Gå til innhold

Etisk dilemma: skulke jobb for å gi barnet kortere dager i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var de i barnehagen 9,5 timer hver dag? Visste ikke at barnehager var åpne så lenge. Vår barnehage har 9 timer. 

Ts

Anonymkode: 5f8f2...025

Vi jobber begge to fulltid med 45 minutter pendling hver vei. Våre barn er i barnehage/SFO 07.30-16:30 nesten hver dag. Cirka en dag i uken i snitt får vi til å hente ca 14.30. 

Anonymkode: 36935...294

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun får vel allerede tilrettelegging med hjemmekontor?

Er ikke greia her at hun ikke tar den halvtimen igjen hjemme?

Anonymkode: 3e1c3...4da

Nettopp. Hun får levere sent, hente tidlig, og alt, men det jobbes ikke inn igjen. Om det er snakk om 1-2 timer hver dag, så er jo det opptil en hel arbeidsdag i uka, hver uke, ikke bare litt her og der. 

Anonymkode: 866f3...be7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange bitre folk uten fleksitid. Jeg synes det sier mye fint om ts sin arbeidsmoral at hun faktisk tar det opp her. Mange ledere tenkere «så lenge jobben blir gjort», det er ikke snakk om mye tid det her og vil ikke pågå over år.. 

Anonymkode: 37261...821

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, dilemmaet her er ikke at jeg må jobbe for mye for å få det til å gå rundt, til dere som sier jeg skal be om sykemelding. Jeg ber ikke om sykemelding for at barnet skal få 7,5 timers dager i bhg istedenfor 8? Den skulken gjør jeg så vi skal ha det litt bedre og fordi jeg savner barnet så mye. Men det hadde gått helt greit med 8 timers dager, jeg bare syns det er fælt liksom😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du "har ikke råd til å jobbe mindre"?

Det er jo akkurat det du gjør, du jobber mindre og svindler til deg penger for de timene du skulker unna. Og barnet ditt lider ingen nød av å være i barnehagen, tvert imot så tenker jeg det er bedre at hun tilbringer mer tid sammen med oppegående voksne personer som kan lære henne litt om moral og verdier, enn å  være hjemme sammen med en forelder som ikke engang vet hva moral er.

Anonymkode: 252d5...612

Noen mennesker er så utrolig innbitte angående moral overfor arbeidsplassen. Hva får dere ut av det egentlig?

Anonymkode: adc41...145

• Liker 6
Skrevet

Ts her

Syns småbarnsforeldre bør få mer slakk enn resten av kollegene.

Sikkert en upopulær mening, men barna er viktigst.

Og DER mista du all respekt hos meg…. Du fremstår som en snylter! Hva med alle skattepengene de uten barn drar inn til fellesskapet som DU og DITT barn får igjen? Unner alle det, bare ikke snyltere

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Hun får levere sent, hente tidlig, og alt, men det jobbes ikke inn igjen. Om det er snakk om 1-2 timer hver dag, så er jo det opptil en hel arbeidsdag i uka, hver uke, ikke bare litt her og der. 

Er ikke snakk om 1-2 timer om dagen, men i uka. I gjennomsnitt. Noen uker jobber jeg mye mer (f.eks. i helger og kvelder), men da avspaserer jeg ofte en hel dag i påfølgende uke for å tilbringe tid med barnet.

Hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange bitre folk uten fleksitid. Jeg synes det sier mye fint om ts sin arbeidsmoral at hun faktisk tar det opp her. Mange ledere tenkere «så lenge jobben blir gjort», det er ikke snakk om mye tid det her og vil ikke pågå over år.. 

Nei, jeg har fleksitid, men det er mennesker som TS som gjør at man innskrenker i tillit og fleksitid på arbeidsplasser. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men TS, du snakker om en halvtimes tid om dagen? Hvis du jobber i lunsjen går det jo opp i opp? 

Anonymkode: e83c8...348

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, dilemmaet her er ikke at jeg må jobbe for mye for å få det til å gå rundt, til dere som sier jeg skal be om sykemelding. Jeg ber ikke om sykemelding for at barnet skal få 7,5 timers dager i bhg istedenfor 8? Den skulken gjør jeg så vi skal ha det litt bedre og fordi jeg savner barnet så mye. Men det hadde gått helt greit med 8 timers dager, jeg bare syns det er fælt liksom😊

Ts

Dette må jo være tull? Du skulker fordi du savner barnet?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du "har ikke råd til å jobbe mindre"?

Det er jo akkurat det du gjør, du jobber mindre og svindler til deg penger for de timene du skulker unna. Og barnet ditt lider ingen nød av å være i barnehagen, tvert imot så tenker jeg det er bedre at hun tilbringer mer tid sammen med oppegående voksne personer som kan lære henne litt om moral og verdier, enn å  være hjemme sammen med en forelder som ikke engang vet hva moral er.

Anonymkode: 252d5...612

Enig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke snakk om 1-2 timer om dagen, men i uka. I gjennomsnitt. Noen uker jobber jeg mye mer (f.eks. i helger og kvelder), men da avspaserer jeg ofte en hel dag i påfølgende uke for å tilbringe tid med barnet.

Hilsen ts

Så du avspaserer tiden du jobber ekstra, når det skjer, men du jobber ikke ekstra når du avspaserer. Bare ta og ikke gi. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts her

Syns småbarnsforeldre bør få mer slakk enn resten av kollegene.

Sikkert en upopulær mening, men barna er viktigst.

Helt uenig. DU er ikke viktigere som forelder enn en annen kollega, og menneske, på jobb. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei.  Dette er ikke et etisk dilemma.  Det du tenker på å gjøre er svindel.  Det er ikke greit. 

Gjør de endringer du vil i livet, men ta konsekvensen selv.  Det er ikke greit at vi andre skattebetalere skal gjøre det.   

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde fleksitid. Men pga slike som Ts så mistet vi den muligheten. Så ja er nok litt bitter, for at noen tenker kun på seg selv... 

Anonymkode: be6a0...982

• Liker 11
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man gjør det man skal, leverer resultater og gjør en god jobb, så ser jeg ikke det store problemet med dette.. Tydeligvis mange som er uenige. Jeg driter egentlig i hvor mange timer kollegene mine jobber så lenge de får jobben gjort og det ikke går ut over andre. Hvis man gjør en dårlig jobb og det går ut over andre på jobben så blir det selvsagt noe annet. Jeg ville sagt gi barnet ditt kortere dager når du kan, kan ha mye å si for barnet :)

Anonymkode: b09aa...929

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er bel helt vanlig. 

Man har to mennesketyper i arbeid. 

A. De som gjør som ts og er svært effektive. 

B. De som bruker 30 min av arbeidsdagen på telefon, 30 minutter på pauserom,  30 minutter i halvviktige samtaler med kollegaer og 30 minutter med nettaviser. 

Som leder foretrekker jeg ts. Slike får gjerne gjort mer samlet enn de andre. 

Anonymkode: 56298...4d0

Det normale er vel folk som jobber effektivt OG jobber den arbeidstida de skal!

Hva slags gjeng er du leder for?

Anonymkode: 1397d...fb0

• Liker 10
Skrevet

Hvor mye husarbeid kan det egentlig være i en husholdning med to stk. når du er på jobb og barnet i barnehagen det meste av dagen? 

Det må da være begrenset hvor mye mat som skal lages og hvor mye rengjøring som trengs?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, barnet føles så mye viktigere enn arbeidsmoralen. 

Å legge meg 30 min senere vil ikke gå. Da vil jeg være nede på 5,5 timers søvn, og jeg klarer meg allerede dårlig på 6...

Ts

Du har et barn i barnehagealder. Når legger det seg? 19-20? Og står opp … 6? Hva bruker du de 4-5 timene mellom 19-20 og midnatt til hvis du kun sover 6 timer? Og ikke si husarbeid, for det tar ikke timesvis hver dag hvis du bor i et palass.

Slik jeg ser det kan du lett jobbe inn den halvtimen du snylter arbeidsgiver for om ettermiddagen på kveldstid etter at barnet har lagt seg - Hvis du bare gidder. Med andre ord er det som noen over her nevnte ikke et dilemma, men et spørsmål om dårlig (arbeids-)moral.

Anonymkode: bf1ef...a35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Moralsk er det jo slett ikke innafor - men jeg gjør faktisk akkurat det samme som deg ts! 

Jeg jobber ca 6 timer i strekk om dagen.
Som deg har jeg ikke lunsj, jeg jobber litt her  og der på kveld og helg. Omtrent en gang i måneden har jeg en større rapportering, hvor jeg blir sittende med analyser fra 21 til 03-04 om natten et en kveld eller to. Og i ferien blir det også 1-2 timers jobbing om dagen. 
Totalt sett har jeg likevel mindre timer enn jeg skulle hatt. Men jeg er effektiv,  leverer det jeg skal og vel så det. 
Så selv om jeg kjenner litt på samvittigheten, så velger jeg å fortsette slik. 

Barna mine har så godt av korte dager, og vi som familie har godt av å ha rolige dager og tid sammen. Det er så liten tid at de er små, så jeg ønsker å prioritere dem nå.

Men hvis du har mulighet til å få inn noen «skippertak» her og der ts, enten på kvelden eller hvis barnet kan være litt med besteforeldre en søndag, så hjelper jo det mye! 

Anonymkode: 2ea30...859

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...