AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Jeg ønsker å redusere stillingen min permanent, vurderer 80 eller 60 prosent jobb. Det vil si 3 eller 4 dager med jobbing. Må kraftig ned i lønn, det koster å ta seg litt ekstra fri. Er det noen som har gjort noe sånt og vil dele erfaring med meg? Jobber som barnehagelærer. Anonymkode: e4eb8...871 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Hva slags erfaringer ønsker du? Anonymkode: a266c...559
Gjest Adobyen Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Det er ofte kvinner som velger å jobbe deltid for å ta seg av barn og husarbeid. Bare husk å tenke på din egen fremtid angående pensjon, eller i tilfelle du blir syk eller skadet og må søke ytelser fra nav. Dette beregnes ut fra tidligere inntekt, og minstesatser er lave.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Adobyen gir deg et god råd synes jeg. Hvorfor vil du jobbe redusert? Anonymkode: b6e47...1e6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Adobyen gir deg et god råd synes jeg. Hvorfor vil du jobbe redusert? Anonymkode: b6e47...1e6 Fordi jeg dessverre lider av kronisk alvorlig grad av insomni. Trenger noen ekstra på å komme meg. Anonymkode: e4eb8...871 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Adobyen skrev (19 minutter siden): Det er ofte kvinner som velger å jobbe deltid for å ta seg av barn og husarbeid. Bare husk å tenke på din egen fremtid angående pensjon, eller i tilfelle du blir syk eller skadet og må søke ytelser fra nav. Dette beregnes ut fra tidligere inntekt, og minstesatser er lave. Godt råd, tusen takk! Men så sliter jeg med kronisk alvorlig insomni. Og trenger noen dager på å komme meg. Anonymkode: e4eb8...871 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg dessverre lider av kronisk alvorlig grad av insomni. Trenger noen ekstra på å komme meg. Anonymkode: e4eb8...871 Da er rette veien å gå gjennom sykemelding, aap og en gradert uføretrygd veien å gå. Tilrettelegging og samtaler. Ikke ned i stillingsprosent. Anonymkode: def40...a09 11
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er rette veien å gå gjennom sykemelding, aap og en gradert uføretrygd veien å gå. Tilrettelegging og samtaler. Ikke ned i stillingsprosent. Anonymkode: def40...a09 Hvis jeg ender opp med å få gradert uføretrygd vil det ikke da være samme utbetaling som ved 60 % stilling på jobb uansett? Hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg orker ikke den lange prosessen med sykemelding, aap osv.. Vet på min egen kropp og helse at jeg ikke takler fulltid når jeg ikke får sove. Helt greit å redusere stillingen permanent, tenkte jeg.. Anonymkode: e4eb8...871 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Jeg jobber 80% og har gjort det i mange år. Er helt alene med 3 barn/nå ungdommer. En fridag i uka, hvilken varierer fra år til år. Jeg har en jobb der jeg kan steppe inn og jobbe ekstra, så det hender jeg gjør det på fridagen. Jeg trenger, og elsker, fridagen min. Da gjør jeg unna ærender, vasker hus og klær, ukehandler, går en tur osv. Vi bor også landlig, der boutgiftene er til å leve med. Det er mye i liver som er viktigere enn penger, så lenge man har så man klarer seg fint! Fridagen min har gitt meg tid og energi sammen med barna i oppveksten, og har frigjort helgene. Nå er de ungdommer og har også sine plikter hjemme. Likevel er det en myte at ungdommer ikke fortsatt trenger foreldre som har tid og energi til å være tilstede. Hvem vet dessuten om man lever til man er pensjonist? Livet er her og nå - jeg jobber for å leve, ikke omvendt 🙂 Anonymkode: 77438...985 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis jeg ender opp med å få gradert uføretrygd vil det ikke da være samme utbetaling som ved 60 % stilling på jobb uansett? Hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg orker ikke den lange prosessen med sykemelding, aap osv.. Vet på min egen kropp og helse at jeg ikke takler fulltid når jeg ikke får sove. Helt greit å redusere stillingen permanent, tenkte jeg.. Anonymkode: e4eb8...871 Nei, for du jobber jo fortsatt de % til vanlig lønn, men du får 66% av den andelen du ikke tenker å jobbe. Prosessen med delvis sykemelding osv går et år og er du smart og løsningsorientert i den tiden, så har du mulighet til å finne en løsning som fungerer i forhold til tiltak og arbeidsgiver. Anonymkode: def40...a09 2
solsolsol Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Jeg har gjort det og elsker det! Men ville ikke gått den veien om det handlet om helse. Ta veien med nav, det er verdt det! 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Synes du får gode råd over her. Selv jobber jeg 90% og har gjort det noen år. Har trivdes veldig godt med det. Fordi jeg jobber turnus har jeg da hatt fri ca 1 gang i uken. Ila året taper jeg ca 1 månedslønn sammenlignet med om jeg hadde jobbet 100%. Jeg har hatt muligheten til å jobbe ekstra om jeg ønsker det, og dermed kunne "tjent inn igjen" det jeg taper. Nå derimot har jeg blitt alvorlig syk og er sykemeldt på ubestemt tid. Angrer nå på at jeg jobbet 90% 😅 har ikke mulighet til å jobbe ekstra for å ta igjen det tapte. + At om jeg i verste fall blir uføre, enten helt eller delvis, så beregnes jo det utifra tidligere inntekt. Så man taper en del på å ikke jobbe 100%. (Når det er sagt så håper jeg selvfølgelig at jeg blir frisk og kan komme tilbake i arbeid. Det er målet). Anonymkode: 6c48f...4ba
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg ender opp med å få gradert uføretrygd vil det ikke da være samme utbetaling som ved 60 % stilling på jobb uansett? Hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg orker ikke den lange prosessen med sykemelding, aap osv.. Vet på min egen kropp og helse at jeg ikke takler fulltid når jeg ikke får sove. Helt greit å redusere stillingen permanent, tenkte jeg.. Anonymkode: e4eb8...871 Nei, for med gradert sykemelding får du uførepensjon pluss lønn, og ved åensjin senere er det også bedre å ha vårt delvis ufør. Det å gå i redusert stilling pga helse er en felle du ikke ønsker Anonymkode: d4242...5b8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fordi jeg dessverre lider av kronisk alvorlig grad av insomni. Trenger noen ekstra på å komme meg. Anonymkode: e4eb8...871 Da kan du jo søke om en liten uføregrad (?), så taper du i hvert fall ikke så mye på det økonomisk. Anonymkode: c0f13...724
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Da er rette veien å gå gjennom sykemelding, aap og en gradert uføretrygd veien å gå. Tilrettelegging og samtaler. Ikke ned i stillingsprosent. Anonymkode: def40...a09 Ja, det er det. Utfordringen er vel at inntektsevnen må være redusert med minst 50%. Og her virker det som om den er redusert mindre enn det? Anonymkode: 65cb5...840 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 Jeg er litt i samme situasjon. Jeg har aspergers, og har slitt mer og mer i arbeidslivet. Psykologen min mente jeg burde gå ned i stilling for å få det bedre. Men da tenker jeg: er det virkelig rett at jeg skal gå ned i stilling, med alt det innebærer av å miste rettigheter til sykepenger og slikt, når det er helseting som gjør at jeg ikke fungerer i jobben? Hva er egentlig den økonomiske forskjellen på å gå ned i stilling vs å bli delvis ufør..? Jeg antar at man kan bli ikke-delvis-ufør igjen om man på et senere tidspunkt blir bedre..? Jeg sliter kanskje ekstra mye nå, siden jeg er midt i småbarnsfasen på hjemmebane, kanskje jeg klarer jobbe 100% når ungene er store? Anonymkode: c33ef...572
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 Er du sikker på at antallet dager reduseres istedenfor kortere arbeidsdager? Anonymkode: a5e82...a33
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 Jeg jobbet 80% over flere år mens barna var små da de var kronisk syke og mye plaget i perioder av året, det var fint å kunne men det førte til lavere pensjon, så privat sparing er et must slik jeg er det.. Så legg inn den kostnaden også reduskjon av lønn Anonymkode: d802c...55b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du sikker på at antallet dager reduseres istedenfor kortere arbeidsdager? Anonymkode: a5e82...a33 Hun kommer ikke til å få kortere dager i en barnehage. Da blir det vanskelig å sette inn vikar. Det blir å jobbe noen dager og ha dager borte. Anonymkode: f6ea9...37a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 Kommer jo helt an på inntekt. Ville ikke vært så opptatt av om man jobber 80% eller 100%, men inntekt nå vs. hvis man reduserer den med 20%, siden rettigheter i folketrygden ikke tar stilling til om du jobber 80% eller 100%, men hva du faktisk har tjent. Anonymkode: 0f0d3...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå