Gå til innhold

brystkreft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei, kan man få bryst kreft i en alder av 20 ?? har veldig angst når det kommer til sånt så sjekker jo brystene mine hele tiden .. men kan man få det i en alder av 20 ?

Anonymkode: 71159...56e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hei, kan man få bryst kreft i en alder av 20 ?? har veldig angst når det kommer til sånt så sjekker jo brystene mine hele tiden .. men kan man få det i en alder av 20 ?

Hvorfor har du angst for det? Ja, man kan få det i så ung alder og, men det er svært svært sjeldent. 

Anonymkode: 6101f...a7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du angst for det? Ja, man kan få det i så ung alder og, men det er svært svært sjeldent. 

har ikke angst for den tingen spesifikt ! har nest for å bli syk generelt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff, det er slitsomt å gå og være redd for noe som mest sannsynlig ikke skjer.. så mye unødvendig bruk av energi. Hvis dette tar mye plass i livet ditt , vil jeg anbefale å søke hjelp. Du er bare 20, du skal leve livet ditt og nyte det 🫶

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da bør du lese litt statistikk. Det er faktisk svært få folk i tjueårene som blir alvorlig syke. Så lenge du holder deg i bevegelse, går det veldig bra. Bruker du livet til å sitte og ligge, går det dårligere. Da går ikke immuncellene på jobb, men samler seg i blodet for å hvile. Da utvikler kroppen sykdom.

Det er også lurt å spise variert. Det vil ganske enkelt si at du hiver oppi mange forskjellige råvarer i når du lager mat.

Hvis du skal lage et ostesmørbrød, så legg på noen skiver løk under osten. Lemp en neve ruccolasalat oppå ostesmørbrødet når du tar det ut av ovnen. Når du lager suppe, så press oppi en halv sitron eller lime. Suppa smaker mye bedre og næringsinnholdet i suppa stiger voldsomt. Ta en kikk i frøhylla før du baker brød neste gang. Solsikkefrø, gresskarfrø og linfrø inneholder masse mineraler som kroppen din trenger og de gjør at brødet smaker bedre. Lemp oppi en neve havregryn neste gang du lager vafler. Det merkes ikke på vaflene (bortsett fra at de smaker litt mer), men det gjør at næringsverdien stiger.

Alt dette gjør at kroppen din blir bedre rustet til å forebygge sykdom. Lær deg å lage gravy istedenfor posesaus. Lag bearnaisesaus fra bunnen, med egg og meierismør. Mye artigere og alvorlig mye sunnere.

Alt dette til sammen gjør at du holder deg frisk. Men du må gjøre det. Sitter du stille og lever på ferdigmat, sovner kroppen stille inn uten at du merker det.

Anonymkode: 7aea0...feb

AnonymBruker
Skrevet

TS, kan du spørre deg selv om hvor disse tankene kommer fra? Noen du kjenner som har fått brystkreft? Leser du nettaviser for ofte? Generell angst? 

Anonymkode: 3279c...096

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lite sannsynlig, men mulig. Bra at du sjekker brystene jevnt - det er det viktigste du gjør. Har du en familie der mange har hatt brystkreft? 

Anonymkode: 7ef9d...fdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da bør du lese litt statistikk. Det er faktisk svært få folk i tjueårene som blir alvorlig syke. Så lenge du holder deg i bevegelse, går det veldig bra. Bruker du livet til å sitte og ligge, går det dårligere. Da går ikke immuncellene på jobb, men samler seg i blodet for å hvile. Da utvikler kroppen sykdom.

Det er også lurt å spise variert. Det vil ganske enkelt si at du hiver oppi mange forskjellige råvarer i når du lager mat.

Hvis du skal lage et ostesmørbrød, så legg på noen skiver løk under osten. Lemp en neve ruccolasalat oppå ostesmørbrødet når du tar det ut av ovnen. Når du lager suppe, så press oppi en halv sitron eller lime. Suppa smaker mye bedre og næringsinnholdet i suppa stiger voldsomt. Ta en kikk i frøhylla før du baker brød neste gang. Solsikkefrø, gresskarfrø og linfrø inneholder masse mineraler som kroppen din trenger og de gjør at brødet smaker bedre. Lemp oppi en neve havregryn neste gang du lager vafler. Det merkes ikke på vaflene (bortsett fra at de smaker litt mer), men det gjør at næringsverdien stiger.

Alt dette gjør at kroppen din blir bedre rustet til å forebygge sykdom. Lær deg å lage gravy istedenfor posesaus. Lag bearnaisesaus fra bunnen, med egg og meierismør. Mye artigere og alvorlig mye sunnere.

Alt dette til sammen gjør at du holder deg frisk. Men du må gjøre det. Sitter du stille og lever på ferdigmat, sovner kroppen stille inn uten at du merker det.

Anonymkode: 7aea0...feb

Enig i at det er veldig bra å trene og spise sunt. 
Det som er leit, er at man med slike utsagn kan få inntrykk av at kreft kan forebygges bare man er flink nok med mat og trening. Må da minne på at det er haugevis med eksempler på svært sunne mennesker som får sykdommen. Årsaken til kreftsykdom er ikke løst. Det er mye synsing og folk som tjener penger på å fremme bøker, dietter osv. Avisene får klikk på artikler som omhandler helse, som mange er naturlig nok opptatt av. Til syvende og sist er mye genetisk. Kroppen vår produserer 17 millioner nye celler i sekundet, at det skjer en feil hos noen av oss er uflaks. Man kan ikke si at det skjedde fordi du ikke hadde spist sunt nok eller trent nok. 

For å sette det på spissen; om man klarer å bevise at det er noe i maten, eller noen stoffer kroppen produserer ved trening, som forhindrer kreft (hvordan bevise dette når sunne mennesker får kreft og andre virkelig usunne ikke?) - da vil man få Nobelprisen i medisin. 

Helt supert å ha fokus på sunt kosthold og trening (jeg er det selv!), men å si at det vil forhindre kreft er rett og slett feil, dessverre.

Til deg ts: Svært svært usannsynlig at du skal få brystkreft i din alder! Med mindre du har en nær slektning (mor, mormor, farmor) som fikk brystkreft eller eggstokkreft i ung alder (under 60 år) kan det være aktuelt å sjekke deg for om du er arvelig disponert. Vil uansett oppfordre deg til å ta en prat med legen din, for å få tankene på rett kjøl, for det er ikke bra for deg å gå og være redd for helsa i din alder. God klem!

Anonymkode: 53673...7e8

Skrevet

Det har vært et veldig oppbluss av unge kvinner i 20-årene som får livmorhalskreft i det siste, så skulle jeg ha bekymret meg for kreft i så ung alder så ville jeg heller bekymret meg for det og ikke brystkreft, med mindre du har ei mor og flere i familien med brystkreft, da kan det i teorien være den aggressive krefttypen BRCA 1+2, og er det mange tilfeller av brystkreft så bør du genteste deg for å se om du har denne genfeilen. Og skulle du være så uheldig å ha arvet den så kan det gjøres noe med, selv om det er drastiske tiltak som må til (fjerning av bryst, likedan eggstokker og eggledere) Venninna mi på 45 år har nettopp fjernet brystene pga hun fikk påvist BRCA, men hun vil avvente litt resten. Skuespilleren Angelina Jolie fikk påvist BRCA da moren døde tidlig, hun fjernet brystene, eggstokker og eggledere og lever i beste velgående 

Da jeg fikk påvist brystkreft med spredning for snart 2 år siden så var gentest nesten det første jeg spurte om mtp at jeg har to døtre. Heldigvis testet jeg negativt. Men mtp at jeg fikk dobbeltsidig brystkreft i så ung alder (var 43 år, og legene sa jeg var ung til å få det mtp at jeg ikke har en arvelig variant) så vil døtrene mine få tilbud om mammografi fra de er 35 år. Personlig så kunne jeg ønsket at man satte med alderen for tilbud om mammografi, da ville kreften min blitt oppdaget før den rakk å spre seg og jeg kunne blitt frisk. Også kunne jeg ønske at det hadde vært mere opplyst at kreftkuler i brystet er veldig ulike. Jeg har alltid vært flink å undersøke regelmessig selv, men jeg kjente etter en «vanlig» kul. Mine kuler var bittesmå og lå helt inntil selve brystbeinet, så jeg trodde det bare var bein

I stedet for å kaste bort de fine tjueårene til å bekymre seg for kreft så burde du heller tatt tak i helseangsten din og ikke la den styre livet ditt❤️ Gå til regelmessig GU og få tatt celleprøve, bruk kondom ved ny partner og få han til å teste set for HPV, hvis du ikke har tatt HPV-vaksinen så ta den. Hvis du røyker så slutt å røyk; røyking øker fare for alle typer kreft.

Andre generelle råd mot kreft er å unngå overvekt, regelmessig fysisk aktivitet, sunt og variert kosthold, moderat inntak av alkohol, og som sagt; ikke røyk. Får du barn så kan amming også være forebyggende mot brystkreft, bruk høy solfaktor….og mange flere ting. Du kan lese om det på Kreftforeningen sine sider

https://kreftforeningen.no/forebygging/

Men av og til skjer det bare likevel, sånn som med meg. Likevel bør man ikke stoppe opp å leve av redsel for kreft. Jeg har alltid hatt et sunt kosthold, alltid vært fysisk aktiv, ammet døtrene mine lenge, aldri røyket fast (hadde en periode der jeg var av og til-røyker fra jeg var 18 til ca 25), alltid vært slank og i god fysisk form, likevel fikk jeg kreft. Men jeg har levd et godt liv, og det akter jeg å fortsette med, ut i fra de forutsetningene jeg har, selv om det er begrenset hva jeg klarer nå.

Du har den fineste tiden i livet foran deg nå; vær så snill å ikke la angsten for hva som kanskje kan skje stoppe deg fra å leve. Søk hjelp for angsten, følg anbefalte helseråd, ta regelmessige celleprøver (både for å føle deg trygg og for å oppdage evt celleforandringer i tide) Lev livet ditt: grip det med begge hendene og skap gode minner for fremtiden

Lev livet ditt og ikke kaste det bort med hva som evt kommer til å skje❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...