Gå til innhold

Etisk dilemma: skulke jobb for å gi barnet kortere dager i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er overhode ikke innafor!

Når mannen min er på jobbreiser jobber jeg 1 times kortere dager for at ikke det skal bli så lange dager i bhg. Det jobbes inn på kvelden +++

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er bel helt vanlig. 

Man har to mennesketyper i arbeid. 

A. De som gjør som ts og er svært effektive. 

B. De som bruker 30 min av arbeidsdagen på telefon, 30 minutter på pauserom,  30 minutter i halvviktige samtaler med kollegaer og 30 minutter med nettaviser. 

Som leder foretrekker jeg ts. Slike får gjerne gjort mer samlet enn de andre. 

Anonymkode: 56298...4d0

Dette er jeg ikke enig i, her er det flere faktorer som spiller inn. Ja, fint men medarbeidere som jobber effektivt når de jobber (og der er vi sikkert litt ulike). Men det er absolutt ikke positivt for en arbeidsplass med de som løper rett inn på kontoret når de kommer på jobb, og kun tenker på egne oppgaver. Det går an av og til, men det blir et veldig lite trivelig arbeidsmiljø når flere gjør det. For å ta vare på motivasjon, tilhørighet og et godt miljø er det utrolig viktig å være en støttende og hjelpsom kollega, som tar ansvar for å skape et godt miljø. Der har vi alle et ansvar. Veldig stusselig å jobbe med folk som knapt har tid til å hilse, og bare tenker på seg og sine oppgaver.

Anonymkode: 10dda...5a9

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Så provoserte folk blir her

Hvis arbeidslivet vårt hadde vært organisert på en annen måte enn i å telle minutter, så hadde dette vært helt greit.

Altså: jeg gjør det jeg skal, oppnår gode resultater og alle er fornøyd med meg på jobb. For å rettferdiggjøre "skulken" for meg selv, så blir jeg ekstra opptatt av å gjøre en god jobb, så jeg sier alltid ja, så sant jeg kan. Jeg melder meg raskt til å gjøre noe. Jeg gir mye av meg selv på jobb og er ekte engasjert for arbeidsplassen, og går dypt inn i prosessene for å faktisk gjøre en god jobb. Får masse skryt av sjefen. Og dette blir en innsats som jeg føler ekstra på siden jeg kanskje jobber litt for lite noen uker.

Er ikke dette en bedre arbeidstaker enn en som jobber nøyaktig antall minutter, men som kaster bort mye tid? Mener dere virkelig at kun antallet minutter på jobb er det som sier mesr om arbeidsmoral? I andre jobber har jeg aldri følt på denne forpliktelsen til å prestere, og har kun gjort en middels jobb. Men jeg var på jobb i de timene jeg skulle. Jeg vil selv si at jeg er en bedre arbeidstaker nå, og som sjef vil jeg heller hatt denne arbeidstakeren enn en middels engasjert timetraver. 

Anonymkode: 5f8f2...025

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Hvor mye husarbeid kan det egentlig være i en husholdning med to stk. når du er på jobb og barnet i barnehagen det meste av dagen? 

Det må da være begrenset hvor mye mat som skal lages og hvor mye rengjøring som trengs?

Hus blir støvete veldig fort… Mye klesvask med småbarn, bleieskift med alt som hører til, barnet krever alt fokus når de er våkne. Som aleneforelder kan man ikke bare stikke på butikken når som helst men må gjerne ha med barnet. Alt tar litt lenger tid.

Anonymkode: 1397d...fb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg fordeler timene utover dagene. Jeg fordeler dem som jeg vil, utenom møter og faste aktiviteter. 

Hadde jeg fått på plass bedre legging av barnet så kunne jeg jobba litt på kvelden. Jeg jobber VIRKELIG med saken. Hun er vanvittig vanskelig å legge, sover ofte ikke før kl 21. Håper ting blir bedre snart. 

Ts

Min legger seg heller ikke før 21.

Så rydder jeg huset. Så jobber jeg 2 timer hver kveld! 

Så er det opp 2-3 ganger hver natt....

Skjerp deg! Det betyr mindre sofa tid 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge man gjør det man skal, leverer resultater og gjør en god jobb, så ser jeg ikke det store problemet med dette.. Tydeligvis mange som er uenige. Jeg driter egentlig i hvor mange timer kollegene mine jobber så lenge de får jobben gjort og det ikke går ut over andre. Hvis man gjør en dårlig jobb og det går ut over andre på jobben så blir det selvsagt noe annet. Jeg ville sagt gi barnet ditt kortere dager når du kan, kan ha mye å si for barnet :)

Anonymkode: b09aa...929

TS sier at hun ikke tar på seg mer arbeid enn hun rekker når hun snylter arbeidsgiver for 1-2 timer hver uke. Ergo har hun nedjustert arbeidet hun tar på seg for å kunne svindle til seg lønn for å jobbe færre timer enn hun skal. For det er faktisk svindel hun driver med. Hun forfalsker antallet timer hun i virkeligheten jobber vs hva lønnsslippen sier.

Anonymkode: bf1ef...a35

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her

Hvis arbeidslivet vårt hadde vært organisert på en annen måte enn i å telle minutter, så hadde dette vært helt greit.

Altså: jeg gjør det jeg skal, oppnår gode resultater og alle er fornøyd med meg på jobb. For å rettferdiggjøre "skulken" for meg selv, så blir jeg ekstra opptatt av å gjøre en god jobb, så jeg sier alltid ja, så sant jeg kan. Jeg melder meg raskt til å gjøre noe. Jeg gir mye av meg selv på jobb og er ekte engasjert for arbeidsplassen, og går dypt inn i prosessene for å faktisk gjøre en god jobb. Får masse skryt av sjefen. Og dette blir en innsats som jeg føler ekstra på siden jeg kanskje jobber litt for lite noen uker.

Er ikke dette en bedre arbeidstaker enn en som jobber nøyaktig antall minutter, men som kaster bort mye tid? Mener dere virkelig at kun antallet minutter på jobb er det som sier mesr om arbeidsmoral? I andre jobber har jeg aldri følt på denne forpliktelsen til å prestere, og har kun gjort en middels jobb. Men jeg var på jobb i de timene jeg skulle. Jeg vil selv si at jeg er en bedre arbeidstaker nå, og som sjef vil jeg heller hatt denne arbeidstakeren enn en middels engasjert timetraver. 

Jeg gjør begge jeg

Jobber som en hest OG jobber 9 timer pr dag! 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har et barn i barnehagealder. Når legger det seg? 19-20? Og står opp … 6? Hva bruker du de 4-5 timene mellom 19-20 og midnatt til hvis du kun sover 6 timer? Og ikke si husarbeid, for det tar ikke timesvis hver dag hvis du bor i et palass.

Slik jeg ser det kan du lett jobbe inn den halvtimen du snylter arbeidsgiver for om ettermiddagen på kveldstid etter at barnet har lagt seg - Hvis du bare gidder. Med andre ord er det som noen over her nevnte ikke et dilemma, men et spørsmål om dårlig (arbeids-)moral.

Barnet sovner ofte kl 21 og våkner kl 5 (altfor lite, jeg jobber med saken). Jeg gjør husarbeid 1-1,5 time etter at barnet har lagt seg. Lage matpakke, klesvask, rydde, oppvask, vaske badet osv. Jeg bruker ca 15 min på eget kveldsstell. Prøver å være i seng før kl 23. Da blir det 6 timer søvn. Og ca 30min avslapning. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hus blir støvete veldig fort… Mye klesvask med småbarn, bleieskift med alt som hører til, barnet krever alt fokus når de er våkne. Som aleneforelder kan man ikke bare stikke på butikken når som helst men må gjerne ha med barnet. Alt tar litt lenger tid.

Nei, nå får du jammen gi deg. Det er snakk om ett barn og én voksen. Det blir ikke klesvask, bleieskift og husvask i et bankende kjør utav det. 

Hilsen trebarnsmor 

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du mellom kl. 21 og din egen leggetid? Det burde være mulig å jobbe inn en halvtime der? Du sier du kun sover seks timer, men barnet står vel ikke opp kl. 3 hver dag? Noe som ikke stemmer i det du legger fram. 

Anonymkode: fd290...a3f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk! Med en sutrete villbasse på 1,5 får jeg gjort veldig lite når hun er våken. Som jeg skrev over her, er 1-1,5 time etter leggetid helt normalt. 

AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør begge jeg

Jobber som en hest OG jobber 9 timer pr dag! 

Men da gjør du sikkert mer enn ts, og lønnes vel deretter? Lønn og lønnstillegg er med på å utjevne eventuelle urettferdigheter, som at noen tar mer fri, andre levere saktere, dårligere. I tillegg kan jo ikke ts takke ja til ekstra oppgaver som kunne gitt henne utviklingsmulighet som gir en sterke kompetanse, som igjen gir konkurransefortrinn i markedet og argumentasjon for høyere lønn. Dette er jo ikke så forferdelig av ts?

Anonymkode: 37261...821

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du mellom kl. 21 og din egen leggetid? Det burde være mulig å jobbe inn en halvtime der? Du sier du kun sover seks timer, men barnet står vel ikke opp kl. 3 hver dag? Noe som ikke stemmer i det du legger fram. 

Anonymkode: fd290...a3f

Se over her. Jeg gjør husarbeid fram til minst kl 22 hver kveld, ofte lenger. Bør være i seng til 23. 

Skrevet

Barnet sovner ofte kl 21 og våkner kl 5 (altfor lite, jeg jobber med saken). Jeg gjør husarbeid 1-1,5 time etter at barnet har lagt seg. Lage matpakke, klesvask, rydde, oppvask, vaske badet osv. Jeg bruker ca 15 min på eget kveldsstell. Prøver å være i seng før kl 23. Da blir det 6 timer søvn. Og ca 30min avslapning. 

Ts

Når min mann er ute og reiser står jeg med en stor enebolig og små barn alene (2 og 5)

Etter middag ser barna barne tv. Da forter jeg meg å vaske opp og rydde bort noen av lekene.

Så ser jeg barne tv med barna, før vi går på badet

Så leser vi bok og jeg legger barna. 

Da er kl 21. Jeg går ned, setter på en vask, rydder, pakker klær til dagen etter. 

Så jobber jeg 1-2 timer, før jeg dusjer og legger meg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her

Fortell deg hva du vil for å rettferdiggjøre svindelen din du, men så lenge skulkingen ikke er avklart med arbeidsgiver så er det utnyttelse av fleksibiliteten arbeidsplassen din har gitt deg. 

Hvis du er så overbevist om at skulkingen din er ok, så er det vel heller ikke noe problem å være åpen om dette overfor arbeidsgiver? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Viss du gjør den jobben du skal på kortere tid enn dine kollegaer fordi du er mer effektiv, ikke somler vekk tid med å slarve med kollegaer, unngår å bruke tid på ikke jobbrelaterte ting i arbeidstiden og leverer forventede resultat, så synes jeg det er helt legitimt. Men jeg ville bekymret meg for om det etterhvert blir oppdaget, hva da? Jeg ville heller hørt med arbeidsgiver om det var mulig å gjøre noe av jobben hjemmefra på kveldstid etter barnet er lagt, så kan du gå hjem 2 timer før med god samvittighet. Og du slipper å bruke energi på å bekymre deg for om noen merker at du går tidligere og hva de tenker. 

• Liker 3
Skrevet

Man skulker ikke jobb. Bruk fleksitiden til å gi barnet kortere dager i barnehagen, og jobb mens barnet sover. Husarbeid må nedprioriteres eller gjøres mens barnet er våken 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Når min mann er ute og reiser står jeg med en stor enebolig og små barn alene (2 og 5)

Etter middag ser barna barne tv. Da forter jeg meg å vaske opp og rydde bort noen av lekene.

Så ser jeg barne tv med barna, før vi går på badet

Så leser vi bok og jeg legger barna. 

Da er kl 21. Jeg går ned, setter på en vask, rydder, pakker klær til dagen etter. 

Så jobber jeg 1-2 timer, før jeg dusjer og legger meg. 

Når legger du deg og når våkner barna? 

Mitt barn er kun 1,5 år, dvs skjermtid er fraråda. Jeg bruker ikke skjerm som barnevakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Med en sutrete villbasse på 1,5 får jeg gjort veldig lite når hun er våken. Som jeg skrev over her, er 1-1,5 time etter leggetid helt normalt. 

Du må være ufattelig ueffektiv når du bruker 1.5 time på husarbeid hver dag! 
Jeg har enebolig, hage og drivhus fult av grønnsaker og klarer meg på mindre tid! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Grønt blad skrev (Akkurat nå):

Man skulker ikke jobb. Bruk fleksitiden til å gi barnet kortere dager i barnehagen, og jobb mens barnet sover. Husarbeid må nedprioriteres eller gjøres mens barnet er våken 

Jeg rekker ikke å jobbe når barnet sover. Ikke om jeg skal sove selv. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...