Gå til innhold

Kan jeg søke nødhjelp hos nav til mat selvom jeg har husleie penger på konto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pengene jeg har på konto, og barnetrygd på fredag blir akkurat nok til husleie. 
kan jeg søke nødhjelp til mat nå, eller må jeg vente til husleien er betalt? De kan vel ikke be meg bruke husleie pengene? 
har ikke vært borti dette før, så er litt usikker. 

Anonymkode: 99da3...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når skal husleien betales? 
NAV vil nok be deg om å snakke med huseier for å få utsettelse på husleien da du må prioritere mat. Nødhjelp er kun noen få kroner dagen og bare for få dager, så om du ikke har penger en stund fremover bør du søke ordinær sosialhjelp, ikke bare nødhjelp. Da vil det tas hensyn til husleie også.

Skrevet

Ikke søk nødhjelp bare. Når du søker om sosialhjelp så tar de også hensyn til at du skal få betalt boutgiftene dine.
Det er plass til å opplyse om totalsituasjonen i søknaden. https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Pengene jeg har på konto, og barnetrygd på fredag blir akkurat nok til husleie. 
kan jeg søke nødhjelp til mat nå, eller må jeg vente til husleien er betalt? De kan vel ikke be meg bruke husleie pengene? 
har ikke vært borti dette før, så er litt usikker. 

Anonymkode: 99da3...1ef

Jeg hadde ca. halvparten av husleien på konto (skulle betale husleie 10 dager senere) når jeg søkte, og så at neste utbetaling knapt ville dekke husleie (likt din situasjon). Det gikk helt fint. De ringte meg og fikk overblikk over hva jeg skyldte og trengte. Husleien betalte de på mine vegne, også fikk jeg matpenger og en ekstra sum til å betale barnehageregning bl.a:)

Det var en utrolig stressende, uforutsett situasjon. Fælt å måtte be noen om penger.. men jeg håper du får hjelp og at det går fort! Søk i dag, ikke utsett det - det tar tid:)

Anonymkode: 150b8...b00

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (8 minutter siden):

Når skal husleien betales? 
NAV vil nok be deg om å snakke med huseier for å få utsettelse på husleien da du må prioritere mat. Nødhjelp er kun noen få kroner dagen og bare for få dager, så om du ikke har penger en stund fremover bør du søke ordinær sosialhjelp, ikke bare nødhjelp. Da vil det tas hensyn til husleie også.

De kan ikke be henne utsette husleia, dersom hun ikke har mer penger i vente. Det er jo bare å opplyse i søknaden om at disse pengene går til husleie på fredag. 

Anonymkode: f853b...79f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ca. halvparten av husleien på konto (skulle betale husleie 10 dager senere) når jeg søkte, og så at neste utbetaling knapt ville dekke husleie (likt din situasjon). Det gikk helt fint. De ringte meg og fikk overblikk over hva jeg skyldte og trengte. Husleien betalte de på mine vegne, også fikk jeg matpenger og en ekstra sum til å betale barnehageregning bl.a:)

Det var en utrolig stressende, uforutsett situasjon. Fælt å måtte be noen om penger.. men jeg håper du får hjelp og at det går fort! Søk i dag, ikke utsett det - det tar tid:)

Anonymkode: 150b8...b00

Men da søkte nok du ordinær sosialhjelp, ikke nødhjelp. Nødhjelp dekker ikke husleie eller andre regninger. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan opplyse om det i søknaden din, at pengene skal brukes til husleie. Du kommer uansett til å bli ringt om du søker nødhjelp. Da har du mulighet til å forklare situasjonen din. Håper det løser seg for deg 😊 Hilsen ei som jobber med sosialhjelp i NAV. 

Anonymkode: c7c8c...83c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frelsesarmeen deler ut gratis mat. Dra heller dit. Pant flasker, selg noe fra hjemmet; pynt, klær, sko? Andre hjelpeinstanser deler også ut mat. Søker du krisepenger må alle kontoer være tomme.

Anonymkode: 4a56e...c40

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går kanskje at du betaler husleien litt tidlig så er det gjort liksom.

Deretter sosialstønad/bostøtte fremover ville jeg anbefalt. Kontoene må være tomme som nevnt for å få nødhjelp.

Anonymkode: d09d0...f9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...