Gå til innhold

Sex - betyr det ulikt for kvinner og menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en ting: Om man som kvinne har ONS, eller "hookups", kan dette være uten noen emosjonell betydning? For menn tror jeg det kan det, men blir stadig eksponert for påstander om at "kvinner knytter bånd med sexpartner mer enn menn". 

Er det noe i dette? Tanker?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt individuelt. Mange kvinner kan ha sex uten følelser, akuratt som det også er mange menn som får følelser av sex. 

Anonymkode: d700a...a1e

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann, og kunne ikke tenke meg ONS. Tenner ikke på noen så fort, og om jeg så hadde gjort det er det uansett sånn at jeg hadde kjent på en emosjonell tillkytning og blitt lei meg over å ikke se vedkommende igjen. Det er sikkert en kjønnsforskjell her totalt sett, men til syvende og sist er ikke personlighet kjønnsbetinget.

Anonymkode: ef04b...e6a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og kan godt ha sex uten følelser, og uten å få det. Derimot våger jeg ikke å ha sex uten å være ganske trygg på mannen. Dette førte til at jeg gjerne hadde sex med ekser, etter å være ferdig med dem forholds- og følelsesmessig, men måtte slutte med det, rett og slett fordi da trodde de at jeg fremdeles hadde følelser for dem. "Slik er det jo for kvinner. " Nei!!!!! 

Trygghet er den absolutt eneste emosjonelle følelse jeg trenger, og fysisk nytelse selvfølgelig. 

Etter tull med tre ekser, som var overbevist om at jeg hadde følelser fremdeles på grunn av at jeg ønsket sex, uansett hva jeg sa om dette, så lærte jeg at menn tror så hardt på at kvinner har/får følelser ved sex at jeg kapitulerte for menns overbevisning på området, og levde i sølibat til jeg traff ny mann. 

Anonymkode: 44e79...bce

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er kvinne, og kan godt ha sex uten følelser, og uten å få det. Derimot våger jeg ikke å ha sex uten å være ganske trygg på mannen. Dette førte til at jeg gjerne hadde sex med ekser, etter å være ferdig med dem forholds- og følelsesmessig, men måtte slutte med det, rett og slett fordi da trodde de at jeg fremdeles hadde følelser for dem. "Slik er det jo for kvinner. " Nei!!!!! 

Trygghet er den absolutt eneste emosjonelle følelse jeg trenger, og fysisk nytelse selvfølgelig. 

Etter tull med tre ekser, som var overbevist om at jeg hadde følelser fremdeles på grunn av at jeg ønsket sex, uansett hva jeg sa om dette, så lærte jeg at menn tror så hardt på at kvinner har/får følelser ved sex at jeg kapitulerte for menns overbevisning på området, og levde i sølibat til jeg traff ny mann. 

Anonymkode: 44e79...bce

Støtter den at tryggheten er det som teller mest. Derfor er det enklere å ha sex med noen har hatt sex med før selv om det ikke er følelser. Fordi denne sex barrieren er allerede brutt.. 

Anonymkode: 9f61a...a49

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Agaton skrev (8 timer siden):

Lurer på en ting: Om man som kvinne har ONS, eller "hookups", kan dette være uten noen emosjonell betydning? For menn tror jeg det kan det, men blir stadig eksponert for påstander om at "kvinner knytter bånd med sexpartner mer enn menn". 

Det er hvertfall motsatt- greier ikke/har ikke noe interesse av sex med noen jeg ikke har en eller annen tilknytning til 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For menn er jo kvinnekroppen et gode, og goder sier man jo ikke nei til. For kvinner er tydeligvis ikke mannskroppen et gode, siden de avviser 99% av menn. Kvinner angrer ofte på ONS, mens menn angrer på det motsatte, altså at de ikke benytter seg av en mulighet til sex. Kvinner har mye lettere for å ha ONS med kvinner enn med menn, biseksuelle damer blir nesten aldri avvist av streite damer, så ikke noe behov for hverken kvinner eller menn å føle seg trygge overfor kvinner.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Agaton skrev (13 timer siden):

Ulikt er det uansett, nede på instinktnivå.

For evolusjonært er en manns optimale strategi å få så mange avkom som mulig, helst spredt over mange damer, og det er derfor "naturlig" for ham å ligge rundt.

Og nei, jenter: Ikke dermed sagt at det er bra at han gjør det, men det er fullt ut i tråd med hans nedarvede instinkter.

Kvinners optimale evolusjonære strategi er annerledes. Den må nemlig ta inn over seg faren for graviditet. Og dermed tjener ikke "mest mulig sex med flest mulig menn" hennes darwinistiske interesser. Hun trenger å være mer selektiv.

Dette gjør at "tilfeldig" sex er to ganske forskjellige ting for en kvinne og en mann, selv om de selvfølgelig kan ha til felles at de begge synes slikt er "digg". Faktum er at det er mer sannsynlig at han synes dette enn at hun gjør det… innerst inne.

Hvis en mann og en kvinne har et one-night stand har hun altså enten overkommet sin instinktuelle impuls for å være selektiv, eller så oppfatter hun ham som i tråd med denne impulsen. Mens han bare gjør som instinktene hans sier: «Du har tilgang, så kjør på».

Så selv om hun på et bevisst nivå overhodet ikke har lyst til at dette skal ende i noen graviditet, er hun på et instinktuelt nivå altså ihvertfall åpen for risikoen.

Instinktene dine har ikke nemlig noe forhold til prevensjon.

Og da er det heller ikke rart om en kvinne også instinktuelt lettere knytter seg til en mann hun har ligget med – hun kan jo faktisk være gravid med hans barn.

Endret av ClausSaus
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg som mann handler ons og ff mest om å score enda en person og spredd min sæd. Egen nytelse er sekundært

Anonymkode: da752...f8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (2 minutter siden):

Ulikt er det uansett, nede på instinktnivå.

For evolusjonært er en manns optimale strategi å få så mange avkom som mulig, helst spredt over mange damer, og det er derfor "naturlig" for ham å ligge rundt.

Og nei, jenter: Ikke dermed sagt at det er bra at han gjør det, men det er fullt ut i tråd med hans nedarvede instinkter.

Kvinners optimale evolusjonære strategi er annerledes. Den må nemlig ta inn over seg faren for graviditet. Og dermed tjener ikke "mest mulig sex med flest mulig menn" hennes darwinistiske interesser. Hun må være mer selektiv.

Dette gjør at "tilfeldig" sex er to ganske forskjellige ting for en kvinne og en mann, selv om de selvfølgelig kan ha til felles at de begge synes slikt er "digg". Faktum er at det er mer sannsynlig at han synes dette enn at hun gjør det… innerst inne.

Hvis en mann og en kvinne har et one-night stand har hun altså enten overkommet sin instinktuelle impuls for å være selektiv, eller så oppfatter hun ham som i tråd med denne impulsen. Han gjør bare som instinktene hans sier.

Så selv om hun på et bevisst nivå overhodet ikke har lyst til at dette skal ende i noen graviditet, er hun på et instinktuelt nivå altså ihvertfall åpen for risikoen.

Instinktene dine har ikke nemlig noe forhold til prevensjon.

Og da er det heller ikke rart om en kvinne også instinktuelt lettere knytter seg til en mann hun har ligget med – hun kan jo faktisk være gravid med hans barn.

Typisk menneskelig å overstyre biologiske instinkter, voksne er gode på det. Hele barndommen er en lang sosialiseringsprosess med tanke på svekke medfødte disposisjoner og å styrke tenkning og normer.

De som ikke kan det, er dyr og småbarn og en og annen enkel mann. 

Anonymkode: e0776...772

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Typisk menneskelig å overstyre biologiske instinkter, voksne er gode på det. Hele barndommen er en lang sosialiseringsprosess med tanke på svekke medfødte disposisjoner og å styrke tenkning og normer.

De som ikke kan det, er dyr og småbarn og en og annen enkel mann. 

Anonymkode: e0776...772

På ingen som helst måte.

Prøv å bestemme deg for å ha lyst på sex med en du i utgangspunktet ikke vil ligge med, og se hva som skjer.

Ingenting.

Evnen din til å overstyre instinkter er begrenset.

Men viktigere: Du har dem. De er der.

Og de motiverer deg. Eller ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (8 minutter siden):

På ingen som helst måte.

Prøv å bestemme deg for å ha lyst på sex med en du i utgangspunktet ikke vil ligge med, og se hva som skjer.

Ingenting.

Evnen din til å overstyre instinkter er begrenset.

Men viktigere: Du har dem. De er der.

Og de motiverer deg. Eller ikke.

Jeg er ikke helt enig i logikken din, men hvis man legger den til grunn, så har du jo en forklaring på hvorfor så mange menn i 2023 ikke har sex. Hvis menn flest INSTINKTIVT ønsker å ha sex med flest mulig, uten å gå inn i et forhold, eventuelt være utro i et forhold for å "spre gener mest mulig", mens kvinner flest knytter sex og følelser, pluss løper INSTINKTIVT risiko for å bli gravid med hver sexpartner, er det ikke rart at menn som ikke ønsker å ha forpliktelser, ikke er særlig interessante for kvinner flest. I dyreverdenen er det også slik at svært liten andel hanndyr får formert seg. Hvis alt styres av instinkter, er det ikke noe rart at det er slik hos mennesker også. Ergo det at mange menn er single og "ikke får pult" er et ikke-problem - det er bare naturlig, ifølge nedarvede instinkter. 

For øvrig er det svært mange som har pliktsex i ekteskapet, så man kan gjerne bestemme seg for å ha lyst på sex med noen man ikke VIL ligge med. 

Anonymkode: fc393...356

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Individuellt. Det finnes til og med de av oss som ikke tenner på noen og ikke ønsker å ha sex i det hele tatt.

Anonymkode: 2f3fb...7f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Individuellt. Det finnes til og med de av oss som ikke tenner på noen og ikke ønsker å ha sex i det hele tatt.

Anonymkode: 2f3fb...7f7

Nettopp. Det finnes aseksuelle kvinner og menn, hyperseksuelle kvinner og menn osv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kompetent skrev (2 timer siden):

For menn er jo kvinnekroppen et gode, og goder sier man jo ikke nei til. For kvinner er tydeligvis ikke mannskroppen et gode, siden de avviser 99% av menn. Kvinner angrer ofte på ONS, mens menn angrer på det motsatte, altså at de ikke benytter seg av en mulighet til sex. Kvinner har mye lettere for å ha ONS med kvinner enn med menn, biseksuelle damer blir nesten aldri avvist av streite damer, så ikke noe behov for hverken kvinner eller menn å føle seg trygge overfor kvinner.

De hadde blitt avvist av meg. Har og avvist kvinner, er absolutt ikke interessert i sex med damer. K52

Anonymkode: aa267...c6e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt uproblematisk å ha sex uten følelser. K52

Anonymkode: aa267...c6e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert sånn at mange flere kvinner enn menn ønsker og får en følelsesmessig tilknytning, mens det finnes flest menn som ikke trenger/får det.

Men for min del har jeg gjerne sex bare for å ha sex, jeg trenger bare å ha lyst. Jeg trenger ikke følelser, og jeg får ikke følelser med mindre det ligger noe mer i bunnen. Har datet flere jeg har hatt sex med, uten at det har gitt meg noen sterkere følelser. Har bare vært sex, liksom. 

Anonymkode: b9c40...345

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er vel mer individuelt enn kjønnsbetinget.

Ser ikke på fremmede som seksuelt interessante i det hele tatt, så "hook-up-culture" er ikke for meg.
Som sapioseksuell tenner jeg på det folk har inni hodet, og du skal kjenne folk ganske godt før du så innsyn at det blir imponerende. Er riktignok ikke fremmed for at det kan bli med en gang om det er noen jeg har falt for, men da er det ikke noen spontantsjekking av en relativt ukjent.

Har bare dårlige opplevelser fra seksuelle møter med engangsopplegg. De legger ikke nok flid i det til at det er verdt tida, og det å få noen så tett på seg.
Jeg foretrekker å ha sex med noen det betyr mye for, og holder meg til min elsker.

Å holde tilbake følelser er meningsløst for meg.

Endret av Andro
  • Liker 5
Skrevet
Kompetent skrev (3 timer siden):

Kvinner har mye lettere for å ha ONS med kvinner enn med menn, biseksuelle damer blir nesten aldri avvist av streite damer, så ikke noe behov for hverken kvinner eller menn å føle seg trygge overfor kvinner.

Det var interessant - det har jeg ikke hørt før. Hvor kommer denne kunnskapen fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BeLeven skrev (4 minutter siden):

Det var interessant - det har jeg ikke hørt før. Hvor kommer denne kunnskapen fra?

Det kommer ikke fra noe sted. Hvis en kvinne ikke avviser en annen kvinne, altså innleder et seksuelt forhold med en annen kvinne, er man biseksuell, ikke streit. Ergo kan ikke en streit kvinne ha sex med en annen kvinne. Da er denne kvinnen per def biseksuell.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...