Gå til innhold

Lærerens arbeidstid, forklart med t-skje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det var du som prøvde å latterliggjøre henne fordi hun tok feil. Hun vet nok antall uker, men tok feil i farten. Å ta feil kan skje selv den beste. Tar ikke du også feil av og til? Gjør du aldri feil som du etterpå blir oppgitt over?

Noen barn kommer på skolen med ekstremt ufine holdninger, svært ofte lært hjemme dessverre. Og mobber andre barn. Dette er nok mye mer utbredt enn at lærere mobber elever. 

Anonymkode: 7e462...090

Er det ikke litt ufint å snakke til voksne som om de er små barn også da? «Nå skal jeg forklare, men siden dere ikke forstår så mye så skal jeg prøve å får det inn med teskje». Unnskyld, t-skje.

Anonymkode: c37d6...931

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Juliv said:

Jeg opplever at det er stor forskjell på lærere noen er kjempe flinke og bruker masse til på å planlegge didaktisk undervisning etc. mens andre gir litt f*** og resirkulere ting fra år til år.😅  
tar jeg feil hvis jeg sier at lærere kan velge å være mindre gode og  «bare» jobbe 40 timer i uken og ha masse fri? 

Det er det i alle yrker. Min samboer er elektriker. Innimellom jobber han i 1 time, men setter opp full dag på timelista. Ingen som sjekker det. 

Anonymkode: f71a9...faf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Det er akkurat her misforståelsen ligger. Veldig mange av de som tjener mer enn lærere jobber ikke 37,5 timers uke. Vi har det selvsagt i arbeidskontrakten vår, men der står det også at vi skal utføre en jobb uansett hvor lang tid den tar. Selv tjener jeg en god del mer enn en lærer, men jeg har ofte 45-55 timers uke.

Nå snakker du om det som heter "ledende og særlig uavhengig stilling". Når man har en slik stilling kompenseres det gjerne med en del høyere lønn som skal dekke opp for de ekstra timene. Lærere får ikke kompensasjon for ekstra arbeidstimer utover de 43,5 i undervisningsuker. Så det blir jo gratis jobb de timene man går over, uten noe høyere lønn. 

Hvilken misforståelse er det du sikter til? TS sitt poeng er at friperiodene og de komprimerte arbeidsperiodene går opp i opp med et normalårsverk. 

Anonymkode: a443c...4a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men all denne påståtte jobbingen og alle forberedelsene er jo i praksis frivillig. Nå er det et innlegg under Barn og familie om en som jobber mindre enn hun skal på grunn av barn. Og en av kommentarene er fra en lærer som var alene med barn og som overhodet ikke brukte tid på forberedelser. Ingenting. Kun gjenbruk av gamle opplegg. Noen jobber nok mye, andre jobber mye mindre.

Det er ikke frivillig, de jobber jo mer pr uke fordi de må avspasere når barn ikke er på skolen. 

Dessuten er ikke eksempelet ditt representativt for majoriteten av lærerne. 

Anonymkode: d4998...869

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå snakker du om det som heter "ledende og særlig uavhengig stilling". Når man har en slik stilling kompenseres det gjerne med en del høyere lønn som skal dekke opp for de ekstra timene. Lærere får ikke kompensasjon for ekstra arbeidstimer utover de 43,5 i undervisningsuker. Så det blir jo gratis jobb de timene man går over, uten noe høyere lønn. 

Hvilken misforståelse er det du sikter til? TS sitt poeng er at friperiodene og de komprimerte arbeidsperiodene går opp i opp med et normalårsverk. 

Mange i privat næringsliv har det slik uten å være i en ledende stilling. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke frivillig, de jobber jo mer pr uke fordi de må avspasere når barn ikke er på skolen. 

Dessuten er ikke eksempelet ditt representativt for majoriteten av lærerne. 

Anonymkode: d4998...869

Jeg skrev I PRAKSIS frivillig, noe eksempelet mitt illustrerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man fortjener faktisk litt «pushback» når man skriver et såpass nedlatende HI /overskrift. Å få noe inn med teskje mer enn antyder at folk er korka dumme. Da må det være lov å le litt av manglende allmennkunnskaper. Ikke ta dere selv så høytidelig.

Dere selv? 

Jeg er ikke lærer. 

Anonymkode: c0532...9ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det er ikke noe som heter allmennlærer lenger altså? Bare norsklærere skal kunne stave? Og bare mattelærere skal kunne gangetabellen? Og bare geografilærerere skal vite hva hovedstaden i Sverige heter?

Nei, det er slutt på allmennlærere. Grunnskolelærere velger hvilke fag de skal fordype seg i under utdanningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (32 minutter siden):

Dette er ikke relevant for min del, da det er ikke det jeg bruker mye tid på. Lekseretting gjør jeg effektivt unna i spisepausen, mens jeg spiser mat. ;)

Det jeg dog bruker mye tid på er f.eks alle elevene med diagnoser og uten diagnoser, som trenger spesielle tilpasninger. Som et eksempel. Finnes mye annet jeg også bruker tiden på. Når det er få ressurser og ingen dedikert spes.ped på trinnet må man selv gjøre de oppgavene.(...)

Jeg forstår godt at det er utfordrende. Håper du får igjennom at klassen din i det minste må få en assistent.. lykke til videre❤️

Anonymkode: 89204...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er slutt på allmennlærere. Grunnskolelærere velger hvilke fag de skal fordype seg i under utdanningen. 

Så de får undervisning  -og underviser selv - kun i det ene faget? Da har norsk skole forandret seg de siste par årene, så da lærte jeg noe nytt i dag.

Det er fint med dybdekunnskap i et fag, det støtter jeg. Men litt synd hvis allmennkunnskap blir borte da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Mange i privat næringsliv har det slik uten å være i en ledende stilling. 

Man må være enten i ledende stilling eller særlig uavhengig stilling. Dvs mulighet til å delegere arbeidsoppgaver og selv bestemme hva de skal gjøre, prioritere oppgaver osv. Det er dessverre blitt et problem at noen bedrifter misbruker denne tittelen for å snike seg unna overtidsbetaling, men hvis det blir bevist at de har lagt tittelen feilaktig til grunn i kontrakten kan arbeidsgiver bli pliktig til å etterbetale overtid tre år tilbake i tid. Hvis dette gjelder deg anbefaler jeg deg å kontakte Tekna/din fagforening. De er veldig interessert i å få bukt med slike arbeidsgivere som jukser. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så de får undervisning  -og underviser selv - kun i det ene faget? Da har norsk skole forandret seg de siste par årene, så da lærte jeg noe nytt i dag.

Det er fint med dybdekunnskap i et fag, det støtter jeg. Men litt synd hvis allmennkunnskap blir borte da.

Fire fag, de har jo fem år på seg. Men ja. 

Skrevet

Man må være enten i ledende stilling eller særlig uavhengig stilling. Dvs mulighet til å delegere arbeidsoppgaver og selv bestemme hva de skal gjøre, prioritere oppgaver osv. Det er dessverre blitt et problem at noen bedrifter misbruker denne tittelen for å snike seg unna overtidsbetaling, men hvis det blir bevist at de har lagt tittelen feilaktig til grunn i kontrakten kan arbeidsgiver bli pliktig til å etterbetale overtid tre år tilbake i tid. Hvis dette gjelder deg anbefaler jeg deg å kontakte Tekna/din fagforening. De er veldig interessert i å få bukt med slike arbeidsgivere som jukser. 

Så lenge jeg er fornøyd med lønna, spiller det liten tolle for meg. Alternativet hadde vært lavere lønn og overtid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mulig folk ikke vet nok om læreres arbeidshverdag, men mange offentlige ansatte vet veldig lite om hvordan det er å jobbe i privat næringsliv også tydeligvis. Nei, ikke alle som jobber mye har høy lønn. Man blir ofte målt på ulike KPIer, for eksempel salgstall. Har man ikke nådd budsjettet må man legge inn ekstra tid. Eller man har ansvar for et marked, noen resultater, noen deadlines, et prosjekt som må landes. Kanskje man jobber i en eksportbedrift og har ansvar for et marked i en annen tidssone. Kanskje man jobber i en liten bedrift (i Norge er det enormt mange små og mellomstore bedrifter) og alle må trå til når det brenner. Noen bransjer opererer med lave marginer og har dermed som regel ikke så høy lønn. Man står likevel på for selskapet - og for sin egen fremtid og referanser. Man ser ikke på klokka og går hjem 15.30 hver dag. Man gjør det som må gjøres.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så naiv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Så lenge jeg er fornøyd med lønna, spiller det liten tolle for meg. Alternativet hadde vært lavere lønn og overtid.

Da er det jo greit nok, du føler du kompenseres godt nok for overtidstimene sammenlignet med overtidsbetaling per time. Men da lurer jeg litt på relevansen du tenker dette har for en tråd om hvordan læreres arbeidsår er organisert, der lærerne jobber et normalt årsverk i komprimerte perioder, men uten hverken overtidsbetaling for ekstra timer eller forhøyet grunnlønn slik du har?  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig folk ikke vet nok om læreres arbeidshverdag, men mange offentlige ansatte vet veldig lite om hvordan det er å jobbe i privat næringsliv også tydeligvis. Nei, ikke alle som jobber mye har høy lønn. Man blir ofte målt på ulike KPIer, for eksempel salgstall. Har man ikke nådd budsjettet må man legge inn ekstra tid. Eller man har ansvar for et marked, noen resultater, noen deadlines, et prosjekt som må landes. Kanskje man jobber i en eksportbedrift og har ansvar for et marked i en annen tidssone. Kanskje man jobber i en liten bedrift (i Norge er det enormt mange små og mellomstore bedrifter) og alle må trå til når det brenner. Noen bransjer opererer med lave marginer og har dermed som regel ikke så høy lønn. Man står likevel på for selskapet - og for sin egen fremtid og referanser. Man ser ikke på klokka og går hjem 15.30 hver dag. Man gjør det som må gjøres.

Så naiv.

Og noen av oss har jobbet begge steder og aktivt engasjert seg i fagforeningene i begge sektorer... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mor var lærer, og min bror har valgt å gå samme vei.

min bror sin startlønn etter master var 530, mens min var 470 i 2019. I dag tjener han under 550, mens jeg tjener over 700. Som konsulent (PowerPoint-guru) synes jeg det er hårreisende at jeg tjener mer enn han og min mor 🥲

Anonymkode: fbb4c...de9

Undervisningsstilling med krav om master m 4 års ansiennitet skal gi minimum årslønn på 563 800 ifølge KS sin tabell. Også kommer ev. kontaktlærertillegg og andre funksjonstillegg, som mange lærere har, opp på dette. 

Regner med at du jobber i det private og da er det ikke helt sammenlignbart (dessverre). Du ville ikke fått over 700 000 som ordinær konsulent, uten lederansvar, i det offentlige

Anonymkode: d9580...7da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det jo greit nok, du føler du kompenseres godt nok for overtidstimene sammenlignet med overtidsbetaling per time. Men da lurer jeg litt på relevansen du tenker dette har for en tråd om hvordan læreres arbeidsår er organisert, der lærerne jobber et normalt årsverk i komprimerte perioder, men uten hverken overtidsbetaling for ekstra timer eller forhøyet grunnlønn slik du har?  

Ts skriver at lærere jobber mer enn andre. Det gjør de ikke. Mange jobber mer enn lærere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Lærere får jo overtidsbetalt ved ekstra arbeid. Når de tar på seg ekstra undervisningstimer i den ubundne arbeistiden sin så får de 50% overtidsbetalt. 

Anonymkode: d9580...7da

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...