AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Siden så mange er så fryktelig opptatt av lærere, og det er så mange feiloppfatninger ute og går, tenkte jeg å ta en forklaring med t-skje. Denne forklaringen gjelder en del barneskolelærere, men gir uansett et godt inntrykk av arbeidstiden. En lærer skal jobbe 1687.5 timer i året. Totalt. Inkludert alt. Dette er et helt normalt årsverk, på lik linje med andre yrker. Men, der hvor andre yrker har sitt årsverk fordelt på 47 uker, har læreren sitt fordelt på 40 uker. En av disse 40 ukene er planleggingsdager (40t). De siste 39 ukene er undervisning. Lærere har også 4 uker lovpålagt ferie i juli. Resten av året er undervisningsfrie uker. Tilbake til de 1647,5 timene. (Altså hele årsverket etter at planleggingstiden er trukket fra). I gjennomsnitt tilsvarer det 42,2 timer i uka i 39 uker. Ca 32 av disse er bundet til arbeidsplassen hver uke. Denne tiden har rektor styringsrett over, og alle pålagte oppgaver skal innenfor denne tiden: Undervisning ca 19 t Faste ukentlige møter: ca 5t Inspeksjon: ca 1-2t Friminutt/matpauser/overganger: 2-3t Da gjenstår ca 3t i uka som skal dekke utviklingssamtaler og skriving av disse (om noe er pålagt), foreldremøter, møter med andre instanser, all kontakt med hjem/e-post/tlf/ og alt annet pålagt (IOP, rapporter, henvisninger osv). Så gjenstår ca 10 timer i uka i 39 uker. Dette er tid læreren har full råderett over. Denne tiden er den som hovedsakelig kommer elevene til gode. Her forbereder læreren egen undervisning, retter lekser, lager materiell, kopierer, laminerer, klipper ut maler, hører innleste leselekser og mye mer. Denne tiden kan læreren ta ut når og hvor den vil. Mange lærere er ganske utslitt etter en dag med undervisning og vil tidligere hjem, men kanskje heller sitter hjemme på kvelden. Andre kommer tidlig på morgenen. Noen sitter søndager. Andre sitter og retter i ferier. Så da vet dere det. For at læreren sitt arbeidsår skal gå opp, jobber læreren i gjennomsnitt en time lengre enn deg hver dag. En time mer hver dag gir noen uker arbeidsfri. Dette er enkel matematikk. I utgangspunktet betyr det ikke at lærere burde jobbe tidlig og sent og alle helger og diverse for å få lov til å ha ferie. Selv om akkurat det er det mange som ikke innser. Noen (saklige) spørsmål? Anonymkode: 4b390...d09 21 3 21
SPOCA Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Jepp. Og det er ingenting som heter overtidsbetalt. Jeg jobber selv mye mer enn de 10 timene jeg har råderett over i uka, så i praksis jobber jeg mye mer enn det jeg egentlig skal. Men sånn er det å være (kontakt)lærer. 6 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 SPOCA skrev (19 minutter siden): Jepp. Og det er ingenting som heter overtidsbetalt. Jeg jobber selv mye mer enn de 10 timene jeg har råderett over i uka, så i praksis jobber jeg mye mer enn det jeg egentlig skal. Men sånn er det å være (kontakt)lærer. Hvorfor gjør du det? Kan du jobbe på en annen måte slik at du får det til på 10 timer? Anonymkode: 89204...dbf 5
SPOCA Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor gjør du det? Kan du jobbe på en annen måte slik at du får det til på 10 timer? Anonymkode: 89204...dbf Fordi jeg må. Jobbe på annen måte? På hvilken måte da mener du? Selvfølgelig får jeg det ikke inn på kun 10 timer, ellers hadde jeg gjort det. Eller mener du at man skal korte utviklingssamtalene fra 30 min per elev til 15 min? Sånn er det når man stort sett er alene med 22 6-åringer. Det krever mye oppfølging, i tillegg til planlegging, utviklingssamtaler, kartleggingsprøver m.m. Jeg har i tillegg en del barn med spesielle behov, og det krever sitt. Endret 25. april 2023 av SPOCA 10 2
Juliv Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så gjenstår ca 10 timer i uka i 39 uker. . Noen (saklige) spørsmål? Anonymkode: 4b390...d09 Jeg opplever at det er stor forskjell på lærere noen er kjempe flinke og bruker masse til på å planlegge didaktisk undervisning etc. mens andre gir litt f*** og resirkulere ting fra år til år.😅 tar jeg feil hvis jeg sier at lærere kan velge å være mindre gode og «bare» jobbe 40 timer i uken og ha masse fri? 10
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Juliv skrev (9 minutter siden): Jeg opplever at det er stor forskjell på lærere noen er kjempe flinke og bruker masse til på å planlegge didaktisk undervisning etc. mens andre gir litt f*** og resirkulere ting fra år til år.😅 tar jeg feil hvis jeg sier at lærere kan velge å være mindre gode og «bare» jobbe 40 timer i uken og ha masse fri? Som i alle yrker er det alltids noen som tar snarveier. Men jeg skjønner ikke hvordan de klarer det. Er riktignok stor forskjell på å være kontaktlærer kontra faglærer. Foreldrekontakt og oppfølging av enkeltelever tar enormt med tid. Mye av dette slipper faglærerne i barneskolen. Anonymkode: 4b390...d09 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 Juliv skrev (14 minutter siden): Jeg opplever at det er stor forskjell på lærere noen er kjempe flinke og bruker masse til på å planlegge didaktisk undervisning etc. mens andre gir litt f*** og resirkulere ting fra år til år.😅 tar jeg feil hvis jeg sier at lærere kan velge å være mindre gode og «bare» jobbe 40 timer i uken og ha masse fri? Kan godt hende du har rett, men jeg blir bare veldig nysgjerrig på hvor du har dette ifra? Har du fulgt flere lærere år etter år, og i så fall hvordan har du fått innsyn i timene deres? Eller er du lærer og ser hva kollegaer gjør? Jeg jobber som lærer på barneskole, og ser at noe blir brukt om igjen, men hvorfor ikke hvis det er bra og passer til kompetansemålene? Jeg ser derimot minst like mange nye opplegg som blir til, noe som også har blitt tvunget frem med mangel på lærerbøker og ny læreplan. Anonymkode: e7328...6e9 5
Sinsiew Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 SPOCA skrev (36 minutter siden): Fordi jeg må. Jobbe på annen måte? På hvilken måte da mener du? Selvfølgelig får jeg det ikke inn på kun 10 timer, ellers hadde jeg gjort det. Eller mener du at man skal korte utviklingssamtalene fra 30 min per elev til 15 min? Sånn er det når man stort sett er alene med 22 6-åringer. Det krever mye oppfølging, i tillegg til planlegging, utviklingssamtaler, kartleggingsprøver m.m. Jeg har i tillegg en del barn med spesielle behov, og det krever sitt. På ungdomsskolen er det 15 min utviklingssamtale, og samtalene skjer gjerne i skoletiden. I hvert fall her jeg bor. Til orientering. Vi på barneskolen har 30 min pr. samtale og må ha de etter bunden tid. 🙄
Brunello Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden så mange er så fryktelig opptatt av lærere, og det er så mange feiloppfatninger ute og går, tenkte jeg å ta en forklaring med t-skje. Denne forklaringen gjelder en del barneskolelærere, men gir uansett et godt inntrykk av arbeidstiden. En lærer skal jobbe 1687.5 timer i året. Totalt. Inkludert alt. Dette er et helt normalt årsverk, på lik linje med andre yrker. Men, der hvor andre yrker har sitt årsverk fordelt på 47 uker, har læreren sitt fordelt på 40 uker. En av disse 40 ukene er planleggingsdager (40t). De siste 39 ukene er undervisning. Lærere har også 4 uker lovpålagt ferie i juli. Resten av året er undervisningsfrie uker. Tilbake til de 1647,5 timene. (Altså hele årsverket etter at planleggingstiden er trukket fra). I gjennomsnitt tilsvarer det 42,2 timer i uka i 39 uker. Ca 32 av disse er bundet til arbeidsplassen hver uke. Denne tiden har rektor styringsrett over, og alle pålagte oppgaver skal innenfor denne tiden: Undervisning ca 19 t Faste ukentlige møter: ca 5t Inspeksjon: ca 1-2t Friminutt/matpauser/overganger: 2-3t Da gjenstår ca 3t i uka som skal dekke utviklingssamtaler og skriving av disse (om noe er pålagt), foreldremøter, møter med andre instanser, all kontakt med hjem/e-post/tlf/ og alt annet pålagt (IOP, rapporter, henvisninger osv). Så gjenstår ca 10 timer i uka i 39 uker. Dette er tid læreren har full råderett over. Denne tiden er den som hovedsakelig kommer elevene til gode. Her forbereder læreren egen undervisning, retter lekser, lager materiell, kopierer, laminerer, klipper ut maler, hører innleste leselekser og mye mer. Denne tiden kan læreren ta ut når og hvor den vil. Mange lærere er ganske utslitt etter en dag med undervisning og vil tidligere hjem, men kanskje heller sitter hjemme på kvelden. Andre kommer tidlig på morgenen. Noen sitter søndager. Andre sitter og retter i ferier. Så da vet dere det. For at læreren sitt arbeidsår skal gå opp, jobber læreren i gjennomsnitt en time lengre enn deg hver dag. En time mer hver dag gir noen uker arbeidsfri. Dette er enkel matematikk. I utgangspunktet betyr det ikke at lærere burde jobbe tidlig og sent og alle helger og diverse for å få lov til å ha ferie. Selv om akkurat det er det mange som ikke innser. Noen (saklige) spørsmål? Anonymkode: 4b390...d09 Det er akkurat her misforståelsen ligger. Veldig mange av de som tjener mer enn lærere jobber ikke 37,5 timers uke. Vi har det selvsagt i arbeidskontrakten vår, men der står det også at vi skal utføre en jobb uansett hvor lang tid den tar. Selv tjener jeg en god del mer enn en lærer, men jeg har ofte 45-55 timers uke. 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 Brunello skrev (8 minutter siden): Det er akkurat her misforståelsen ligger. Veldig mange av de som tjener mer enn lærere jobber ikke 37,5 timers uke. Vi har det selvsagt i arbeidskontrakten vår, men der står det også at vi skal utføre en jobb uansett hvor lang tid den tar. Selv tjener jeg en god del mer enn en lærer, men jeg har ofte 45-55 timers uke. Nemlig. Anonymkode: c37d6...931 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 Jeg syns lærere skal jobbe timene/arbeidstiden sin, og ikke mer. Er det ikke tid til foreldresamtaler og -møter i arbeidstida, så neivel, da er det ikke tid og da utgår det. Men dere har vært så misforstått snille i alle år og gitt arbeidsgiver mer og mer av deres fritid, og må svi for det nå. Arbeidsgiver vet jo at dere fikser det uansett hvor mange møter dere blir bedt om å ha, uansett hvor mange flere skjema dere må fylle ut, uansett hvor mange rapporter dere må skrive. Fordi dere må jo ta hensyn til barna... Sett ned foten. Gjør det dere rekker innenfor arbeidstida og la resten være. La foreldrene ta opprøret overfor skolen, istedet for at dere skal forsøke og bli kalt sutrete. Anonymkode: 06252...f01 6 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #12 Skrevet 25. april 2023 Jeg har et saklig spørsmål: Hvorfor 1687,5 timer, i stedet for 1950 som er et vanlig årsverk? Anonymkode: 20de5...358 12
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Skrevet 25. april 2023 Jeg er lærer og har dette skoleåret brukt en app for å telle arbeidstimer. Jeg går tom for arbeidstimer første uka i mai, slik det nå ligger an nå. Hele dette skoleåret har jeg vært bevisst på på å kutte alt jeg kan av mindre viktig arbeid og på å slutte å arbeide når jeg ligger noen timer over ukas arbeidstid, siden jeg aldri får anledning til å avspasere resten uansett. Jobber på vgs, så det har først til at elever noen ganger må vente lenge på å få tilbake prøvene sine. Ikke ideelt, men avdelingsleder sier at opp til 2 måneder er innafor. Anonymkode: d8e26...453 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #14 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har et saklig spørsmål: Hvorfor 1687,5 timer, i stedet for 1950 som er et vanlig årsverk? Anonymkode: 20de5...358 1950 er ikke et vanlig årsverk. Sitat Start med 365 dager i et helt år. Trekk fra 104 helgedager. Trekk fra 25 feriedager. Fortsett med å trekke fra10 helligdager. Resultatet blir da 226 arbeidsdager og 139 fridager i et år. 62 prosent arbeidsdager og 38 prosent fridager. Hver arbeidsdag varer i 7,5 timer og vi får derfor 226 x 7,5 timer = 1695 timer. Anonymkode: 4b390...d09 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #15 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har et saklig spørsmål: Hvorfor 1687,5 timer, i stedet for 1950 som er et vanlig årsverk? Anonymkode: 20de5...358 Det er med ferie, læreres årsverk beregnes uten ferie. Anonymkode: d8e26...453 8 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #16 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har et saklig spørsmål: Hvorfor 1687,5 timer, i stedet for 1950 som er et vanlig årsverk? Anonymkode: 20de5...358 1950 er inkludert ferie. Anonymkode: a443c...4a1 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #17 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1950 er inkludert ferie. Anonymkode: a443c...4a1 Skjønner! Takk! Anonymkode: 20de5...358 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #18 Skrevet 25. april 2023 SPOCA skrev (1 time siden): Jepp. Og det er ingenting som heter overtidsbetalt. Jeg jobber selv mye mer enn de 10 timene jeg har råderett over i uka, så i praksis jobber jeg mye mer enn det jeg egentlig skal. Men sånn er det å være (kontakt)lærer. Får du ikke tillegg for å være kontaktlærer? Får du tillegg så får du også ekstra lønn for det. Slik er det med de som får sine første lederoppgaver i privat næringsliv også, de jobber seg ihjel for de får kronene de får ekstra i lønn. Anonymkode: e0375...46b 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #19 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden så mange er så fryktelig opptatt av lærere, og det er så mange feiloppfatninger ute og går, tenkte jeg å ta en forklaring med t-skje. Denne forklaringen gjelder en del barneskolelærere, men gir uansett et godt inntrykk av arbeidstiden. En lærer skal jobbe 1687.5 timer i året. Totalt. Inkludert alt. Dette er et helt normalt årsverk, på lik linje med andre yrker. Men, der hvor andre yrker har sitt årsverk fordelt på 47 uker, har læreren sitt fordelt på 40 uker. En av disse 40 ukene er planleggingsdager (40t). De siste 39 ukene er undervisning. Lærere har også 4 uker lovpålagt ferie i juli. Resten av året er undervisningsfrie uker. Tilbake til de 1647,5 timene. (Altså hele årsverket etter at planleggingstiden er trukket fra). I gjennomsnitt tilsvarer det 42,2 timer i uka i 39 uker. Ca 32 av disse er bundet til arbeidsplassen hver uke. Denne tiden har rektor styringsrett over, og alle pålagte oppgaver skal innenfor denne tiden: Undervisning ca 19 t Faste ukentlige møter: ca 5t Inspeksjon: ca 1-2t Friminutt/matpauser/overganger: 2-3t Da gjenstår ca 3t i uka som skal dekke utviklingssamtaler og skriving av disse (om noe er pålagt), foreldremøter, møter med andre instanser, all kontakt med hjem/e-post/tlf/ og alt annet pålagt (IOP, rapporter, henvisninger osv). Så gjenstår ca 10 timer i uka i 39 uker. Dette er tid læreren har full råderett over. Denne tiden er den som hovedsakelig kommer elevene til gode. Her forbereder læreren egen undervisning, retter lekser, lager materiell, kopierer, laminerer, klipper ut maler, hører innleste leselekser og mye mer. Denne tiden kan læreren ta ut når og hvor den vil. Mange lærere er ganske utslitt etter en dag med undervisning og vil tidligere hjem, men kanskje heller sitter hjemme på kvelden. Andre kommer tidlig på morgenen. Noen sitter søndager. Andre sitter og retter i ferier. Så da vet dere det. For at læreren sitt arbeidsår skal gå opp, jobber læreren i gjennomsnitt en time lengre enn deg hver dag. En time mer hver dag gir noen uker arbeidsfri. Dette er enkel matematikk. I utgangspunktet betyr det ikke at lærere burde jobbe tidlig og sent og alle helger og diverse for å få lov til å ha ferie. Selv om akkurat det er det mange som ikke innser. Noen (saklige) spørsmål? Anonymkode: 4b390...d09 Merkelig at dere har 39 ukers undervisning når et skoleår kun er på 38 uker. Ikke rart dere ikke klarer regne riktig om hvor lite dere egentlig jobber... Anonymkode: fdd44...426 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #20 Skrevet 25. april 2023 Sinsiew skrev (51 minutter siden): På ungdomsskolen er det 15 min utviklingssamtale, og samtalene skjer gjerne i skoletiden. I hvert fall her jeg bor. Til orientering. Vi på barneskolen har 30 min pr. samtale og må ha de etter bunden tid. 🙄 Jeg vet. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Får du ikke tillegg for å være kontaktlærer? Får du tillegg så får du også ekstra lønn for det. Slik er det med de som får sine første lederoppgaver i privat næringsliv også, de jobber seg ihjel for de får kronene de får ekstra i lønn. Anonymkode: e0375...46b Ja, det er ikke akkurat mange kronene det utgjør, 1888 kr før skatt per måned. Og du, jeg har jobbet 14 år i IT- og finansbransjen. Få kroner ekstra? Haha. I det private får man lagt mer enn 1900 kr ekstra per måned for tilsvarende oppgaver. Jeg jobbet ofte 60 timer overtid hver måned. Det var peanøtter sammenlignet med lærerjobben. Da fikk nemlig overtidsbetalt OG bonus. Og er man leder i det private får man gjerne lønn deretter. Og man har mulighet til å fremforhandlet bedre avtaler. Jeg jobber som lærer fordi jeg brenner for yrket, ikke fordi jeg får så fet lønn. Anonymkode: 3d774...cd6 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå