Gå til innhold

Hvordan ta vare på en stor monstera?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tips og triks taes imot,Har ikke grønne fingre;)💚

Anonymkode: 6ee2e...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vann ca 0,5dl en gang i uka, tørke bladene for støv med en fuktig klut minst en gang i mnd. 

De er veldig lett å stelle :)

Anonymkode: 0e65e...e92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spray gjerne bladene ofte, og spyl den i dusjen en gang i blandt :) 

Anonymkode: 59e79...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine får nesten ikke stell og vokser som bare det

Anonymkode: b2458...0e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mine får nesten ikke stell og vokser som bare det

Anonymkode: b2458...0e4

Samme her

Anonymkode: 2b108...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 0.40):

Vann ca 0,5dl en gang i uka, tørke bladene for støv med en fuktig klut minst en gang i mnd. 

De er veldig lett å stelle :)

Til en stor Monstera? Monstera er store planter *), og en liten Monstera er fremdeles større enn mye annet. Vi har en stor Monstera på jobben, og den drikker flere liter i uka. Og da blir den knusk tørr mellom vanningene. (Men den er stor. :) )

Som du har fått råd om: Masse lys men ikke steikende sol, litt gjødsel i blant. Vann når jorda er tørr et stykke ned. (Dette er en mye sikrere metode enn å måle opp faste vannmengder uten engang å ha sett bilde av planta.) God drenering er viktig - dvs. jord med litt grov struktur, og en potte med hull i bunnen så overflødig vann kan renne av. 

*) Jeg går ut ifra at TS mener en Monstera deliciosa eller Monstera borsigiana, som har store, flikete blader og er det de fleste tenker på når de sier Monstera. Men det finnes mange flere typer Monstera som ikke blir på langt nær så store, og da kan 1/2 dl vann i uka funke. 

Anonymkode: a4782...89f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til en stor Monstera? Monstera er store planter *), og en liten Monstera er fremdeles større enn mye annet. Vi har en stor Monstera på jobben, og den drikker flere liter i uka. Og da blir den knusk tørr mellom vanningene. (Men den er stor. :) )

Som du har fått råd om: Masse lys men ikke steikende sol, litt gjødsel i blant. Vann når jorda er tørr et stykke ned. (Dette er en mye sikrere metode enn å måle opp faste vannmengder uten engang å ha sett bilde av planta.) God drenering er viktig - dvs. jord med litt grov struktur, og en potte med hull i bunnen så overflødig vann kan renne av. 

*) Jeg går ut ifra at TS mener en Monstera deliciosa eller Monstera borsigiana, som har store, flikete blader og er det de fleste tenker på når de sier Monstera. Men det finnes mange flere typer Monstera som ikke blir på langt nær så store, og da kan 1/2 dl vann i uka funke. 

Min monstera er 120 høy uten å være bundet opp og klarer seg hvertfall veldig bra på 0,5 dl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min monstera er 120 høy uten å være bundet opp og klarer seg hvertfall veldig bra på 0,5 dl :)

Hvor stor er potta, da? Høyden sier ikke nødvendigvis så mye om størrelsen på en Monstera, siden hvert enkelt blad + stilk kan bli ganske langt. Det kommer an på omkrets, antall stilker, størrelsen på bladene, total bladmasse etc. 

En halv desiliter vann er jo ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...