AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 For en tid tilbake bestilte jeg noen varer på en norsk nettbutikk. På grunn av produktenes størrelse bestilte jeg frakt, da det ikke er mulig å få inn i en privatbil. Nå har jeg mottatt varene, og dessverre mangler ca 1/3 av bestillingen. I tillegg har det jeg har fått helt annen størrelse enn jeg bestilte. Varene er mye, mye mindre enn bestilt, og passer ikke inn her. Varene jeg har mottatt er ting jeg kunne kjøpt i hvilken som helst butikk, til en mye lavere pris. Jeg har, etter mye jobb, kommet i kontakt med nettbutikken. De sier at de ikke klarer å levere varene i den størrelsen jeg har bestilt. Jeg har ikke bruk for de små varene og ønsker derfor å heve kjøpet. Dette sier de at jeg ikke kan, fordi varene er bestilt til meg. Hvis jeg skal returnere dem må jeg betale 50%, pluss frakt. Jeg har forhåndsbetalt. Dette kan vel ikke stemme? Skal jeg virkelig betale 50% for varer jeg aldri har fått, samt frakt for varer jeg ikke har bestilt og som jeg nå vil bli kvitt? Hvis de virkelig har bestilt disse varene til meg, burde de vel hørt med meg først om jeg godtok en mindre størrelse? Det hadde jeg i så fall ikke gjort, da hadde jeg aldri spesialbestilt hos dem. Hvordan går jeg videre nå? Anonymkode: 6905b...b33 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 TS her igjen. Dette er som om jeg bestilte en dobbeltseng på 180, og så fikk en barneseng.. Jeg trenger ikke barneseng og har ingen steder å oppbevare den. Jeg trenger fremdeles dobbeltseng, men det kan jeg ikke kjøpe, fordi butikken mener jeg skal betale halvparten for dobbeltsengen jeg aldri fikk. I tillegg skal jeg betale frakt for dobbeltsengen som aldri ble levert, samt betale frakt for å levere barnesenga tilbake til butikken. Anonymkode: 6905b...b33 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Ta kontakt med forbrukerrådet, sånn kan de ikke holde på. Anonymkode: ce8c1...e08 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Ring forbrukerrådet Anonymkode: 244d1...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Hvilken butikk er dette? Anonymkode: f2974...5d9 2
Chailatte Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Vil VELDIG gjerne vite hvilken butikk dette er. Til skrekk og advarsel. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Nettbutikk er nettbutikk, de kan ikke avtale seg bort i fra lovverket til forbrukerkjøpsloven. Du kan kreve å heve kjøpet innen 14 dager og få alle pengene tilbake, men du må betale frakten tilbake til nettbutikken (men da få den første frakten du betalte for å få varene levert til deg, tilbakebetalt) Men siden det er en reklamasjon så ville jeg jo definitivt kranglet på returfrakten ja. Men at det er spesialbestilt eller ikke har ikke en pøkk å si når det er nettbutikk. Anonymkode: ac9e8...7a2 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Det er ikke lov nei, du har rett. Anonymkode: 4b585...1fe 1
newman01 Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: For en tid tilbake bestilte jeg noen varer på en norsk nettbutikk. På grunn av produktenes størrelse bestilte jeg frakt, da det ikke er mulig å få inn i en privatbil. Nå har jeg mottatt varene, og dessverre mangler ca 1/3 av bestillingen. I tillegg har det jeg har fått helt annen størrelse enn jeg bestilte. Varene er mye, mye mindre enn bestilt, og passer ikke inn her. Varene jeg har mottatt er ting jeg kunne kjøpt i hvilken som helst butikk, til en mye lavere pris. Jeg har, etter mye jobb, kommet i kontakt med nettbutikken. De sier at de ikke klarer å levere varene i den størrelsen jeg har bestilt. Jeg har ikke bruk for de små varene og ønsker derfor å heve kjøpet. Dette sier de at jeg ikke kan, fordi varene er bestilt til meg. Hvis jeg skal returnere dem må jeg betale 50%, pluss frakt. Jeg har forhåndsbetalt. Dette kan vel ikke stemme? Skal jeg virkelig betale 50% for varer jeg aldri har fått, samt frakt for varer jeg ikke har bestilt og som jeg nå vil bli kvitt? Hvis de virkelig har bestilt disse varene til meg, burde de vel hørt med meg først om jeg godtok en mindre størrelse? Det hadde jeg i så fall ikke gjort, da hadde jeg aldri spesialbestilt hos dem. Hvordan går jeg videre nå? Anonymkode: 6905b...b33 Kan du ikke bare skrive hva du har bestilt da? Det gjør det sååååå mye lettere å forstå og komme med råd. Om du har bestilt 7kg hvite trøfler og Maschmanns kun klarte å levere 2kg pga varer utenfor sesong er det ikke sikkert du har klagerett. Det kommer an på hva du har spesialbestilt, og til hvilke premisser og avtalevilkår. Du skriver at du har "spesialbestilt" hos dem, og da gjelder stort sett andre krav til heving av kjøp enn om du stikker innom Komplett.no og kjøper en hyllevare. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 newman01 skrev (17 minutter siden): Kan du ikke bare skrive hva du har bestilt da? Det gjør det sååååå mye lettere å forstå og komme med råd. Om du har bestilt 7kg hvite trøfler og Maschmanns kun klarte å levere 2kg pga varer utenfor sesong er det ikke sikkert du har klagerett. Det kommer an på hva du har spesialbestilt, og til hvilke premisser og avtalevilkår. Du skriver at du har "spesialbestilt" hos dem, og da gjelder stort sett andre krav til heving av kjøp enn om du stikker innom Komplett.no og kjøper en hyllevare. Jeg håper fremdeles på å komme til enighet med butikken, så jeg har ikke lyst til å henge dem ut. Det er ikke så mange i Norge som driver med dette. Det har jo egentlig ikke så mye å si hva jeg bestilte, for jeg har ikke mottatt varen. Hvis jeg bestilte 7 kilo hvite trøfler og fikk 2 kilo svarte trøfler levert, så skal jeg vel ikke betale for 3,5 kilo trøfler og koste returen av de svarte trøflene selv? TS Anonymkode: 6905b...b33
newman01 Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg håper fremdeles på å komme til enighet med butikken, så jeg har ikke lyst til å henge dem ut. Det er ikke så mange i Norge som driver med dette. Det har jo egentlig ikke så mye å si hva jeg bestilte, for jeg har ikke mottatt varen. Hvis jeg bestilte 7 kilo hvite trøfler og fikk 2 kilo svarte trøfler levert, så skal jeg vel ikke betale for 3,5 kilo trøfler og koste returen av de svarte trøflene selv? TS Anonymkode: 6905b...b33 Nei, ikke om du har bestilt som privatperson og selger ikke har tatt noen forbehold i salgskontrakten angående dekning for tredjepartskostnader de har hatt med bestillingen. Men det burde stå i bestillingsbekreftelsen/kontrakten din. Det er jo bare å ringe til juristene hos Forbrukerrådet, de kan ofte hjelpe privatpersoner som har havnet i en disputt med et salgsledd. Men det er flere forhold som kan spille inn, uten at vi som "rådgivere" her kan si noe om det siden vi ikke veit om det er snakk om trøfler, gardiner, fersk laks eller terrasseplanker du har bestilt.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 newman01 skrev (Akkurat nå): Nei, ikke om du har bestilt som privatperson og selger ikke har tatt noen forbehold i salgskontrakten angående dekning for tredjepartskostnader de har hatt med bestillingen. Men det burde stå i bestillingsbekreftelsen/kontrakten din. Det er jo bare å ringe til juristene hos Forbrukerrådet, de kan ofte hjelpe privatpersoner som har havnet i en disputt med et salgsledd. Men det er flere forhold som kan spille inn, uten at vi som "rådgivere" her kan si noe om det siden vi ikke veit om det er snakk om trøfler, gardiner, fersk laks eller terrasseplanker du har bestilt. Vi kan godt si at det er trøfler, eksemplet ditt fungerte overraskende bra. Kan man ringe forbrukerrådet? Anonymkode: 6905b...b33
newman01 Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 Så lenge man er privatforbruker og kjøpt en vare eller tjeneste som privatperson kan man henvende seg der. Jobben til Forbrukerrådet er å passe på forbrukere og assistere disse i konflikter med profesjonell part.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi kan godt si at det er trøfler, eksemplet ditt fungerte overraskende bra. Kan man ringe forbrukerrådet? Anonymkode: 6905b...b33 Ja, er bare å ringe dem. Anonymkode: ce8c1...e08
newman01 Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 Har du en sak? – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no) De har tilogmed en kort sjekk/test for å se om du har en sak
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 Sykt spesielt at du ikke bare kan skrive hva det gjelder. Anonymkode: f7dac...703 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykt spesielt at du ikke bare kan skrive hva det gjelder. Anonymkode: f7dac...703 Jeg skjønner at det er sykt irriterende å ikke få vite nøyaktig hva dette er, sånn at butikken avsløres. Men da jeg forsøkte å forklare innehaver at jeg synes det er urimelig å betale 50% for en vare jeg aldri kommer til å motta, samt å betale frakt for en vare jeg aldri har bestilt, så slang han på røret. Et lite googlesøk viser at jeg ikke er førstemann som opplever dette. Siden det er snakk om ganske mye penger håper jeg i det lengste å komme til en løsning jeg kan leve med, og med tanke på temperamentet til innehaver er jeg redd det ikke lar seg gjøre hvis jeg henger ut bedriften hans på nett. Jeg har nå vært i kontakt med en annen ansatt som skulle kontakte meg igjen angående en løsning. Jeg fikk ikke noe svar på når jeg kunne forvente svar. @newman01s eksempel med trøfler var veldig presist, så foreløpig kan vi late som det er det... TS Anonymkode: 6905b...b33 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 Hvis det er en helnorsk nettbutikk så burde ikke dette være noe problem, men hvis det er en nettbutikk som fremstår som norsk og som har norsk konto men som opererer fra et annet land så kan det bli problematisk. Anonymkode: f28f5...152
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 Ved netthandel gjelder angreretten, og de er pliktige til å legge ved angrerettskjema i pakken. Om de ikke har gjort det får du forlenget frist til å angre kjøpet. At nettbutikken ikke har varen på lager, og må spesialbestille den - det er ikke ditt problem. Leverer de noe helt annet enn du har kjøpt så har du selvsagt krav på å heve kjøpet. At de har rotet det til for seg selv er ikke ditt problem, og du skal ikke ta utgiften for deres rot. Har du betalt med kredittkort…? For da har du flaks. Ta deg gjennom kredittkortselskapet. Gjort det en gang selv, med en nettbutikk som ikke var særlig profesjonell og sendte en helt annen vare, og gjorde seg kranglete. Kredittkortselskapet returnerte pengene til meg straks, og tok selv på seg oppgjøret med butikken. Anonymkode: ee8cd...edf 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved netthandel gjelder angreretten, og de er pliktige til å legge ved angrerettskjema i pakken. Om de ikke har gjort det får du forlenget frist til å angre kjøpet. At nettbutikken ikke har varen på lager, og må spesialbestille den - det er ikke ditt problem. Leverer de noe helt annet enn du har kjøpt så har du selvsagt krav på å heve kjøpet. At de har rotet det til for seg selv er ikke ditt problem, og du skal ikke ta utgiften for deres rot. Har du betalt med kredittkort…? For da har du flaks. Ta deg gjennom kredittkortselskapet. Gjort det en gang selv, med en nettbutikk som ikke var særlig profesjonell og sendte en helt annen vare, og gjorde seg kranglete. Kredittkortselskapet returnerte pengene til meg straks, og tok selv på seg oppgjøret med butikken. Anonymkode: ee8cd...edf Nei, brukte dessverre ikke kredittkort. Jeg får håpe innehaver av nettbutikken kjøler seg ned litt, slik at han blir litt mer løsningsorientert. Ellers må jeg bare sende saken videre til Forbrukerrådet. Hvor lang frist ville dere gitt butikken å svare? Anonymkode: 6905b...b33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå