AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Regner med å fåkritikk her nå, men er helt desperat så here it goes: Har en jente på 17 mnd.som har fått MME (morsmelkerstatning) fra fødselen av. Vi avvente henne med nattflaske da hun var rundt 1 år. Dette gikk fint og hun sov stort sett natten igjennom - frem til nå. Hun legges rundt kl.18:45 og i 24-tiden er det hyling av full hals. Vi klarer oftest å roe henne og da blir de neste oppvåkningene utover natten. Hun slutter ikke å skrike før hun får en flaske mme. Alt annet er prøvd og gir ingen effekt. Hun regelrett sluker flasken og slukner umiddelbart etter. Det er helt merkelig å se hvordan hun går fra å være hysterisk og lys våken til å falle fullstendig til ro når flasken er tom, øynene bare detter igjen og vi kan legge henne rett ned i sengen. Hun sover i egen seng på eget rom og har gjort dette siden 8 måneders alder. Siden vi skal på tidlig opp og på jobb dagen etter har vi til slutt gitt etter å tilbudt flasken, for å i det hele tatt kunne henge sammen på dagtid. Vi har også et eldre barn som ofte våkner på natt men hun faller heldigvis raskt til ro igjen. Dette med å få nattesøvn ved å ty til flasken er selvfølgelig ikke bra. Mannen mener vi fint kan avvenne henne igjen senere når disse oppvåkningene tar slutt, eller når vi har sommerferie og kan makte å "stå i det" uten å skulle på jobb dagen etter. Men jeg frykter jo disse oppvåkningene ikke stopper av seg selv. Jeg har tenkt på nattskrekk men hun er lys våken. Har også spekulert i om hun faktisk kan være sulten, men hun tilbys mat ofte og det er ikke alltid hun vil ha. Hun våkner gjerne i 06-tiden om morgenen men faller ofte til ro igjen. Da er hun gjerne lys våken rundt kl.08. og tas opp da.I 11-tiden har hun en liten dagdupp som gjerne varer alt fra 1 til 2 timer. Fravær av dagdupp påvirker ikke natten, hun våkner uansett. Hun virker også trøtt i 11-tiden så jeg mener hun trenger den dagduppen. Noen her som har opplevd lignende og hvordan løste dere det? Anonymkode: 6bf05...51c 1
Harepucifer Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 (endret) Jeg måtte ufrivillig slutte å amme ved 13 mnd (mistet melka), og han tok ikke flaske. Det gikk 4 mnd før nettene var like gode igjen, MYE hyling og våkentid, ingenting funket. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg uten tvil gått tilbake til amming. (Etter de 4 mnd var søvnen ok i 2 mnd, så kom det masse tenner de neste månedene. Så var det noen måneder med split nights Hvor han gjerne var våken 2-6. Etter det (fra ca 2,5) igjen har søvnen vært grei, våkner gjerne et par ganger, men roer seg fint). Ville gjort det som fungerer best for dere, høres ut som at melken er verdt det ❤️ Endret 26. april 2023 av Harepucifer Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Harepucifer skrev (4 timer siden): Jeg måtte ufrivillig slutte å amme ved 13 mnd (mistet melka), og han tok ikke flaske. Det gikk 4 mnd før nettene var like gode igjen, MYE hyling og våkentid, ingenting funket. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg uten tvil gått tilbake til amming. (Etter de 4 mnd var søvnen ok i 2 mnd, så kom det masse tenner de neste månedene. Så var det noen måneder med split nights Hvor han gjerne var våken 2-6. Etter det (fra ca 2,5) igjen har søvnen vært grei, våkner gjerne et par ganger, men roer seg fint). Ville gjort det som fungerer best for dere, høres ut som at melken er verdt det ❤️ Takk for innspill! Er fint å lese slike historier om at ting går seg til ❤️ Ts Anonymkode: 6bf05...51c
Regnbuefisk Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Ikke helt det samme, men vi ga vår yngste et måltid fast føde ila natta fra ca 8-12 mnd. Han ammet litt i tillegg, men var så ekstremt sulten at det ikke holdt med melk. Han var akkurat som du beskriver - veldig urolig, og etter hvert intens gråt til han fikk mat. Når han var mett, bikket han bokstavelig talt til siden og sovnet med én gang. Etter hvert sluttet han å våkne av sult, og maten utgikk uten kamp eller noe savn. Hvis jeg var dere hadde jeg fortsatt å gi flaske en stund, og sett hvordan det utvikler seg. Jeg hadde satt mine penger på at det går over igjen av seg selv 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Regnbuefisk skrev (48 minutter siden): Ikke helt det samme, men vi ga vår yngste et måltid fast føde ila natta fra ca 8-12 mnd. Han ammet litt i tillegg, men var så ekstremt sulten at det ikke holdt med melk. Han var akkurat som du beskriver - veldig urolig, og etter hvert intens gråt til han fikk mat. Når han var mett, bikket han bokstavelig talt til siden og sovnet med én gang. Etter hvert sluttet han å våkne av sult, og maten utgikk uten kamp eller noe savn. Hvis jeg var dere hadde jeg fortsatt å gi flaske en stund, og sett hvordan det utvikler seg. Jeg hadde satt mine penger på at det går over igjen av seg selv Takk for innspill! Så bra det ordnet seg Jeg oppdaget her ved kveldsstellet at hun holder på å få en ny melkejeksel på ene siden i underkjeven. Jeg kan akkurat se den. Men det skal vel ikke påvirke slik at hun våkner så mye på natt over flere uker? Noen som vet? Hun virker ikke noe plaget på dagtid. TS Anonymkode: 6bf05...51c
Harepucifer Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Takk for innspill! Så bra det ordnet seg Jeg oppdaget her ved kveldsstellet at hun holder på å få en ny melkejeksel på ene siden i underkjeven. Jeg kan akkurat se den. Men det skal vel ikke påvirke slik at hun våkner så mye på natt over flere uker? Noen som vet? Hun virker ikke noe plaget på dagtid. TS Anonymkode: 6bf05...51c Vi har ikke særlig plaget av det første settet med jeksler, men da de 4 neste kom (samtidig) var det 15-20 oppvåkning om natta over et par måneder 🥴
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 Høres ut som vår situasjon. Har en aktiv og glad gutt hvor vi kuttet nattamming når han var ca 1 år. Han spiser greit, menn litt lite. Avvenningen gikk fint, faren tok legging og natt i en måneds tid. Barnet sov til og med gjennom natten i et par uker. Men så ble han veldig urolig og utrøstelig. Hatet sprinkelsengen og nektet å sove i den. Hvis han hadde sovnet hadde det vært av ren utmattelse etter timer med hylgråt (det gikk ikke så langt, men bare for å illustrere). Så nå er barnet 16 måneder. Vi samsover og jeg nattammer igjen. Håper han finner roen i sprinkelsengen og sover godt igjen. Har videreført amming siden både barnet og jeg liker det og det er godt å kunne amme ved f.eks sykdom. Anonymkode: 74aaf...1e4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 17 hours ago, Regnbuefisk said: Ikke helt det samme, men vi ga vår yngste et måltid fast føde ila natta fra ca 8-12 mnd. Han ammet litt i tillegg, men var så ekstremt sulten at det ikke holdt med melk. Han var akkurat som du beskriver - veldig urolig, og etter hvert intens gråt til han fikk mat. Når han var mett, bikket han bokstavelig talt til siden og sovnet med én gang. Etter hvert sluttet han å våkne av sult, og maten utgikk uten kamp eller noe savn. Hvis jeg var dere hadde jeg fortsatt å gi flaske en stund, og sett hvordan det utvikler seg. Jeg hadde satt mine penger på at det går over igjen av seg selv Kan jeg spørre hva dere gav baby? Grøt? Anonymkode: 74aaf...1e4
Tuppeluri Skrevet 27. april 2023 #9 Skrevet 27. april 2023 Vi begynte igjen en liten periode fordi han våknet plutselig mye på natt, og det eneste som til slutt roet han ned var den flaska. Vi blandet vesentlig mindre MME i flaska enn han var vandt til før han slutta, og mange ganger tok vi bare halv flaske. Trur vi holdt på sånn en mnd, før vi klarte å avvenne igjen sakte men sikkert.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 Jupp 20 mnd og tilbake på flasken om natten. Hylgrining og spiser lite om dagen. Klarer ikke snu da barnet generelt spiser dårlig i barnehagen Anonymkode: 54d09...5b3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #11 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 13.56): Regner med å fåkritikk her nå, men er helt desperat så here it goes: Har en jente på 17 mnd.som har fått MME (morsmelkerstatning) fra fødselen av. Vi avvente henne med nattflaske da hun var rundt 1 år. Dette gikk fint og hun sov stort sett natten igjennom - frem til nå. Hun legges rundt kl.18:45 og i 24-tiden er det hyling av full hals. Vi klarer oftest å roe henne og da blir de neste oppvåkningene utover natten. Hun slutter ikke å skrike før hun får en flaske mme. Alt annet er prøvd og gir ingen effekt. Hun regelrett sluker flasken og slukner umiddelbart etter. Det er helt merkelig å se hvordan hun går fra å være hysterisk og lys våken til å falle fullstendig til ro når flasken er tom, øynene bare detter igjen og vi kan legge henne rett ned i sengen. Hun sover i egen seng på eget rom og har gjort dette siden 8 måneders alder. Siden vi skal på tidlig opp og på jobb dagen etter har vi til slutt gitt etter å tilbudt flasken, for å i det hele tatt kunne henge sammen på dagtid. Vi har også et eldre barn som ofte våkner på natt men hun faller heldigvis raskt til ro igjen. Dette med å få nattesøvn ved å ty til flasken er selvfølgelig ikke bra. Mannen mener vi fint kan avvenne henne igjen senere når disse oppvåkningene tar slutt, eller når vi har sommerferie og kan makte å "stå i det" uten å skulle på jobb dagen etter. Men jeg frykter jo disse oppvåkningene ikke stopper av seg selv. Jeg har tenkt på nattskrekk men hun er lys våken. Har også spekulert i om hun faktisk kan være sulten, men hun tilbys mat ofte og det er ikke alltid hun vil ha. Hun våkner gjerne i 06-tiden om morgenen men faller ofte til ro igjen. Da er hun gjerne lys våken rundt kl.08. og tas opp da.I 11-tiden har hun en liten dagdupp som gjerne varer alt fra 1 til 2 timer. Fravær av dagdupp påvirker ikke natten, hun våkner uansett. Hun virker også trøtt i 11-tiden så jeg mener hun trenger den dagduppen. Noen her som har opplevd lignende og hvordan løste dere det? Anonymkode: 6bf05...51c Tenker det er en veldig dum uvane dere driver med her, dere gir etter og tar en snarvei for å få fred. Nattamming/mating avvender de aller fleste ved 6-9 månedersalder, så dere hang jo allerede godt etter når dere avvente. Det er helt normalt med faser og perioder med mange oppvåkninger, men her viser jo du og far at dere faktisk ikke klarer å stå i «stormen». Hva gjør dere når hun er eldre og får trass-anfall? Skal dere gi etter hver gang? (Satt på spissen). Blir ikke mye oppdragelse av det, dessverre. Prøv samsoving, ta hun med inn i senga deres hvis hun våkner om natten, eller ha en madrass på gulvet inne hos henne hvor en av dere kan sove. Dere burde ihvertfall ikke gi flaske med MME, et barn på 17 måneder trenger ikke MME - de spiser fast føde og drikker væske. Hadde det vært morsmelk hadde det jo vært annerledes mtp tilknytning og næringsstoffer. Kutt ut hele dritten! Anonymkode: 6ab49...79b 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #12 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for innspill! Så bra det ordnet seg Jeg oppdaget her ved kveldsstellet at hun holder på å få en ny melkejeksel på ene siden i underkjeven. Jeg kan akkurat se den. Men det skal vel ikke påvirke slik at hun våkner så mye på natt over flere uker? Noen som vet? Hun virker ikke noe plaget på dagtid. TS Anonymkode: 6bf05...51c Det tar ganske lang tid å gro ut tenner, så det er mest sannsynlig hvorfor hun har en periode nå. Det er jo vondt og mange får også feber og blir dårlig av tannfrembrudd. Finnes et lindrende middel på apoteket for tannfrembrudd for babyer, man skal smøre det på gommen. Fungerer supert. Anonymkode: 6ab49...79b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #13 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker det er en veldig dum uvane dere driver med her, dere gir etter og tar en snarvei for å få fred. Nattamming/mating avvender de aller fleste ved 6-9 månedersalder, så dere hang jo allerede godt etter når dere avvente. Det er helt normalt med faser og perioder med mange oppvåkninger, men her viser jo du og far at dere faktisk ikke klarer å stå i «stormen». Hva gjør dere når hun er eldre og får trass-anfall? Skal dere gi etter hver gang? (Satt på spissen). Blir ikke mye oppdragelse av det, dessverre. Prøv samsoving, ta hun med inn i senga deres hvis hun våkner om natten, eller ha en madrass på gulvet inne hos henne hvor en av dere kan sove. Dere burde ihvertfall ikke gi flaske med MME, et barn på 17 måneder trenger ikke MME - de spiser fast føde og drikker væske. Hadde det vært morsmelk hadde det jo vært annerledes mtp tilknytning og næringsstoffer. Kutt ut hele dritten! Anonymkode: 6ab49...79b Herregud. Anonymkode: a8f0c...9b9 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #14 Skrevet 27. april 2023 Kan være magevondt? Hos oss har vi omtrent aldri matet på natt etter barnet var rundt 4 mnd, men plutselig når barnet var 10 mnd våknet han flere ganger på natten, hylskrek og roet seg ikke før han fikk flaske med MME, den gikk ned på høykant… Vi fortsatte helt til vi forstod at barnet hadde magevondt og dro til lege, viste seg at barnet hadde melkeallergi og at plagene ofte pleier å være værst på natten (han viste ingen tegn til magevondt på dagtid)👀 skal sies at han også hadde «atopisk eksem» som ble borte når vi kuttet ut melk. Anonymkode: de742...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #15 Skrevet 27. april 2023 Vi har hatt perioder med slike netter. Tenker det kan ha sammenheng med at barnet går gjennom større trinn i utviklingen. Vi bruker ikke mme lenger da. Vi gir utvannet havre eller mandelmelk. Sovner igjen med en gang. Det varer ikke lenger enn en uke max, så er det en lang periode hvor barnet sover natten gjennom. Vi syns det er viktigere at barnet får nok søvn, enn at vi skal følge "reglene" og sitte oppe hele natten. Da er dagen ødelagt for barn og voksne. Anonymkode: d1c93...59c 1 1
Regnbuefisk Skrevet 27. april 2023 #16 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan jeg spørre hva dere gav baby? Grøt? Anonymkode: 74aaf...1e4 Ofte grøt ja. Eller annen mos. Hvis han hadde tatt flaske hadde vi gitt mme siden det er enklere å servere.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #17 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenker det er en veldig dum uvane dere driver med her, dere gir etter og tar en snarvei for å få fred. Nattamming/mating avvender de aller fleste ved 6-9 månedersalder, så dere hang jo allerede godt etter når dere avvente. Det er helt normalt med faser og perioder med mange oppvåkninger, men her viser jo du og far at dere faktisk ikke klarer å stå i «stormen». Hva gjør dere når hun er eldre og får trass-anfall? Skal dere gi etter hver gang? (Satt på spissen). Blir ikke mye oppdragelse av det, dessverre. Prøv samsoving, ta hun med inn i senga deres hvis hun våkner om natten, eller ha en madrass på gulvet inne hos henne hvor en av dere kan sove. Dere burde ihvertfall ikke gi flaske med MME, et barn på 17 måneder trenger ikke MME - de spiser fast føde og drikker væske. Hadde det vært morsmelk hadde det jo vært annerledes mtp tilknytning og næringsstoffer. Kutt ut hele dritten! Anonymkode: 6ab49...79b Hvis 3 åringen min ligger på gulvet og hyler fordi han er sulten, så er det klart jeg gir han mat. Å be om å hjelp er ikke trass 😐 Det hender forøvrig også at han våkner om natten og er sulten, og da får han en banan. Det skjer likevel ikke mer enn et par ganger per år, selv om vi "gir etter" for ønsket hans. Anonymkode: c2f08...1f9 1
mingus Skrevet 27. april 2023 #18 Skrevet 27. april 2023 Har også hatt evige oppvåkninger i nattetimene her, hvor kun melk funker. Alternativene er jo å la henne skrike ved siden av meg fordi hun ikke får, eller sende henne ut i stua og vekke mannen fordi han ikke lukter melk. 14 mnd forresten. Tenkte ammeslutt til sommeren, men er nok jekslene som herjer nå og at hun føler hun trenger den kos og nærheten hun søker, så hvorfor skal jeg krangle på det med en ettåring? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå