Gå til innhold

Etisk dilemma: skulke jobb for å gi barnet kortere dager i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du har vært ANSATT hele arbeidslivet.....? Du viser minimal forståelse for å være arbeidsgiver. Tviler på at du hadde klart deg særlig lenge som selvstendig næringsdrivende heller.

Anonymkode: fa8ad...6da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit når det er betalt etter antall timer. Men går det an å få til en ordning med arbeidsgiver? Det er jo heller ikke rettferdig om TS jobber hardt hele dagen, og gjør alt hun skal og mer til, men kan ikke dra for å hente barnet sitt, mens kolleger prater, tar lange pauser, spiser litt ekstra lenge osv, og får gjort mindre. 

Jeg har flere venner med fleksibel arbeidstid, som kan gjøre som deg. Da har de avklart med arbeidsgiver at så lenge de får gjort det de skal den dagen, spiller det ikke så stor rolle hvor lang tid det tar. Flere har hjemmekontor noen dager og tar klesvask og forbereder middag innimellom arbeidsoppgavene. Men jeg vet også at de sitter til langt på natt enkelte kvelder fordi de har ekstra mye de må få gjort på jobb. Så det er nok ikke utelukkende en fordel. 

Jeg har kun hatt stillinger hvor jeg må være til stede på jobb hele arbeidstiden og hvor en slik løsning ikke hadde vært mulig, så jeg vet egentlig ikke. Jeg har også små barn. Og for meg kjennes det litt provoserende om noen virkelig skulker for å dra hjem til barna, altså ikke gjør all jobben, men får all lønna. Men det trenger kanskje ikke være helt slik?

Anonymkode: 57874...46f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bedre at du gjør som du nå gjør, kontra at du går hen å blir sykemeldt. Det er de harde fakta.

Det er knallhardt å være i full jobb med småbarn, det er egentlig ikke forenelig. Jeg har jobbet fulltid siden barnet mitt var 8 måneder, og det har skadet helsen min betraktelig. Ikke alenemor, men har mann som jobber offshore og er borte flere uker i strekk. 

Sekstimersdag bør bli en realitet for småbarnsforeldre, dersom man ønsker at folk faktisk skal få barn i dag.

Jeg savner virkelig tiden jeg kunne jobbe, og bare stupe på sofaen etter endt arbeidsdag. Det er faen meg en ferie i forhold til å være i full jobb når man har barn.

Det forstår alle oppegående mennesker. 

Anonymkode: c2448...cce

TS er ikke i full jobb, hun jobber 85%. Hun skulker jobbe fordi hun har lyst på mer tid med ungen sin og velger derfor å hente denne tidligere i bhg, ikke fordi hun er sliten/overarbeidet/whatnot.

Anonymkode: bf1ef...a35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sa at de fortjente mer "slakk". Mener ikke at de er mer verd eller skal få masse fordeler. Men at man som sjef og kollega bør syns det er ok at de må gå litt tidlig for å hente i bhg, at de må være hjemme med sykt barn osv. Og ikke gi dem pes pga det. 

Ts

Anonymkode: 5f8f2...025

Det er ikke «slakk» å skulke jobb slik som du gjør. Hvis dette var avklart med leder, så hadde det vært «slakk». Slik situasjonen er nå så er det du selv som gir deg «slakk» fra jobben, uten å ha underrettet arbeidsplassen om hva du holder på med. Det er ikke «slakk», det er svik.

Frihetene du har pålagt deg selv kan forresten ikke sammenlignes med å være hjemme med sykt barn. Sistnevnte er noe arbeidsgiver i en viss grad er lovpålagt å gi deg. Det handler ikke om «slakk» eller tilrettelegging.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er innafor når det er snakk om en kortere periode. Du gjør det du skal på jobb. Alternativet kan være at du blir utbrent fordi det blir for mye å rekke over. Da kan du ende opp med sykemelding. Det er jo ikke bra. 

Kan du gjøre noe fra hjemmekontor? En time eller to når barnet er lagt eller i løpet av helgen? 

Alternativt kan du ta det opp med sjefen. Du trenger ike si at du har skulket, men at du merker hverdagen blir bedre hvis du klarer å hente før. Mulig sjefen sier ok uten diskusjon siden det er midlertidig, du gjør det du skal. Eller så kan du spørre om å bruke et par feriedager fordelt utover "timer"?

Anonymkode: 7a377...3eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som eier og arbeidsgiver for en familiebedrift vil jeg si: Dette er noe jeg ikke ville likt å vite, men ville nok sett litt gjennom fingrene hadde jeg funnet ut av det. Gitt at du gjorde jobben du er satt til på en tilfredsstillende måte. :) 

Anonymkode: 67599...e3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns ikke det er greit når det er betalt etter antall timer. Men går det an å få til en ordning med arbeidsgiver? Det er jo heller ikke rettferdig om TS jobber hardt hele dagen, og gjør alt hun skal og mer til, men kan ikke dra for å hente barnet sitt, mens kolleger prater, tar lange pauser, spiser litt ekstra lenge osv, og får gjort mindre. 

Jeg har flere venner med fleksibel arbeidstid, som kan gjøre som deg. Da har de avklart med arbeidsgiver at så lenge de får gjort det de skal den dagen, spiller det ikke så stor rolle hvor lang tid det tar. Flere har hjemmekontor noen dager og tar klesvask og forbereder middag innimellom arbeidsoppgavene. Men jeg vet også at de sitter til langt på natt enkelte kvelder fordi de har ekstra mye de må få gjort på jobb. Så det er nok ikke utelukkende en fordel. 

Jeg har kun hatt stillinger hvor jeg må være til stede på jobb hele arbeidstiden og hvor en slik løsning ikke hadde vært mulig, så jeg vet egentlig ikke. Jeg har også små barn. Og for meg kjennes det litt provoserende om noen virkelig skulker for å dra hjem til barna, altså ikke gjør all jobben, men får all lønna. Men det trenger kanskje ikke være helt slik?

Anonymkode: 57874...46f

Stikkordet her er at det er avklart med arbeidsgiver. Hadde det vært avklart med arbeidsgiver, så hadde vel ingen i denne tråden hatt noen innvendinger mot at ts går tidlig fra jobb. Men hun har altså ikke avklart med arbeidsgiver, og utnytter derfor fleksibiliteten jobben gir henne fordi hun føler seg berettiget til å gå tidligere fordi hun mener at hun arbeider mer effektivt enn kollegaene og fortjener mertid med ungen sin. Hvis ytelsen hennes er så høy på jobb som hun skal ha det til, så burde det ikke være noe problem å avklare situasjonen med arbeidsgiver heller. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som eier og arbeidsgiver for en familiebedrift vil jeg si: Dette er noe jeg ikke ville likt å vite, men ville nok sett litt gjennom fingrene hadde jeg funnet ut av det. Gitt at du gjorde jobben du er satt til på en tilfredsstillende måte. :) 

Anonymkode: 67599...e3e

Som arbeidsgiver hadde jeg ikke likt at arbeidstaker tok seg til rette på denne måten uten å avklare det med meg. Det hadde ført til mindre goodwill i fremtiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, barnet føles så mye viktigere enn arbeidsmoralen. 

Å legge meg 30 min senere vil ikke gå. Da vil jeg være nede på 5,5 timers søvn, og jeg klarer meg allerede dårlig på 6...

Ts

Det går ikke opp, ts. Dersom dette er sant sover jo barnet 6 timer som et absolutt maks. Og det er halvparten(!) av barnets behov for søvn. Får barnet virkelig så lite søvn så er ikke barnet slitent fordi det «er for lenge» i barnehagen. Det er slitent fordi du legger det mye for sent. Sovner barnet ikke lett når du legger det? Da legges det for sent. Legg det tidligere. Barnet skal ha et absolutt minimum av 10 timers søvn på dårlige dager. Det skal ha 12-13 alle andre dager.

Anonymkode: ec4aa...6b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sekstimersdag bør bli en realitet for småbarnsforeldre, dersom man ønsker at folk faktisk skal få barn i dag.

Anonymkode: c2448...cce

Men hun har jo så godt som sekstimersdag. Med sin 85% stilling, skal hun være på jobb 6,37 timer per dag, altså ca 6 timer og 20 minutter. Men dette er ikke kort nok for henne, også da har hun behov for å forlate arbeidsplassen enda tidligere. Ut fra dette mener jeg i likhet med andre i tråden at i stedet for å skulke unna arbeid, må hun se på hva hun kan gjøre med resten av livet (fritiden) i stedet. 

Fleksibel arbeidstid forutsetter at man ikke bare tar fri, men også jobber inn fritiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke greit! Det er meningen at man skal jobbe/levere godt hele arbeidstiden. Hør med sjefen om en spesial avtale om det er greit.

Kanskje du bør søke råd hos helsestasjon, fastlege eller bli henvist med barnet for å få hjelp med søvn? Tror også det kan være lurt å få hjelp til bedre struktur på dagene og litt veiledning? Selv om barn krever en del, så skal det være mulig å gjøre litt husarbeid med barnet til stede. Barnevernstjenesten kan være en god samarbeidspartner, man kan ta kontakt frivillig for veiledning og evt avlastning ved behov (ikke fordi man er dårlig forelder). 

Alenemor til 2, hvorav et barn med spesielle behov, i full jobb og holder på med etterutdanning i tillegg. Struktur har mye å si! 

Anonymkode: 86f33...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er innenfor. Så lenge du jobber effektivt når du jobber og gjør oppgavene som forventet. Med faste arbeidstimer hver dag er det null incentiv for å jobbe effektivt. Så om det å få litt kortere dager motiverer deg til å jobbe mer effektivt så ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: ae78d...801

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er innafor om du er effektiv, dropper lunsj og smalltalk og får gjort det du skal.

kollegaene dine rører garantert bort den tiden du "ikke jobber"

Synes likevel du skal forsøke og få til bedre utnyttelse av tiden etter hvert som barnet blir større.

Ser mange av mine bekjente med små barn som jobber fullt, de har vært masse sykemeldte i småbarnsårene, tror det er sånn mange har fått det til å gå rundt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Mange som kommer med masse råd om å få barnet til å sovne fortere. Dere må skjønne at jeg har prøvd alt. Selvfølgeligggg har jeg lagt tidlugere, senere, alt mulig. Mange blir bekymet for lite søvn hos barnet. Jeg også, og jeg gråter annen hver kveld når det har tatt 2 timer å legge. For noen mnd siden sovna hun kl 19 fast, da la jeg gjerne teamsmøter og jobba på kvelden. 

Nå er det virkelig bare husarbeid og dusj annen hver kveld jeg rekker. Det er ekstremt vanskelig å få gjort husarbeid når barnet er våkent. Dere må tro meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her

Mange som kommer med masse råd om å få barnet til å sovne fortere. Dere må skjønne at jeg har prøvd alt. Selvfølgeligggg har jeg lagt tidlugere, senere, alt mulig. Mange blir bekymet for lite søvn hos barnet. Jeg også, og jeg gråter annen hver kveld når det har tatt 2 timer å legge. For noen mnd siden sovna hun kl 19 fast, da la jeg gjerne teamsmøter og jobba på kvelden. 

Nå er det virkelig bare husarbeid og dusj annen hver kveld jeg rekker. Det er ekstremt vanskelig å få gjort husarbeid når barnet er våkent. Dere må tro meg. 

Jeg har sympati med deg, det må være en vanskelig situasjon. Det er likevel ikke riktig å ta seg til rette slik. Jeg ser mange sier at «så lenge jobben blir gjort er det greit», men hvis det er mer kapasitet etter jobben er gjort så kan man også få utrettet mer. 

Anonymkode: cb094...ca2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke innafor. Hvis du har en fleksibel jobb, regner jeg med det er mange arbeidsoppgaver du kan gjøre hjemmefra? Da må du ta igjen timer i helgene dersom du vil ha kortere dager.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du får gjort jobben din så er det vel greit 

Anonymkode: e116e...54f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men da gjør du sikkert mer enn ts, og lønnes vel deretter? Lønn og lønnstillegg er med på å utjevne eventuelle urettferdigheter, som at noen tar mer fri, andre levere saktere, dårligere. I tillegg kan jo ikke ts takke ja til ekstra oppgaver som kunne gitt henne utviklingsmulighet som gir en sterke kompetanse, som igjen gir konkurransefortrinn i markedet og argumentasjon for høyere lønn. Dette er jo ikke så forferdelig av ts?

Anonymkode: 37261...821

Jeg har kollegaer som jeg mistenker gjør som deg TS. Kommer sent og går tidlig, og jeg har ingen mulighet for å kontrollere om de jobber inn de timene, men ut fra kommentarer som kommer, så er det neppe alt. ( stadig kommentarer om vondt i vilja o.l.) 

Spesielt den ene kollegaen er veldig opptatt av å få frem hvor effektiv hen er på jobb. Men realiteten er veldig ofte at hen er minst like mye forstyrrende som alle de andre.  (Vi jobber i åpent landskap) Til og med vår leder har kommentert dette. 

Når alle andre går til lunsj så er jeg i 95% av tilfellene den siste som går, da jeg alltid har noe jeg må blir ferdig med ( betalt lunsj) Når jeg er ferdig med lunsjen sitter ofte de samme der som gikk først. 

Jeg er ferdig med barn, og er så heldig å være sjelden syk, og  må derfor ofte ta mine kollegaers arbeidsoppgaver om mine kollegaer med barn skal ha planleggingsdager, har syke barn, eller er syke selv. For å kunne klare dette kommer jeg ofte først og går sist, i tillegg til hjemmekontor i enkelte perioder, men lønnsmessig ligger vi alle på samme nivå, bortsett fra ansiennitet.  Jeg mener det er greit at jeg skal hjelpe til i perioder,  men ikke forvent det daglig.

Heldigvis så vet jeg at min leder ser forskjellene. 

Anonymkode: f7ead...ba0

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener i din type jobb kan man være like effektiv som de som er på jobb alle timene man skal, så hvis du er det mener jeg det er greit. Da må du bare være så effektiv som overhode mulig når du er på jobb. Ingen kaffeslaberas, ingen avsporinger, kort lunsjpause etc. etc. så lenge du leverer det du skal, ser jeg ikke noe galt i det. Du lever bare en gang og barnet er bare så liten i noen år. Plutselig så vil de ikke bli hentet før nærmere stengetid uansett😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skam deg rett og slett! Gå ned til 80% prosent du, for det er det du kun jobber allikevel ;)

"Nå tar vi oss god tid på å komme ut døra" hørt på galskap! Dra deg i bhg! 

Ungen din er i bhg 8 timer? Javel? Hva så? Noen er fra 06.30 til 16.30 for at folk skal overleve! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...