AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Hvor ofte logget dere inn på Nav og sjekket status på søknaden? Endret status seg underveis i prosessen, eller ble den først endret når søknaden var ferdig behandlet? Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Det endres til 'til attestering' helt plutselig. Da er den nesten ferdig. Men det er det eneste trinnet før den er ferdigbehandlet. Om du har barn kan du se om de har regnet ut evt barnetillegg. Hvis den er oppe, så blir ufør innvilget. Anonymkode: 72e8f...23b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det endres til 'til attestering' helt plutselig. Da er den nesten ferdig. Men det er det eneste trinnet før den er ferdigbehandlet. Om du har barn kan du se om de har regnet ut evt barnetillegg. Hvis den er oppe, så blir ufør innvilget. Anonymkode: 72e8f...23b Ok, takk for svar Har voksent barn, så barnetillegg er ikke aktuelt Sjekket du status ofte? Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Sjekket litt for ofte 😅 Jeg fikk et lite "forvarsel" 5 dager før søknaden ble innvilget så hadde NAV ringt den tidligere jobben min og spurt hvor mye man tjente i hel stilling der. Og jeg så ingen grunn til at de skulle spørre om det uten at de hadde tenkt å innvilge. Det stod til attestering i 1 - 2 dager før det ble innvilget. Men "til attestering" betyr egentlig bare at saksbehandler har bestemt seg, og at en annen saksbehandler (sjef)? skal se over og være enig. 4 av 5 saker blir innvilget. Anonymkode: e0b9a...f4e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Jeg ser ikke denne «til attestering». Har søkt på papir, sikkert derfor? Ellers, er innom nav nesten hver dag og sjekker… Anonymkode: f2a68...28a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Sjekket litt for ofte 😅 Jeg fikk et lite "forvarsel" 5 dager før søknaden ble innvilget så hadde NAV ringt den tidligere jobben min og spurt hvor mye man tjente i hel stilling der. Og jeg så ingen grunn til at de skulle spørre om det uten at de hadde tenkt å innvilge. Det stod til attestering i 1 - 2 dager før det ble innvilget. Men "til attestering" betyr egentlig bare at saksbehandler har bestemt seg, og at en annen saksbehandler (sjef)? skal se over og være enig. 4 av 5 saker blir innvilget. Anonymkode: e0b9a...f4e Fikk du vite av tidligere arbeidsplass at Nav hadde ringt? Hvorfor ville de vite hva du hadde tjent i 100% stilling? Jobbet du full stilling? Går de ikke ut ifra de 3 beste av 5 siste års inntekt? Ble visst mange spørsmål her 😅 Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg ser ikke denne «til attestering». Har søkt på papir, sikkert derfor? Ellers, er innom nav nesten hver dag og sjekker… Anonymkode: f2a68...28a Ser du søknaden din inne på Ditt Nav da, og ser at status er "til behandling"? Hvis det, så vil du nok også se når noe skjer med søknaden din. Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Fikk du vite av tidligere arbeidsplass at Nav hadde ringt? Hvorfor ville de vite hva du hadde tjent i 100% stilling? Jobbet du full stilling? Går de ikke ut ifra de 3 beste av 5 siste års inntekt? Ble visst mange spørsmål her 😅 Anonymkode: 66636...fae Nei, det stod som notat på mine sider på NaV. Jeg hadde ikke full stilling, men ble 100 % uføretrygdet. De går ut fra de 3 beste av de 5 siste årene, men det skal oppjusteres til hva dagens inntekt hadde vært. Anonymkode: e0b9a...f4e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei, det stod som notat på mine sider på NaV. Jeg hadde ikke full stilling, men ble 100 % uføretrygdet. De går ut fra de 3 beste av de 5 siste årene, men det skal oppjusteres til hva dagens inntekt hadde vært. Anonymkode: e0b9a...f4e Så da fikk du uføretrygd utifra hva du ville tjent i den stillingsprosenten du jobbet, ikke utregnet etter hva du ville tjent i 100% stilling? Når du skreiv søknaden, måtte du skrive hvilken stillings % du jobbet før du ble syk/ skadet? Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så da fikk du uføretrygd utifra hva du ville tjent i den stillingsprosenten du jobbet, ikke utregnet etter hva du ville tjent i 100% stilling? Når du skreiv søknaden, måtte du skrive hvilken stillings % du jobbet før du ble syk/ skadet? Anonymkode: 66636...fae Jeg jobbet så mye ekstra før jeg ble syk, hadde lav stillingsprosent men jobbet tilsvarende fullt. Det er såpass lenge siden at jeg ikke husker om jeg måtte skrive stillingsprosenten jeg hadde. Anonymkode: e0b9a...f4e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobbet så mye ekstra før jeg ble syk, hadde lav stillingsprosent men jobbet tilsvarende fullt. Det er såpass lenge siden at jeg ikke husker om jeg måtte skrive stillingsprosenten jeg hadde. Anonymkode: e0b9a...f4e Ok Var bare jeg som leste et sted at hvis man blir 100% ufør, men jobbet mindre enn det, så ble uføretrygden utregnet etter hva man ville tjent om man jobbet 100%. Andre steder igjen så står det at man får 66% av snittet av det man tjente før man ble syk. Derfor jeg lurer. Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Sjekket aldri, visste ikke at jeg kunne det engang. Søkte oktober i 2017, fikk innvilget sent januar 2018. Hørt det er litt forskjellig fra person til person hvor lang tid det tar. Kommer vel an på hvor god dokumentasjon og slikt man har sendt med, at det ikke ligger så mye tvil i hva som er riktig beslutning. Trodde det skulle ta lenger tid, var heldig der. Fikk ung uføre, var aldri en en fast stilling. Anonymkode: de4a9...cb8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok Var bare jeg som leste et sted at hvis man blir 100% ufør, men jobbet mindre enn det, så ble uføretrygden utregnet etter hva man ville tjent om man jobbet 100%. Andre steder igjen så står det at man får 66% av snittet av det man tjente før man ble syk. Derfor jeg lurer. Anonymkode: 66636...fae Det er det siste som stemmer. Jeg hadde 60% stilling og fikk 66% av det jeg hadde tjent dvs minstesats. De omregner ikke til hva du kunne ha tjent i full stilling, det er det som står på likningen som teller. Anonymkode: 1a01c...59f 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det siste som stemmer. Jeg hadde 60% stilling og fikk 66% av det jeg hadde tjent dvs minstesats. De omregner ikke til hva du kunne ha tjent i full stilling, det er det som står på likningen som teller. Anonymkode: 1a01c...59f Ja, det var det jeg også trodde. Men så leste jeg altså et sted at ved 100% ufør så ble det oppjustert til hva man ville tjent i 100% stilling. Er derfor jeg lurte. Tror jeg leste det inne på AAP-Aksjonen sin side på facebook. Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det var det jeg også trodde. Men så leste jeg altså et sted at ved 100% ufør så ble det oppjustert til hva man ville tjent i 100% stilling. Er derfor jeg lurte. Tror jeg leste det inne på AAP-Aksjonen sin side på facebook. Anonymkode: 66636...fae Det stemmer det med at hvis man blir 100 % så oppjusterer de det til hva man ville tjent i 100 % stilling. Det står hvertfall det i mitt vedtak. Anonymkode: e0b9a...f4e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer det med at hvis man blir 100 % så oppjusterer de det til hva man ville tjent i 100 % stilling. Det står hvertfall det i mitt vedtak. Anonymkode: e0b9a...f4e Men du jobbet vel en del ekstra sånn at det ble ca 100%. Synes dette er så forvirrende. Jeg jobbet ca 64%, og når jeg søkte på uføretrygd så måtte jeg skrive hvor stor stillingsprosent jeg hadde. Jeg skjønner jo ikke hvorfor det siden Nav jo har opplysninger om min inntekt. Det er jo den de har brukt i utregning på AAP. Skulle egentlig være unødvendig at jeg opplyste om stillings % i søknaden da. Anonymkode: 66636...fae
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 De oppjusterer hvertfall til G. Du må nesten bare vente og se tenker jeg. Folk som ikke har vært i jobb og som blir 100 % uføre får jo også en uføretrygd, og de har ingen lønn å regne ut i fra. Anonymkode: e0b9a...f4e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ok, takk for svar Har voksent barn, så barnetillegg er ikke aktuelt Sjekket du status ofte? Anonymkode: 66636...fae Ja, sjekket hver dag i 8 mnd 😛 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ser ikke denne «til attestering». Har søkt på papir, sikkert derfor? Ellers, er innom nav nesten hver dag og sjekker… Anonymkode: f2a68...28a Til attestering er det siste som skjer før den er ferdigbehandlet. Det kan gå alt fra 1 time til 3 dager før det endres. Men før det står det 'til behandling'. Anonymkode: 72e8f...23b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, det stod som notat på mine sider på NaV. Jeg hadde ikke full stilling, men ble 100 % uføretrygdet. De går ut fra de 3 beste av de 5 siste årene, men det skal oppjusteres til hva dagens inntekt hadde vært. Anonymkode: e0b9a...f4e Inntekten din fra tidligere år blir oppjustert i forhold til grunnbeløpet, ikke inflasjonen og den ordinære lønnsøkningen. Anonymkode: 72e8f...23b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ser du søknaden din inne på Ditt Nav da, og ser at status er "til behandling"? Hvis det, så vil du nok også se når noe skjer med søknaden din. Anonymkode: 66636...fae Ja, jeg ser den inne på nav. Men det er kun ett brev, at søknaden er mottat, og estimert ventetid er 5 mnd. Anonymkode: f2a68...28a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå