Xx_xxo Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Jeg leier kjellerleilighet og har fått Skjeggkre eller sølvkre på badet.. hva gjør jeg for å bli kvitt disse og hva kan årsak av at det plutselig har dukket opp?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Sølvkre trives særlig godt i fukt og er mer vanlig på bad. Så det kan være badet eller boligen generelt har et fuktproblem. Typisk for kjellere. Er det tilstrekkelig med ventilasjon på badet, er det lufteluke, vifte som slås på når badet er i bruk, eller mekanisk avtrekk som alltid går? Når du har dusjet, er det dugg på speil? Kan du se noe muggsopp noe sted i boligen? Anonymkode: 1538c...81c 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Gjør først forholdene mindre optimale for dem ved å unngå fukt. Lag bedre lufting på badet og i hele leiligheten, ha mer varme på og sørg for sirkulasjon. Er det f.eks lufting under dør til badet? Luftavfukter er også bra. Skjeggkre trenger ikke så mye fukt, så de er litt værre å bli kvitt. Så kjøper du gift mot kakerlakker på ebay. Det er en gul pasta som skal settes flekkvis langs alle lister i hele huset. Først en god støvsuging/vask, slik at det ikke er annen mat til insektene. Gjenta dette til de er borte. Dette tror jeg er det samme stoffet som skadedyrfirma bruker. Vi ble faktisk kvitt skjeggkre i hele huset med den giften, selv om firmaer sier at det ikke er mulig uten hjelp. Husker ikke navnet, google gift mot kakerlakker. Er gul og kommer i en slags sprøyte. Anonymkode: a57db...47e 3
Xx_xxo Skrevet 26. april 2023 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sølvkre trives særlig godt i fukt og er mer vanlig på bad. Så det kan være badet eller boligen generelt har et fuktproblem. Typisk for kjellere. Er det tilstrekkelig med ventilasjon på badet, er det lufteluke, vifte som slås på når badet er i bruk, eller mekanisk avtrekk som alltid går? Når du har dusjet, er det dugg på speil? Kan du se noe muggsopp noe sted i boligen? Anonymkode: 1538c...81c Er ikke noe vifte i det hele tatt på bad, vet ikke hvordan muggsopp ser ut😅 må komme med at jeg er 23år og første gang jeg leierbolig så ikke så meget full av kunnskap når det kommer til slike ting enda. Ikke noe dugg på speil etter dusj heller.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Sølvkre er vanlig på bad. Skru opp varmekabler og kjøp insektsspray. Spray rundt alle lister og sluker. Anonymkode: 51aa2...e78 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjør først forholdene mindre optimale for dem ved å unngå fukt. Lag bedre lufting på badet og i hele leiligheten, ha mer varme på og sørg for sirkulasjon. Er det f.eks lufting under dør til badet? Luftavfukter er også bra. Skjeggkre trenger ikke så mye fukt, så de er litt værre å bli kvitt. Så kjøper du gift mot kakerlakker på ebay. Det er en gul pasta som skal settes flekkvis langs alle lister i hele huset. Først en god støvsuging/vask, slik at det ikke er annen mat til insektene. Gjenta dette til de er borte. Dette tror jeg er det samme stoffet som skadedyrfirma bruker. Vi ble faktisk kvitt skjeggkre i hele huset med den giften, selv om firmaer sier at det ikke er mulig uten hjelp. Husker ikke navnet, google gift mot kakerlakker. Er gul og kommer i en slags sprøyte. Anonymkode: a57db...47e Høres helt korrekt ut! Det var skjeggkre i hybelen i huset som jeg leide i og de fikk inn et skadedyrfirma som la noe gul masse i alle listene hos oss to ganger med ca 6 måneders mellomrom. Bare pass på at man ikke støvsuger og vasker for nærme listene i starten. Anonymkode: c1715...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Helt vanlig, ikke farlig. La lyset stå på, rengjør. Anonymkode: 78d35...543 4
mjau87 Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Ville sagt fra til huseier først og fremst. 2 1
Luckiness Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Ta det opp med den du leier av. Høres ikke ut som et veldig optimalt bad hvis det mangler ventilasjon. Er du sikker på det ikke finnes?
Xx_xxo Skrevet 26. april 2023 Forfatter #10 Skrevet 26. april 2023 Er noe i taket på badet over dusj, mulig det er en vifte men den går ikke 😅
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Bare husk! Mange insektsprayer man får kjøpt kan være direkte dødelig om man har husdyr. Usikker også på effekt om et lite barn/baby kryper rundt og stapper hendene i munnen. Men vær litt obs på å ikke dra hjem gift uten å ha undersøkt skikkelig. En ting å teste ut er slik limfelle, for å finne ut av hva det er. For sølvkre kan tyde på fuktskade, skjeggkre kan komme fra papp tatt med inn, og de kan befinne seg i alle rom i en bolig. Anonymkode: ebf31...041 3
Disco Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Xx_xxo skrev (16 minutter siden): Er noe i taket på badet over dusj, mulig det er en vifte men den går ikke 😅 Det høres ut som dette er sølvkre siden du kun ser det på badet, og de kommer som flere andre har sagt pga fukt og er veldig vanlig og helt ufarlig. Det er feller å få kjøpt, godt mulig de har det på Jernia f.eks, men det er ikke så veldig effektivt hvis ikke fuktproblemet blir utbedret. Kakerlakkgift skal du ikke bruke på sølvkre. Ps. Er du sikker på at det ikke er en bryter et sted til vifta i taket? Mange baderomsvifter starter ikke av seg selv.... 2
Xx_xxo Skrevet 26. april 2023 Forfatter #13 Skrevet 26. april 2023 Ikke noe bryter til denne, har kun en bryter til lyset til badet ikke noe mer😅
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 Xx_xxo skrev (2 timer siden): Er ikke noe vifte i det hele tatt på bad, vet ikke hvordan muggsopp ser ut😅 må komme med at jeg er 23år og første gang jeg leierbolig så ikke så meget full av kunnskap når det kommer til slike ting enda. Ikke noe dugg på speil etter dusj heller. Hvis det ikke blir noe dugg på vinduet etter dusj, så er det enten ventilasjon der, eller så dusjer du med døren åpen. Avtrekksvifte høres ikke nødvendigvis, men kan se slik ut: Anonymkode: 1538c...81c 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 Eksempler på hvordan muggsopp ser ut. Kan også være sort/misfarging på fug/silikon i dusj. Er badet flislagt hele veien? Dusjkabinett? Noe lukt? f48700b5-4fa4-4467-a9fe-8416900b31de.avifAnonymkode: 1538c...81c
Xx_xxo Skrevet 26. april 2023 Forfatter #16 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis det ikke blir noe dugg på vinduet etter dusj, så er det enten ventilasjon der, eller så dusjer du med døren åpen. Avtrekksvifte høres ikke nødvendigvis, men kan se slik ut: Anonymkode: 1538c...81c Da har jeg nok en slik en i taket over dusj kan det se ut til, samt det er en liten glipp i døren til badet når døren er igjen☺️ 1
Xx_xxo Skrevet 26. april 2023 Forfatter #17 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Eksempler på hvordan muggsopp ser ut. Kan også være sort/misfarging på fug/silikon i dusj. Er badet flislagt hele veien? Dusjkabinett? Noe lukt? f48700b5-4fa4-4467-a9fe-8416900b31de.avif 12.36 kB · 0 Nedlastninger Anonymkode: 1538c...81c Er ikke fliser hele vei, og har dusjkabinett, kan ikke si der ser slikt ut på mitt bad
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 Få opp varmen på badet, luft godt ved/etter dusj og hold det rent og ryddig så det ikke samler seg fuktighet noe sted. Anonymkode: ae4be...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 Om det er varmekabler der så gjør du lurt i å la de stå på heletiden, det senker relativ luftfuktighet. En luftavfukter er også en fantastisk investering for helse og bygg. Du har også div feller og gift som kan brukes, super permitrin burde ta knekken på dem og holde de unna. Anonymkode: fb6b9...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 Xx_xxo skrev (1 time siden): Da har jeg nok en slik en i taket over dusj kan det se ut til, samt det er en liten glipp i døren til badet når døren er igjen☺️ Da har du god ventilasjon, og godt at du ikke kan se eller lukte mugg. Sørg for at badet og resten av leiligheten er varm Hvordan er det i resten av leiligheten, er det lufteluker i vindu/vegger som er åpne? Anonymkode: 1538c...81c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå