Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt fortalt at jeg har fått nedsatte kognitive evner etter feilmedisinering.  Hva kan  jeg gjøre for å fremstå oppegående? Er livredd folk skal forstå at jeg nå er blitt "tilbakestående"". Hva gjør at du tenker "nå snakker jeg med en oppegående person"?

Anonymkode: 33774...c84

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innlegget ditt viser god evne til refleksjon, så jeg tenker du vil klare deg fint! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Evne til å se andres perspektiv. Evne til å ikke være bombastisk. Evne til å se at trender og statistikk trumfer personlige anekdoter

Anonymkode: 2c0cb...0b0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En som ikke ser i svart og hvitt men skjønner at ting kan være mer komplekse enn hva de fremstår, at andre personer kan ting bedre enn hva en selv og at man fremstår som ødmyk ovenfor sin egne kompetanse og kunnskap. At man erkjenner og kan vise til egne begrensninger. At man kan argumentere for meninger man har på en god måte og at man kan vise til forskning. Og sist men ikke minst at man er åpen for å endre mening. 

Anonymkode: b758e...e7b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns de over kommer med gode tips. 

Å ha kognitivte vansker trenger forresten ikke ha sammenheng med å være dårlig sosialt.

Har en venninne med store lærevansker men du merker det ikke vanligvis på henne. Prøver du å lære henne ett brettspill derimot så ser du det med en gang. 

Anonymkode: 30e71...4d2

Gjest Refreng
Skrevet

Det høres ut som en fæl opplevelse. Forklarte de deg hva de mente med nedsatte kognitive evner?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Refreng said:

Det høres ut som en fæl opplevelse. Forklarte de deg hva de mente med nedsatte kognitive evner?

Jeg ble manisk av feil type medisin. Gikk sånn i svært lang tid. Ble fortalt at man blir treg og kognitivt svekket etter en slik episode.  I mitt tilfelle varte det i 4 år. Ødela mye pga nedsatt kritisk sans. Og nå etterspill inkl nedsatte kognitive evner.  Merker jeg er treg, men var "bortskjemt" med å være nokså kjapp i huet før....

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns de over kommer med gode tips. 

Å ha kognitivte vansker trenger forresten ikke ha sammenheng med å være dårlig sosialt.

Har en venninne med store lærevansker men du merker det ikke vanligvis på henne. Prøver du å lære henne ett brettspill derimot så ser du det med en gang. 

Anonymkode: 30e71...4d2

Er som å høre om meg. Fremstår normal, men hvis jeg må lære meg noe littebitt innviklet detter jeg av etter trinn 1 eller 2.

AnonymBruker
Skrevet

Selvinnsikt og det å lese/høre på lydbok. Sjekk hva folk med peil/utdanning leser/hører på. Referanser til dumme nettguruer fra YouTube og Instagram sender signaler om lav intelligens.

Anonymkode: 273e3...4c2

Gjest Refreng
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble manisk av feil type medisin. Gikk sånn i svært lang tid. Ble fortalt at man blir treg og kognitivt svekket etter en slik episode.  I mitt tilfelle varte det i 4 år. Ødela mye pga nedsatt kritisk sans. Og nå etterspill inkl nedsatte kognitive evner.  Merker jeg er treg, men var "bortskjemt" med å være nokså kjapp i huet før....

Ville vurdert nootropics. Når det er sagt, så skriver du normalt, så tror ikke det er snakk om betydelig redusert intelligens. Høres mer ut som noen områder kan virke litt dårligere. Det betyr ikke at du har blitt dum. Litt som en dyslektiker. De sliter med å lese, men de er normalt intelligente. De sliter på få områder. Mulig det er litt sånn for deg også. Kanskje du tenker tregere på noen områder, men du forstår fortsatt det du blir fortalt. Som eksempel

Håper du sjekker om du kan få erstatning for skade og evt tapt inntekt.

Skrevet

Vi har mange ulike kognitive funksjoner som kan svekkes uavhengig av hverandre.
IQ handler stort sett om hva vi greier å tilegne oss av teoretisk kunnskap, og hvordan vi greier å anvende den.
Smarthet derimot, handler mer om hvordan du greier å presentere deg selv, det du står for og det du får til, på en måte som andre får tillit og tiltro til.

Ikke prøve å være noen andre enn deg selv.

Å være oppegående tenker jeg blant annet er å følge med i samfunnet, engasjere seg i dem rundt seg og klare å ta andres perspektiver. Da har du alltid noe å snakke om, og folk føler seg vel i ditt selskap. Det er langt viktigere for å lykkes sosialt enn f.eks. å være lynkjapp i matematikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...