Gå til innhold

Lærerens arbeidstid, forklart med t-skje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ga ingen ny mening…

har lærere 5 uker ferie og 39 uker arbeidstid. Hva med resten av årets uker?

Anonymkode: 97503...960

De er jobbet inn pga 43 timer i uka i stedet for 37,5 timer i uka i undervisningsåret. 

Anonymkode: a443c...4a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har jobbet i skolen, og tilbringer også nå store deler av min arbeidsdag på en videregående skole. 

Korte dager, mye syting, mye fri, og null innsikt i andres mye tøffere arbeidsdag. 

Anonymkode: e8fcb...5df

Og massevis av hjemmearbeid😁 Som du ikke ser... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Rart at lærere nekter å dokumentere/stemple arbeisdstiden sin når de jobber så mye.

Det er det da mange som gjør privat vha apper, jeg kjenner flere. De går som regel tom for timer i mai en gang, med en måneds skole igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og massevis av hjemmearbeid😁 Som du ikke ser... 

Nei er ikke massevis av hjemmearbeid. Noe ja, men ikke nok til å dekke inn de 43 timene i uka.

Anonymkode: fdd44...426

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei er ikke massevis av hjemmearbeid. Noe ja, men ikke nok til å dekke inn de 43 timene i uka.

Jo, det er det, og mer til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo, det er det, og mer til. 

Nei. Det er det ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan godt hende du har rett, men jeg blir bare veldig nysgjerrig på hvor du har dette ifra? Har du fulgt flere lærere år etter år, og i så fall hvordan har du fått innsyn i timene deres? Eller er du lærer og ser hva kollegaer gjør?

Jeg jobber som lærer på barneskole, og ser at noe blir brukt om igjen, men hvorfor ikke hvis det er bra og passer til kompetansemålene? Jeg ser derimot minst like mange nye opplegg som blir til, noe som også har blitt tvunget frem med mangel på lærerbøker og ny læreplan.

Anonymkode: e7328...6e9

Det var bare et spørsmål til hun som var lærer😊 jeg legger meg ikke opp i hvor mye lærere jobber. Personlig er kjempe fornøyd med lærere på skolen til mitt barn. Synes at de jobber i massevis.
men jeg kjenner 2 som er lærere i videregående skole og de skryter alltid av hvor «chill» det er og hvor mye fri de har. Så jeg lurte bare om det var lett å «slippe unna» med å ikke jobbe så mye som er forventet ? 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tilbake til tema i HI… noe må jo være riv ruskende galt med måten norsk skole er organisert på. Man underviser altså 19 timer i grunnskolen (mindre på ungdomstrinnet og vgs tror jeg). Det vil jo si at man ( i prinsippet) har mer enn en time på for- og etterarbeid og oppfølging for hver time man underviser. Det burde jo egentlig holde i lange baner. Så vidt jeg vet har Norge størst lærertetthet og er vel også det landet der lærere tilbringer minst tid i klasserommet. Hva har gått galt? 
Har man virkelig fem timer faste møter hver eneste uke? Hvorfor det?

Anonymkode: c37d6...931

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å ta inn over seg at lærere er mobbere er kanskje litt vanskelig, så da er det  lettere å skylde på hjemmene.  Å påpeke feil er det visst bare lærere som kan gjøre,  hvis noen andre påpeker feil så er det selvfølgelig latterliggjøring.  Ikke overrasket akkurat når man ser hvor lav kompetanse det er blant visse lærere, da spesielt i forhold til barn med spesielle behov. 

Jeg er ikke lærer, men mine barn har hatt mange flotte lærere opp gjennom årene, så kan ikke være enig i den generelle uttalelsen "at lærere er mobbere". Det finnes noen, det vet vi jo, men jeg er ganske sikker på at tallene i mobbeundersøkelser viser at det store flertallet av mobbere er elever. 

Alle kan og bør få lov til å påpeke feil. Det som er viktig å huske på er at det er mulig å gjøre det uten å latterliggjøre.  Men så klart, du gjør det på den måten du foretrekker. 

Anonymkode: 7e462...090

AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig ender slike tråder i drittkasting og flisespikkeri. Egentlig er det revnende likegyldig hvor "ille" andre har det i sin jobb, og det er ikke en konkurranse i å ha det verst. Alle i tråden, uavhengig av yrke, velger å bli værende hvis det er verd det. Det kan gjelde lønn, det kan gjelde arbeidsforhold eller en kombinasjon. Lønn er kjempeviktig når det gjelder rekruttering. For at folk skal trives, og ønske å bli værende, er arbeidsforhold like viktig eller viktigere. Hvis rekrutteringen svikter og mange sier fra/slutter, tvinges endringer til slutt fram hvis man trenger folk i yrket. Det sier seg selv. Utfra tråder som dette, virker det som at vi ikke trenger lærere. Det er opplest og vedtatt at de er late og ikke duger uansett, og få synes å tro på det som sies om hvordan skolehverdagen er. Da får det jo gå sin skjeve gang, og så får andre slutte å klage på skolen. DEN klagingen skremmer hvertfall bort studentene... 

Anonymkode: 4133c...25d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Det er det ikke.

Det vet du ingenting om 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilbake til tema i HI… noe må jo være riv ruskende galt med måten norsk skole er organisert på. Man underviser altså 19 timer i grunnskolen (mindre på ungdomstrinnet og vgs tror jeg). Det vil jo si at man ( i prinsippet) har mer enn en time på for- og etterarbeid og oppfølging for hver time man underviser. Det burde jo egentlig holde i lange baner. Så vidt jeg vet har Norge størst lærertetthet og er vel også det landet der lærere tilbringer minst tid i klasserommet. Hva har gått galt? 
Har man virkelig fem timer faste møter hver eneste uke? Hvorfor det?

Det timetallet stemmer ikke. Jeg er engelsklærer på vgs og underviser 21 timer i uken. I tillegg er jeg kontaktlærer alene for 30 elever. Jeg har også fire timer faste møter i uken. 

Anonymkode: 8ea8f...b3a

AnonymBruker
Skrevet

Som lærer burde du vite at det skrives teskje. 

Anonymkode: 43853...1b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det timetallet stemmer ikke. Jeg er engelsklærer på vgs og underviser 21 timer i uken. I tillegg er jeg kontaktlærer alene for 30 elever. Jeg har også fire timer faste møter i uken. 

Jo, jeg tror det stemmer

https://www.norsklektorlag.no/info/sfs2213/#SFS2213-Aarsrammer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil jo si at man ( i prinsippet) har mer enn en time på for- og etterarbeid og oppfølging for hver time man underviser. Det burde jo egentlig holde i lange baner.

Det hadde selvfølgelig holdt 🤩 Ah, en lærers vakre drøm, og det man trodde i sin naive, engasjerte ungdom da man søkte seg til yrket ❤️ Hvis man hadde fått all tiden utenom undervisning til bare for- og etterarbeid, så. Men dessverre så er realiteten at bare en del av tiden går til det som har med undervisning å gjøre, resten av tiden er ulike administrative oppgaver, møter og arbeid som sosionomer, helsesøstre og rådgivere er utdannet til, men som pålegges lærere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spørs jo om man snakker skoletimer eller klokketimer, her kan det lett oppstå forvirring. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor folk henger seg så innigranskauen opp i dette. Hvem er egentlig disse folkene som går rundt og måler andre yrkers arbeidstid og sammenligner med sin egen? :klo:  Det finnes ingen lov som sier at alle yrker må jobbe 37,5 timer i uka, ei heller at alle med like lang utdannelse skal ha likt betalt. Det er jo som å sammenligne epler og pærer.

Skjønner godt at studenter ikke vil bli lærere, når det er så mange andre, mer takknemlige yrker man kan velge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørs jo om man snakker skoletimer eller klokketimer, her kan det lett oppstå forvirring. 

Det er jo selvsagt klokketimer, det fremgår av HI. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det hadde selvfølgelig holdt 🤩 Ah, en lærers vakre drøm, og det man trodde i sin naive, engasjerte ungdom da man søkte seg til yrket ❤️ Hvis man hadde fått all tiden utenom undervisning til bare for- og etterarbeid, så. Men dessverre så er realiteten at bare en del av tiden går til det som har med undervisning å gjøre, resten av tiden er ulike administrative oppgaver, møter og arbeid som sosionomer, helsesøstre og rådgivere er utdannet til, men som pålegges lærere. 

Og etter min mening er det dette lærere burde fokusere på, i stedet for det evige gnålet om lønn. Store grupper med offentlig ansatte (som i tillegg ikke har et privatmarked for sin arbeidskraft) kan aldri bli spesielt høyt lønnet. Da burde man heller fokusere på å få tilbake noe av friheten og selvstendigheten som jeg forstår har gått tapt de senere årene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (11 timer siden):

På ungdomsskolen er det 15 min utviklingssamtale, og samtalene skjer gjerne i skoletiden. I hvert fall her jeg bor. 

Til orientering. 

Vi på barneskolen har 30 min pr. samtale og må ha de etter bunden tid. 🙄

Det er nok ulikt fra sted til sted. Jeg har barn på både barneskole og ungdomsskole og har vært på utviklingssamtaler nå etter påske.

På barneskolen hadde vi 20 minutter og time klokka 18.00.

På ungdomsskolen hadde vi 30 minutter og tim 14.45.

Anonymkode: 271ea...50c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...