm. Mange tar det hver helg og jeg ville kalt dette avhengighet. Jeg ville ikke vært bekymret om han tok det f.eks. på nyttårsaften eller på bursdagen sin, om du skjønner forskjellen. 

Jeg har selv tatt alle stoffer som finnes på byen, i skævven, og i de tusen hjem. Alt man får tak i her til lands, minus heroin - og jeg har aldri hatt et rusproblem, jeg har kun prøvd ting sporadisk eller tatt ved festlige og sjeldne anledninger . I dag er det årevis siden jeg tok noe som helst, jeg drikker ikke engang. Ikke fordi jeg har bestemt meg for det eller noe, det bare ble sånn. Det er mulig å ha et okei forhold til disse tingene, men man hører bare om krisene i aviser, på nett, på sosial media osv. Ikke få panikk!

Det som burde opprøre deg er uærligheten til folk. At denne venninna gjorde dette bak din rygg, og at kjæresten ikke sa ifra med én gang. Ikke få panikk - bli forbanna! Kjeft på dem. Det fortjener de. 

Anonymkode: 966f9...d85

Glem denne rasjonaliseringen. Du vil ha folk i livet ditt med integritet og som respekterer deg. Du er i feil miljø. Ordentlige folk som har drømmer, ambisjoner og mål- og evner å fullføre dem- vil skape gode relasjoner og familier, trenger ikke å ruse seg og lyge om det. Det er nok din fortid som sitter i din underbevissthet og gjør at du velger å havne i slike situasjoner- hjernen vil gjerne oppleve kontroll og prøver å gjenskape scenarioer hvor dette skjer. Ergo velger hjernen din folk som minner deg om familien din.

Dette er et varsko til deg- stikk og finn deg noen andre å henge med. Magefølelsen sier at dette er ikke for deg, imens hjernen rasjonaliserer og prøver å få kontroll. Dopaminkickene kommer når du tror du har det, men vi kan ikke kontrollere andres valg til syvende og sist. Du omgås folk som tar lett på rus- det er en karakterbrist i mine øyne og jeg omgås ikke slike. Derfor er mitt liv rus- og dramafritt

Anonymkode: 385e8...060

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...