Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er 1 år siden jeg forlot giftig mann, bodde hos han i mange år. Dette året har jeg levd i en koffert og opplevd mye frykt og reaksjoner, målet har vært å flykte og alle ly og sortere alt forvirringen som jeg hadde.

Jeg har ikke familie og heller ikke venner som kan hjelpe meg nå.

Jeg har bodd på hotel med grei pris per måned og hos sofaen til noen.  Men nå stenger hotelet og jeg har heller ikke noen sofa.

Jeg ser på bolig til leie nå, da jeg ikke har klart dette før pga frykt og reaksjoner.

Det jeg trenger nå er ett rom der jeg kan være alene og få ro til å finne min egen bolig å leie.

At jeg må ha ett rom alene er ekstremt viktig nå. Alle mennesker setter i gang alarmsystemet mitt. Jeg slapper aldri av om det er mennesker rundt meg og MÅ ha alenetid for å ikke knekke sammen. Bare det å høre stemmen av folk utenfor npr jeg er inne alene aktiverer musklene mine. Jeg er hardt skadet av den Giftige  mannen.

Nå har jeg ikke ett hjem fra i morgen av, og dette er ikke bra for meg. Jeg er redd for å ringe etter hjelp og alt som har med mennesker å gjøre. Men jeg må ha ett rom å puste.

Kan krisesenter hjelpe meg med dette? Eller er det kun hvis du frykter at eksen skal følge deg osv? Eksen er helt ute av livet mitt og jeg vil ikke snakke noe om dette til krisesenteret, kun psykologen. Jeg har ikke krefter å snakke om sånt nå, jeg trenger kun ett rom der jeg kan være helt alene når jeg vil.

kan krisesenter gi meg ett rom alene og samtidig la meg være i fred? Slik at jeg får ro til å finne leilighet?

Anonymkode: 93c68...cb5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Krisesentre skal ikke brukes som gratis hotell. Du må ta kontakt med Nav. De har plikt til å hjelpe deg, enten ved å gi deg en ledig leilighet eller at de dekker overnatting til du har funnet et sted å bo.

Anonymkode: c66dc...aeb

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette høres ikke ut som grunnlag for å bo på krisesenter. Du kan selvsagt få veiledning og støtte hos dem.

NAV er riktig instans for å skaffe deg midlertidig bosted. 

Anonymkode: 1b034...7ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slenger meg på de andre; her er det NAV som er riktig instans. De skal kunne hjelpe deg med bolig.

Anonymkode: f59c8...5a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke prøve å se om du finner et annet hotell i grei prisklasse og så kontakter du Nav.

Anonymkode: 53e7f...f30

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må jeg bare si jeg er glad og stolt på dine vegne som klarte å bryte og komme deg ut! ❤️

Nav er instansen du må kontakte nå som hjelper deg med nødbolig. 

Du har hatt et år på deg å finne leiebolig og må prioritere å finne dette fremover. Jeg skjønner at det er vanskelig å orke alt det praktiske etter å ha kommet ut av et voldelig forhold men det er ingen som ordner opp alt for deg så du må gjøre dette selv eller evn få hjelp av familie, venninner eller kommunal psykiatrisk helsearbeider eller støttekontakt. Snakk med fastlegen din om de to sistnevnte om dette er noe du tenker at du trenger. 

Anonymkode: ec5b6...ea9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, det kan hende du er aktuell for akuttinnleggelse i psykiatrien når du er såpass aktivert og alle mennesker setter igang alarm i kroppen din. Akuttinnleggelse kan man i krisetilfeller få om man behøver ro og å være alene. 

Snakk med legen din eller evn om du går til en psykolog så snakk med hen. 

Må merkes at innleggelse i psykiatrien heller ikke er et hotell eller en oppholdsplass, men gir deg i hvertfall noen dager med ro midt i en krise, og du kan søke deg inn igjen for lengre opphold for å bearbeide traumene og lære å regulere kroppens traumereaksjoner. 

Du bør også be legen din om å henvise deg til traumebehandling på Modum bad, og til en psykolog om du ikke går til en fra før. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne noe, med en gang. Nødboligene Nav har er som regel veldig dårlig standard, ikke å anbefale noen som sliter. De kan også ligge på utsatte steder. Jeg ville heller ha funnet et annet rimelig hotell og samtidig sett etter noe passende å leie. 

Anonymkode: a405a...82b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts, det kan hende du er aktuell for akuttinnleggelse i psykiatrien når du er såpass aktivert og alle mennesker setter igang alarm i kroppen din. Akuttinnleggelse kan man i krisetilfeller få om man behøver ro og å være alene. 

Snakk med legen din eller evn om du går til en psykolog så snakk med hen. 

Må merkes at innleggelse i psykiatrien heller ikke er et hotell eller en oppholdsplass, men gir deg i hvertfall noen dager med ro midt i en krise, og du kan søke deg inn igjen for lengre opphold for å bearbeide traumene og lære å regulere kroppens traumereaksjoner. 

Du bør også be legen din om å henvise deg til traumebehandling på Modum bad, og til en psykolog om du ikke går til en fra før. 

Hvis jeg får ett rom alene med dusj og bad så sier jeg ja til akutt innleggelse.  Jeg vet at hvis jeg ikke får ett rom alene å være fra i morgen kan jeg bli veldig dårlig. Hvem ringer jeg for å få akutt innleggelse?

Nå er jeg alene på ett rom og slapper av, men går jeg ut i verden aktiverer hele alarmsystemet mitt fysisk. Jeg kan se mennesker i nakken, jeg registrerer med en gang hvor mennesker er. Kroppen bruker nye energi på dette og jeg kan ikke stå i de fysiske aktiveringene konstant. Jeg må ha pause alene.

Men hva med nav? Hvis jeg ringer de i morgen, får jeg en plass i morgen da? Hvis ikke da har jeg ikke en plass i morgen og må jeg sove i bilen og fryse.

Modum bad, hvor holder dem til? Er det en overnattings plass eller kun ett kurs du er med på? Hva er det?  Jeg kan ikke bli med på noen kurs med mennesker nå, det vil slå meg av.

Jeg er meget sårbar nå. Jeg trenger kun ett rom alene med do,dusj, kjøkken, og seng. Da kan helsen min bli sterk til å klare mer og gå på kurs osv. OG finne fast bolig.

jeg vil ikke sove i bilen fordi jeg er aktivert der også pga mennesker utenfor. Men kan kjøre langt langt bort i øde da…

alt hadde vært mye lettere om jeg ikke hadde denne frykten for mennesker. Forstår ikke hvorfor alle mennesker aktiverer meg, hvorfor ikke bare noen typer. MEN seff, de menneskene som er høylytte og kvasse registrerer jeg med en gang og da er det ikke bare å kjenne på alarmsystemet som er aktivert, da løper jeg fysisk langt bort fra dem.

jeg opplevde det i butikken, det kom en høylytt frempå dame inn i butikken og jeg gikk rundt hele hyllen og bak for p unngå henne og vente til hun hadde gått lenger inn i butikken.  

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke få innleggelse i psykiatrien bare fordi du blir bosted i morgen. Psykiatrien er for å få hjelp, ikke en oppbevaringsplass. Ønsker du innleggelse så må du også ta i mot behandling.  De er også forsiktig med å ta inn hjemløse da de ikke har lov å skrive ut folk som er hjemløse. 
Ut i fra det du selv skriver at du trenger så er det først å fremst en plass å bo, og da er det Nav som er rette instansen. 
Så ville jeg også bestilt time til fastlegen og forklart han om de psykiske plagene dine slik at du kan få hjelp. 

Anonymkode: 4f562...4ec

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis jeg får ett rom alene med dusj og bad så sier jeg ja til akutt innleggelse.  Jeg vet at hvis jeg ikke får ett rom alene å være fra i morgen kan jeg bli veldig dårlig. Hvem ringer jeg for å få akutt innleggelse?

Nå er jeg alene på ett rom og slapper av, men går jeg ut i verden aktiverer hele alarmsystemet mitt fysisk. Jeg kan se mennesker i nakken, jeg registrerer med en gang hvor mennesker er. Kroppen bruker nye energi på dette og jeg kan ikke stå i de fysiske aktiveringene konstant. Jeg må ha pause alene.

Men hva med nav? Hvis jeg ringer de i morgen, får jeg en plass i morgen da? Hvis ikke da har jeg ikke en plass i morgen og må jeg sove i bilen og fryse.

Modum bad, hvor holder dem til? Er det en overnattings plass eller kun ett kurs du er med på? Hva er det?  Jeg kan ikke bli med på noen kurs med mennesker nå, det vil slå meg av.

Jeg er meget sårbar nå. Jeg trenger kun ett rom alene med do,dusj, kjøkken, og seng. Da kan helsen min bli sterk til å klare mer og gå på kurs osv. OG finne fast bolig.

jeg vil ikke sove i bilen fordi jeg er aktivert der også pga mennesker utenfor. Men kan kjøre langt langt bort i øde da…

alt hadde vært mye lettere om jeg ikke hadde denne frykten for mennesker. Forstår ikke hvorfor alle mennesker aktiverer meg, hvorfor ikke bare noen typer. MEN seff, de menneskene som er høylytte og kvasse registrerer jeg med en gang og da er det ikke bare å kjenne på alarmsystemet som er aktivert, da løper jeg fysisk langt bort fra dem.

jeg opplevde det i butikken, det kom en høylytt frempå dame inn i butikken og jeg gikk rundt hele hyllen og bak for p unngå henne og vente til hun hadde gått lenger inn i butikken.  

Det finnes et visst antall nødboliger i hver kommune som Nav forvalter. Om de er i bruk (noe de nesten alltid er) så må man se på alternativer. Og alternativer kan være så mangt. Et rimelig hotellrom er et alternativ, men det kan være at Nav i din kommune tenker annerledes. Nødboligene ligger gjerne litt rufsete til og mange holder en standard man er flau for å si høyt. 

I ditt tilfelle ville jeg absolutt ikke ha satset på det. Se etter et rimelig hotell frem til du finner noe å leie. Så lenge du har penger selv så må du uansett betale for nødboligen, også om nødbolig blir et hotellrom.

Anonymkode: a405a...82b

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å søke på airbnb i området? Kanskje du finner noe innenfor riktig prisklasse. 

Jeg synes du godt kan ta en telefon til et krisesenter. Om ikke du kan bo der en natt så kan de hjelpe deg med å få bearbeidet det som har skjedd eller peke deg til rette instanser.

Anonymkode: eea98...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dessverre.

Anonymkode: b22e4...034

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ringer akuttlegevakten og får time med helseteam som vurderer den psykiske tilstanden din. Jeg ble akuttinnlagt pga ptsd som det sannsynligvis er det du også har utviklet. Innleggelsen varer i fem dager men gir deg roen du trenger for å få overskudd til å gjøre de grepene du trenger for å ordne det praktiske 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vil ikke få innleggelse i psykiatrien bare fordi du blir bosted i morgen. Psykiatrien er for å få hjelp, ikke en oppbevaringsplass. Ønsker du innleggelse så må du også ta i mot behandling.  De er også forsiktig med å ta inn hjemløse da de ikke har lov å skrive ut folk som er hjemløse. 
Ut i fra det du selv skriver at du trenger så er det først å fremst en plass å bo, og da er det Nav som er rette instansen. 
Så ville jeg også bestilt time til fastlegen og forklart han om de psykiske plagene dine slik at du kan få hjelp. 

Anonymkode: 4f562...4ec

Jeg skjønner det kan høres ut som at TS først og fremst er ute etter en plass å bo men det er vanlig som traumatisert å ikke forstå traumelidelsen og prøve å leve med symptomene. Det går åpenbart dårlig og det er ingen tvil om at hun trenger både akutt og langvarig behandling 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner det kan høres ut som at TS først og fremst er ute etter en plass å bo men det er vanlig som traumatisert å ikke forstå traumelidelsen og prøve å leve med symptomene. Det går åpenbart dårlig og det er ingen tvil om at hun trenger både akutt og langvarig behandling 

Nå synes jeg vi skal roe ned fjerndiagnostiseringen.

TS: Som andre sier: Ta kontakt med NAV i morgen tidlig. De hjelper deg så fort de kan, men det kan ta litt tid. Hvis du opplever at du trenger helsehjelp tar du kontakt med fastlege eller med legevakt.

Anonymkode: a4985...f37

• Liker 1
Skrevet

Ring vold- og overgrepslinjen du 116 006 De gir noe mer kvalifiserte råd enn de vi ser over.
Et krisesenter kan være en helt relevant mulighet i en overgangsperiode for deg som er på flukt.
De kan også sette deg i kontakt med lokalt NAV for å få egnet bolig der du skal flytte til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, tror dere NAV har tomme leiligheter stående til enhver tid? 

TS blir nok plassert på hospits, sammen med rusmisbrukere og psykriatiske tilfeller. Sikkert enda mer triggende. 

Anonymkode: 16378...b98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...