Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har greie på om jeg sparer strøm hvis jeg skrur av varmtvannsberederen når jeg er bortreist en uke? Eller trekker den mere strøm når jeg kommer hjem og skal slå den på igjen?

Det er bare meg i husstanden, varmtvannsberederen er ikke større enn at den er plassert under kjøkkenbenken.

Er det mest lønnsomt for meg å ha bryteren slått på "1"? Jeg tømmer sjelden varmtvannet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg er fysiker vil jeg tro den bruker mer dtrøm til å varme opp alt vannet hvis du slår den av enn å bare holde vannet varmt.

Gjest gjest1
Skrevet

Nei du sparer ikke strøm, men det som er verre er at for lav varme i varmtvannsbereder gir grobunn for f.eks. legionella. Og akkurat det er vel mye verre enn å spare noen kroner strøm? ;)

Skrevet

Takk for svar. Mener du at jeg ikke bør ha berederen på 1, Onyx? Kan selvsagt skru den opp en gang i uka dersom det er bedre?

Gjest gjest1
Skrevet

Varmtvannsbereder bør vel stå på 72 grader for at man kan være sikker på at bakterier dør. Min har termostat og er innstilt på 75 grader. Vet dessverre ikke hva tempraturen på din bereder er når den står på 1, men gjetter vel på at det nok er lavere enn 70 grader?

Skrevet

Må nok rydde kjøkkenskapet før jeg kan få hodet inn og lese på "bruksanvisningen" på berederen. :rodme: Takk for svar Onyx.

Gjest gjest1
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt sikkert hvilken tempratur akkurat legionellabakterien dør på, men 72 grader er ihvertfall sikkert. Ikke vet jeg hvor vanlig legionella er i vanlig varmtvannsberedere hjemme hos folk, men mange andre bakterier og parasitter trives også i "lunkent" vann.:)

Skrevet

Du kan godt slå den av, men da må ALT vannet byttes ut igjen når den slås på og det er ikke noe du får til på en-to-tre selv...

Hvis du har en varmtvannstank som bruker mye strøm kan det heller lønne seg og kjøpe en ny og mer strømbesparende og effektiv tankt

Skrevet

Jeg har helt ny bereder som ble installert av rørlegger. Han sa den ikke trengte å stå på mer en 50 ett eller annet grader. Viktig å ikke ha for vamt vann i forhold til barn også, ikke bra om de brenner seg.

Skrevet

Vel, 70 grader er absolutte minimum har jeg hørt av rørlegger her..

(Går jo fint ann å stille krana på vasken på badet og på dusjen feks så at de ikke går så veldig høyt. Trenger ikke komme 70 grader ut av vasken, det kan man stille i hver enkelt vask)

Skrevet

Ang. legionella og grader på vannet har jeg ingen råd å gi, men du sparer ikke strøm enten du har berederen på 1 eller 3. Den er innstilt slik at den regulerer og slår seg på og av når temperaturen er nådd, og siden vi ikke har det som før kaltes overforbruk (dyrere strøm), så kan du like gjerne ha berederen på 3 som på en.

Skrevet
Ang. legionella og grader på vannet har jeg ingen råd å gi, men du sparer ikke strøm enten du har berederen på 1 eller 3.

Hvorfor sparer den ikke strøm om du har den innstilt på lavere temperatur?

Etter hva jeg har hørt, går det fint å ha lavere temperatur på varmtvannet, men det anbefales å øke temperaturen en gang i måneden og bytte ut alt vannet i tanken for å unngå farlige bakterier.

Det er visst ikke bra for tanken å slå den av når man reiser bort.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hvis du skal bade eller dusje, og liker å ha vannet varmt, ca 39-40 grader, så bruker du mer av varmtvannet i tanken dersom den er innstilt på 50 grader, enn hvis den er innstilt på 75 grader. Du tømmer den kanskje også - og da bruker du myyye strøm på å varme mye vann på en gang.

Skrevet
Vel, 70 grader er absolutte minimum har jeg hørt av rørlegger her..

(Går jo fint ann å stille krana på vasken på badet og på dusjen feks så at de ikke går  så veldig høyt. Trenger ikke komme 70 grader ut av vasken, det kan man stille i hver enkelt vask)

Hvor i vasken stiller man dette? Har ikke sett noe slikt på min vask eller servantkran.

Skrevet
Hvor i vasken stiller man dette? Har ikke sett noe slikt på min vask eller servantkran.

Hun mener sikkert termostaten på blandebatteriet. De fleste nye blandebatterier har termostat, vi har både på vasken og i dusjen.

Skrevet

Mye tull på denne tråden. tydelig at fysikkkunnskapene ikke er de beste.

Det det koster å ha varmtvannstanken når du reiser vekk er det varmetapet den har. Jo høyere temperatur den er innstilt på jo større er varmetapet. Uansett er det ikke mange kronene å spare.

Dersom tanken står i kjelleren og du skrur av når du reiser vekk risikerer du frost og i steden for å spare 5 kroner får du en utgift på flere tusen pga. frostskader.

Pga legionella og annen bakterieoppblomstring bør ikke temperaturen settes for lavt.

Vil du spare strøm så bruk mindre varmtvann, sparedusj og kortere dusjing er effektivt i så måte.

Skrevet
Hun mener sikkert termostaten på blandebatteriet.  De fleste nye blandebatterier har termostat, vi har både på vasken og i dusjen.

Tror du kan få en rørlegger til å hjelpe deg med dette hvis du ikke får det til selv.. Men det er vel ikke sikkert det funker på gamle blandebatterier.. Får høre med gubben, han vet slikt.

Skrevet

Jeg har hørt at det er mer økonomisk å ha dren på 3 enn 1.

Husker ikke hvorfor akkurat nå, men jeg husker at jeg fikk en god forklaring på det (fra en kyndig person) og etter det har den alltid stått på 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...