Gå til innhold

Burde russeferingen avskaffes ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Russ og russefeiring er i Norge betegnelsen på feiringen for avgangselever på videregående skole. Russetiden bygger den dels på en dansk tradisjon hvor elevene som avslutter videregående skole kaller seg russ, og markerer dette med en feiring.

Tradsjonelt har   russe-feiringen  blitt lagd  til månadskifte mai / april med eit høgdepunkt rundt 17 mai.  

Russeferingen er 3-4 ukers lang fest  som har sine kostnader, og hvor det blir konsumert store mengder alkohol, og narkotiske stoffer. Dette   er elever som forlengst har komt inn i voksenalderen som skal vera  femtidens arbeidstagere. 

Russland har nå innvadert Ukraina, og det pågår ein brutal krig der, og disiplene til Putin  blir omtalt som "russen".  

Anonymkode: e19cc...d2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi dette var masse om intet

Anonymkode: 6618f...9cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

nå for tiden foregår vel denne "feiringen" stort sett i løpet av HELE det siste året på videregående. 

folk går jo på en rekke fester i løpet av HELE skole-året. Hvis russen bare hadde holdt seg i de få ukene fra 1. mai til 17. mai, så ville jeg selvfølgelig gitt blanke pokker. Men dette blir vel alt for "kjedelig" for de unge voksne. 

Anonymkode: 8a7fb...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan avskaffer du en ungdomstradisjon, egentlig? 

Legges det ned forbud mot at ungdom fester? Får de bot hvis de ikler seg russedress/blå klær/røde klær? Nektes de å være synlige på 17. mai? Blir forbudt? 

Det er jo lett å si at "nå må vi få en slutt på at ungdom gjør dette eller dette". Men om ungdommen ønsker å fortsette med noe, så finner de en måte å fortsette på. 

Jeg tenker det er bedre å gå i dialog med ungdom på VGS og finne løsninger på hvordan markeringen av at videregående utdanning er bestått kan gjøres på en gradvis bedre måte.
Det er ungdommen som må endre sitt syn på hva russetiden skal være, og hvordan de ønsker å fremstå. 

Men jeg tenker det må være åpning for å kunne feire at man er ferdig med 13 års skolegang. 

Anonymkode: 8e66d...f14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at forestillingen om russetiden som et mobbete, ekskluderende, pengeslukende fyllekalas er ikke noe nytt altså (russ for 30 år siden).  Vi gikk fullstendig på selvstyr, det er mulig trygg trafikk hadde et informasjonsmøte på skolen en dag.  Det var det eneste.

Russebilene styrte skolen, og ble man ikke funnet kul nok til å bli invitert med, da måtte man bare klare seg selv.  Ingen, verken foresatte eller ansatte ved skolen brydde seg det døyt om hvordan vi som ikke ble inkludert i moroa, hadde det.  På russeballet (ved siden av 17. mai russetidens største happening) ble de styggeste jentene kåret og var nødt til å sitte ved et eget bord, resten satt sammen i par/bordkavaler.  Ingen brydde seg om det.  Vi hadde russeknuter som hvis de ble fullført etter reglene, garantert hadde medført legevakt for å bli pumpet. En jente på trinnet over meg fikk russenavnet gråf***a skrevet på russelua - ingen brydde seg om det.  Om meg ble det skrevet i presentasjonen av oss i russeavisa at "stygghetsalarmen går når X kommer".  Ingen brydde seg om det.

Det var ikke bare stas "i gamle dager heller".

Anonymkode: 56ce6...c96

AnonymBruker
Skrevet

Bruken av rusmidler er en viktig del av russetida. Russen drikker alkohol for å skape fellesskap og moro, men også som et et påskudd for å eksperimentere med sin egen identitet, sosiale relasjoner og kulturelle grenser. Den er også et synlig tegn på at man fjerner seg fra identiteten som barn og skoleelev.

- Det har etter hvert gått inflasjon i rusbruken, siden hvert nye årskull ønsker å strekke grensene lengre enn den forrige, sier Sande.

I tillegg blir russefeiringen stadig mer kommersialisert: Mange aktører satser på russefeiringen, og russen selv bruker mer penger på kjøretøy, klær og utstyr enn før, påpeker Sande.

Russens rusbruk og normbrudd topper seg på nasjonaldagen. Ved å vandre møkkete og berusede rundt mellom nystrøkne bunader og norske flagg, sjokkerer de foreldregenerasjonen og skaper uorden i 17. mai-feiringen.

Anonymkode: e19cc...d2c

Skrevet

Nei, men jeg synes de kunne ventet til etter eksamen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja russefeiringen bør avvikles men ikke pga det du skriver men pga hvordan unge presses til seksuelle tjenester for å få bli med på buss og fest, presses til å ruse seg eller ufrivillig dopes ned, voldtekt og til og med russesanger som glorifiserer voldtekt og hvordan unge får helt feil fokus når de bruker 200.000 av egne penger hver på feiringen istedet for å bruke de på egenkapital til bolig. Mange svindlere smir seg rike på russen og jeg ser ikke en eneste positiv ting med russetiden. 

Anonymkode: 40bec...a8c

• Liker 2
Skrevet

De kunne halvert ukene den varer, og flyttet tidsperioden. 

AnonymBruker
Skrevet

hvis det er avslutning på skolegangen som de ønsker å feire, så kunne de selvfølgelig ha lagt feiring til andre halvdel av juni. Sånn at sommerferien har begynt, og skole-arbeidet slipper å lide under all denne feiringen deres. 

men studentene ønsker vel å slippe skolen for å feire, i stedet for å bruke deres egen ferie på dette tullballet.  

Anonymkode: 8a7fb...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 11.02):

Hvordan avskaffer du en ungdomstradisjon, egentlig? 

Legges det ned forbud mot at ungdom fester? Får de bot hvis de ikler seg russedress/blå klær/røde klær? Nektes de å være synlige på 17. mai? Blir forbudt? 

Det er jo lett å si at "nå må vi få en slutt på at ungdom gjør dette eller dette". Men om ungdommen ønsker å fortsette med noe, så finner de en måte å fortsette på. 

Jeg tenker det er bedre å gå i dialog med ungdom på VGS og finne løsninger på hvordan markeringen av at videregående utdanning er bestått kan gjøres på en gradvis bedre måte.
Det er ungdommen som må endre sitt syn på hva russetiden skal være, og hvordan de ønsker å fremstå. 

Men jeg tenker det må være åpning for å kunne feire at man er ferdig med 13 års skolegang. 

Anonymkode: 8e66d...f14

At det slås ned hardt på bråk og fyll på nattestid, for eksempel.

Anonymkode: f1b76...d67

• Liker 1
Gjest Blomsterbie
Skrevet

Tror uansett hvor mye man kan ønske det blir den nok ikke fullstendig avskaffet, men man kunne defintitivt gjort noen strukturelle og holdningsmessige/kulturelle endringer. F.eks kunne den vært flyttet til etter eksamensperioden, og russebussene burde bli forbudte. Og at man kunne drive med kampanjer som motvirket det ekstreme seksuelle fokuset, drikke- og rusmisbruk- kulturen osv. Når moren min forteller hvordan det var å være russ på 80-tallet høres det koselig og sosialt ut, men i dag er det blitt noe ufint og trashy for å være ærlig. Blir kvalm jeg, når jeg ser de russedressene.

Skrevet (endret)

Ja! Det er en arena for utestenging , baksnakking og behandle folk dårlig.. i hvetfall forbud mot russebusser , russeklær på skolen ol

Endret av Orly
AnonymBruker
Skrevet

Ah, det sikreste vårtegnet! Debatten om avskaffing av russetid 🌺 

Anonymkode: 61606...b78

AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som har vært russ og en gang i tiden «fremtidens arbeidstakere». Det gikk bra med de fleste av oss, det går nok bra med de fleste av dagens russ også.

En slik tråd hver bidige vår begynner dessuten å bli temmelig kjedelig

Anonymkode: fbf96...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Burde iallefall ventet med feiring til etter eksamener er ferdig 

Anonymkode: 8cd40...1f9

• Liker 1
Skrevet

Russetiden kan være en kjempefin tid. Ikke alt handler om fest og bråk. Da jeg var russ hadde vi noen fester, men klassen var så tett, vi tok vare på hverandre. Noen drakk ikke alkohol, de var med på alt, og alle var inkludert. Hele klassen var sammen, i 10 dager, ikke 3-4 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Set er lite vits å snakke om hvordan det var før, for det er helt annerledes nå. 

Anonymkode: 249cf...c43

AnonymBruker
Skrevet

Det store spørsmålet er: Hva er det egentlig man feirer ...?

Før i tiden lærte man i alle fall noe på skolen, men med tanke på forfallet i dagens skole der avgangselever skriver tekster fulle av elementære skrivefeil og ikke klarer å løse de enkleste mattestykker uten kalkulator, synes jeg ikke at det er noen grunn til å feire at man har brukt 13 år av livet sitt til noe som ikke gir noen reell mening.

Noen nerder finner man alltid som vet langt mer enn resten, men det generelle kunnskapsnivået hos dagens unge er skremmende lavt i forhold til analoge generasjoner som fikk andre krav rettet mot seg, og "datakompetansen" politikerne snakker så vakkert om, viser sitt sanne ansikt når unge føler seg totalt hjelpeløse bare de kommer bort fra TikTok; den er verdiløs.

Gang på gang kan man lese om unge som blir fullstendig latterliggjort av selskapene som leier ut vrak som russebusser for store pengesummer; hvordan i all verden kan et normalt, tenkende menneske finne seg i ting som dette:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l3JQ8k/det-hemmelige-russebuss-tilbudet

Så å bruke flere år på å planlegge russetiden og sløse bort penger på fylle- og narkofesten i stedet for å faktisk lære noe, er i mine øyne - unnskyld uttrykket - ren idioti.

Anonymkode: 05dcf...817

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...