AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Etter baby kom som nå er åtte måneder, har svigermor vært ganske intens. Før baby ble født var det lite inititativ til å komme å besøke oss. Nå derimot ønsker hun å se baby flere ganger i uken, vertfall en gang. Min samboer jobber turnus å jobber gjerne 2-3 seinvakter i uken, da han har fri trenger jeg tid alene med både han og baby, som en familie. Jeg har også mange ganger sagt at hun kan ta en rask tur innom, men hun blir selvom i flere timer. Kjenner jeg begynner å bli litt sliten, spesielt da både mine og samboers foreldre ønsker å se hver uke. Kan legge til at foreldrene til både meg og samboer er skilt, så det er da fire sett ivrige besteforeldre. Spørsmålet mitt er egentlig hvor ofte hadde dere besøk av besteforeldre da baby var liten? Å hvordan evt sette litt grenser? Vi har begge prøvd men møter svært lite forståelse. Da svigermor bare vil se sitt behov. Anonymkode: f9494...a4b 2
Brunello Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Ganske ofte, men har heldig vis ikke skilte foreldre, slik at det kun var to sett det dreide seg om. Dere kan vel kryssblande besteforeldrene, slik at de som ikke har vært gift kommer samtidig, så blir det litt færre dager. Aktive og interesserte besteforeldre er gull verdt for både dere og barna, så det beste er å få til noe som tilfredsstiller alle. 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Sett begrensning på 1-2 timer. Min frøken legger seg rundt kl 19, så kl 18 og utover vil jeg ha ro. Anonymkode: aefb5...227 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Etter baby kom som nå er åtte måneder, har svigermor vært ganske intens. Før baby ble født var det lite inititativ til å komme å besøke oss. Nå derimot ønsker hun å se baby flere ganger i uken, vertfall en gang. Min samboer jobber turnus å jobber gjerne 2-3 seinvakter i uken, da han har fri trenger jeg tid alene med både han og baby, som en familie. Jeg har også mange ganger sagt at hun kan ta en rask tur innom, men hun blir selvom i flere timer. Kjenner jeg begynner å bli litt sliten, spesielt da både mine og samboers foreldre ønsker å se hver uke. Kan legge til at foreldrene til både meg og samboer er skilt, så det er da fire sett ivrige besteforeldre. Spørsmålet mitt er egentlig hvor ofte hadde dere besøk av besteforeldre da baby var liten? Å hvordan evt sette litt grenser? Vi har begge prøvd men møter svært lite forståelse. Da svigermor bare vil se sitt behov. Anonymkode: f9494...a4b Du kan jo gjøre ting du ikke får gjort med baby i fanget når de er på besøk. Jeg hadde satt pris på der. Både pga det sosiale og at jeg kunne tatt ut søpla og satt på klesvask mens de leker med baby Anonymkode: 8ce9b...366 5
Mamajune11 Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Vi satt ned foten siden alle 8 besteforeldrene ville på besøk hver dag. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Kan hun komme når samboer er på jobb? Da får dere litt egentid når han har fri. Anonymkode: 0d349...83f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 Hvorfor er det svigermor du gjør til ett problem når du har 2 (!) på din side og han har en far også?! Anonymkode: 05561...d25 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 Luksusproblem, selv om det kan være slitsomt. Men hvis hun kommer så ofte, er vel barnet ganske komfortabel med henne? Jeg ville utnyttet det, ved å feks si "kan du gi ... mat, så tar jeg meg en dusj?" og latt henne ta ansvar for baby en stund. Eller du kan ta en tur ut/dra på trening mens far gjør litt husarbeid. Da kan dere få gjort unna masse annet, og så bare slappe av når hun er gått. Anonymkode: 397b1...3ba 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Er hun til hjelp, eller krever hun oppvartning? Dersom det første ville jeg bare tilpasset meg situasjonen. Tatt en løpetur, gått en tur med venninne, dratt på butikken, tatt unna i huset og laget opp mat, gått ut og spist middag. Dersom det siste ville jeg bare vært veldig direkte, og satt grenser. Det får din mann gjøre til henne, mens du handterer dine foreldre. Men bruk dere selv som argument "jeg er sliten", "forholdet trenger". Anonymkode: 4b710...ecc 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Uavhengig av hva som er vanlig på KG, så er det kun dere som bestemmer. Selv om svigermor er uenig. Avtal at du varter opp dine foreldre, og han varter opp sine. Da blir det halve arbeidet på deg. Når det er leggetid, tar du babyen og går på badet/soverommet uavhengig av hvem som sitter i stuen. Du trenger ikke å avlyse planer selv om dere får besøk. Bare ta baby og si, ja, da stikker vi til Martha. Vi snakkes senere. Anonymkode: d799a...51f 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor er det svigermor du gjør til ett problem når du har 2 (!) på din side og han har en far også?! Anonymkode: 05561...d25 Fordi at de andre forstår «problemstillingen» å det gjør ikke hun. Hun ser kun sitt behov og glemmer de andre besteforeldrene. Er selvsagt det samme om det er svigermor eller hadde vært min mor. Anonymkode: f9494...a4b 3
Gjest177 Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Uavhengig av hva som er vanlig på KG, så er det kun dere som bestemmer. Selv om svigermor er uenig. Avtal at du varter opp dine foreldre, og han varter opp sine. Da blir det halve arbeidet på deg. Når det er leggetid, tar du babyen og går på badet/soverommet uavhengig av hvem som sitter i stuen. Du trenger ikke å avlyse planer selv om dere får besøk. Bare ta baby og si, ja, da stikker vi til Martha. Vi snakkes senere. Anonymkode: d799a...51f Endret 26. april 2023 av Gjest177 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 Da er det vel alle besteforeldrene med nye partnere som er problemet? Ikke bare svigermor. Min snille svigermor trillet tur med baby fast en dag i uken fra han var noen få uker. Kunne det vært en løsning? Hun var bevisst på å ikke slå seg ned på besøk da. Bare hentet, trillet, leverte og gikk. Så traff vi dem en gang i uka utenom det. Anonymkode: 826e1...6b1
Brunello Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Uavhengig av hva som er vanlig på KG, så er det kun dere som bestemmer. Selv om svigermor er uenig. Avtal at du varter opp dine foreldre, og han varter opp sine. Da blir det halve arbeidet på deg. Når det er leggetid, tar du babyen og går på badet/soverommet uavhengig av hvem som sitter i stuen. Du trenger ikke å avlyse planer selv om dere får besøk. Bare ta baby og si, ja, da stikker vi til Martha. Vi snakkes senere. Anonymkode: d799a...51f Hvorfor skal de vartes opp? Når besteforeldrene er på besøk ukentlig og oftere enn det, er det ikke samme «regler» for besøket som når de blir invitert til spesielle anledninger. Når de kommer innom, blir de en del av familien og må ta sin del av daglige gjøremål. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 Du setter grenser ovenfor dine slektninger og han gjør det samme på sin side. Det er lov å si «nå må du dra». Anonymkode: 47f92...971 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 Mange eldre kvinner blir helt tussete av små babyer. Min eks svigermor er samme ulla. Hun ble helt rabiat, var bare snakk om babyen, hyperfokuserte på den, og brukte masse tid på å være der babyen var. Det var alltid minste barnet som var favoritten, frem til det kom en ny baby. Så var det den som var i fokuset. Anonymkode: 2f9e9...8c3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #17 Skrevet 27. april 2023 Kan du snu det om til noe positivt? Øve deg på egentid kanskje? Vet hvor altoppslukende første baby er, tar litt tid å venne seg til å være et annet sted enn baby feks. Men når man ført kommer igang innser man at man har savnet det! Så jeg ville utvilsomt tenkt at om det kommer ivrige besteforeldre flere timer hver uke, så legge besøkene til tiden for en time du liker på treningssenteret - og la de være barnevakt! Eller dra ut og møt venner og vær sosial uten baby. Hallo, du har 4 sett voksne som aller gjerne kommer og passer babyen din noen timer - hvorfor ikke nyte det for egen del? Og babyen får et godt forhold til masse familie, det er jo kjempefint. Men ville selvsagt holdt av minst en kveld som familietid og bare bestemt når den tiden er. Og eller benyttet anledningen til å komme ut av huset og babybobla. Kan selvsagt også hende at de endrer innstilling litt når de går fra "sitter og se på" til barnevakt Og at det etterhvert reduserer tiden litt. Skal du ikke se bort i fra, hehe. Så bare si "så herlig at dere vil passe xx! Da tar jeg meg en tur ut, så koser dere dere masse, jeg er tilbake etter duppen. Have fun!" Anonymkode: 0a6c8...04b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #18 Skrevet 27. april 2023 Ikke bare svigermor her, men både besteforeldre og oldeforeldre forventet å stikke innom flere ganger i uken. Så har prøvd litt forskjellig. Late som jeg ikke er hjemme, finne på unnskyldninger, late som jeg ikke ser meldinger/at folk har ringt, passe på å faktisk ikke være hjemme, alltid ha døren låst osv. Her er det sjalusi i tillegg da, så hvis x finner ut at jeg har vært sammen med y, så blir x lei seg og lager et styr. Orker ikke. Den verste tiden så turte jeg ikke treffe noen omtrent, i frykt for styr, men nå har jeg begynt å gi f. Beste er om du har en relasjon hvor du kan si det som det er, men om de ikke forstår/respekterer det så skru av lyden på telefonen og lås døra. Men husk å lås eventuelt verandadør også, for her dukket det opp ivrige familiemedlemmer på soverommet mens vi sov til og med! De gikk rundt huset. PS. Ser det kan se ut som at vi aldri lar noen komme på besøk. Det er selvsagt ikke tilfellet. Hadde jeg fått valgt uten hensyn til andre, hadde vi hatt besøk ca hver 3 mnd. Da gjerne en hel dag, for er langt mer slitsomt med 1-2 timer en gang i uka enn 8 timer en gang i mnd feks. Anonymkode: 16da0...c52 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #19 Skrevet 27. april 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan du snu det om til noe positivt? Øve deg på egentid kanskje? Vet hvor altoppslukende første baby er, tar litt tid å venne seg til å være et annet sted enn baby feks. Men når man ført kommer igang innser man at man har savnet det! Så jeg ville utvilsomt tenkt at om det kommer ivrige besteforeldre flere timer hver uke, så legge besøkene til tiden for en time du liker på treningssenteret - og la de være barnevakt! Eller dra ut og møt venner og vær sosial uten baby. Hallo, du har 4 sett voksne som aller gjerne kommer og passer babyen din noen timer - hvorfor ikke nyte det for egen del? Og babyen får et godt forhold til masse familie, det er jo kjempefint. Men ville selvsagt holdt av minst en kveld som familietid og bare bestemt når den tiden er. Og eller benyttet anledningen til å komme ut av huset og babybobla. Kan selvsagt også hende at de endrer innstilling litt når de går fra "sitter og se på" til barnevakt Og at det etterhvert reduserer tiden litt. Skal du ikke se bort i fra, hehe. Så bare si "så herlig at dere vil passe xx! Da tar jeg meg en tur ut, så koser dere dere masse, jeg er tilbake etter duppen. Have fun!" Anonymkode: 0a6c8...04b Egentlig ganske gode råd hvis man liker å ha egentid. Slenger meg på denne, selv om det aldri ville fungert for meg personlig (vil helst ikke ha tid uten barna) Anonymkode: 16da0...c52 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #20 Skrevet 27. april 2023 Her var det uanmeldte besøk altfor ofte som var problemet, og det eneste som funket var være ikke være hjemme i det tidsrommet personen oftest kom på besøk. Dro på butikken, trillet tur, besøkte andre som vi så sjeldnere (pga den som uanmeldt beslagla mye tiden vår). En periode som var litt strevsom, men som var verdt det i det lange løp. Nå har det gått noen år, og det er hyppigheten av besøk er mer normal (og likt fordelt). Anonymkode: 90a65...a86 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå