Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest marilyn
Skrevet

Er det noen somkan gi meg noen tips i forhold til fødselspenger? Jeg vet at man må jobbe 6 av de siste 10 mnd før fødselen. Men må det være FAST jobb?? for tiden jobber jeg en del som tilkallingshjelp i skolen. Jeg jobber masse, men jeg tror ikke jeg har rett på pensjon gjennom slik jobbing og da har jeg kanskje ikke rett på fødselspenger heller??

Hva om et vikariat går ut mens jeg er hjemme med baby eller før fødselen? Har jeg krav på fødselspenger da?? Eller må vikariatet være så langt at jeg ennå skal tilbake i jobben når det har gått et år??

Grubble brubble!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg har skjønt det trenger du ikke ha vikariat som 'holder' hele svangerskapspermisjonen - så lenge du har jobbet i 6mnd har du krav til penger. Men, det er det mange brenner seg på. Hvis vikariatet går ut har man ingen rettigheter å få tilbake jobben, eller forlengelse - og når man da begynner i ny jobb må man igjen jobbe opp ferie osv. Blodig uretferdig spør du meg!

Litt usikker på om det må være fast jobb - tror ikke det - men lar det være opp til noen annen å svare på det så du får et riktig svar.

Håper det løser seg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Fødselspengene blir regnet ut fra hvor mye du faktisk har jobbet. (Så lenge du har jobbet hvitt da;) Det spiller ingen rolle om vikariatet går ut i permisjonstiden.

Skrevet

hvis du ikke har arbejdet fuld tid kan det være at det beløb som du er berettiget til er mindre en engangs stønaden som er på 32100 og nogle kroner dette beløb er ikke skatte frit men det er permitions pengene ikke så få en tid på trygdekontoret og ta en prat med dem så du kan finde ud af hvad kan bedst betale sig for dig...

jeg selv er selvstændig næringsdrivende og jeg fandt ud af at engangsbeløbet kom sig bedst ud for mig selv om jeg godt kunne få permitation, så det er bedst man regner på det så man ikke snyder sig selv...

lykke til

Skrevet

OBS!

Tid med dagpenger teller også med. Og derfor bør du kanskje stå registrert som delvis sysselsatt ved siden av vikartimene.

Og det er 6 mnd før 3 uker før fødsel!!

Jeg jobbet 6 mnd, men barnet kom 16 dager før termin. Dette gikk likevel greit fordi jeg hadde 21 dager med dagpenger før jeg begynte å jobbe. Snakk om flaks!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...