Gå til innhold

17. Mai feiring og barnefar som alltid ødelegger våre feiringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samværsfordeling ca 90/10. Jeg har barna fast hos meg.  Vi har vært på mekling g opp pg ned i mente og brukt flere titalls tusen på advokat. Far vil ikke ha mer samvær, men klarer likevel å sette seg på bakbena og kverulerer på en avtale Vi i bunn og grunn er enige om. Jeg fatter ikke at det går an, men slik er det. 

alle feiringer (jul,påske,17 mai osv) er fordelt i avtalen. Mer eller mindre annethvert år. Men når jeg har barna på slike dager, så har han en tendens til å dukke opp og lage kvalme. Ikke ved å utagerende eller noe. Men bevisst ikke snakker til meg, goster meg, oppsøker barna og trekker dem bort fra meg. Jeg prøver etter beste evne å "late" som ingenting g og snakker normalt til han. Men han stirrer stygt på meg for så å overse meg igjen, uten å svare.  Det er umulig å ikke legge merke til!  I offentlighet kan jeg jo ikke akuratt stå å niholde barna og be han dra når han oppfører seg slik. Men dette påvirker barna veldig mye. Og ikke minst så er det ufattelig flaut, da "alle" legger veldog merke til det og jeg opplever at mange ser på oss i øyekroken. 

Hva kan jeg gjøre for å nekte han å dukke opp? 

Det er snakk om å dukke uanmeldt opp på 17. Mai arrangementet, men hadde samme erfaring på julaften, da han plutselig dukket opp hos et av mine familiemedlemmer hvor vi feiret. Når det er sagt, så har jeg alltid tenkt at, så lenge vi har et greit samarbeid, skal kunne være sammen på slike arrangementer. Men det er jo ikke mulig slik det er nå. 

Anonymkode: eb00e...e16

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som han vil ha drama, og da tenker jeg at det er best å gi han ingenting.

Om han ikke får noen reaksjon på å plage deg, blir det neppe like interessant for han å holde på med det.

Hva så om alle legger merke til det. Alle med mer en to hjerneceller vil tenke at det er han som dummer seg ut. Dette er ikke din skam. 

Anonymkode: 6f60a...687

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ikke si hvor du/dere er? Må han vite alt?

Anonymkode: 359fc...30f

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke sagt noe til han. Men jeg kan ikke gå rundt å aldri si noe til ungene om hva vi skal gjøre. De trenger jo å vite hva som skjer for å ha muligheten til å glede seg. Det er jo halve spenningen.  Akuratt 17. Mai er jo fast på nærskolens område hvert år. Når det kommer til for eksempel jul/nyttår, så snakker han enten med ungene, eller så ringer han ru dt til familiemedlemmer og slikt for å forhøre seg om hvor vi skal være.. 

Ja jeg tenkte også at jeg skal late som ingenting og oppføre meg normalt, slik at han går lei.. men dette er tredje året hvor så og si alle festligheter bli ødelagt slik.. Han går ikke lei desverre. Jeg tror ikke han ser det selv, ikke når jeg sier i fra heller. 

Ts

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må si fra til alle i familien at de ikke må gi han informasjon. Kommer han er julaften til så lar du de som eier huset åpne og si at det ikke passer at han kommer nå. 17. mai på offentlig sted er vanskelig, men alt annet ville jeg gitt null og niks informasjon om og alliert meg med noen som kunne åpnet om han dukket opp. Om han blir til plage for deg eller andre er det jo anledning til å søke om besøksforbud.

Anonymkode: c6e54...9c0

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at han dukker opp på 17.mai, men hvorfor får han lov til å komme til familie medlemmene når han oppfører deg sånn? Jeg hadde ikke sluppet han inn med en sånn oppførsel. Hvor gamle er barna, og sier de noe til dette? 

Anonymkode: 993b8...f92

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må si fra til alle i familien at de ikke må gi han informasjon. Kommer han er julaften til så lar du de som eier huset åpne og si at det ikke passer at han kommer nå. 17. mai på offentlig sted er vanskelig, men alt annet ville jeg gitt null og niks informasjon om og alliert meg med noen som kunne åpnet om han dukket opp. Om han blir til plage for deg eller andre er det jo anledning til å søke om besøksforbud.

Anonymkode: c6e54...9c0

Skal barna være vitne til at faren ikke får lov å komme inn til dem på julefeiring? Øh.. det er ikke akkurat så kjekt..

Anonymkode: fe6d4...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, ikke la han få vite hvor dere er. Bruk hodet så finner du nok på noe. Ikke noe om og men..

Anonymkode: 56e6e...12d

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal barna være vitne til at faren ikke får lov å komme inn til dem på julefeiring? Øh.. det er ikke akkurat så kjekt..

Anonymkode: fe6d4...9d6

Nei. Men det er heller ikke kjekt når han lager klein stemning for alle. 

Anonymkode: f56ef...e66

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg har ikke sagt noe til han. Men jeg kan ikke gå rundt å aldri si noe til ungene om hva vi skal gjøre. De trenger jo å vite hva som skjer for å ha muligheten til å glede seg. Det er jo halve spenningen.  Akuratt 17. Mai er jo fast på nærskolens område hvert år. Når det kommer til for eksempel jul/nyttår, så snakker han enten med ungene, eller så ringer han ru dt til familiemedlemmer og slikt for å forhøre seg om hvor vi skal være.. 

Ja jeg tenkte også at jeg skal late som ingenting og oppføre meg normalt, slik at han går lei.. men dette er tredje året hvor så og si alle festligheter bli ødelagt slik.. Han går ikke lei desverre. Jeg tror ikke han ser det selv, ikke når jeg sier i fra heller. 

Ts

Høres ut som min eks . Holdt på sånn i årevis . Tok ny kontakt med familievernkontor og lagde en mer vanntett avtale . Som i når mor har barna i høytider , holder far seg unna, og motsatt ) så måtte vi signere på det. Å hadde oppfølging hver tredje måned på om avtaler ble holdt . Tipper eksen din er kontrollerende og invaderende og nekter slippe taket. Sånn adferd er definert som psykisk vold . 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (9 minutter siden):

Høres ut som min eks . Holdt på sånn i årevis . Tok ny kontakt med familievernkontor og lagde en mer vanntett avtale . Som i når mor har barna i høytider , holder far seg unna, og motsatt ) så måtte vi signere på det. Å hadde oppfølging hver tredje måned på om avtaler ble holdt . Tipper eksen din er kontrollerende og invaderende og nekter slippe taket. Sånn adferd er definert som psykisk vold . 

Vi har akuratt vært igjennom 4 mnd med ulike meklinger (privat og fvk), med og uten advokat nettopp for å prøve å bare få signert en avtale, som sagt det egentlig ikke var uenigheter om, det var snakk om trenering av tid og sikkert følelsen av makt og kontroll ved å holde på slikt. Det var for eksempel snakk om ordlyden i avtalen, selv om han var enig i innholdet, skofte klokkelsett en time frem eller tilbake, på ulike dager, uten spesifikke grunner for det osv. Så jeg tviler svært sterkt på at jeg får han inn til fvk enda en gang for å spesifisere avtalen. 

Som flere andre skriver, så anbefaler dere å ikke si noe til ungene eller å ikke åpne døren. For det første så kan jeg ikke la vær å si noe til barna. Det er nødvendig for barna å få glede seg. Jeg kan heller ikke nekte dem å si noe timfaren. Det er ikke de som skal være en del av konflokten. Jeg har snakket med familiemedlemmer, men også de synes det er vanskelig å avvise en "stakkar" som står i ytterdøra på selveste julaften. Og med he syn til barna så slippes han inn.. 

Jeg synes dette er ekstremt vanskelig.! Det har blitt til at jeg starter å Grue meg ukesvis i forveien, prøver å finne løsninger (som nå, ved å skrive her) og blir helt utmattet når festligheten er over. Det blir så altoppslukende og ender med at ingen får en hyggelig dag når dagen endelig er der. 

• Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har akuratt vært igjennom 4 mnd med ulike meklinger (privat og fvk), med og uten advokat nettopp for å prøve å bare få signert en avtale, som sagt det egentlig ikke var uenigheter om, det var snakk om trenering av tid og sikkert følelsen av makt og kontroll ved å holde på slikt. Det var for eksempel snakk om ordlyden i avtalen, selv om han var enig i innholdet, skofte klokkelsett en time frem eller tilbake, på ulike dager, uten spesifikke grunner for det osv. Så jeg tviler svært sterkt på at jeg får han inn til fvk enda en gang for å spesifisere avtalen. 

Som flere andre skriver, så anbefaler dere å ikke si noe til ungene eller å ikke åpne døren. For det første så kan jeg ikke la vær å si noe til barna. Det er nødvendig for barna å få glede seg. Jeg kan heller ikke nekte dem å si noe timfaren. Det er ikke de som skal være en del av konflokten. Jeg har snakket med familiemedlemmer, men også de synes det er vanskelig å avvise en "stakkar" som står i ytterdøra på selveste julaften. Og med he syn til barna så slippes han inn.. 

Jeg synes dette er ekstremt vanskelig.! Det har blitt til at jeg starter å Grue meg ukesvis i forveien, prøver å finne løsninger (som nå, ved å skrive her) og blir helt utmattet når festligheten er over. Det blir så altoppslukende og ender med at ingen får en hyggelig dag når dagen endelig er der. 

I feel You . Jeg var deg . Snakk med familiemedlemmer og instruer de i å ikke informere han eller ta imot han . Forklar de hvor stort behov du har for å være i fred . Du oppsøker neppe han & barna i hans høytider / samvær ? . Spill på det, at du lar han få være i fred , å ønsker det samme tilbake . Har du tilgang på advokat ville jeg diskutert med vedkommende . Siden eksen din gis mulighet til å flytte på klokkeslett og drive med flisespikkeri ( makt og kontroll ) . Bør du kunne få ha noen spesial designede ønsker / behov i avtalene og . Han driver med manipulasjon og psykisk terror . 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (8 minutter siden):

I feel You . Jeg var deg . Snakk med familiemedlemmer og instruer de i å ikke informere han eller ta imot han . Forklar de hvor stort behov du har for å være i fred . Du oppsøker neppe han & barna i hans høytider / samvær ? . Spill på det, at du lar han få være i fred , å ønsker det samme tilbake . Har du tilgang på advokat ville jeg diskutert med vedkommende . Siden eksen din gis mulighet til å flytte på klokkeslett og drive med flisespikkeri ( makt og kontroll ) . Bør du kunne få ha noen spesial designede ønsker / behov i avtalene og . Han driver med manipulasjon og psykisk terror . 

Nei jeg oppsøker selvfølgelig ikke barna på hans samvær. De er jo nesten aldri hos han, så den lille tiden de har skal de få ha i fred med han. 

Ts

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei jeg oppsøker selvfølgelig ikke barna på hans samvær. De er jo nesten aldri hos han, så den lille tiden de har skal de få ha i fred med han. 

Ts

Ja, akkurat . Jeg skjønte det altsa . Men akkurat det kan du bruke som argument , til å kreve fred fra han ( som ett punkt i samværsavtale )  i dine samvær i høytider ❤️

B61FBD70-4E8F-46FD-BAAC-B8A448093D1E.jpeg

Endret av NiceOrNothing
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men hva om du sier at barnas dag blir ødelagt pga hans oppførsel. At de ikke vil si noe, men at du har opplevd at de synes det er vanskelig å ha han der fordi han oppfører seg sånn som han gjør. Så at de ikke slipper han inn, er til barnas beste. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hva om du sier at barnas dag blir ødelagt pga hans oppførsel. At de ikke vil si noe, men at du har opplevd at de synes det er vanskelig å ha han der fordi han oppfører seg sånn som han gjør. Så at de ikke slipper han inn, er til barnas beste. 

Ja har prøvd det. Men for en som ikke vil høre etter, så er det nytteløst. Da er det: du overdriver, er dramaqueen, ungene elsker at jeg kommer, du tenker bare på deg selv osv, du fratar meg retten til å se egne barn..

Osv.. nytteløst... 

Ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at slektningene syns det er vanskelig å avvise han når han står på døren, men de får vel med seg oppførselen hans de også? Da må de vel skjønne at det er bedre å si at han ikke får komme inn, enn at han lager dårlig stemning for alle andre?

Anonymkode: 4a400...ccd

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja har prøvd det. Men for en som ikke vil høre etter, så er det nytteløst. Da er det: du overdriver, er dramaqueen, ungene elsker at jeg kommer, du tenker bare på deg selv osv, du fratar meg retten til å se egne barn..

Osv.. nytteløst... 

Ts

Tenkte mer på å si det til slektningene dine. Far forstår jeg at det ikke nytter å snakke med. 

Ellers så tror jeg faktisk at jeg hadde reist bort i julen ett år om dere har mulighet. 

Sier barna noe om det selv? Man skal selvfølgelig ikke snakke ned den andre foreldren, men det er lov å si at det far/mor gjør ikke er grei oppførsel. Det er viktig at barn lærer at sånt ikke er okey.

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg det må sterkere skyts til. Du kan for eksempel formidle  familien din, at om de ikke vil holde informasjonen fra han, eller nekte han å komme inn, så kan du ikke feire med dem. Da må de ta et aktivt valg om hvem de vil være "snill" med.

Du kan kontakte politiet for å se om du kvalifiserer til kontakt eller besøksforbud. Vilkårene fremgår av straffelovens paragraf 222 a, og jeg tenker at det er relevant at adferden har pågått over tid og at han umaker seg med å fremskaffe informasjon om hvor dere er.

Det er prisverdig at du forsøker å holde ungene unna konflikten, men jeg tenker at det er fornuftig at du snakker med dem. De merker nok mer enn du tror. Da mener jeg at du skal lage rom for dem til å ventilere til deg, og ikke omvendt selvsagt. Det du kan gjøre er å å holde tilbake informasjon til siste øyeblikk, slik at de ikke har noen informasjon å gi han. Du kan forklare det med at det skal være en overraskelse, eller om de er store nok forklare at det er fordi de skal slippe å komme i en vanskelig situasjon når far ringer for å forhøre seg.

Og ellers må du bare være helt upåvirket. Ignorer han når han dukker opp. Ikke gi det minste tegn til reaksjon. Oppfør deg som du er helt likegyldig. Grå stein tror jeg det kalles.

Anonymkode: 6f60a...687

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt konkret, tror du han dukker opp på skolen der det er aktiviteter etter toget?
Du kan: 
Snakke med barna, om at hvis pappa kommer skal de ikke henge med ham, det er avtalt at det er "mamma-17.mai", så de skal ikke gå med ham, og han skal ikke sitte med dere hvis han kommer. Det er ikke synd på ham, dette er avtalt og pappa var enig, og han har mange andre venner og familie han skal være med. Neste år skal de være sammen med pappa.
Snakk med vennene/andre voksne du evt skal være sammen med, slik at de kan avvise faren hvis han kommer, og avlede barna-ta dem med bort på andre aktiviteter.  Hvis dere skal hjem til noen, snakk med dem på forhånd om at far skal avvises. 
Dra et annet sted. 
Ikke fortell barna detaljer, er det ikke innlysende hvem og hvor dere skal være, så vær vag: Ja, vi skal feire på 17.mai, ja, vi skal i selskap, Nei, ikke hjemme hos oss, et annet sted, vi skal være sammen med Linnea og Peter og noen. Du skal ha på deg bunad, vi skal spise masse is! 
Avtal og vær sammen med noen faren ikke kjenner. Hvis det er familie, vær krystallklar på at far ikke er velkommen, og kommer han må dere dra hjem. 
Reis bort. 
Gjør noe barna ikke vet på forhånd, leker og grilling i parken istedetfor skolen? 

Anonymkode: de61f...df7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...