Gå til innhold

Burde ikke vært sykkeldag på skolen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei alternativet er da virkelig ikke å holde barnet hjemme eller kjøpe på kreditt. Alternativet er Facebook, omgangskrets, BUA, Finn og snakke med læreren. Jeg har enda til gode å oppleve at det ikke har løst seg ved en av disse. Mitt innrykk er at dem som anser det som et uoverkommelig problem å få tak i utstyr er foreldre som generelt tar lite ansvar som forelder. Og det er et mye større problem for barna enn bare utstyret på sykkeldagen. 

Og hva gjør man om barnet hater matte? Holder det hjemme hver dag det er mattetime? Mitt barn hater nasjonale prøver så da er din anbefaling å påstå barnet er sykt så det skal slippe å gjøre ting det ikke synes er gøy? Tåpelig tilnærming. 

Anonymkode: 5aeb2...3d6

👏

Anonymkode: b596a...311

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 60 år gammel, og jeg kan love dere at folk hadde mye dårligere råd da jeg var liten. Nabobarna fikk bare pålegg på de to første brødskivene. I en annen nabofamilie husker jeg det var stor stas når barna fikk et eple. En jente i klassen fikk aldri kjøpeklær, moren sydde alt. Likevel hadde ALLE sykler og ski, og ja - det var både sykkeldag og skidag, skirenn osv. Ikke bare det, men hele klassen var på leirskole- som vi hadde spart til hver uke i flere år. 
Folk prioriterte kanskje barna på en annen måte den gangen?

Anonymkode: fb90f...9f0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt. Foreldre som ikke skaffer sykler til barna sine, og som heller ikke har lært dem å sykle, bør ha en sinnssykt god grunn. Jeg blir helt dårlig av all problematiseringen her. 

Hvis man mener at man ikke har sjans i havet å skaffe en sykkel til barnet sitt, da går jeg ut fra at man ikke har utlånsordning tilgjengelig, at man har sjekket (jevnlig) for sykler som gis bort og lagt ut egen annonse selv, og at man ikke vet om et eneste menneske som kan låne bort sykkel.

I tillegg må man være så lut fattig at man heller ikke røyker, snuser, drikker brus/koffeindrikk/alkohol, fester, har strømmetjenester, kjøper sminke eller går til frisør, bruker penger på dyr eller spiser godteri og potetgull. 

Anonymkode: f02d5...d92

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Norge bor alle disse som ikke  greier å få tak i en billig eller gratis sykkel til barna? Lærer dere ikke barna å sykle og grunnleggende trafikkregler for å sykle i trafikken? 

Anonymkode: ca1a5...d61

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er barna mine for store til sykkeldag, heldigvis. Men begge to kan sykle og begge to hadde sykler på barneskolen. Etter barneskolen hadde de ikke lenger bruk for sykkel. De hadde heller ingen interesse av sykkel. I stedet gikk de begge på hver sin kostbare idrett.

Vi er en ganske vanlig familie. Ikke fattige, men helt midt på treet. På grunn av barnas interesser ble vi likevel nødt til å spare på ting. Alle pengene gikk til deres interesser. Det betød at sydenturer, Tusenfryd, restaurantbesøk osv måtte utgå. Og da er det jævlig kjipt å måtte bruke et par-tre tusen på sykkel for EN dag i året. Vi gjorde det. Ett år endte vi med en sykkel som omtrent falt fra hverandre, et annet år fant politiet ut at sykkelen var stjålet. Så, penger ut av vinduet, penger vi heller kunne brukt på utstyr de trengte alle andre dager i året.

Og nei, skolen vår lånte ikke bort utstyr. Og bua finnes ikke her vi bor. Vi fikk beskjed om å låne, men alle vi kjente hadde sykkeldag på samme dag. Så da ble det å kjøre land og Strand rundt for å finne en brukt sykkel som så sånn halvvegs ut som Finn-annonsen lovet.

Det var ikke umulig, det var ikke et bevis på hvilken dårlig mor jeg var og ungene mine ble ikke utsatt for omsorgssvikt. Bare mye bortkastet tid og penger jeg heller skulle brukt på noe barna trengte og hadde glede av…

Anonymkode: c0a1e...80d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvor i Norge bor alle disse som ikke  greier å få tak i en billig eller gratis sykkel til barna? Lærer dere ikke barna å sykle og grunnleggende trafikkregler for å sykle i trafikken? 

Anonymkode: ca1a5...d61

Der ingen skulle tru st nokon kunne bu

Anonymkode: b596a...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både sykkel og ski får man gratis på Finn og/eller Facebook. 
ingen problem! 

Anonymkode: 32dc8...f9e

AnonymBruker
Skrevet

Trist om man ikke skal ha noen sånne dager i skolen. Da blir det bare teori, og det er ikke bra for barn. Jeg tror nok mange foreldre er enige i at barna bør ha dager hvor de er i aktivitet også. Og husk at det er ikke skolenes feil at de ikke har egne lagre med alt av utstyr. Det er kommunen som innvilger dem penger. Det er politikerne som bestemmer dette. Mange skoler har ikke bra nok skolebøker en gang. Der jeg jobber, er engelskbøkene fra 2004. Vi har ikke råd tilå bytte ut de en gang. 

På en annen skole jeg jobbet før, var det kultur for å gi bort for små sykler, skøyter, ski osv til skolen ettersom barnet vokste. Dette var et samarbeid som foreldre hadde startet med skolen. Dermed fikk skolen et fint lager med utstyr. Kanskje dette er noe flere skoler kunne vurdert? 

Samtidig er det jo kun et fåtall som ikke har skøyter og sykler å ta med på skolen. Da sier man fra, og skolen vil hjelpe til enten ved å skaffe utstyr eller ordne noe alternativt. Vi har ordnet ski og sykler til elever som ikke har. Da vi skulle på skøyter, hadde vi et alternativt opplegg for de som ikke hadde med skøyter. Det er alltid en løsning. Vi trenger ikke avlyse slike dager bare fordi to stk i klassen ikke har fått tak i sykler. Si i fra, på en pen måte så klart, så hjelper vi til. Vi har desverre fått melding fra foreldre om at elev ikke skal være med på skitur e.l, og det er mye tristere enn at foreldre spør om hjelp og faktisk ønsker at barnet skal være med. 

Jeg husker vi hadde skidag en dag, og en elev skulle ikke være med på opplegget, for hun hadde ikke ski. De hadde heller ikke sendt med henne akebrett selv om vi sa at vi skulle være ved en bakke og leke der. Eleven satt bare alene i snøen hele tiden, til jeg fikk lånt et akebrett av en annen elev og gitt til henne. Stakkars. Foreldrene var ikke interessert i noe løsning, selv om vi så klart kunne hjelpe til. Det ender bare opp med at eleven må sitte alene og føle seg utenfor. 

Anonymkode: c928f...b31

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...