Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som jobber turnus, hvordan løses dette på deres arbeidsplass? Har dere rett på fri i fire (fem, avhengig av tariffavtale) hele uker uavhengig av antall arbeidsdager inni der, eller har dere rett på et bestemt antall vakter fri.

Anonymkode: d1d8c...8d2

AnonymBruker
Skrevet

Vi må ta 3 uker sammenhengende, har tidlig ferie ett år sen neste år. Tar du 4 uker og har sen ferie skal den siste uka legges til våren.

Bytte skjer innbyrdes.

Anonymkode: 3362d...a34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi må ta 3 uker sammenhengende, har tidlig ferie ett år sen neste år. Tar du 4 uker og har sen ferie skal den siste uka legges til våren.

Bytte skjer innbyrdes.

Anonymkode: 3362d...a34

Takk for svar! Det er slik jeg forstår det skal skje etter ferieloven, at en tar ut sammenhengende fri uavhengig av antall vakter i perioden. Hos oss regner de ut ferie etter antall timer vi blir trekt i lønn og jeg er usikker på om dette er riktig.

Skrevet (endret)

Hos oss får vi ta 4 uker som hele uker, og 1 som deles opp. 

Med andre bruker jeg en hel ferieuke selv om jeg bare jobber 2 dager den uken. Synes det er en litt ugrei løsning. Men igjen får jeg "en hel uke" fri også når jeg tar de ukene jeg jobber helg (56t). Men jeg får bare ta ferie én uke hvor jeg har jobbhelg i året. 

Endret av Nuttery
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! Det er slik jeg forstår det skal skje etter ferieloven, at en tar ut sammenhengende fri uavhengig av antall vakter i perioden. Hos oss regner de ut ferie etter antall timer vi blir trekt i lønn og jeg er usikker på om dette er riktig.

Altså vi får ferie tilsvarende timer som lønnstrekket.

AnonymBruker
Skrevet

"Det er ingen formel på hvordan en regner ut dette, men her må man vise godt skjønn. Kommer du «dårlig ut» i hovedferien, bør restferien legges slik at du kommer «bedre ut». Det vil si at restferien legges på en uke som inneholder flere arbeidsdager. Det er viktig å huske på retten til fem uker selv om du har kommet «godt ut» i hovedferieperioden. Det er ikke noe som heter at man har «brukt opp» ferien og dermed ikke får den siste ferieuken. Da må imidlertid restferien legges til en uke med færre arbeidsdager."  Fra delta.no

Anonymkode: 0efee...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...