Majer Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Tidsklemma, å gi barna ipad istedenfor å ta de med ut, å ikke ha tid til å dra på date med ektefellen osv er ting den typiske familien kjenner på. Hadde man inkludert en voksen til i forholdet hadde man sluppet det. Hvorfor blir noe som egentlig er logisk å gjøre sett på som noe merkelig?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 1 hour ago, Majer said: Tidsklemma, å gi barna ipad istedenfor å ta de med ut, å ikke ha tid til å dra på date med ektefellen osv er ting den typiske familien kjenner på. Hadde man inkludert en voksen til i forholdet hadde man sluppet det. Hvorfor blir noe som egentlig er logisk å gjøre sett på som noe merkelig? Men hvis alle skal få sitt ønskede antall barn ut av dette så blir det jo flere barn også, så da blir jo ikke kabalen noe enklere... Eller skal det være en "kjernefamilie" med en samboende elsker som ikke får egne barn, bare oppdrar "vertens" barn? Anonymkode: e989c...7e8 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Tosomhet betyr at to mennesker lever sammen med lite kontakt med hverandre Anonymkode: 177e9...061
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Majer skrev (2 timer siden): Tidsklemma, å gi barna ipad istedenfor å ta de med ut, å ikke ha tid til å dra på date med ektefellen osv er ting den typiske familien kjenner på. Hadde man inkludert en voksen til i forholdet hadde man sluppet det. Hvorfor blir noe som egentlig er logisk å gjøre sett på som noe merkelig? Man kan gjerne inkludere en voksen til, eller flere voksne til, uten det seksuelle aspektet. For eksempel, ved å få bistand fra besteforeldre, venner (der man bytter på å kjøre barna til hverandre, tar husvasken sammen osv). Det er ikke logisk å ha flere koner, bortsett fra for horete menn som elsker utroskap. Anonymkode: aca7c...1a0 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvis alle skal få sitt ønskede antall barn ut av dette så blir det jo flere barn også, så da blir jo ikke kabalen noe enklere... Eller skal det være en "kjernefamilie" med en samboende elsker som ikke får egne barn, bare oppdrar "vertens" barn? Anonymkode: e989c...7e8 Nettopp. De fleste kvinner vil ha barn. De fleste menn ønsker ikke å dele på kona si. Derfor vil slike "poly" ting inneholde en mann og flere koner. Her har vi flere problemer - for eksempel, det er flere menn enn damer i Norge. Polyforhold med flere kvinner og en mann vil gjøre enda flere menn ensomme og single. Et annet problem er nettopp det med barn - hvem skal gidde å ofre seg for å bli den barnløse "hushjelpen" til et ektepar? Anonymkode: aca7c...1a0
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Hvorfor tror du man hadde sluppet det med en voksen til? Skulle ikke den tredje voksne ha jobb og sitt liv? Kanskje det heller er en som er ansatt som barnepasser og nanny du tenker på? Anonymkode: 368ea...e4b 1
Majer Skrevet 26. april 2023 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nettopp. De fleste kvinner vil ha barn. De fleste menn ønsker ikke å dele på kona si. Derfor vil slike "poly" ting inneholde en mann og flere koner. Her har vi flere problemer - for eksempel, det er flere menn enn damer i Norge. Polyforhold med flere kvinner og en mann vil gjøre enda flere menn ensomme og single. Et annet problem er nettopp det med barn - hvem skal gidde å ofre seg for å bli den barnløse "hushjelpen" til et ektepar? Anonymkode: aca7c...1a0 Det hadde mange menn funnet seg i om alternativet hadde blitt at de ikke endte opp med noen i det hele tatt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis alle skal få sitt ønskede antall barn ut av dette så blir det jo flere barn også, så da blir jo ikke kabalen noe enklere... Eller skal det være en "kjernefamilie" med en samboende elsker som ikke får egne barn, bare oppdrar "vertens" barn? Anonymkode: e989c...7e8 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor tror du man hadde sluppet det med en voksen til? Skulle ikke den tredje voksne ha jobb og sitt liv? Kanskje det heller er en som er ansatt som barnepasser og nanny du tenker på? Anonymkode: 368ea...e4b Dersom alle tre har barn kan man passe på hverandre sine. Det går an å ha likeverdig dynamikk. Nå skal der sies at jeg personlig foretrekker ff med følelser istedenfor å gå inn i forhold, men jeg ser flere positive aspekter med tre eller fire stykker enn to. To var lettere før da bare en var i full jobb. Nå er samfunnet annerledes og vi må tilpasse oss det. Endret 26. april 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Majer skrev (1 minutt siden): Det hadde mange menn funnet seg i om alternativet hadde blitt at de ikke endte opp med noen i det hele tatt. Dersom alle tre har barn kan man passe på hverandre sine. Det går an å ha likeverdig dynamikk. Nå skal der sies at jeg personlig foretrekker ff med følelser istedenfor å gå inn i forhold, men jeg ser flere positive aspekter med tre eller fire stykker enn to. To var lettere før da bare en var i full jobb. Nå er samfunnet annerledes og vi må tilpasse oss det. Jeg skjønner hvor tankegangem din kommer fra, men da kan man egentlig holde på sånn i det uendelige. Hvor mange trengs for å avlaste to foreldre? Hvor mange trengs for å avlaste tre? Fire? Fem foreldre? Da må de ha en sjette til å avlaste seg osvosv Altså det du egentlig snakker om her trenger ikke ha noe med polyamorøse forhold å gjøre der alle er partnere. Man skal ikke så langt tilbake i tid før det var helt vanlig å passe barna til hverandre, naboer, familiemedlemmer. Og sånn samfunnet var før så passet jo hele stammen på barna. Det var en modell som fungerte veldig bra, men så kom kapitalismen og tvang alle ut i fast arbeid med faste rammer og pengene gjorde folk til individualister istedet for å fungere sammen som en felles enhet Anonymkode: 368ea...e4b 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Majer skrev (8 minutter siden): Det hadde mange menn funnet seg i om alternativet hadde blitt at de ikke endte opp med noen i det hele tatt. Dersom alle tre har barn kan man passe på hverandre sine. Det går an å ha likeverdig dynamikk. Nå skal der sies at jeg personlig foretrekker ff med følelser istedenfor å gå inn i forhold, men jeg ser flere positive aspekter med tre eller fire stykker enn to. To var lettere før da bare en var i full jobb. Nå er samfunnet annerledes og vi må tilpasse oss det. Hadde du ønsket å være hushjelp og tjener i et pars hjem? Som "third wheel"? Anonymkode: aca7c...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Majer skrev (9 minutter siden): Det hadde mange menn funnet seg i om alternativet hadde blitt at de ikke endte opp med noen i det hele tatt. Dersom alle tre har barn kan man passe på hverandre sine. Det går an å ha likeverdig dynamikk. Nå skal der sies at jeg personlig foretrekker ff med følelser istedenfor å gå inn i forhold, men jeg ser flere positive aspekter med tre eller fire stykker enn to. To var lettere før da bare en var i full jobb. Nå er samfunnet annerledes og vi må tilpasse oss det. For øvrig hadde jeg hatt NULL interesse i å passe på ni barn, der seks av dem ikke var mine. Du overvurderer kvinners iver etter å passe andre kvinners barn. Anonymkode: aca7c...1a0 3
Majer Skrevet 26. april 2023 Forfatter #11 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde du ønsket å være hushjelp og tjener i et pars hjem? Som "third wheel"? Anonymkode: aca7c...1a0 Forskjell på det og likeverdige partnere. Bare se på alle som forlater vanlige forhold og. Det viktigste er at forholdet er stabilt, at man gir barna en god oppvekst og får tid til hverandre. Hvordan man løser det er underordnet, men jeg kan ikke se for meg at et forhold mellom to parter er særlig effektivt. Særlig om man ser på hvor få forhold som holder livet ut og hvor få av de man kysser som overhodet blir partnere.
Harepucifer Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Har to barn, tenker det hadde vært optimalt med en 3. forelder i huset 😅
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 Majer skrev (1 minutt siden): Forskjell på det og likeverdige partnere. Bare se på alle som forlater vanlige forhold og. Det viktigste er at forholdet er stabilt, at man gir barna en god oppvekst og får tid til hverandre. Hvordan man løser det er underordnet, men jeg kan ikke se for meg at et forhold mellom to parter er særlig effektivt. Særlig om man ser på hvor få forhold som holder livet ut og hvor få av de man kysser som overhodet blir partnere. Men man er ikke likeverdige partnere når man deler på en kvinne eller en mann. Mannen/kvinnen vil alltid være mer forelsket i en av disse polypartnere, ergo blir det aldri likeverdig. Anonymkode: aca7c...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 Majer skrev (4 minutter siden): Forskjell på det og likeverdige partnere. Bare se på alle som forlater vanlige forhold og. Det viktigste er at forholdet er stabilt, at man gir barna en god oppvekst og får tid til hverandre. Hvordan man løser det er underordnet, men jeg kan ikke se for meg at et forhold mellom to parter er særlig effektivt. Særlig om man ser på hvor få forhold som holder livet ut og hvor få av de man kysser som overhodet blir partnere. Jeg tror ikke at Poly forhold er mer holdbare. Vil tro det er mye mer drama og ustabilitet der og at de fleste tar slutt etter noen få år, ellers hadde jo alle kjent noen som levde i langvarige poly forhold. Å kysse betyr langt i fra at man passer sammen som partnere og samboere og evn foreldre så skjønner ikke hvorfor du drar inn det Anonymkode: 368ea...e4b 2
Majer Skrevet 26. april 2023 Forfatter #15 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner hvor tankegangem din kommer fra, men da kan man egentlig holde på sånn i det uendelige. Hvor mange trengs for å avlaste to foreldre? Hvor mange trengs for å avlaste tre? Fire? Fem foreldre? Da må de ha en sjette til å avlaste seg osvosv Altså det du egentlig snakker om her trenger ikke ha noe med polyamorøse forhold å gjøre der alle er partnere. Man skal ikke så langt tilbake i tid før det var helt vanlig å passe barna til hverandre, naboer, familiemedlemmer. Og sånn samfunnet var før så passet jo hele stammen på barna. Det var en modell som fungerte veldig bra, men så kom kapitalismen og tvang alle ut i fast arbeid med faste rammer og pengene gjorde folk til individualister istedet for å fungere sammen som en felles enhet Anonymkode: 368ea...e4b Du har gode poeng.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke at Poly forhold er mer holdbare. Vil tro det er mye mer drama og ustabilitet der og at de fleste tar slutt etter noen få år, ellers hadde jo alle kjent noen som levde i langvarige poly forhold. Å kysse betyr langt i fra at man passer sammen som partnere og samboere og evn foreldre så skjønner ikke hvorfor du drar inn det Anonymkode: 368ea...e4b Nettopp. De fleste "åpne forhold" har som mål å oppnå seksuell mangfold i tillegg til sex i ekteskapet, ikke flere partnere som skal bo i samme hus og dele hverdagen sammen. Anonymkode: aca7c...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 Det vil neppe gi mer stabile oppvekstforhold for barna. Drama i kjærlighetsrelasjonene på kryss og tvers, vanskelig å få det stabilt og varig. Det er såpass mange som ikke makter å vedlikeholde ÉN god parrelasjon engang, det er ganske mye å forvente at de skal sjonglere flere, pluss håndtere spenningene som oppstår mellom. Anonymkode: 2946a...65c 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 La oss si at vi har en "polyfamilie" bestående av personer av begge kjønn. Alle har sex med hverandre og alle har et godt forhold seg imellom rent vennskapelig, men: Hvordan "fordeler" de barn - later de som om alle barn er ALLES barn (i den grad at selv ikke barna vet hvem som er biologisk mor og far, feks)? Eller er det "Anne er datter av Per og Line, vi har tatt DNA-test" eller er det tilogmed enighet på forhånd om hvem som har lov til å befrukte hvem? Hvem bestemmer i så fall det - har alle en tellende stemme, eller er det kvinnen som har siste ordet? Hva hvis alle kvinnene eller alle mennene i forholdet kun ønsker å få barn med samme person av motsatt kjønn? Hvem setter regler for barna - er det de biologiske foreldrene eller teller alle de voksnes ønsker likt? Hva gjør de med barnefordeling og barnebidrag hvis en person vil ut av forholdet - hvis det er 4 voksne i forholdet og 1 vil ut, får den som vil ut da barnet 25% og barnebidrag beregnet utifra alles kombinerte inntekter? Eller er de da plutselig tilbake til "biologiske foreldre"-prinsippet? Og igjen, er det uavhengig av om den som vil ut av forholdet er biologisk forelder til barnet eller ikke? Og jeg har 100.000 spørsmål til, men dette høres jo ut som et salig rot. Og alt jeg har lest noensinne av historier skrevet av barn som har vokst opp i (vestlige) poly-familier, har vært utelukkende negative til det. Anonymkode: e989c...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 Majer skrev (1 time siden): Forskjell på det og likeverdige partnere. Bare se på alle som forlater vanlige forhold og. Det viktigste er at forholdet er stabilt, at man gir barna en god oppvekst og får tid til hverandre. Hvordan man løser det er underordnet, men jeg kan ikke se for meg at et forhold mellom to parter er særlig effektivt. Særlig om man ser på hvor få forhold som holder livet ut og hvor få av de man kysser som overhodet blir partnere. Ja, men hvorfor skulle poly være lettere? En kan jo like gjerne argumentere for familiebolig der en bor med voksne søsken og deres barn feks. Jeg er positiv til poly, men ikke fordi det løser logistikk. Tvertimot blir logistikken lett kompleks med mange voksne og barn. Anonymkode: 897bf...9d4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, men hvorfor skulle poly være lettere? En kan jo like gjerne argumentere for familiebolig der en bor med voksne søsken og deres barn feks. Jeg er positiv til poly, men ikke fordi det løser logistikk. Tvertimot blir logistikken lett kompleks med mange voksne og barn. Anonymkode: 897bf...9d4 Nettopp. Få tilbake generasjonsboliger med tre generasjoner under samme tak. I mange, mange land finnes det fortsatt tradisjon for sånt. Anonymkode: aca7c...1a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå