Majer Skrevet 25. april 2023 #61 Skrevet 25. april 2023 (endret) Min forelder jobbet altfor mye som lærer. Ville hjelpe alle og sørge for at de fikk bedre liv. Personlig tenker jeg at den eneste måten å gjøre noe med systemet på er å la være. Da går det utover enkeltindivider, noen kan til og med ta sitt eget liv, men personlig tenker jeg det på sikt er til det bedre. Samtidig er jeg veldig imponert over min forelder og alt vedkommende fikk til. Jeg hadde et lignende yrke en periode, men jeg valgte heller å lukke øynene og heller kjempe mot systemet. Jeg sover bedre om natten med det. Var jeg ferdig så var jeg ferdig. Fikk noen livene sine ødelagt av det skyldtes det en systemfeil, og alle velgerne som stemte på de som skapte det systemet. De som burde kjenne på dårlig samvittighet. Nå er det vel kun SV som vil bedre forholdene i skolen. Da mener jeg bestemt at det er resten av befolkningen sin feil. Lærerne må bare drite i alt. Får ikke eleven som trenger tilpasset opplæring hjelp så er det de fleste andre sin feil og ikke læreren. La eleven som sliter seile sin egen sjø. Det er faktisk ikke ditt ansvar. Barnets egne foreldre og foreldrene til 90% av de andre barna har antageligvis stemt på noe annet enn SV og er dermed skyldige. Endret 25. april 2023 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #62 Skrevet 25. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lærere får jo overtidsbetalt ved ekstra arbeid. Når de tar på seg ekstra undervisningstimer i den ubundne arbeistiden sin så får de 50% overtidsbetalt. Anonymkode: d9580...7da Dette er kun ved vikartimer. Gjelder ikke for alle andre arbeidsoppgaver som tar lengre tid. Anonymkode: 94c1d...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #63 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Anonymkode: 97503...960
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #64 Skrevet 25. april 2023 Og konklusjonen er, som vanlig, ikke bli lærer🤪 De jobber og stresser seg halvt i hjel, og bruker fritiden sin til å forsvare seg. Anonymkode: 9590a...6df 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #65 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Glem arbeidstiden. Hvis dette kommentarfeltet gjenspeiler hvordan lærere behandles (noe jeg mistenker er tilfellet) så synes jeg virkelig synd på lærere. Ikke nok med det finnes haugevis av drittunger som lærere må håndtere hver dag, så skal voksne mennesker på KG være mobbere på overtid. Herlighet. Selv tilbakestående land i Asia kan bedre enn å behandle lærere slik. En så viktig jobb, og så mye dritt som følger med. Anonymkode: c0532...9ed Jeg tror nok det kommer av all klaginga i media. Folk blir dritt lei rett og slett. De fremstår som en veldig sytete gruppe. Anonymkode: bebdb...4d0 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #66 Skrevet 25. april 2023 Brunello skrev (10 minutter siden): Ts skriver at lærere jobber mer enn andre. Det gjør de ikke. Mange jobber mer enn lærere. TS sammenligner med yrker med normalarbeidsuke, altså 37,5 time. Poenget er at lærere jobber mer enn en normalarbeidsuke i undervisningsuker som da går opp i opp med de undervisningsfrie periodene, og gir et snitt som tilsvarer 37,5. Ingen påstår det ikke finnes andre yrker som også jobber mer enn 37,5 time. Dette er en tråd med forklaring til de som tror lærere jobber mindre enn normalarbeidsuke (37,5) i snitt, pga friperiodene. Anonymkode: a443c...4a1 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #67 Skrevet 25. april 2023 Hei! Jeg blir litt forvirret over beskrivelsen med timer osv. Det du sier er at lærere har et årsverk på 1687,5 timer. Det er betalt lunsjtid som inngår i disse timene? Og det er planleggingsdager i disse timene? Dette skal så fordeles på 39 uker. Så dere har arbeidstid som totalt er mindre en andre. Derav mindre lønn antar jeg. Betyr det at lærere har fri 13 uker hvert år i tillegg røde dager? Anonymkode: 97503...960
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #68 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lærere får jo overtidsbetalt ved ekstra arbeid. Når de tar på seg ekstra undervisningstimer i den ubundne arbeistiden sin så får de 50% overtidsbetalt. Anonymkode: d9580...7da Det gjelder kun vikartimer, ikke alt annet arbeid som går utover de 43,5 timene. Og her kan det fort gå mye ekstra timer som ikke bare ikke blir overtidsbetalt, de blir ikke betalt i det hele tatt. Anonymkode: a443c...4a1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #69 Skrevet 25. april 2023 I all denne elendigheten så må dere ikke glemme at dere tross alt har en trygg jobb. Nå har konkursene begynt i privat sektor, og det kommer bare til å eskalere når renteøkninger, strøm og svak krone (for de som importerer varer) begynner å bite enda mer. Da kommer arbeidsledigheten også. Anonymkode: c37d6...931 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #70 Skrevet 25. april 2023 Lærerne mottar ofte også meldinger på Teams og lignende langt utenfor normal arbeidstid fra elever og foreldre. Som det ofte forventes svar asap for hvis ikke blir det bråk Anonymkode: f2b5c...b43 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #71 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Jeg blir litt forvirret over beskrivelsen med timer osv. Det du sier er at lærere har et årsverk på 1687,5 timer. Det er betalt lunsjtid som inngår i disse timene? Og det er planleggingsdager i disse timene? Dette skal så fordeles på 39 uker. Så dere har arbeidstid som totalt er mindre en andre. Derav mindre lønn antar jeg. Betyr det at lærere har fri 13 uker hvert år i tillegg røde dager? Anonymkode: 97503...960 Nei, her er en fin forklaring fra lektorlagets nettsider: "Grunnlaget er at lærerens totale årsverk er 1687,5 timer. Arbeidsårets lengde er elevenes skoleår, som er 38 uker. I tillegg kommer seks planleggingsdager. Dersom en av partene på skolen ønsker flere planleggingsdager, kan partene ved skolen bli enige om flere gjennom å forhandle. Det betyr at lærere har et komprimert skoleår med 43-timers arbeidsuker." Betalt lunsj: ja, man jobber ofte i lunsjen. Møter, inspeksjon, snakke med elever, fagsamarbeid kollegaer osv. Husk 5 ukers ferie når du teller friuker Anonymkode: a443c...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #72 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lærerne mottar ofte også meldinger på Teams og lignende langt utenfor normal arbeidstid fra elever og foreldre. Som det ofte forventes svar asap for hvis ikke blir det bråk Anonymkode: f2b5c...b43 Oi, wow, ja det er det jo ingen andre som gjør. Anonymkode: c37d6...931 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #73 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I all denne elendigheten så må dere ikke glemme at dere tross alt har en trygg jobb. Nå har konkursene begynt i privat sektor, og det kommer bare til å eskalere når renteøkninger, strøm og svak krone (for de som importerer varer) begynner å bite enda mer. Da kommer arbeidsledigheten også. Anonymkode: c37d6...931 Litt usikker på hva det har med hvordan læreres arbeidstid er organisert å gjøre... Hva er elendig? Anonymkode: a443c...4a1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #74 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi, wow, ja det er det jo ingen andre som gjør. Anonymkode: c37d6...931 Der tror jeg poenget var at det er nok av arbeidsoppgaver å gjennomføre på kveld og helg, sånn med tanke på å få et snitt på 43 timer. Anonymkode: a443c...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #75 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke lærer selv, men har merket meg forskjeller på lærerne til min eldste. Den tidligere læreren brukte tid på å rette lekser og lime inn klistremerker som belønning for leksene, printet A4-ark og klippet ut et 50-talls «premielapper» per uke. Jeg vil si at dette er å bruke tiden lite effektivt. Hyggelig med klistremerker etc ja, men like hyggelig, mindre tidkrevende og ikke minst kontaktskapende med et muntlig «bra jobbet!» Den nye læreren retter ikke lekser, men overlater det til foreldrene slik at læreren heller kan bruke tiden på å planlegge undervisning etc. Anonymkode: 89204...dbf Lite klokt å overlate lekser til foresatte. Dessverre har elevene svært ulike utgangspunkt når det gjelder foresattes evne og vilje til å følge opp, og da blir det altfor urettferdig og skjevt å gjøre det på denne måten. Som lærer må man både følge opp lekser og planlegge. Anonymkode: e7d37...958
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #76 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, her er en fin forklaring fra lektorlagets nettsider: "Grunnlaget er at lærerens totale årsverk er 1687,5 timer. Arbeidsårets lengde er elevenes skoleår, som er 38 uker. I tillegg kommer seks planleggingsdager. Dersom en av partene på skolen ønsker flere planleggingsdager, kan partene ved skolen bli enige om flere gjennom å forhandle. Det betyr at lærere har et komprimert skoleår med 43-timers arbeidsuker." Betalt lunsj: ja, man jobber ofte i lunsjen. Møter, inspeksjon, snakke med elever, fagsamarbeid kollegaer osv. Husk 5 ukers ferie når du teller friuker Anonymkode: a443c...4a1 Ga ingen ny mening… har lærere 5 uker ferie og 39 uker arbeidstid. Hva med resten av årets uker? Anonymkode: 97503...960
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #77 Skrevet 25. april 2023 Livet er for kort til å slite seg ut i jobben. Selv jobber jeg ca 28 timer i uken, har 5 uker ferie. Dette har jeg valgt for å prioritere familie og helse. Er for sent å prioritere det hvis noe dumt skulle skje. Men har hørt mye rart rundt omkring. Feks en som sa han gledet seg til å jobbe for da fikk han barnefri 🤦♀️ Ja det er ikke rart folk jobber seg i hel, men når alt kommer til alt skal du leve med deg selv. Anonymkode: 46d06...35a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #78 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det gjelder kun vikartimer, ikke alt annet arbeid som går utover de 43,5 timene. Og her kan det fort gå mye ekstra timer som ikke bare ikke blir overtidsbetalt, de blir ikke betalt i det hele tatt. Anonymkode: a443c...4a1 Ja det gjelder kun undervisningstimer. Rart at lærere nekter å dokumentere/stemple arbeisdstiden sin når de jobber så mye. Min erfaring er at det er tomt for lærere på skolene rundt om når undervisningen er over i 14-tida. (Har mye kontakt med skoler). Da er det ikke rart at man føler på mye ekstraarbeid når det må taes igjen rundt 2,5 timer arbeid på ettermiddag og kveldstid hver ukedag for å komme opp i nok arbeidstimer. Sier ikke at det er slik overalt, men det er min erfaring. Kjenner til flere lærere sier rett ut at de ikke arbeider 43 timer i uka. Dessverre ønsker ikke UDF å sette av penger til lokale forhandlinger for kap 4, men vil gi alt sentralt og vil gi likt til alle lærere, da får arbeidsgiver liten mulighet til å "premiere" de flinkeste lærerene. Anonymkode: d9580...7da 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #79 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Det var du som prøvde å latterliggjøre henne fordi hun tok feil. Hun vet nok antall uker, men tok feil i farten. Å ta feil kan skje selv den beste. Tar ikke du også feil av og til? Gjør du aldri feil som du etterpå blir oppgitt over? Noen barn kommer på skolen med ekstremt ufine holdninger, svært ofte lært hjemme dessverre. Og mobber andre barn. Dette er nok mye mer utbredt enn at lærere mobber elever. Anonymkode: 7e462...090 Å ta inn over seg at lærere er mobbere er kanskje litt vanskelig, så da er det lettere å skylde på hjemmene. Å påpeke feil er det visst bare lærere som kan gjøre, hvis noen andre påpeker feil så er det selvfølgelig latterliggjøring. Ikke overrasket akkurat når man ser hvor lav kompetanse det er blant visse lærere, da spesielt i forhold til barn med spesielle behov. Anonymkode: fdd44...426
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #80 Skrevet 25. april 2023 Jeg har jobbet i skolen, og tilbringer også nå store deler av min arbeidsdag på en videregående skole. Korte dager, mye syting, mye fri, og null innsikt i andres mye tøffere arbeidsdag. Anonymkode: e8fcb...5df 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå