AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Har gått på p-piller i 10 år, og har gradvis de siste tre årene fått det verre og verre psykisk.. Sliter med angst, overtenking, depressive tanker og nå føler jeg at jeg har mistet livsgnisten helt. Har isolert meg mer og mer, og føler meg ikke som meg selv lenger. Var jo ung da jeg startet, men føler jeg var en så mye mer livlig, sosial og fornøyd person. Går på Loette og leser at en bivirkning er angst og depresjon. Da jeg startet på den var det en av få piller jeg følte at jeg tålte, men det er jo 10 år siden, så jeg husker ikke så mye av den første perioden. Vet bare at jeg har reagert veldig negativt på andre p-piller med ekstreme humørsvingninger etc. Så nå lurer jeg på om jeg skal slutte på pillen for å se om det kan ha en påvirkning på psyken min. Det jeg derimot stiller meg undrende til er om bivirkninger kan komme så gradvis? Noen som har litt kunnskap på området eller som har egne erfaringer? Anonymkode: faeb8...bb1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Jeg hadde det fint på p-piller i flere år, så fikk jeg dramatisk nedsatt sexlyst og svært kort lunte. Gikk helt over når jeg sluttet. Ut fra min egen erfaring er svaret på spørsmålet ditt ja. Anonymkode: b0d7c...e61
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde det fint på p-piller i flere år, så fikk jeg dramatisk nedsatt sexlyst og svært kort lunte. Gikk helt over når jeg sluttet. Ut fra min egen erfaring er svaret på spørsmålet ditt ja. Anonymkode: b0d7c...e61 Interessant, men også litt skremmende. Leser på nettet at det kan ta opptil 1 år før kroppen stabiliserer seg etter p-pille slutt. Hvor lang tid tok det før du merket bedring? Anonymkode: faeb8...bb1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant, men også litt skremmende. Leser på nettet at det kan ta opptil 1 år før kroppen stabiliserer seg etter p-pille slutt. Hvor lang tid tok det før du merket bedring? Anonymkode: faeb8...bb1 Ikke lang tid i det hele tatt. En uke kanskje? Det gir mer mening enn et år spør du meg, halveringstiden er jo temmelig kort. Anonymkode: b0d7c...e61
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har gått på p-piller i 10 år, og har gradvis de siste tre årene fått det verre og verre psykisk.. Sliter med angst, overtenking, depressive tanker og nå føler jeg at jeg har mistet livsgnisten helt. Har isolert meg mer og mer, og føler meg ikke som meg selv lenger. Var jo ung da jeg startet, men føler jeg var en så mye mer livlig, sosial og fornøyd person. Går på Loette og leser at en bivirkning er angst og depresjon. Da jeg startet på den var det en av få piller jeg følte at jeg tålte, men det er jo 10 år siden, så jeg husker ikke så mye av den første perioden. Vet bare at jeg har reagert veldig negativt på andre p-piller med ekstreme humørsvingninger etc. Så nå lurer jeg på om jeg skal slutte på pillen for å se om det kan ha en påvirkning på psyken min. Det jeg derimot stiller meg undrende til er om bivirkninger kan komme så gradvis? Noen som har litt kunnskap på området eller som har egne erfaringer? Anonymkode: faeb8...bb1 Ja det er en bivirkning man kan få. Fikk vite at man egentlig skal gå på p-piller i 2år og 6mnd pause. Men det sier de ingenting om, for da kan man bli gravid. De glemmer at vi må passe på selv. Jeg ble helt zombie. Før jeg via legebøker fant ut av det selv , dette var før Google. Jeg slutta helt med prevensjon, og blevikke gravid før vi planla selv, flere år etter. Tror jeg gikk uten i 7år, før jeg valgte å bli gravid. Dog vil jeg anbefale sterkt å ta prevensjon, men for meg med mye andre kroppslige plager jeg fikk av det og som ble borte ved å slutte, så var det er riktig valg å kutte ut. Men jeg tåler også generelt dårlig medisiner, uten å få en eller annen bivirkning. Får til og med hodepine av ibux, så det sier sitt egentlig. De fleste tåler det greit. Men kanskje du bør ta de 6mnd fri fra pillene, før du prøver de på nytt. Jeg merket iallefall stor forskjell på bare to mnd. Og jeg så ut som mitt eget spøkelse.kognitiv helt fjern ble jeg til slutt, før jeg fant legehåndboka og tema p-piller Anonymkode: a44e0...541
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 19.59): Ja det er en bivirkning man kan få. Fikk vite at man egentlig skal gå på p-piller i 2år og 6mnd pause. Men det sier de ingenting om, for da kan man bli gravid. De glemmer at vi må passe på selv. Jeg ble helt zombie. Før jeg via legebøker fant ut av det selv , dette var før Google. Jeg slutta helt med prevensjon, og blevikke gravid før vi planla selv, flere år etter. Tror jeg gikk uten i 7år, før jeg valgte å bli gravid. Dog vil jeg anbefale sterkt å ta prevensjon, men for meg med mye andre kroppslige plager jeg fikk av det og som ble borte ved å slutte, så var det er riktig valg å kutte ut. Men jeg tåler også generelt dårlig medisiner, uten å få en eller annen bivirkning. Får til og med hodepine av ibux, så det sier sitt egentlig. De fleste tåler det greit. Men kanskje du bør ta de 6mnd fri fra pillene, før du prøver de på nytt. Jeg merket iallefall stor forskjell på bare to mnd. Og jeg så ut som mitt eget spøkelse.kognitiv helt fjern ble jeg til slutt, før jeg fant legehåndboka og tema p-piller Anonymkode: a44e0...541 Hm interresant, jeg tror kanskje jeg skal prøve å slutte ja, for å se om det kan ha noen innvirkning på psyken. Har gradvis fått mer og mer hodepine i forbindelse med menstruasjon, og så vidt jeg har forstått kan det også være koblet til p-pillene.. Anonymkode: faeb8...bb1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 19.52): Ikke lang tid i det hele tatt. En uke kanskje? Det gir mer mening enn et år spør du meg, halveringstiden er jo temmelig kort. Anonymkode: b0d7c...e61 Ja, men for min del har jo hormonene mine vært "undertrykt" i over 10 år, så vil vel tro det kanskje kan ta litt tid før hormonene har stabilisert seg og klarer å samarbeide igjen. Står hvert fall en del på nett om at enkelte sier det tar flere måneder før det har stabilisert seg. Men sånt er jo så individuelt, og for noen virker det jo som det tar svært kort tid også. Er vel umulig å forutsi før jeg har prøvd selv. Er visst noe som kalles for "post birth control syndrome". Anonymkode: faeb8...bb1
malebøtte Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 JA!!!! I mitt tilfelle var snakk om noen mnd.. Flaks at jeg lever idag.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 malebøtte skrev (Akkurat nå): JA!!!! I mitt tilfelle var snakk om noen mnd.. Flaks at jeg lever idag. Såpass ja.. Tolker det som at du har det bedre nå? ❤️ Vil du fortelle litt mer? Hva var det som tok noen måneder? Anonymkode: faeb8...bb1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 Det er egentlig et svært eksperiment vi driver med når vi setter halve befolkningen på syntetiske hormoner fra de når pubertet og i årtier fremover. Kjønnshormoner har selvfølgelig en stor innvirkning på psyken. Hvem hadde man vært uten den maskeringen? Anonymkode: c3648...ecc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men for min del har jo hormonene mine vært "undertrykt" i over 10 år, så vil vel tro det kanskje kan ta litt tid før hormonene har stabilisert seg og klarer å samarbeide igjen. Står hvert fall en del på nett om at enkelte sier det tar flere måneder før det har stabilisert seg. Men sånt er jo så individuelt, og for noen virker det jo som det tar svært kort tid også. Er vel umulig å forutsi før jeg har prøvd selv. Er visst noe som kalles for "post birth control syndrome". Anonymkode: faeb8...bb1 Ja, gikk på det i flere år jeg også. De som skriver på nett som har fått sjeldne syndromer er nok ikke i flertall. Lykke til med pilleslutt. Det skader absolutt ikke å prøve, tipper du vil få det bedre. Anonymkode: b0d7c...e61
malebøtte Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Såpass ja.. Tolker det som at du har det bedre nå? ❤️ Vil du fortelle litt mer? Hva var det som tok noen måneder? Anonymkode: faeb8...bb1 Jeg sluttet etter 3.5 mnd. Ifølge legen skulle de verste symptomene vare i 3 mnd. Jeg ga opp. Aldri brukt igjen og jeg har det bra nå.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er egentlig et svært eksperiment vi driver med når vi setter halve befolkningen på syntetiske hormoner fra de når pubertet og i årtier fremover. Kjønnshormoner har selvfølgelig en stor innvirkning på psyken. Hvem hadde man vært uten den maskeringen? Anonymkode: c3648...ecc Halve befolkningen får da ikke hormonprevensjon før de er 10 år gamle(altså før puberteten). Hvor i all verden har du det ifra? Selvfølgelig har ikke hormonprevensjon store innvirkninger på psyken hos alle. Det er bare fjas å hevde det. Les deg opp på forskning i stedet for å kaste rundt deg med usannheter. Jeg tenker at TS gjerne kan slutte på de for å se hva som skjer, men ikke ha forventninger til at det er hormonprevensjonen som har skylda, for da kan en fort bli skuffet når ingenting forandrer seg. Anonymkode: 2acf9...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Tror de fleste vil oppleve bedre psyke med jevnt hormonnivå slik som p-piller sørger for. Anonymkode: 86fbf...a1f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror de fleste vil oppleve bedre psyke med jevnt hormonnivå slik som p-piller sørger for. Anonymkode: 86fbf...a1f Jeg vet ikke helt jeg, jeg begynner hvert fall å bli mer og mer skeptisk. Har hittil vært glad for å gå på p-piller og er viktig å sørge for at man ikke blir uønsket gravid, men jeg synes det er litt ekkelt når det kommer flere og flere studier som tilsier at det kan påvirke psyken negativt. Men når jeg har lest litt om det så er det enkelte som får det bedre etter å ha startet på p-piller og, men å si at de fleste vil oppleve bedre psyke tror jeg blir feil å si. https://forskning.no/hjernen-medisiner-sex/enda-en-studie-viser-hvordan-p-piller-endrer-kvinners-hjernekjemi/1713433. Anonymkode: faeb8...bb1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, gikk på det i flere år jeg også. De som skriver på nett som har fått sjeldne syndromer er nok ikke i flertall. Lykke til med pilleslutt. Det skader absolutt ikke å prøve, tipper du vil få det bedre. Anonymkode: b0d7c...e61 Okei, jeg skjønner. Godt å høre, tusen takk ❤️ Anonymkode: faeb8...bb1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 malebøtte skrev (3 timer siden): Jeg sluttet etter 3.5 mnd. Ifølge legen skulle de verste symptomene vare i 3 mnd. Jeg ga opp. Aldri brukt igjen og jeg har det bra nå. Godt å høre at du har det bedre! Jeg strevde jo også veldig med å finne et merke jeg tålte. P-piller er ikke lett.. Anonymkode: faeb8...bb1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er egentlig et svært eksperiment vi driver med når vi setter halve befolkningen på syntetiske hormoner fra de når pubertet og i årtier fremover. Kjønnshormoner har selvfølgelig en stor innvirkning på psyken. Hvem hadde man vært uten den maskeringen? Anonymkode: c3648...ecc Ingenting er mer forsket på iht p-piller og annen prevensjon. For de aller fleste går dette helt fint. Men jeg mener det er under kommunisert hvilke tegn man skal reagere på iht at noe begynner å bli galt. Når det gikk galt for meg, så opplevde jeg å bli drysset ned, oppfordret til ikke si noe til andre. Pga frykt for hysteri rundt det. Det blir jo helt feil. Det førte jo også til st mine mistanker ble avfeid istedenfor å snakke om hos legene. Jeg anbefaler ingen å ikke bruke prevensjon osv. Men man må ta bivirkninger på alvor. Anonymkode: a44e0...541
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå