AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Jeg er nettopp begynt med faste der jeg prøver å spise 2 måltider for dag. Spiser første måltid mellom 11-13 og 1 måltid 17-18. Har derfor noen spørsmål jeg lurer på. 1. På spesielle dager hvor det er vanlig med litt mer mat/drikke utover dagen spiser dere som vanlig da eller hvordan løser dere det? Tenker da på feks 17.mai og julaften. 2. Når du lager mat, smaker du på maten du lager? Feks om du lager middag eller mat til barna når du selv ikke skal spise? Tar meg selv i å stappe skeia i munnen for å "rense" den før oppv.maskin 😂 3. Hvor lang tid tok det før du ble vant med å faste? Jeg merker på noen dager så må jeg ha et lite mellommåltid rundt kl 14-15, ellers blir jeg fysisk dårleg da jeg enda ikke er vant med dette spisemønsteret. 4. Drikker du sukkerfri/kalorifri drikke når du faster? Anonymkode: b1f0c...927
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Jeg orker ikke tenke på faste på dager som 17 mai og julaften, men fråtser ikke. Vet ikke hvor lang tid det tok før jeg ble vant, har holdt på med faste i mange år (både periodisk og juicefaster over tid). Anbefaler at du har et mindre spisevindu mellom måltidene, eller legger inn et mellommåltid. Drikker kun vann, eller urtete. Bruker aldri sukker, splenda, sukrin. En sjelden gang honning, men det må være lynghonning e.l. Drikker heller ikke kaffe eller alkohol. Noensinne. Anonymkode: 0020d...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 1. På spesielle dager som julaften, bursdag og 17 mai tenker jeg ikke på spisevindu eller faste. 2. Jeg har ikke barn, men smaker på all mat jeg lager til meg selv. Skal jo spise den etterpå, og om det er en stund til maten skal bli spist så overtenker jeg ikke så mye. Det er det du gjør mest av som betyr noe for helsen din. 3. Ble vant med det med en gang. Men enkelte travle dager så har jeg behov for tre måltider istedenfor to og tenker der er helt greit. Prøver å la det gå god tid mellom måltidene, men unngår å være helt rigid. Du må ta det gradvis og lytte til kroppen. Det er ikke alt eller ingenting. 😊 4. Drikker kun vann, en sjelden gang te. Anonymkode: f0faa...881
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 1. Hvis det feks er 17. mai eller en bursdag på kvelden og jeg vet det er mye mat drikker jeg ofte en smoothie feks til første måltid og spiser ett stort måltid når vi er borte / har gjester og spiser med de 2. Nei, men kunne fint gjort det. Vi spiser alltid middag sammen 3. Tok en ukes tid å bli vant til å ikke trykke i meg noe etter leggetid 😂 Var allerede vant med å ikke spise frokost da jeg ikke er frokostmenneske 4. Ja, det er kjempeviktig å få i seg væske! Drikker sukkerfri saft (kan fryses i ispinne-form hvis man vil ha noe å tygge på), Pepsi Max eller annen sukkerfri brus og noen ganger buljong hvis jeg er veldig sulten. Anonymkode: fa196...94a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 1. Jeg har periodisk faste også i høytider. 2. Smaker og spytter, om jeg ikke skal spise da. 3. Tror jeg er født for periodisk faste. Kan ikke husket at jeg har blitt negativ påvirket av å gå lenge uten mat. Får «aldri» lavt blodsukker. 4. Ja, jeg drikker kalorifritt, så ofte jeg vil. Anonymkode: abc8f...af5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Mitt råd er å ikke være så rigid. Hvordan du spiser skal passe inn i livet ditt; ikke motsatt. På spesielle dager som julaften og 17. mai, spiser jeg som jeg ønsker. Og det innebærer som regel at jeg spiser til andre tider enn hva jeg gjør til hverdags. Jeg unngår som regel å smake på maten, fordi det for meg trigger sult og cravings. Jeg trengte ikke noen tilpasningstid. Jeg bare skipper frokosten, og det går fint. Jeg kan helt fint faste i opptil 18 timer, men mer enn det, så blir jeg dårlig. Da blir jeg svimmel og slapp og uvel. Ja, jeg drikker (selvsagt!) kalorifri drikke i fastevinduet. Å gå uten drikker er helt unødvendig, og ikke bra. Anonymkode: 25eb3...f55
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Takk for svar alle! Bare for å oppklare så tenkte jeg på lettbrus e.l. som kalorifri drikke. Vann drikker jeg selvsagt mye av! Anonymkode: b1f0c...927
Brunhilde Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 For meg er dette blitt mer elle mindre en livsstil og etter flere år kan jeg si at: 1. På spesielle dager strekker jeg spisevinduet utover kvelden hvis jeg har lyst, men jeg da drøyer jeg ofte første måltidet lengst mulig. 2. Jeg smaker ikke på maten jeg lager hvis det er før spisevindu, men jeg lager stort sett bare mat til meg selv. 3. Det gikk fort å bli vant til, men noen dager føler jeg mer sult enn andre, da spiser jeg en frukt eller et knekkebrød mellom lunsj og middag. 4. Ja, eller egentlig nei, jeg kan ta et glass lettbrus, men som regel drikker jeg kaffe. Etter å ha holdt på med dette så lenge, har jeg også dager hvor jeg ikke faster. Om jeg er på besøk hos noen som spiser frokost, eller om jeg har gjester selv, så deltar jeg i måltidet. I helgene hender det også at jeg spiser senere, og at jeg spiser usunne ting. Det er uansett ikke noe problem å gå tilbake til periodisk faste etterpå, sikkert fordi det er den måten å spise på som passer meg aller best. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er nettopp begynt med faste der jeg prøver å spise 2 måltider for dag. Spiser første måltid mellom 11-13 og 1 måltid 17-18. Har derfor noen spørsmål jeg lurer på. 1. På spesielle dager hvor det er vanlig med litt mer mat/drikke utover dagen spiser dere som vanlig da eller hvordan løser dere det? Tenker da på feks 17.mai og julaften. 2. Når du lager mat, smaker du på maten du lager? Feks om du lager middag eller mat til barna når du selv ikke skal spise? Tar meg selv i å stappe skeia i munnen for å "rense" den før oppv.maskin 😂 3. Hvor lang tid tok det før du ble vant med å faste? Jeg merker på noen dager så må jeg ha et lite mellommåltid rundt kl 14-15, ellers blir jeg fysisk dårleg da jeg enda ikke er vant med dette spisemønsteret. 4. Drikker du sukkerfri/kalorifri drikke når du faster? Anonymkode: b1f0c...927 1. Nei, jeg faster ikke på spesielle anledninger. 2. Jeg har ikke barn. Lager jeg middag, så skal jeg spise den, derav smaker jeg. 3. Fastet egentlig fra før av, da mitt siste måltid er som oftest middag i 18-tiden, og spiser ikke frokost, så mitt første måltid er lunsj på jobb i 11-tiden. Så er ganske vandt med å faste, nå utvider jeg av og til fastevinduet mitt over 24 timer. 4. Hele greia er at du ikke skal drikke noe annet enn "vann" under faste, da andre drikkevarer kan starte mekanismene i kroppen som om "du spiser". Og enkelte tilsetningsstoffer i drikkevarer kan skape mer sult. Har av og til drukket kaffe/sukkerfri energidrikk - da jeg ikke er helt "nazi" på fastingen. Som alt annet i livet, alt med måte. Om fasten skal bli noe som tar over "livet" ditt, er det ikke sunt. Anonymkode: e14a6...8d7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Periodisk faste er ikke som for eksempel lavkarbo, der et måltid kan kaste deg ut av ketose. Det er null problem å ha dager uten. Jeg driver med periodisk faste de dagene jeg ikke trener om morgenen. Egentlig bare fordi jeg ikke er glad i frokost, og har aldri hatt vane med å spise kveldsmat. Noen ganger blir spiselogistikken annerledes (som de eksemplene du nevner), så da spiser jeg når det passer resten av programmet/folkene/whatever. Jeg kan ikke si at jeg kjenner på kroppen noen som helst forskjell på periodisk faste og ikke. I slutten av syklusen (når det nærmer seg mensen) er jeg mer sulten, og spiser når jeg føler at jeg trenger det. Anonymkode: 985b1...3d4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): 1. Nei, jeg faster ikke på spesielle anledninger. 2. Jeg har ikke barn. Lager jeg middag, så skal jeg spise den, derav smaker jeg. 3. Fastet egentlig fra før av, da mitt siste måltid er som oftest middag i 18-tiden, og spiser ikke frokost, så mitt første måltid er lunsj på jobb i 11-tiden. Så er ganske vandt med å faste, nå utvider jeg av og til fastevinduet mitt over 24 timer. 4. Hele greia er at du ikke skal drikke noe annet enn "vann" under faste, da andre drikkevarer kan starte mekanismene i kroppen som om "du spiser". Og enkelte tilsetningsstoffer i drikkevarer kan skape mer sult. Har av og til drukket kaffe/sukkerfri energidrikk - da jeg ikke er helt "nazi" på fastingen. Som alt annet i livet, alt med måte. Om fasten skal bli noe som tar over "livet" ditt, er det ikke sunt. Anonymkode: e14a6...8d7 Nei, dette stemmer ikke. Så lenge det ikke er kalorier i drikken, startes ikke "du spiser" mekanismer i kroppen. Koffein er forøvrig sultdempende Så det er BRA å drikke koffein om man sliter med sult mens man faster. Anonymkode: 25eb3...f55
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar alle! Bare for å oppklare så tenkte jeg på lettbrus e.l. som kalorifri drikke. Vann drikker jeg selvsagt mye av! Anonymkode: b1f0c...927 Hva er målet ditt? Lettbrus og fun-light etc er muligens kalorifatittig, men full av kunstig søtning (særlig aspartam). Hvis du bryr deg om helsa så dropper du dette. Koffein er svært dehydrerende og stresser binyrer, så absolutt ikke bra å drikke nei. Sulten sitter mye i hodet, så det gjelder å være mentalt sterk. Jo mer trening man får rundt faste, jo lettere blir det. Anonymkode: 0020d...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva er målet ditt? Lettbrus og fun-light etc er muligens kalorifatittig, men full av kunstig søtning (særlig aspartam). Hvis du bryr deg om helsa så dropper du dette. Koffein er svært dehydrerende og stresser binyrer, så absolutt ikke bra å drikke nei. Sulten sitter mye i hodet, så det gjelder å være mentalt sterk. Jo mer trening man får rundt faste, jo lettere blir det. Anonymkode: 0020d...2c3 Målet er å unngå småspising, cravings og søtsug, og finne en langvarig måte å leve/spise på. Som igjen kan hjelpe med vektnedgang/holde en stabil vekt. Jeg drikker lite koffein, så evt lettbrus er mest for å ha noe "kos" gjennom en dag. Anonymkode: b1f0c...927 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Målet er å unngå småspising, cravings og søtsug, og finne en langvarig måte å leve/spise på. Som igjen kan hjelpe med vektnedgang/holde en stabil vekt. Jeg drikker lite koffein, så evt lettbrus er mest for å ha noe "kos" gjennom en dag. Anonymkode: b1f0c...927 Da ville jeg funnet en annen "kos" i det daglige. Å drikke lettbrus o.l kan faktisk også bidra til ytterligere søtsug og faktisk også i noen tilfeller vektøkning pga kunstig søtning. Ta deg heller en banan, lag en liten smoothie med bær, eller en kopp urtete. Peppermyntete f.eks er jo kjempegodt, og bra for fordøyelsen. Heller det med en liten dæsj lynghonning, enn lettbrus. Hold blodsukkeret stabilt med langsomme karbohydrater, spis ren mat (mat fra bunnen), mye grønt, og ha normalt aktivitetsnivå (utifra hva du klarer). Cravings og søtsug vil gi seg på sikt. Inntil det gir seg, så pust deg gjennom det fremfor å døyve det med brus. Jeg har ikke hatt søtsug på mange år, jeg tror det tok noen mnd fra jeg sluttet med all den "hvite" maten og sukker/søtning. Anonymkode: 0020d...2c3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #15 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 19.59): Jeg er nettopp begynt med faste der jeg prøver å spise 2 måltider for dag. Spiser første måltid mellom 11-13 og 1 måltid 17-18. Har derfor noen spørsmål jeg lurer på. 1. På spesielle dager hvor det er vanlig med litt mer mat/drikke utover dagen spiser dere som vanlig da eller hvordan løser dere det? Tenker da på feks 17.mai og julaften. 2. Når du lager mat, smaker du på maten du lager? Feks om du lager middag eller mat til barna når du selv ikke skal spise? Tar meg selv i å stappe skeia i munnen for å "rense" den før oppv.maskin 😂 3. Hvor lang tid tok det før du ble vant med å faste? Jeg merker på noen dager så må jeg ha et lite mellommåltid rundt kl 14-15, ellers blir jeg fysisk dårleg da jeg enda ikke er vant med dette spisemønsteret. 4. Drikker du sukkerfri/kalorifri drikke når du faster? Anonymkode: b1f0c...927 Jeg tenker det må være rom for fleksibilitet. 1. Jeg er oppvokst med "periodisk faste", men med litt lenger spisevindu enn du har lagt opp til. (14 timer faste, 10 timer spisevindu. Dette spisemønsteret hadde ikke noe navn den gangen, det var bare vanlig) 3-4 faste måltider hver dag, ingen mellommåltider. I helgene og på festdager ble første måltid spist litt senere, og det samme ble siste måltid. (Første måltid kl 10 i stedet for kl 8, og siste måltid kl 20 i stedet for kl 18) 2. Hele familien spiste sammen, derfor ble maten ryddet bort innenfor "spisevinduet", og problemet med å holde på med mat utenfor spisevindu var ikke-eksisterende. Jeg tror at jeg ville latt være å slikke skjeen hvis det var utenfor spisevinduet mitt. 3. Jeg er som sagt oppvokst med dette, og har aldri hatt noen tilvenning. 4. Jeg drikker når jeg er tørst, men veldig lite de siste timene før leggetid. (jeg vil ikke på do om natta) Anonymkode: 5b46a...c7e
Tvist Skrevet 27. april 2023 #16 Skrevet 27. april 2023 Jeg spiser fra 11-16 omtrent, men er fleksibel om jeg blir veldig sulten før eller etter det. 2 dager i uka spiser jeg bare lunsj, og så neste måltid neste dag, siden jeg vil gå ned litt i vekt. Lager bare mat til meg, så det er ikke noe problem med smaking. Spesielle dager faster jeg ikke, enkelt og greit. Heller ikke om jeg skal ut om kvelden og spise med venner. I spisevinduet har jeg en del mellommåltider, ser ingen problemer med det. Når skulle jeg ellers spist frukt? Drikker bare vann og te når jeg faster, men jeg liker ikke kaffe og drikker generelt lite annet enn vann, faste eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #17 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 19.59): Jeg er nettopp begynt med faste der jeg prøver å spise 2 måltider for dag. Spiser første måltid mellom 11-13 og 1 måltid 17-18. Har derfor noen spørsmål jeg lurer på. 1. På spesielle dager hvor det er vanlig med litt mer mat/drikke utover dagen spiser dere som vanlig da eller hvordan løser dere det? Tenker da på feks 17.mai og julaften. 2. Når du lager mat, smaker du på maten du lager? Feks om du lager middag eller mat til barna når du selv ikke skal spise? Tar meg selv i å stappe skeia i munnen for å "rense" den før oppv.maskin 😂 3. Hvor lang tid tok det før du ble vant med å faste? Jeg merker på noen dager så må jeg ha et lite mellommåltid rundt kl 14-15, ellers blir jeg fysisk dårleg da jeg enda ikke er vant med dette spisemønsteret. 4. Drikker du sukkerfri/kalorifri drikke når du faster? Anonymkode: b1f0c...927 1. Jeg aksepterer avvik fra normalen uten å bli stresset av det, bare fortsetter som vanlig etterpå. 2. Jeg hadde problemer da jeg var yngre med at jeg spiste mens jeg laget mat, smakte såpass mye at jeg ble mett før middag men spiste likevel. Jobbet også i bakeri og smakte der og. Jeg kuttet tvert, ingen spising utenom måltid! 3. Husker ikke, har tatt det litt gradvis, kuttet ut kveldsmat, så frokost. Synes det går helt fint, bare drikker ekstra. 4. Nei jeg kan ikke tenke meg at aspartam kan være godt for tarmen. Drikker vann, te, kaffe, eller boblevann Anonymkode: 60f12...39f
Blåttvann Skrevet 27. april 2023 #18 Skrevet 27. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 19.59): Jeg er nettopp begynt med faste der jeg prøver å spise 2 måltider for dag. Spiser første måltid mellom 11-13 og 1 måltid 17-18. Har derfor noen spørsmål jeg lurer på. 1. På spesielle dager hvor det er vanlig med litt mer mat/drikke utover dagen spiser dere som vanlig da eller hvordan løser dere det? Tenker da på feks 17.mai og julaften. 2. Når du lager mat, smaker du på maten du lager? Feks om du lager middag eller mat til barna når du selv ikke skal spise? Tar meg selv i å stappe skeia i munnen for å "rense" den før oppv.maskin 😂 3. Hvor lang tid tok det før du ble vant med å faste? Jeg merker på noen dager så må jeg ha et lite mellommåltid rundt kl 14-15, ellers blir jeg fysisk dårleg da jeg enda ikke er vant med dette spisemønsteret. 4. Drikker du sukkerfri/kalorifri drikke når du faster? Anonymkode: b1f0c...927 1.Tenker ikke på faste når jeg er i selskaper, det skjer noe ekstra eller det ville vært litt sært å faste. F.eks. ved champagnefrokost på 17.mai som ender i en litt sen middag, da har man spist hele dagen. Det gjør ingenting. Er bare litt ekstra sulten dagen etter, men ikke voldsomt. 2.Spiser ikke en eneste kalori før dagens første måltid hvis ikke jeg må. Å smake på maten når den lages til barn er gjerne ikke nødvendig, da den ikke inneholder salt. Jeg bruker mye annet krydder og vet hva maten skal/burde inneholde av dette. Barna er uansett ikke så kresne at den må være perfekt for å spises. Lager jeg mat i spisevinduet er jeg ikke så nøye på det. 3.Én dag. Dette var helt riktig for meg og min kropp. 4.Absolutt ikke. Drikker bare vann. Kan ta ett glass Pepsi Max på kvelden på lørdager, hvis jeg får lyst, men sjeldent. Selv om ting ikke inneholder kalorier så må kroppen bearbeide det den får i seg utenom vannet, så sukkerfri saft/brus ville ikke gitt kroppen pause. Endret 27. april 2023 av Blåttvann 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå