Gå til innhold

Sladrekjerringer : Finnes dem fortsatt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinner mer sosiale en mange menn, og kvinner  har generelt sett av ukjente årsaker  lettere for å snakke om følelser en menn.  Kvinner har  ofte i  større grad større  interesse av  sladre  om sine medsøstre under slike stemnemøte en  menn har  for  å sladre  om andre  mannfolk i sosiale samanhenger. 

Tidligere var det kvinnfolk som blei omtalt som sladrekjerringer, og i møte med desse   kvinnfolka blei en advart, og  burde ein helst velge sin ord, og vera varsam med hva ein snakket om. De"lekket  som ein tesil" og det å dra  på besøk til andre vennienner å snakke om andre er del av hverdagen. 

Idag er det vel blitt slik at mange elsker å snakke om hverandre. ..en med hverandre ?  

Anonymkode: 9a1fc...ded

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, og de spekulerer og fantasere de mest utrolige historier. Hadde de ikke  hatt dysleksi og klart og skrive en setning, kunne de fleste vært forfattere.

Anonymkode: fef3a...78d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bygda jeg kommer fra (rundt 2500 innbyggere) var det mange slike sladrekjerringer da jeg bodde der for 20-30 år siden. Men det var en del menn også, som ikke var bedre. Men det som var mest trist var at...ja, det ble formidlet nyheter som hvem som hadde flyttet, hvem som hadde giftet eller skilt seg, men det kom alltid noe stygg, ondskapsfull og dømmende tilleggsinformasjon for å sverte vedkommende. Dette var ofte nådeløst uten noen form for forståelse for de involverte personene. I dag ser jeg at det må være en måte å hevde seg selv på. 

Tørsten etter "nytt" var alltid stor, så stor at folk ofte spurte hverandre "er det noe nytt da?" Da mente de ikke om du hadde noe nytt å fortelle om deg selv, men om du hadde fått høre noe om noen i bygda. Det var nesten en slik "gjensidig plikt" til å utlevere slik informasjon. Så drakk man kaffe og mesket seg i denne informasjonen med alskens synspunkter på de involverte. Det var pgså slik at selv om man hadde sagt de mest forferdelige ting om en person på et slikt møte, så smilte man og var hyggelig hvis man møtte den personen på butikken senere på dagen. Og folk man betraktet som nære vennen snakket også slik om hverandre. Husker at innflyttere ofte reagerte på dette, men for oss som bodde der, så var det helt normalt. Jeg måtte "avlære" meg dette da jeg flyttet vekk (heldigvis).

Nå bor jeg i en større by (heldigvis igjen) og merker ingenting til dette. Har kontakt med noen få fra hjembygden fortsatt. Jeg tror denne sladderen (også kalt bygdedyret) fortsatt lever der, men jeg håper den har blitt litt mindre fremtredende med nye generasjoner.

Det er mange som sier at "på bygda tar vi vare på hverandre". Det er ikke helt slik jeg husker det.

Anonymkode: ee294...972

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladrekjerringer har eksistert siden tidenes morgen, og kommer til å eksistere ut i evigheten. Sladring har vært viktig for mennesker i alle år. I menneskets spede begynnelse sørget det for å knytte oss sammen og vite hvem vi kunne stole på og ikke.

I dag er det en uting, men sladring sitter i genene våre, så helt kvitt det blir vi nok aldri.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja de finnes innpå dette forumet.

Anonymkode: 8c374...2b1

OK !  Da bør  ein vel vera varsam med hva ein deler med andre  på KG ?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner mer sosiale en mange menn, og kvinner  har generelt sett av ukjente årsaker  lettere for å snakke om følelser en menn.  Kvinner har  ofte i  større grad større  interesse av  sladre  om sine medsøstre under slike stemnemøte en  menn har  for  å sladre  om andre  mannfolk i sosiale samanhenger. 

Tidligere var det kvinnfolk som blei omtalt som sladrekjerringer, og i møte med desse   kvinnfolka blei en advart, og  burde ein helst velge sin ord, og vera varsam med hva ein snakket om. De"lekket  som ein tesil" og det å dra  på besøk til andre vennienner å snakke om andre er del av hverdagen. 

Idag er det vel blitt slik at mange elsker å snakke om hverandre. ..en med hverandre ?  

Tja den største sladrekjærringen jeg vet om er ene svogeren min med en kone som er en god nr 2

Anonymkode: 02d54...d61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen av de verste er faktisk menn. Jeg jobber i et mannsdominert yrke så jeg vet. Men damer måtte jo få skylden for dette også 😂

Anonymkode: b6a22...100

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Ja, jeg tror det er mye av det blant begge kjønn, i by og bygd. Enten som tiske, hviske, har du hørt at…og hva synes du om den og den,  og angiveri, tipsing.    Dette forumet er faktisk godt representert. At de gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror egentlig det at menn sladrer mindre er fordi de rett og slett ikke bryr seg om andre enn seg selv og får ikke med seg så mye av hva som andre sier. 

En her om dagen brukte et godt eksempel at når typen kommer hjem fra besøk hos en kompis og dama spør hvordan det gikk med kompisen så svarte han "han skal ha barn" og dama spurte åja hvor langt er de på vei, vet er hvilket kjønn, hvordan går det med kona i svangerskapet. Og mannen svarte "vet ikke, spurte ikke". Og det er ikke sjeldent men temmelig typisk til menn å være etter min erfaring. Kvinner engasjerer seg mere i andre personer, bryr seg, blir følelsesmessig investert, spør og husker på det for å spørre oppfølgende senere osv. Det er ikke en forklaring på sladder jeg mener, men en teori på hvorfor menn sladrer mindre fordi de ikke har noe å sladre om fordi de ikke bryr seg/engasjerer seg i andres liv generelt som i utgangspunktet er et egoistisk trekk. 

Anonymkode: c693c...5c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror egentlig det at menn sladrer mindre er fordi de rett og slett ikke bryr seg om andre enn seg selv og får ikke med seg så mye av hva som andre sier. 

En her om dagen brukte et godt eksempel at når typen kommer hjem fra besøk hos en kompis og dama spør hvordan det gikk med kompisen så svarte han "han skal ha barn" og dama spurte åja hvor langt er de på vei, vet er hvilket kjønn, hvordan går det med kona i svangerskapet. Og mannen svarte "vet ikke, spurte ikke". Og det er ikke sjeldent men temmelig typisk til menn å være etter min erfaring. Kvinner engasjerer seg mere i andre personer, bryr seg, blir investert, spør og husker på det for å spørre oppfølgende senere osv. Det er ikke en forklaring på sladder jeg mener, men en teori på hvorfor menn sladrer mindre fordi de ikke har noe å sladre om fordi de ikke bryr seg/engasjerer seg i andres liv generelt som i utgangspunktet er et egoistisk trekk. 

Anonymkode: c693c...5c1

Helt enig!  Mannen her også er helt utrolig lite engasjert i andre mennesker, inkl såkalt nære kamerater. Han vet sjokkerende lite om dem. Jeg skjønner liksom ikke hva som gjør at han beviselig anser noen som nære men likevel vet så til de grader lite om dem 

Anonymkode: 62daf...2eb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror de finnes fremdeles. Glemmer ikke en gang jeg gikk jogget her jeg bor. Så ble jeg på veien STOPPET av en dame som spurte og grov etter hvem jeg var og hvor jeg bodde. Jeg sa hvor jeg bodde. Og hun ble helt rar i fjeset og sa: "du har akkurat flyttet hit?"

Nei, sa jeg." jeg har bodd her i tolv år". Dama så helt sjokkert ut og det ramlet ut av munnen hennes : "I tolv år? Jeg har aldri hørt om deg, jeg. Sa hun 😂

Ikke så rart, sa jeg. For jeg holder meg mest for meg selv og styrer med mitt. 

Jeg tuller ikke når jeg sier at hun så helt sjokkert ut over å snakke med noen i nærheten som hun aldri har hørt om. 

Så jeg dumpet nok borti den dama i bygda som hadde stålkontroll på alt og alle. Og som visste hvem alle var.

Jeg hadde sett henne i hagen flere dager på rad mens jeg jogget. Og det er tydelig at hun var så nysgjerrig at hun til og med hadde bestemt seg for å stoppe meg. 

Anonymkode: f963b...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt enig!  Mannen her også er helt utrolig lite engasjert i andre mennesker, inkl såkalt nære kamerater. Han vet sjokkerende lite om dem. Jeg skjønner liksom ikke hva som gjør at han beviselig anser noen som nære men likevel vet så til de grader lite om dem 

Anonymkode: 62daf...2eb

Din mann er nok i selskap her med mange andre menn.  Det er nok  ikkje slik at din mann  er lite engasjrte i andre menn innen hans omgangskrets, men han velger bare  å ikkje  deler  sine tanker om dem med andre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du hørt det  ? 

Eller.. hvem, Hva ,Hvor ?

Jobbet tidligere i en bedrift m/ flere hundre ansatte, og bedriften lå i eit igjennomsiktig distrikt der noen kjente noen, og noen kjente mange

. For hver gang det blei ansatt en ny medarbeider blei det eit samtaleemne på gulvet, og noen var tydelegvis  mer nysgjerring, engasjert  en andre. Oppstod den en hendelse i bygda som vakte litt oppsikt  intrs. så var det alltid noen drev etterrettnin, og rykespredning, og en fjær blei ofte til 5 høns. 

Idag har dei fleste en mobil hvor de poster bilder, og sender  meldinger som ild i tørt gras når  hendelser oppstår. Blir naboen hentet i sykebil m/ blålys  så er  hele bygda oppdatert før ambulansen er kjørt.  Skjer det eit trafikkuhell så blir det ofte publisert  igjennom både aviser, og mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja de finnes! Har flyttet tilbake til den lille bygda jeg vokste opp i, og her elsker folk å slarve. Holdt meg for meg selv de første årene, og ingen visste noe om meg, men så fikk jeg etterhvert kontakt med noen gamle venner og plutselig visste hele bygda alt om meg. Det er enda som på ungdomsskolen, alle i gjengen baksnakker hverandre ved første anledning. Jeg er i prosessen med å kutte kontakt, men det må jo også gjøres på en forsiktig måte så de ikke får blod på tann 🙄 Men en ting jeg har lært om slarvebygda er at ingen gjør noe med noe. Det får aldri konsekvenser, for det er jo ingen som vil at andre skal vite at slarven kommer fra dem, så det går nå bare på en uendelig, traurig rundgang år etter år og de fleste lever lykkelig uviten om hva som blir sagt om dem.

Anonymkode: a55a3...c18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Til tross for at folk flest har fått det  langt bedre både økonomisk, og  matrielt  en tidligere så klager / syter  folk langt mer en før.

Til tross for at de   fleste er  blitt  mere mobile, og omgås andre  mennesker mer  en tidligere så er folk også blitt langt mer innelsuttet en tidligere, og de  kjemper for sine rettigheter. Med  noen  enkle tastatrykk kan ein  finne ut det meste om både  naboen, venner o.s.v. 

Tiligere var det ofte lite folk  å sjå på  butikkene , kjøpesenteret  i arbeidstiden, men nå de de blitt en sosial samlingsplass for mange..Det er idag drøyt 1  million pensjonister i Norge, og vel  300 000 uføre, og eit økende antall "ikkje yrkesaktive " personer, og det vitner om velstand.   Tidligere var både pensjonister, uføre, sykemeldte, arbeidsledige opptatt med eit eller annet rundt om på gårdene eller i hjemmet, dugnader etc.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hjembygda mi er det fortsatt sånn. «Har du ikke noe sladder», «er det noe nytt», «har du hørt at», «hva, har du ikke hørt» osv osv osv… 

Jeg pleier glemme med en gang etterpå, vet jo ikke hva som er sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ei sånn i venninnegjengen og vi er i 20 og 30 årene. Er bare sammen med henne når alle er samlet, og deler aldri noe personlig. Tenker sladrekjerringer oppfostrer nye sladrekjerringer. Dette er i by, ikke bygd. 

Anonymkode: dfdbe...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (12 minutter siden):

I hjembygda mi er det fortsatt sånn. «Har du ikke noe sladder», «er det noe nytt», «har du hørt at», «hva, har du ikke hørt» osv osv osv… 

Jeg pleier glemme med en gang etterpå, vet jo ikke hva som er sant. 

Sladrekjerringer, og sladrebikkjer finnes over alt.  Det blir ofte sagt at de som elsker å gå rundt å sladre om andre har altfor lite å gjøre.  Sladrekjerringer (menn) er giftige personer som ein bør holde ein viss avstand til. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...