Gå til innhold

Lærerens arbeidstid, forklart med t-skje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Siden så mange er så fryktelig opptatt av lærere, og det er så mange feiloppfatninger ute og går, tenkte jeg å ta en forklaring med t-skje. Denne forklaringen gjelder en del barneskolelærere, men gir uansett et godt inntrykk av arbeidstiden. 

En lærer skal jobbe 1687.5 timer i året. Totalt. Inkludert alt. Dette er et helt normalt årsverk, på lik linje med andre yrker. Men, der hvor andre yrker har sitt årsverk fordelt på 47 uker, har læreren sitt fordelt på 40 uker. En av disse 40 ukene er planleggingsdager (40t). De siste 39 ukene er undervisning. Lærere har også 4 uker lovpålagt ferie i juli. Resten av året er undervisningsfrie uker. 

Tilbake til de 1647,5 timene. (Altså hele årsverket etter at planleggingstiden er trukket fra). I gjennomsnitt tilsvarer det 42,2 timer i uka i 39 uker. Ca 32 av disse er bundet til arbeidsplassen hver uke. Denne tiden har rektor styringsrett over, og alle pålagte oppgaver skal innenfor denne tiden:

Undervisning ca 19 t

Faste ukentlige møter: ca 5t

Inspeksjon: ca 1-2t

Friminutt/matpauser/overganger: 2-3t

Da gjenstår ca 3t i uka som skal dekke utviklingssamtaler og skriving av disse (om noe er pålagt), foreldremøter, møter med andre instanser, all kontakt med hjem/e-post/tlf/ og alt annet pålagt (IOP, rapporter, henvisninger osv). 

Så gjenstår ca 10 timer i uka i 39 uker. Dette er tid læreren har full råderett over. Denne tiden er den som hovedsakelig kommer elevene til gode. Her forbereder læreren egen undervisning, retter lekser, lager materiell, kopierer, laminerer, klipper ut maler,  hører innleste leselekser og mye mer. Denne tiden kan læreren ta ut når og hvor den vil. Mange lærere er ganske utslitt etter en dag med undervisning og vil tidligere hjem, men kanskje heller sitter hjemme på kvelden. Andre kommer tidlig på morgenen. Noen sitter søndager. Andre sitter og retter i ferier. 

Så da vet dere det. For at læreren sitt arbeidsår skal gå opp, jobber læreren i gjennomsnitt en time lengre enn deg hver dag. En time mer hver dag gir noen uker arbeidsfri. Dette er enkel matematikk. I utgangspunktet betyr det ikke at lærere burde jobbe tidlig og sent og alle helger og diverse for å få lov til å ha ferie. Selv om akkurat det er det mange som ikke innser.  

Noen (saklige) spørsmål?

Anonymkode: 4b390...d09

Du er lærer selv? 

Anonymkode: 0fb7b...7d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er det da mange som gjør privat vha apper, jeg kjenner flere. De går som regel tom for timer i mai en gang, med en måneds skole igjen. 

Anonymkode: a443c...4a1

Enkelte gjør det nok privat ja, kanskje de som jobber mest, men den lærerstanden generelt nekter å dokumentere arbeistiden sin ved å bruke arbeidsgivers stemplingssystem, slik som andre vanlige tilsette må. Hvorfor er det umulig å få til?

Anonymkode: d9580...7da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I all denne elendigheten så må dere ikke glemme at dere tross alt har en trygg jobb.  Nå har konkursene begynt i privat sektor, og det kommer bare til å eskalere når renteøkninger, strøm og svak krone (for de som importerer varer) begynner å bite enda mer. Da kommer arbeidsledigheten også.

Anonymkode: c37d6...931

Den er ikke trygg nei. Det er ett utdøende yrke. 

Anonymkode: f1a82...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Takk for et interessant hovedinnlegg! Kan jeg spørre om du kan sette opp en oversikt som viser hvordan en lærer jobber på en typisk dag? Altså med alle møter og ikke-undervisning.

Anonymkode: ff646...f97

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tilbake til tema i HI… noe må jo være riv ruskende galt med måten norsk skole er organisert på. Man underviser altså 19 timer i grunnskolen (mindre på ungdomstrinnet og vgs tror jeg). Det vil jo si at man ( i prinsippet) har mer enn en time på for- og etterarbeid og oppfølging for hver time man underviser. Det burde jo egentlig holde i lange baner. Så vidt jeg vet har Norge størst lærertetthet og er vel også det landet der lærere tilbringer minst tid i klasserommet. Hva har gått galt? 
Har man virkelig fem timer faste møter hver eneste uke? Hvorfor det?

Kanskje litt på siden, men man kan gjerne være flere lærere i hver time, pga spesialtiltak hos enkeltelever osv. og dette fører faktisk til mye ekstraarbeid. Å planlegge timer tar mye lenger tid når man skal planlegge sammen med en annen person, spesielt hvis vedkommende er en sånn som liker å snakke om alle detaljer og er ikke kan tenke litt selv. Selv er jeg rask og effektiv i planlegging av både undervisning og f.eks prøver, men denne tiden forlenges noe enormt når man skal diskutere med en annen. Stor lærertetthet er en fordel for elevene, og er mer behagelig for oss lærerne akkurat i de minuttene vi har undervisning, men ellers er dette en ekstra byrde.

Anonymkode: 0d6fb...060

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enkelte gjør det nok privat ja, kanskje de som jobber mest, men den lærerstanden generelt nekter å dokumentere arbeistiden sin ved å bruke arbeidsgivers stemplingssystem, slik som andre vanlige tilsette må. Hvorfor er det umulig å få til?

Anonymkode: d9580...7da

Hvor nekter de det? Jeg har aldri hørt noen nekte på det, egentlig. Jeg har hørt en skole engang som innførte et prøveprosjekt at man kunne få betalt for ekstra arbeid og stille med vikartimer ved eventuelle ledige timer, hvis man brukte et slikt system du snakker om. Men det ble avviklet etter ett år fordi det ble så dyrt for skolen, som måtte ut med mange ekstra timer🙃 Men sånn generelt så har alle ledere i skolen jeg har vært borti vært mest opptatt av å lette byrden og fristille tid for lærere, siden de vet det jobbes veldig mye. Det er rett og slett ikke noen etterspørsel etter slikt system som du snakker om fra hverken arbeidsgiver, som vet det kommer mange ekstra gratis timer, eller arbeidstaker, som ofte tenker det er verdt det for elevenes skyld og fordeler som faste friperioder. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei. Det er det ikke.

Anonymkode: fdd44...426

Enig her.

Jobb timene dere skal, utover det ikke jobb… er det vanskelig å prioritere arbeidsoppgaver må du be lederen din om hjelp slik at hen kan bli klar over hva som ikke blir gjort. Så si det fks er retting foreldresamtaler. Så sier du i nyhetsbrev til foreldre at det ikke vil bli gjennomført foreldresamtaler. Får du klager henviser du til rektor.

Anonymkode: 97503...960

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo selvsagt klokketimer, det fremgår av HI. 

Ja, men brukeren som hadde andre timer tenkte antakelig på skoletimer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig her.

Jobb timene dere skal, utover det ikke jobb… er det vanskelig å prioritere arbeidsoppgaver må du be lederen din om hjelp slik at hen kan bli klar over hva som ikke blir gjort. Så si det fks er retting foreldresamtaler. Så sier du i nyhetsbrev til foreldre at det ikke vil bli gjennomført foreldresamtaler. Får du klager henviser du til rektor.

Anonymkode: 97503...960

Ja, det er ikke noe problem. Men brukeren du sier deg enig med påstod at det ikke var nok hjemmearbeid til å komme opp i 43 timer.  

AnonymBruker
Skrevet

Takk for et interessant hovedinnlegg! Kan jeg spørre om du kan sette opp en oversikt som viser hvordan en lærer jobber på en typisk dag? Altså med alle møter og ikke-undervisning.

Anonymkode: ff646...f97

Selvfølgelig. Her er en helt vanlig dag for meg.

0700-0815 (ubunden tid): Logge på alle systemer (to-trinnspålogging). Svare på meldinger fra foresatte. Føre fravær. Klargjøre pc-skrivebordet for dagen. Logge på ulike læreverk og legge faner klar. Gå på klasserommet og henge klar dagsplanen. Slå på tavla osv. 

Bunden tid starter 0815

0815-0830: Inspeksjon

0830-1000: Undervisning ( Jeg er alene med 19 3.klassinger)

1000-1015: Inspeksjon

1015-1115: Undervisning og tilsyn under spising

1115-1145: Få elevene ut til storefri. Egen spising mens elevene er ute. Sjekke om det har kommet noen flere e-poster eller meldinger fra foresatte underveis

1145-1315: Undervisning

1315-1330: Få elevene avgårde. Slå av en liten prat om noen trenger det. Rydde litt i klasserommet. 

1330-1400: Samarbeidstid med spesialpedagog. (Vi oppdaterer hverandre om en enkeltelev og legger en rask plan for hvordan vi skal samarbeide rundt eleven de neste dagene) Dette er et fast ukentlig møte.  

1400-1430: Samarbeidstid med trinnet. Vi samkjører litt med hverandre så vi gjør ting forholdsvis likt. Denne tiden brukes også til telefonsamtaler som må tas. 

14.30-15.30: Møte/Fellestid for hele personalet. Denne tiden er rektor/kommunalt styrt. 

15.30 er min bundne tid ferdig. Nå er jeg ikke lengre tilgjengelig for foreldre, så jeg svarer ikke på telefoner eller meldinger eller lignende. Det blir liggende til dagen etter. 

15.30 og utover: Planlegge neste dags undervisning. Kopiere etc. Ev fylle ut rapporter eller annet papirarbeid som må gjøres. Ev rette elevarbeid. 

16/ 16.30/ 17.... Varierer veldig: Gå hjem når jeg er ferdig og føler meg noenlunde klar for neste dag. 

Er ikke de helt store variasjonene fra dag til dag. Andre dager har jeg lengre rektorstyrte møter. Andre dager har jeg andre satte samarbeidsmøter. Og så er det andre møter med andre instanser nå og da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

0700-0815 (ubunden tid): Logge på alle systemer (to-trinnspålogging). Svare på meldinger fra foresatte. Føre fravær. Klargjøre pc-skrivebordet for dagen. Logge på ulike læreverk og legge faner klar. Gå på klasserommet og henge klar dagsplanen. Slå på tavla osv. 

Bunden tid starter 0815

1115-1145: Få elevene ut til storefri. Egen spising mens elevene er ute. Sjekke om det har kommet noen flere e-poster eller meldinger fra foresatte underveis

1315-1330: Få elevene avgårde. Slå av en liten prat om noen trenger det. Rydde litt i klasserommet. 

1330-1400: Samarbeidstid med spesialpedagog. (Vi oppdaterer hverandre om en enkeltelev og legger en rask plan for hvordan vi skal samarbeide rundt eleven de neste dagene) Dette er et fast ukentlig møte.  

1400-1430: Samarbeidstid med trinnet. Vi samkjører litt med hverandre så vi gjør ting forholdsvis likt. Denne tiden brukes også til telefonsamtaler som må tas. 

14.30-15.30: Møte/Fellestid for hele personalet. Denne tiden er rektor/kommunalt styrt. 

15.30 er min bundne tid ferdig. Nå er jeg ikke lengre tilgjengelig for foreldre, så jeg svarer ikke på telefoner eller meldinger eller lignende. Det blir liggende til dagen etter. 

15.30 og utover: Planlegge neste dags undervisning. Kopiere etc. Ev fylle ut rapporter eller annet papirarbeid som må gjøres. Ev rette elevarbeid. 

16/ 16.30/ 17.... Varierer veldig: Gå hjem når jeg er ferdig og føler meg noenlunde klar for neste dag. 

Er ikke de helt store variasjonene fra dag til dag. Andre dager har jeg lengre rektorstyrte møter. Andre dager har jeg andre satte samarbeidsmøter. Og så er det andre møter med andre instanser nå og da. 

Jeg bare lurer på to ting:

1 time og 15 min til å skru på systemer og svare på noen Mail høres ekstremt ineffektivt ut? (Har selv tilsvarende start på dagen, men det tar ikke over en time.)

Har dere virkelig én times møte med alle ansatte hver dag? Hva i alle dager brukes disse møtene til? 

Anonymkode: d2073...22b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bunden tid starter 0815

Altså, hvorfor i alle dager driver foreldrene og sender så mange meldinger? Ikke rart lærerne har det travelt hvis de hele tiden må bruke tid på å svare foreldre i steder for å gjøre andre arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: d7c16...b28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

1 time og 15 min til å skru på systemer og svare på noen Mail høres ekstremt ineffektivt ut? (Har selv tilsvarende start på dagen, men det tar ikke over en time.)

Har dere virkelig én times møte med alle ansatte hver dag? Hva i alle dager brukes disse møtene til? 

Det er en ufattelig trang her til å plukke fra hverandre og kreve detaljinformasjon om alle arbeidsoppgaver lærere gjør. Det er faktisk umulig å gjengi, fordi dagen består av både planlagte og uplanlagte gjøremål. Man ender svært ofte opp med å måtte legge fra seg alt man må/hadde planlagt å gjøre, fordi det "brenner" et sted. I dag brukte jeg hele ettermiddagen på en konflikt som egentlig startet mellom to elever på some i går etter skolen. Den har påvirket hele elevgruppa (og dermed undervisning) i dag, og har fortsatt med telefoner fra foreldre etter skoletid. Det forventes at skolen ordner opp, og det skal skje NÅ... Morgendagen har jeg ikke tenkt på engang, så der går kvelden etter at egne barn er lagt. Jeg har selvsagt grovplanlagt, men det er ikke mye å stille opp med i klasserommet og fylle 6 timer med. Dessuten vet jeg at hvis det ikke gjøres noe ift konflikten i dag, blir morgendagen verre. Den er nok uansett ikke over og ute av verden. Andre ting måtte vike i dag, men de må jo gjøres og frister holdes. Av og til hadde det vært en lettelse med stemplingsur. Tenk å kunne legge ned arbeidet og gå hjem? Overtidsbetaling eller avspasering for overtid? Det er bare det at jeg ikke hadde kunnet leve med å "drite i" det som da måtte utgå. I dag hadde det blitt planlegging av morgendagens undervisning. Jeg tror ærlig talt at foreldrene hadde blitt rimelig mye mer misfornøyde på sikt også. Jeg undrer meg ofte på hvor dette behovet for å "ta" lærere kommer fra. Samtidig vet jeg jo at det bunner i uvitenhet, og oppfordrer kritikere til å ta seg et år som vikar.

Anonymkode: 4133c...25d

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså, hvorfor i alle dager driver foreldrene og sender så mange meldinger? Ikke rart lærerne har det travelt hvis de hele tiden må bruke tid på å svare foreldre i steder for å gjøre andre arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: d7c16...b28

Der traff du en ekstremt aktuell spiker! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er en ufattelig trang her til å plukke fra hverandre og kreve detaljinformasjon om alle arbeidsoppgaver lærere gjør. Det er faktisk umulig å gjengi, fordi dagen består av både planlagte og uplanlagte gjøremål. Man ender svært ofte opp med å måtte legge fra seg alt man må/hadde planlagt å gjøre, fordi det "brenner" et sted. I dag brukte jeg hele ettermiddagen på en konflikt som egentlig startet mellom to elever på some i går etter skolen. Den har påvirket hele elevgruppa (og dermed undervisning) i dag, og har fortsatt med telefoner fra foreldre etter skoletid. Det forventes at skolen ordner opp, og det skal skje NÅ... Morgendagen har jeg ikke tenkt på engang, så der går kvelden etter at egne barn er lagt. Jeg har selvsagt grovplanlagt, men det er ikke mye å stille opp med i klasserommet og fylle 6 timer med. Dessuten vet jeg at hvis det ikke gjøres noe ift konflikten i dag, blir morgendagen verre. Den er nok uansett ikke over og ute av verden. Andre ting måtte vike i dag, men de må jo gjøres og frister holdes. Av og til hadde det vært en lettelse med stemplingsur. Tenk å kunne legge ned arbeidet og gå hjem? Overtidsbetaling eller avspasering for overtid? Det er bare det at jeg ikke hadde kunnet leve med å "drite i" det som da måtte utgå. I dag hadde det blitt planlegging av morgendagens undervisning. Jeg tror ærlig talt at foreldrene hadde blitt rimelig mye mer misfornøyde på sikt også. Jeg undrer meg ofte på hvor dette behovet for å "ta" lærere kommer fra. Samtidig vet jeg jo at det bunner i uvitenhet, og oppfordrer kritikere til å ta seg et år som vikar.

De fleste har nok ikke stemplingsur, hvis du skulle tro det. Skjønner at ting kan oppstå, men jeg undrer meg også (har spurt om det tidligere) hvorfor det er så enormt mange faste møter hver eneste uke?

Og du, dette er ikke å «ta» lærere. Som jeg har skrevet tidligere så må det jo være noe galt med hvordan den norske skolen er organisert. Norge har høyest lærertetthet og jeg tror også norske lærere har minst tid i klasserommet. Likevel er alle utslitte. Noe må gjøres med måten det jobbes på. Et ledelsesproblem, ja. Men lærere selv må slutte å gnåle om lønn og heller prøve å få tilbake friheten og selvstendigheten. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det inkluderte også oppsett i klasserommet. 

Jeg har også to elever som trenger en egen arbeidsplan hver dag. De tar litt tid hver morgen. Vi har en haug med systemer vi skal logge oss inn på. Allerede med ulike to-trinnspålogginger. Plutselig komme det en oppdatering så alt må skrus av og på igjen. Så er det kø med kopimaskinen. Ut på fellesstua og se på vikaroversikten, få eller gi en eller annen beskjed. Og ja, ikke minst beskjeder fra foresatte. Siden vi vet at alt vi sender skriftlig gjerne brukes mot oss ved minste mulighet, prøver vi gjerne å tenke litt over hvordan vi formulerer oss. Det tar gjerne noen minutter. 

Noen møter er med hele personalet. Noen er delt. Totalt 4t i uka. Disse møtene brukes gjerne til arbeid pålagt ovenfra. Utarbeide planer som ikke blir brukt, lage analyser, gå igjennom spørreundersøkelser, dra på felleskommunale samlinger, og diverse. I tillegg oppsatte faste samarbeidsmøter. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste har nok ikke stemplingsur, hvis du skulle tro det. Skjønner at ting kan oppstå, men jeg undrer meg også (har spurt om det tidligere) hvorfor det er så enormt mange faste møter hver eneste uke?

Og du, dette er ikke å «ta» lærere. Som jeg har skrevet tidligere så må det jo være noe galt med hvordan den norske skolen er organisert. Norge har høyest lærertetthet og jeg tror også norske lærere har minst tid i klasserommet. Likevel er alle utslitte. Noe må gjøres med måten det jobbes på. Et ledelsesproblem, ja. Men lærere selv må slutte å gnåle om lønn og heller prøve å få tilbake friheten og selvstendigheten. 

Stemplingsur nevnte jeg fordi det i flere tråder har blitt foreslått som et verktøy for å "bevise" at lærere jobber. Jeg er uansett fysisk tilstede på jobb 8-16 fra før, og kunne fint ha utvidet dette til å fylle timene mine pr uke der. Hvis du tar deg tid til å lese gjennom lærertråder her inne, vil du oppdage at de fleste nettopp er opptatt av arbeidsforholdene og elevmassen. Ingen finner seg vel stilltiende i å gå motsatt vei på lønnsfronten - heller ikke lærere. Det er ikke "gnål". Bruken av det ordet sier mer om dine holdninger. Når det gjelder rekruttering til yrket er lønn en svært viktig faktor. Det er få unge som søker en utdanning kun fordi de brenner for noe. De vil ha betalt for  jobben! For å bli værende, er det kombinasjonen arbeidsforhold/trivsel og lønn som gjelder. Når begge deler er synkende, er veien ut kort for mange.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En typisk dag som lærer på vgs:

7.45 - logge på systemer, lese og svare på mailer, printe ut noe til undervisningen,  se over dagens planer og oppdatere, svare på meldinger fra elever på to forskjellige systemer, sjekke fravær, eventuelt sende ut varselbrev.

10.00-11.30 Undervisning, spørsmål fra elever etter timen, gjerne fra elever som behøver å bli sett

11.40- 11.55 lunsj inntas ved skrivebordet,  mye meldinger å svare på, sjekke om alle har levert oppgaver innen fristen, sende påminnelser,  sende melding til elever som sliter psykisk og som ikke møtte til sist time med info om hva vi gjorde og oppmuntring . Gå til undervisning 

12.00-12.45 Undervisning. Teoretisk slutt,  men så var det noen flere spørsmål og flere som behøver litt oppmerksomhet 

13.00 dobesøk og hente en kopp kaffe

13.10 se over plan for neste time, skrive noen tilbakemeldinger på innlevert arbeid. Printe ut noen lettere oppgaver til de svakeste elevene og legge ut linker til fordypningsoppgaver til de sterkeste.

13.45-15.15 Undervisning (etter siste time forsvinner elevene stort sett raskt,  men to dager i uka har jeg en klasse med elever som ikke må rekke bussen og som behøver å prate litt)

15.25 Legge ut lekser på læringsplattform,  svare på flere meldinger, lese og svare nye mailer. Gjøre ferdig forberedelser til neste dag. 

Mellom 16.00 og 16.30 Dra hjem, spise, slappe av på sofaen en halvtime.

20.00-20.45 Logge på mail for å sende info om noe til ledelsen,  oppdage mail fra mor som klager på at sønnen har fått anmerkning for å ikke ha gjort lekse. Lete fram det rettslige grunnlaget, lage utkast som kan diskuteres med avdelingsleder neste dag før jeg svarer. 

20.45- 22.00 Se en dokumentar om et tema vi jobber med for å sjekke om utdrag kan brukes i undervisningen neste uke. Notere aktuelle utdrag. 

Anonymkode: d8e26...453

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og etter min mening er det dette lærere burde fokusere på, i stedet for det evige gnålet om lønn. Store grupper med offentlig ansatte (som i tillegg ikke har et privatmarked for sin arbeidskraft) kan aldri bli spesielt høyt lønnet. Da burde man heller fokusere på å få tilbake noe av friheten og selvstendigheten som jeg forstår har gått tapt de senere årene.

Jeg skjønner ikke helt hvordan kampen for tapt undervisningsfokus i skolen fører til at man skal godta reallønnsnedgang? 

AnonymBruker
Skrevet

På dagsplanen til lærerne som legges ut her, er det ekstremt lite tid til å planlegge og lage god undervisning, som er den viktigste jobben til en LÆRER. Det er skremmende. 

Anonymkode: add44...675

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...