Gå til innhold

Er dette add symptomer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er veldig "på" oss foreldre/bonusforeldre hele tiden, og vil omtrent bare være sammen med oss i stuen.

Hun vil underholdes og leke med oss, eller se film sammen med oss selv om filmen er for tenåringer.

Hvis en av de voksne får en telefon og går på soverommet for å snakke, banker hun alltid på opptil flere ganger for å spørre hva vedkommende gjør på, selv om hun hører og ser at den voksne er opptatt med mobilen.

Da må den voksne si at hen er i telefonen, og da går hun ut, eller hun får beskjed om at hun må gå ut.

Hun buser inn på soverommet når vi ligger i sengen, og da vi begynte å låse døren ble hun betuttet fordi hun ikke kom inn, så det måtte vi slutte med.

Hun har slitt med de sosiale kodene i vennskap og har tidligere falt utenfor, men det har heldigvis bedret seg det siste halvåret og hun har nå bestevenninner.

Er dette add symptomer?

Anonymkode: 2b7a3...aec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er veldig "på" oss foreldre/bonusforeldre hele tiden, og vil omtrent bare være sammen med oss i stuen.

Hun vil underholdes og leke med oss, eller se film sammen med oss selv om filmen er for tenåringer.

Hvis en av de voksne får en telefon og går på soverommet for å snakke, banker hun alltid på opptil flere ganger for å spørre hva vedkommende gjør på, selv om hun hører og ser at den voksne er opptatt med mobilen.

Da må den voksne si at hen er i telefonen, og da går hun ut, eller hun får beskjed om at hun må gå ut.

Hun buser inn på soverommet når vi ligger i sengen, og da vi begynte å låse døren ble hun betuttet fordi hun ikke kom inn, så det måtte vi slutte med.

Hun har slitt med de sosiale kodene i vennskap og har tidligere falt utenfor, men det har heldigvis bedret seg det siste halvåret og hun har nå bestevenninner.

Er dette add symptomer?

Glemte å skrive at dette gjelder pike på 13 år

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som heter ADD lenger. 

Alt går under ADHD nå. 

Men nei, høres ikke sånn ut. 

Anonymkode: 6bc84...7a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kan også være resultat av mangel på grensesetting fra foreldrene, eller lite konsekvent grensesetting. 
Du sier heller ingenting om alderen på jenta. Hvilke tilbakemeldinger får dere fra skolen?

Anonymkode: 904c3...054

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er kan også være resultat av mangel på grensesetting fra foreldrene, eller lite konsekvent grensesetting. 
Du sier heller ingenting om alderen på jenta. Hvilke tilbakemeldinger får dere fra skolen?

Hun er tretten år.

Skolen har reagert på henne og vi har samtaler om henvisning til bup.

De mener hun lever i en verden for seg selv, og får ofte ikke med seg kollektive beskjeder.

Hun er flink faglig og liker skolen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alt går under ADHD nå. 

Heter det ikke add lenger?

Læreren kalte det add og sa det var jenteversjonen av adhd.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alt går under ADHD nå. 

Vi er under utredning på Bup med vår sønn og der bruker de add betegnelsen....

Anonymkode: 797d0...306

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dette add symptomer?

Hva vil du egentlig med denne tråden? Jeg kan ikke se hvordan en haug med random ufaglærte folk med et i beste fall halvgodt bilde av situasjonen skal kunne bidra med noe som helst konstruktivt utover synsing. Det er umulig å si om denne jenta har en diagnose ut i fra din beskrivelse. De fleste kan tikke av på ulike «symptomer» for en diagnose, uten at det betyr at de har den. 

Dette er faktisk et barns liv det er snakk om, så diagnostiseringen burde du overlate til fagfolk og ikke deg selv eller andre tilfeldige forumbrukere.

Anonymkode: d59a0...7f8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

En lærer er ikke en utdannet person innen helse eller psykologi. At de ikke har greie på korrekte diagnostiske begreper burde ikke overraske noen. 

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/add-versus-adhd-hva-er-forskjellen/?page=2

• Liker 1
Skrevet

Du beskriver en adferd som er vanlig for yngre barn, og jeg tenker at det indikerer litt mangel på modenhet for en 13-åring. 
Min første tanke er at barnet kan være på autismespekteret, ut fra dette med å være i sin egen verden, og det å like å bli underholdt men være litt bakpå med sosiale koder. Det er godt at dere er åpne for utredning.
ADHD og autismespekterforstyrrelser forekommer ofte sammen. Stressnivået hennes kan indikere dette. Det å ikke få med seg fellesbeskjeder også. Jeg sliter fortsatt med dette. Vi har forsinket sanseoppfatning, og vil ofte ikke få med oss første del av en setning når beskjeder blir gitt. Konsentrasjonen er heller ikke på topp hos den som allerede har 17 tanker, to melodier og en film kjørende i hodet fra før.
Les også om RSD, som ofte forekommer hos personer med slike nevrodivergente tilstander. Se om du kjenner igjen dette hos henne som virker til å være sårbar for avvisning, og som trenger mye bekreftelse. Det med bekreftelse kan også henge sammen med manglende objektkonstans; det i seg selv vil medføre et økt behov for å sjekke hvor dere er.

Jeg vet ikke om funderingene mine er nyttige, men jeg har i alle fall mye erfaring med dette.
Jo før dere får henne inn på BUP jo bedre. Tilrettelegging er kjempeviktig.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«ADD er en utdatert betegnelse som typisk har blitt brukt til å beskrive den uoppmerksomme, inattentive typen ADHD.»

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/add-versus-adhd-hva-er-forskjellen/?page=2

Det vet jeg og visste før vi begynte på Bup, så jeg ble litt overrasket over at de fortsatt bruker betegnelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det høres ut som Adhd/add.

Normal adferd for en 13-åring er det uansett ikke. Virker umoden og kanskje utrygg/usikker. Kan være angst, noe over i autismespekteret eller ingenting.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun er tretten år.

Skolen har reagert på henne og vi har samtaler om henvisning til bup.

De mener hun lever i en verden for seg selv, og får ofte ikke med seg kollektive beskjeder.

Hun er flink faglig og liker skolen.

Ts

Kan være alt fra adhd/add til autismespekteret til noe helt annet eller ingenting. 
Dette er det uansett fagfolk som skal utrede henne for, ikke div folk på kvinneguiden. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Du beskriver en adferd som er vanlig for yngre barn, og jeg tenker at det indikerer litt mangel på modenhet for en 13-åring. 
Min første tanke er at barnet kan være på autismespekteret, ut fra dette med å være i sin egen verden, og det å like å bli underholdt men være litt bakpå med sosiale koder. Det er godt at dere er åpne for utredning.
ADHD og autismespekterforstyrrelser forekommer ofte sammen. Stressnivået hennes kan indikere dette. Det å ikke få med seg fellesbeskjeder også. Jeg sliter fortsatt med dette. Vi har forsinket sanseoppfatning, og vil ofte ikke få med oss første del av en setning når beskjeder blir gitt. Konsentrasjonen er heller ikke på topp hos den som allerede har 17 tanker, to melodier og en film kjørende i hodet fra før.
Les også om RSD, som ofte forekommer hos personer med slike nevrodivergente tilstander. Se om du kjenner igjen dette hos henne som virker til å være sårbar for avvisning, og som trenger mye bekreftelse. Det med bekreftelse kan også henge sammen med manglende objektkonstans; det i seg selv vil medføre et økt behov for å sjekke hvor dere er.

Jeg vet ikke om funderingene mine er nyttige, men jeg har i alle fall mye erfaring med dette.
Jo før dere får henne inn på BUP jo bedre. Tilrettelegging er kjempeviktig.

Veldig nyttig det du skriver og det passer for henne.

Hun er også tidsblind og har dårlig begreper om tid, hvor lang tid hun bruker på aktiviteter, hvor god tid hun har før hun skal rekke bussen f.eks, men det er også veldig typisk tenåringer så det er litt feil tidspunkt for utredning synes jeg da det kan være vanskelig å skille typiske tenårings handlinger og hva som er symptomer på autisme/adhd.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan være alt fra adhd/add til autismespekteret til noe helt annet eller ingenting. 
Dette er det uansett fagfolk som skal utrede henne for, ikke div folk på kvinneguiden. 

Vi venter på å komme til hos bup, men skader jo ikke å lufte en tanke her inne😊

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Det er mange år siden - min sønn ble utredet i 2011 og da var ikke i bruk, men legen brukte det litt om hverandre med det det egentlig heter (adhd uoppmerksom type) siden det er lettere å si, men han var veldig klar på at det ikke heter ADD lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig nyttig det du skriver og det passer for henne.

Hun er også tidsblind og har dårlig begreper om tid, hvor lang tid hun bruker på aktiviteter, hvor god tid hun har før hun skal rekke bussen f.eks, men det er også veldig typisk tenåringer så det er litt feil tidspunkt for utredning synes jeg da det kan være vanskelig å skille typiske tenårings handlinger og hva som er symptomer på autisme/adhd.

Jeg har også tenåringer, og for dem er ikke dette et problem. Det har alltid vært et problem for meg.
Tror tidspunktet for utredning er helt perfekt.  Siden du har en jente: Be henne følge med på symptomer sett opp mot månedssyklus. Tenåringer og hormonsvingninger kan være veldig vanskelig, da østrogen er symptomdempende. Både tenår og menopause er krevende for jenter / kvinner med ADHD. Noen begynner tidlig med hormonprevensjon dersom symptomene er plagsomme. Snakk med legen om det etter / under utredning.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi venter på å komme til hos bup, men skader jo ikke å lufte en tanke her inne😊

Ts

Jo, faktisk kan det være skadelig for henne om du leker psykolog sammen med randoms på Internett, og derfor vitende eller uvitende begynner å behandle henne annerledes eller som om hun hadde en diagnose hun ennå ikke har fått.

Hvis du ønsker å sette deg faglig inn i ADHD eller andre diagnoser du «tror hun kanskje kan ha», så foreslår jeg bl.a sidene til FHI. Der finner du faglig korrekte og detaljerte beskrivelser av alt fra hva ADHD er, ulike typer, diagnostiseringsprosessen og behandling. Kvinneguiden kan derimot bare bidra med synsing og slarv, noe som er kjekt til sitt bruk, men helt ubrukelig i din situasjon.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, faktisk kan det være skadelig for henne om du leker psykolog sammen med randoms på Internett, og derfor vitende eller uvitende begynner å behandle henne annerledes eller som om hun hadde en diagnose hun ennå ikke har fått.

Hvis du ønsker å sette deg faglig inn i ADHD eller andre diagnoser du «tror hun kanskje kan ha», så foreslår jeg bl.a sidene til FHI. Der finner du faglig korrekte og detaljerte beskrivelser av alt fra hva ADHD er, ulike typer, diagnostiseringsprosessen og behandling. Kvinneguiden kan derimot bare bidra med synsing og slarv, noe som er kjekt til sitt bruk, men helt ubrukelig i din situasjon.

Har vært inne der og lest og mye stemmer men ikke alt selvfølgelig.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...