Gå til innhold

Hva spiser til 1,5 åring til frokost?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt på 1,5 år er så kresen, men det er nok min feil. Vi har flyttet mye og det har vært mange andre personlige årsaker til at jeg har vært treg til å tilby han forskjellige produkter. Frem til nå har han spist Grøt med knust banan eller Youghurt til frokost. Da han skal begynne i barnehagen til høsten må jeg nå ta tak i dette og få han til å spise annet.

Så jeg lurer på hva spiser din 1,5 åring til frokost?

Har du noen tips til enkel fingermat jeg kan lage?

Anonymkode: 11dab...08c

Skrevet

Han har spist hjemmebakt brød med diverse pålegg til frokost siden han var rundt 7 mnd. Blir 2 i sommer. 
Han kan innimellom få litt yoghurt i tillegg også får han litt frukt når jeg lager frukt til matpakken. 

AnonymBruker
Skrevet

Til vanlig spiser han brød med pålegg (smøreoster, hvitost, brunost, leverpostei, peanøttsmør, er favorittene), og yoghurt naturell, gjerne med litt puffet havre oppi. Det er det han får med i bhg. 

I helgene kan vi kanskje ha speilegg, hjemmebakte scones, o.l. 

Anonymkode: 8718e...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Skal han spise frokost i barnehagen siden han må spise noe annet? Min spiser gjerne litt hjemme, ofte frokostblanding siden han er glad i det, og så frokost sammen med resten i barnehagen litt senere. Da blir det skive, frukt/grønnsaker og en yoghurt.

Anonymkode: 1fa7a...806

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min spiser brødskiver med diverse pålegg, havre vafler eller lignende. Gjerne med litt diverse oppskåret frukt og yoghurt. 

Anonymkode: 59972...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kabaret.

Anonymkode: 924fa...86f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skal han spise frokost i barnehagen siden han må spise noe annet? Min spiser gjerne litt hjemme, ofte frokostblanding siden han er glad i det, og så frokost sammen med resten i barnehagen litt senere. Da blir det skive, frukt/grønnsaker og en yoghurt.

Anonymkode: 1fa7a...806

Noen dager kommer han til å måtte spise frokost i barnehagen. 

Jeg har tilbudt han brød med smøreost, men det vil han ikke ha. Brød generelt er han ikke glad i, men en oppskåret Baguetter uten pålegg spiser han.

Har prøvd Polarbrød og det spiste han en periode, men så gikk han lei. Nå har han spist tynn lefse med smøreost på.

Jeg spør ette tips da jeg desverre ikke er så kreativ.

AnonymBruker
Skrevet

Havregrøt i mat-termos liker min yngste å ha med i barnehagen ☺️ 

Anonymkode: adf60...fb3

Skrevet

Hva med smoothie? Varierer frukt og bær etter hva han liker og ha gjerne yoghurt eller f.eks. litt havregryn i for mer næring.

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn har aldri vært glad i brødmat hjemme, men spiser masse brød i barnehagen 😊

Anonymkode: 4f2b4...3b7

AnonymBruker
Skrevet

Da han var 1.5 spiste han helt vanlig mat som brødskiver med ulikt pålegg, helst uten skorper eller havregrøt. Han likte veldig godt de klemmegrøtene og yoghurtene man får kjøpt i barnemat hyllen i matbutikken.  Han liker også frukt, så en bit banan, vannmelon, drue, eple o.l. Så drakk han vann eller melk til. 

Anonymkode: 2fb0d...e7c

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett enten havre og bokhvete-grøt, eller gresk yoghurt og granola. Noen ganger bananpannekaker eller frukt.

Anonymkode: 48c40...f78

AnonymBruker
Skrevet

Altså, grøt til frokost er supert det. Ellers varierer vi med skiver, frokostblanding, yoghurt eller omelett. Prøver å gjøre det enklest mulig. 

Anonymkode: 539b2...396

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min spiser gjerne to grovbrødskiver uten skorpe med diverse smørepålegg. Prim og leverpostei er favorittene. Testet ut peanøttsmør i helgen men det ga allergisk reaksjon. I løpet av få minutter var ansiktshuden rød og nuppete! skummelt så vær obs på det. Etter skivene spiser hun gjerne litt frukt kuttet i passende biter. Til lunsj er det ofte en yoghurt, eggerøre eller en omelett med ost og skinke.

Anonymkode: aa09f...834

Skrevet

Jenta mi har alltid vært glad i noe vi kaller for snacksbrett. 

Hun har en plasttallerken som er delt i 4 rom. I de putter jeg forskjellig små fingermat. Frukt/grønt i minst et rom.

F eks denne: https://www.princessbutikken.no/mandus-tallerken-4-rom-blaa

Forslag: brød med smør/pålegg, oppkuttet frukt, agurk, mais, bær, kornmokjeks, yoghurt/kesam(som dip til frukt gjerne), revet ost, bananlapper, egg i forskjellige varianter, biter av pålegg (f eks morrpølse eller falukorv), litt tørr frokostblanding (f eks cheerios). Bare fantasien som setter grenser. 

Rundt juletider kan det dukke opp en pepperkake av og til og selvfølgelig masse klemetiner. På sommeren blir det mye vannmelon og jordbær. I helgene blir det en liten klype potetgull og ett par sjokoladebiter sammen med kveldsmaten.

Hun er 3 år nå, men har holdt på med dette "konseptet" i ett par år og hun elsker det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min gutt på 1,5 år er så kresen, men det er nok min feil. Vi har flyttet mye og det har vært mange andre personlige årsaker til at jeg har vært treg til å tilby han forskjellige produkter. Frem til nå har han spist Grøt med knust banan eller Youghurt til frokost. Da han skal begynne i barnehagen til høsten må jeg nå ta tak i dette og få han til å spise annet.

Så jeg lurer på hva spiser din 1,5 åring til frokost?

Har du noen tips til enkel fingermat jeg kan lage?

Brødskive? Det er vel det de aller fleste barn spiser til frokost. 

Anonymkode: 73b0e...55d

AnonymBruker
Skrevet

Grøt, bananpannekaker, brødskive, smoothie, yoghurt naturell, speilegg, frukt og grønnsaker. 

Anonymkode: 716ea...e1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grøt, bananpannekaker, brødskive, smoothie, yoghurt naturell, speilegg, frukt og grønnsaker. 

Anonymkode: 716ea...e1d

Takk for tips. Kan jeg spørre hva slags Grøt ditt barn spiser?

Spiser hen grønnsaker og pannekaker til frokost?

Skrevet

Brødskive(r) med pålegg, gjerne smørepålegg som skinkeost og leverpostei, fungerer helt supert. Havregrøt eller havregryn med litt kanel er også fine alternativer. Gjerne med en kopp melk eller eplejuice. 

Skrevet (endret)

Haha, omsorgssvikt å gi grøt til frokost? Nå har jeg hørt det også. Herregud.... Lurer på hva barnevernet sier når du melder noen for dette? Hele kontoret kommer til å le så hardt at de ikke får i seg lunchen. 

Lenge siden mine barn var så små men de fikk grøt (vanlig nestle-ferdig type), eller brødskiver med leverpostei, makrell, ost. Gjerne mye pålegg i forhold til brød. Noen ganger egg (kokt, stekt, omelett eller eggerøre). Og vanligvis noe frukt i tillegg. Av og til yoghurt. 

Hvis han skal spise i barnehagen så ville jeg ikke tenkt så mye på det. De følger gjerne flokken og spiser det de får der :)

Endret av solmåneogstjerner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...