Gå til innhold

Geit og melkekyr i samme fjøs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette går til dere som vet :-)

Jeg er samboer m en bonde, og han mener at geiter ikke skal være i samme husdyrrom som kyrne våre pga smitte. ( at geiter kan være bærere av en smitte de tåler selv, men ikke kyr)

jeg fant ikke noe relevant om dette på nett bortsett fra at sau ikke må blandes.

Grunn til at jeg spør er fordi ei bekjent av meg nå har fått killinger, og der blir bukkene avlivet. Jeg kunne tenkt meg noen kosebukker til barna, da jeg synes geiter er fine dyr ❤️.  De går jo ute hele sommeren, men må jo på et tidspunkt inn...

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring mattilsynet, er nok der du vil få rett svar😊

Jeg  driver med geit, så jeg vet ikke reglene for ku. Men jeg kjenner flere som har noen okser/ungdyr i geitfjøsen, til å spise opp forrestene fra geitene. Jeg vil tro det burde være lovlig. Men jeg vet også at sau og ku ikke bør dele forbrett og fjøs,det er noe sauen kan være bærer av som kyra kan bli svært syk av, men husker ikke hva🤔 Men om det er noe geiter også er bærer av vet jeg ikke.

Killiger og geiter er søte og morsomme kjæledyr, men vært obs på at de krever god inngjerding, både inne og ute, og kommer de seg løs, spiser og raserer de alt de kommer over😅 

Kjekjøtt er forresten god mat, og kan være en løsning når høsten kommer🤭

Anonymkode: 85234...0d3

• Liker 1
Skrevet

https://www.mattilsynet.no/dyr/produksjonsdyr/sau-og-geit/skal-du-flytte-kjope-eller-selge-smafe#kap-1-regler-for-flytting-av-smfe

Det er jo generelt blitt ganske strenge smittevernsregler i forhold til husdyr, og alle husdyrhold skal ha sin egen smittevernsplan for å unngå smitte mellom folk og dyr, mellom dyr av ulike besetninger, fra forurenset redskap til dyr. 

I forhold til flytting av småfe finnes det egne regler (se lenke). Selv om samboeren din kanskje oppleves som firkantet fra din side, er det bra han tar smittevern alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Geit kan bære samme virus som sau, som kan gi katarfeber på storfe. 

Uansett burde du ikke blande inn hobbydyr i lag med produksjonsdyrene. Både med tanke på trafikk i fjøset, besøkende, utstyr etc etc. Å opprettholde smittevernet på produksjonsdyrene er viktig. 

Anonymkode: c47bb...7f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså hvis dyrene er friske og det stort sett er de samme folkene.. vi hadde 20 melkekyr da jeg vokste opp, og en flokk sauer, geiter, høner, hest, alt dette stod i samme fjøs og gikk på samme beite om sommeren. Melkekuene måtte bare gå nærmere fjøsen og resten trakk opp i marka her. 

Anonymkode: c64ea...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...