Gå til innhold

Det er galt å rangere menneskeliv, men jeg gjør det likevel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle mennesker er like mye verdt. Dette er et godt utgangspunkt. Men likevel føler jeg at det ikke er like farlig om drapsofferet var en gammel person i slutten 80-årene, sammenlignet med en situsjon der offeret var et lite barn. Eller sagt på en annen måte, så føler jeg det er ekstra ille at noen tar livet av et barn, sammenlignet med en pensjonist.

Sånn sett så verdsetter jeg jo et barns liv høyere enn en pensjonist.

Man gjør jo dette til en viss grad i helsevesenet også, der man bruker langt mer ressurser på å redde et barn enn en 80-åring. Det er jo en slags rangering av menneskeliv det også.

Det høres forferdelig ut å rangere menneskeliv ut fra alder. Men samtidig føler jeg det er også er helt naturlig.

Anonymkode: ddb95...853

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne rangeringen er godt implementert i samfunnet, så du trenger ikke være bekymret for at dine tanker er unaturlige.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er innafor. Synes det er betydelig verre å rangere dyr høyere enn mennesker. Vi har da mange her inne som setter egne kjæledyr over de fleste mennesker.

Anonymkode: f696d...720

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes det er innafor. Synes det er betydelig verre å rangere dyr høyere enn mennesker. Vi har da mange her inne som setter egne kjæledyr over de fleste mennesker.

Det er vel fordi mennesker gjør mye vondt, mens dyr virker mer uskyldige/kun instinkter.

Anonymkode: fe2dc...09b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle mennesker er like mye verdt. Dette er et godt utgangspunkt. Men likevel føler jeg at det ikke er like farlig om drapsofferet var en gammel person i slutten 80-årene, sammenlignet med en situsjon der offeret var et lite barn. Eller sagt på en annen måte, så føler jeg det er ekstra ille at noen tar livet av et barn, sammenlignet med en pensjonist.

Sånn sett så verdsetter jeg jo et barns liv høyere enn en pensjonist.

Man gjør jo dette til en viss grad i helsevesenet også, der man bruker langt mer ressurser på å redde et barn enn en 80-åring. Det er jo en slags rangering av menneskeliv det også.

Det høres forferdelig ut å rangere menneskeliv ut fra alder. Men samtidig føler jeg det er også er helt naturlig.

Anonymkode: ddb95...853

Det gjør nok de fleste av oss.

Et barn har hele livet foran seg, mens 80-åring har levd et langt liv, og mange dør jo naturlig i 80-årene. 

Anonymkode: 2fc8b...2ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så de eldre som har vært med å bygge opp Norge etter krigen, er ikke verdt noe som helst?

Anonymkode: 04006...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 12.51):

I motsetning til dyr så ødelegger mennesket planeten, så sånn sett står dyr over oss. 

Anonymkode: 0b34b...40e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 14.28):

Så de eldre som har vært med å bygge opp Norge etter krigen, er ikke verdt noe som helst?

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. 

Anonymkode: 87f7e...868

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det burde ikke være et valg man må ta, i et land som Norge som håver inn milliarder på strøm og salg av gass. Hvorfor skal de spare seg på fant, på bekostning av noen menneskeliv i det hele tatt?

Anonymkode: d9f0a...9bd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn og kvinners liv har vel alltid blitt sett på som mer verdifulle

Anonymkode: d0e59...71c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sant. I mange land dreper de jentebabyer

Anonymkode: 3749a...eb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, og de har vær pleiet godt i lang tid. De som ble født på 50- og 60-tallet bygde opp landet etter krigen  og de som ble født på 70-, 80-, 90- og 2000-tallet fortsetter å bygge opp landet etter dem igjen. 

Anonymkode: bb635...06d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er vel motsatt? Guttebarn blir høyere verdsatt. 

Anonymkode: 4ba55...f9e

AnonymBruker
Skrevet

Hvem tror du skal bygge opp landet videre og redde kloden?

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (På 26.4.2023 den 10.52):

Denne rangeringen er godt implementert i samfunnet, så du trenger ikke være bekymret for at dine tanker er unaturlige.

Det var det jeg også tenkte, dette er da så etablert som det kan bli.

Bare å se til filmer og serier.

Hvis jeg ser en skikkelig klisje katastrofefilm som skal være litt feelgood/familiefilm hvor hovedkarakterene er en gammel mann og en far/mor med et barn, så kan jeg fortelle deg med en eneste gang hvem av dem som kommer til å krepere ila filmen for dramatisk - men ikke for dramatisk - effekt.

Anonymkode: 23d1c...3e1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem tror du skal bygge opp landet videre og redde kloden?

Bygge opp landet og redde kloden? Det er jo akkurat det motsatte som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...