Gå til innhold

Hvor strengt følger dere «siste forbruksdag»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en ferdigrett jeg kjøpte til halv pris. Den gikk ut i går, og det står «siste forbruksdag» på pakka. Den lukter og ser forholdsvis fin ut (kanskje litt mer vassen og tam i forhold til slik den skal se ut når den er fersk). 

Jeg kommer nok til å spise retten til middag uansett, men hvor farlig er det egentlig? Kan man bli skikkelig dårlig?

Anonymkode: 5ee63...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Frossen mat bryr jeg meg lite om dato.
Fersk mat som har vært holdt kjølig i hele perioden bruker jeg lukt & smak for å avgjøre om spiselig. (90% er helt i orden).
Er ekstra forsiktig med kylling , pasta og blandingsprodukter. Bruker steketermometer samt gjerne varmebehandler de ekstra mye. 
Rene kjøttprodukter & oster blir bare bedre med tiden (frem til de blir bedervet)

Anonymkode: 893f8...2d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis i vei, en eller tre dager har ingenting å si på ferdigretter så lenge de har vært oppbevart kjølig.

Anonymkode: 893f8...2d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker syn, nese og smak. Kaster ikke bare fordi datoen er gått over. 

Det meste holder seg godt, om det er oppbevart som det skal 

Endret av tonebelinda
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lukt osv, men spis i vei! Jeg spiser ofte ferdigretter noen dager over tiden (kjøper på tilbud siste forbruksdag og venter noen dager med å spise)

Anonymkode: 3b797...ca7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Går kun etter dato. Har nok et matsvinn på noen hundrelapper i måneden 🙈

Anonymkode: 9933c...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går etter lukt, smak og hvordan det ser ut. Spiste skinke i går som hadde siste forbruksdag for en uke siden.

Sushi er eneste jeg er veldig forsiktig med, og rått/ubehandlet kjøtt som ikke skal varmebehandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går etter dato på siste forbruksdag, siden man ikke kan lukte dårlig mat med siste forbruksdag. 

Anonymkode: 4159e...77c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg spiser det hvis det er en dag etter siste forbruksdag, og det lukter og smaker som vanlig. Men prøver alltid å spise det før siste forbruksdag for det er jo en grunn til at det er siste forbruksdag og ikke best før. 
Når det står best før bryr jeg meg ikke. Det kan jeg spise opp til en uke etterpå også. Så lenge det ikke smaker og lukter dårlig selvfølgelig. Men siste forbruksdag respekterer jeg mer og følger mer strengt.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne ikke brydd meg mindre opp dato. Datoskrekk er er stor skam

Anonymkode: 697d3...4dd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en ferdigrett jeg kjøpte til halv pris. Den gikk ut i går, og det står «siste forbruksdag» på pakka. Den lukter og ser forholdsvis fin ut (kanskje litt mer vassen og tam i forhold til slik den skal se ut når den er fersk). 

Jeg kommer nok til å spise retten til middag uansett, men hvor farlig er det egentlig? Kan man bli skikkelig dårlig?

Anonymkode: 5ee63...b73

Ferdigretter er som regel litt vasssen. Bruk luktesansen

Anonymkode: dd007...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikt på kjøtt og fisk. Ellers går jeg på lukt og smak. Skruppeløst langt over på skyr, youghurt og biola og lignende😁

Endret av Frøkenfryden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I liten grad. Jeg ser, kjenner og lukter og har med hell brukt ting som kyllingfilet flere dager over dato. Du merker godt hvis det har blitt dårlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser omtrent aldri på dato. Lukter og ser om den kan spises.

Anonymkode: defd4...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Husk at siste forbruksdag KUN gjelder så lenge pakningen ikke er åpnet! Åpner du en pakke med kyllingfilet som går ut 15. mai, så er den likevel dårlig etter 2-4 dager i følge Internett.

Er selv ganske nøye på produkter merket med siste forbruksdag. Jeg orker ikke å bli dårlig. Best før, da bruker jeg luktesansen. Har pakningen vært åpen lenge, så er jeg mer kritisk.

Anonymkode: 762d0...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/27/2023 at 8:21 PM, Frøkenfryden said:

Strikt på kjøtt og fisk. Ellers går jeg på lukt og smak. Skruppeløst langt over på skyr, youghurt og biola og lignende😁

Men desse er jo ikke merket med siste forbruksdato. De er merket med best før. Det kan man fint spise lenge etter så lenge det lukter og smaker fint. Kjøttretter med siste forbruksdato skal man være litt varsom med. 

Anonymkode: e26df...a7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste på en pakke Fjordland kjøttkaker at den kan spises en uke etter holdbarhetsdato, men smaken kan tape seg noe.

Anonymkode: d6022...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Siste forbruksdag" pleier jeg å følge, denne merkinger er som den er av en grunn. I tillegg bor jeg langt fra butikker og maten er ikke alltid like kald når jeg kommer hjem.

"Best før" er noe helt annet, da bruker jeg se, lukt, smak og kaster aldri uten å undersøke først.

Anonymkode: c24dc...09e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...