Gå til innhold

Etisk dilemma: skulke jobb for å gi barnet kortere dager i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med mitt barn på 1,5 år og jobber 85%. Har en del reisevei til jobb, så barnet har typisk 8 timers dager i barnehagen. Hun blir veldig sliten og jeg syns det er veldig fælt å være borte fra henne så mye. Jeg har fleksibel arbeidstid som jeg styrer over selv, og noen uker har det skjedd at jeg jobber et par timer mindre enn jeg skal for å hente litt tidligere. Ettermiddagen blir så utrolig mye bedre om jeg får henta kl 15.30 istedenfor 16.00. Jeg rettferdiggjør det med at jeg skal "ta det igjen", men uka etter er det hele glemt. 

Så i snitt jobber jeg vel 1-2 t mindre enn jeg egentlig skal. Jeg gjør arbeidsoppgavene mine på en god måte (tar ikke på meg mer enn jeg faktisk får gjort heller), og siden systemet er tillitsbasert så kan ikke noen oppdage det. 

Som et etisk dilemma: er dette "innfor", syns dere? 

Og til dere som lurer: jeg har ikke råd til å jobbe mindre. En annen jobb er heller ikke aktuell, siden jeg elsker jobben jeg har nå, og denne friheten tross alt er veldig verdifull når man har barn. Jeg blir heller ikke sliten av jobben, noe som jeg anser som en veldig viktig verdi! Og er som sagt helt alene med barnet. Å ta igjen arbeidstid på kvelden er også vanskelig, fordi barnet sovner ganske sent (prøvd alt altså...), og jeg har mye husarbeid å gjøre. Jeg har typisk 30 minutter til fri disposisjon hver dag, og trenger sårt de minuttene til litt avslapning. 

Ville du gjort det om du hadde muligheten? 

Anonymkode: 5f8f2...025

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Ta deg sammen, menneske. 

Anonymkode: 168ce...3ce

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er kjempeflott med fleksibilitet, men jeg ville aldri misbrukt det. For den fleksibiliteten er viktig. Det går opp i opp stort sett, at man ikke rekker det en uke, men jobber mer en annen. Hvis man jevnt over jobber 2 timer mindre, er det noe annet. 

Anonymkode: 866f3...be7

• Liker 35
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du være mer effektiv på jobb, droppe lunsj feks? Altså spise mens du jobber. 

Jeg tenker det er innenfor en periode. Hvertfall så lenge du leverer det du skal 

Anonymkode: 8de92...d4d

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke greit. 

Anonymkode: e0a16...d53

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg, er mulig jeg hadde gjort det samme i din situasjon. Barnet mitt er rett og slett mye viktigere for meg enn moralen min overfor arbeidsgiver. Men jeg hadde nok gjort en større innsats for å få inn noe arbeid på kveldstid, for der synes jeg unnskyldningene dine er syltynne. Jobb 30 min på kvelden og gå til sengs 30 min senere, da vel.

Anonymkode: adc41...145

• Liker 27
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Så siden jobben og friheten den innebærer er så verdifull og viktig for deg at du ikke er villig til å skifte for å kunne gi barnet ditt bedre dager, velger du heller å misbruke denne friheten og la arbeidsgiver ta støyten så du kan få både i pose og sekk. Det er ikke et etisk dilemma, det er dårlig arbeidsmoral - for de alle fleste burde svaret her være opplagt.

Men barnet ville ikke fått bedre dager om jeg skifta jobb? Hvis jeg hadde en jobb med fast arbeidstid så ville hver morgen vært fulle av stress og veldig negative. Nå tar vi den tiden det trengs for å komme oss ut.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår deg, er mulig jeg hadde gjort det samme i din situasjon. Barnet mitt er rett og slett mye viktigere for meg enn moralen min overfor arbeidsgiver. Men jeg hadde nok gjort en større innsats for å få inn noe arbeid på kveldstid, for der synes jeg unnskyldningene dine er syltynne. Jobb 30 min på kvelden og gå til sengs 30 min senere, da vel.

Ja, barnet føles så mye viktigere enn arbeidsmoralen. 

Å legge meg 30 min senere vil ikke gå. Da vil jeg være nede på 5,5 timers søvn, og jeg klarer meg allerede dårlig på 6...

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Du jobber det inn. Selvsagt. Det er det vi andre gjør som har slike ordninger. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, barnet føles så mye viktigere enn arbeidsmoralen. 

Å legge meg 30 min senere vil ikke gå. Da vil jeg være nede på 5,5 timers søvn, og jeg klarer meg allerede dårlig på 6...

Ts

Ta det igjen i helga da? Litt her og litt der.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klarer du være mer effektiv på jobb, droppe lunsj feks? Altså spise mens du jobber. 

Jeg tenker det er innenfor en periode. Hvertfall så lenge du leverer det du skal 

Anonymkode: 8de92...d4d

Ja, jeg spiser ofte mens jeg jobber. 

De andre på jobb kan ta lange pauser sammen, og de bruker utrolig mye tid på å snakke sammen. Jeg er derimot mer effektiv og avslutter samtaler raskere for å få jobba (selv om jeg veldig gjerne skulle snakka isteden)

I perioder har vi mye kvelds og helgejobbing. Man har sitt eget eventuelle regnskap på avspasering. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt hvorfor du gjør det slik. Likevel er det dumt å misbruke den fleksibiliteten du har i jobben, fordi du trenger både pengene og fleksibilitet.

Kan du jobbe litt etter at barnet er lagt? Er det noen, barnefar, besteforeldre eller andre som kan passe noen timer på ettermiddag eller helg, slik at du kan ta igjen jobb?

Er det mulig å flytte for å få kortere reisetid til jobb? 

Anonymkode: a77d0...380

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

…. Og dette er grunnen til at så mange (ofte kvinner), jobber 80 % hvis mulig. 

ville aldri ha gjort sånn som deg, men heller tatt en samtale med arbeidsgiver. Kanskje du kan få mer hjemmekontor i en periode, eller mulighet til å jobbe inn i helgene?

Anonymkode: ee6e8...9cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde få inn en rutine på kveldstid så du kan ta deg tid til å jobbe når barnet sover. For eksempel kan barnet høre på lydbok i sengen til det sovner, da kan du jobbe samtidig? Også lurer jeg på hvordan det fungerer når du jobber i 85% stilling, har du reduserte arbeidsdager eller har du fri en dag i uken? 

Anonymkode: 968c8...02d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta det igjen i helga da? Litt her og litt der.

Jeg sjekker jobbmail på kvelden ofte. Men det tar tross alt bare noen minutter. Også litt gjennom helga. Da kompenserer jeg jo litt på en måte? 

Hvis man ikke hadde telt timer men heller målt "resultater" så hadde dere sikkert sett annerledes på det. For alle er veldig fornøyd med mine resultater og innsats...

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel ikke et dilemma, det er overhodet ikke innenfor. Man jobber selvfølgelig man får betalt for. Ja, det er krevende med full jobb og små barn. Med 8t på jobb og 45 min reisevei måtte mine være over 9t i barnehagen. Ikke noe moro, men måtte ha inntekt for å overleve.

Anonymkode: 10dda...5a9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye skinnhellige folk. Så lenge du får gjort det du skal så drit o de få timene, barnet ditt er viktigere enn jobb. 

Anonymkode: ba0bd...afc

• Liker 22
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sjekker jobbmail på kvelden ofte. Men det tar tross alt bare noen minutter. Også litt gjennom helga. Da kompenserer jeg jo litt på en måte? 

Hvis man ikke hadde telt timer men heller målt "resultater" så hadde dere sikkert sett annerledes på det. For alle er veldig fornøyd med mine resultater og innsats...

Ts

Hvorfor opprettet du denne tråden om du skal komme med unnskyldninger og rettferdiggjøre din egen atferd? 

Anonymkode: 866f3...be7

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...